|   15:07:40
דלג
  מרדכי קרמניצר  
מומחה למשפט פלילי האוניברסיטה העברית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

למנוע תלות שופטים בשלטון

דברי משפטן ישראלי, מומחה במשפט פלילי ובמשפט צבאי בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
04/10/2017  |   מרדכי קרמניצר   |   נאומים   |   סניוריטי בעליון   |   תגובות
פרופ' מרדכי קרמינצר [צילום: פלאש 90]

עיקרון של עצמאות
בית המשפט העליון הוא המקום שבו נופלות ההכרעות השיפוטיות הסופיות בעניינים הכי רגישים בין האזרחים לבין רשויות השלטון, ובו נקבעת הפרשנות המוסמכת של הדין, ורק שם זה נקבע באופן סופי ומחייב. לכן, שם העיקרון של עצמאות ואי-תלות חייב להיות חזק ומובהק במיוחד.

גם אני רוצה להתחיל בהתייחסות למאמר של מנחם בגין על עליונות המשפט. אני רוצה להזכיר אותו משני היבטים. אחד, מההיבט של הפגם בהפרדת רשויות שיש במדינת ישראל, שבו הרשות המחוקקת, שהיא לכאורה עליונה, היא בעצם רשות שנשלטת על-ידי הרשות המבצעת. ולכן יש כאן חסר יסודי בתחום האיזונים והריסונים. ואת החסר הזה ממלא בשיטת המשטר שלנו בית המשפט העליון, ולכן לעצמאות שלו יש משמעות מיוחדת.

נכון, כל השופטים צריכים להיות עצמאים ובלתי תלויים, אבל בית המשפט העליון הוא המקום שבו נופלות ההכרעות השיפוטיות הסופיות בעניינים הכי רגישים בין האזרחים לבין רשויות השלטון, ובו נקבעת הפרשנות המוסמכת של הדין, ורק שם זה נקבע באופן סופי ומחייב. לכן, שם העיקרון של עצמאות ואי-תלות חייב להיות חזק ומובהק במיוחד.

עכשיו, מה שמנחם בגין אמר זה כך: "אם העם יכיר וחוק המדינה יקבע שהמשפט והשופט חייבים להיות בלתי תלויים לחלוטין" - ואני מדגיש את המילה לחלוטין - "חובת אי-התלות היא הדדית, הן מצד השלטונות כלפי השופט והן מצד השופט כלפי השלטונות. ואם מוסד השופט יועמד מעל" - יועמד מעל - "לא רק בשטח היחסים בין האזרח ורעהו אלא גם בשטח היחסים בין רשויות מדינה, המבצעת והמחוקקת, לבין האזרח, יש יסוד להניח כי בדרך כלל יהיה השופט אשר בעיקר אי-תלותו רוצה האומה, ראוי לאמון הניתן בו.".

וכאן אני רוצה לחלוק, עם כל הכבוד, על העמדה של נשיאת בית המשפט העליון לגבי השאלה האם מצב שבו שופטים מתמודדים על הנשיאות יכול להביא לתחרות ביניהם ולהשפיע על החלטות שלהם. אני רוצה לומר, בכל הצניעות, שהדבר הזה עלול להשפיע. לא משום שאני חושב שהשופטים במודע יקבלו החלטות מתחנפות, זה לא התהליך שקורה במצבים כאלה. כל מה שאנחנו יודעים מהכלכלה ההתנהגותית - ונעשו בעניין הזה אין-סוף מחקרים - זה שבני אדם, גם אנשים הגונים וטובים, כשהם נמצאים במצב של ניגוד עניינים, ניגוד העניינים צובע את הצורה שבה הם תופסים את המציאות, תופסים את הדברים ומתייחסים לדברים. מבחינתם הם בטוחים שהם עושים את הטוב והישר והם לא מושפעים, אבל בפועל הם מושפעים - כי זה הטבע האנושי.

ולכן, אם רוצים לשמור על עצמאות ואי-תלות מוחלטת באופיו של המוסד, כמו שצריך לשמור, צריך למנוע את המצב שבו שופטים תלויים בשלטון ומתחרים זה בזה. זה נראה לי הדבר המרכזי שעליו העניין הזה עומד.

אני לא הייתי מזלזל לחלוטין בשאלה של היחסים בין השופטים ובמה שתעשה התמודדות. ההתמודדות לא תהיה רק בתוך הבית... ואני לא חושש מהשופטים, אני חושש ממקורבים, מאנשים שירצו לקדם מועמד פלוני ואלמוני. ואני רואה לנגד עיני רוחי - ואני מזמין גם אתכם לראות - מסעי הכפשה בתקשורת נגד שופט איקס. "הוא לא כל כך שופט טוב", "הוא לא כזה וכזה". ואחר כך השופט הזה לא נבחר, נבחר מישהו אחר. והשופט הזה, אחרי שעשו לו הלבנת פנים בציבור - וכבר ראינו דוגמאות לזה בתקשורת - הוא עכשיו יושב דן-יחיד באיזה עניין וצריך לתת בו אמון. זה הדבר שאתם רוצים להכניס את המערכת אליו? זו הגישה האחראית שלכם מתוך כבוד והערכה למערכת השיפוטית? אני לא כל כך משתכנע.

עכשיו, עד כמה שהבנתי את העמדות כאן, איש לא הזמין את הוועדה להיות כמי שתתנהל כסומא בארובה. ולכן הכלל הזה הוא כלל, כפי שנאמר כאן, שיכולים להיות ממנו חריגים כאשר יש הצדקה חזקה לחריגה, ולכן הוועדה כן נשארת עם סמכות למלא את תפקידה. הסמכות שלה נמצאת פעמיים - פעם אחת בשלב המינוי, שאמנם הוא יותר רחוק - - -

אני רוצה עוד הערה אחת לדברים של השר לשעבר ביילין. אני חושב שהמושג קבוצת ביקורת הוא לא לעניין. אתה עצמך אומר שלא היה ברוךְ. בשביל לקבוע שלא היה ברוך לא צריך קבוצת ביקורת; אתה מסתכל על הרקורד שהיה. ואגב, אני רוצה לומר שברקורד שהיה, צריך להסתכל לא רק על הנשיאים אלא גם על המשנים לנשיאים. יש פה קבוצה של למעלה מ-20 בני אדם במשך השנים שבאף אחד מהם לא היה ברוך. כך שלא צריך שום קבוצת ביקורת בשביל להגיד שאין סכנת נפילה בשיטה.

עכשיו צריך לשאול בצניעות האם הוועדה לבחירת שופטים תצליח באמת לבחור את השופט הטוב ביותר. זה עניין קשה ביותר. רוב השופטים אין להם ניסיון ניהולי מובהק, ואז מישהו עלול להתפתות ולחשוב שמישהו שהיה נשיא בית משפט מחוזי ויש לו ניסיון, הוא בהכרח יהיה המנהל הטוב של המערכת כולה, אלא שאז "העיקרון הפיטרי" יכול לעבוד כאן מצוין: שמי שהצליח לנהל מוסד קטן, לחלוטין לא מתאים לנהל מערכת גדולה. כי בשאלות של מנהיגות, של ייצוגיות, אתה לא יודע איך אדם יהיה עד שאתה לא רואה אותו מתפקד.

ואני רוצה לומר עוד דבר, עם כל הכבוד. אני חושב שיש ניגוד עניינים בין הפוליטיקאים לבין התפקיד של ראש הרשות השופטת. בכל מקום יש מתח ויש חיכוך בין הרשות השופטת לבין הרשויות האחרות, זה מצב שקיים תמיד ואי-אפשר בלי זה. בישראל המתח הזה הוא ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר בכל מקום אחר, בין השאר משום שאין לנו חוקה והכוחות של בית המשפט לא מעוגנים בחוקה. מי שדואג לעצמאות השיפוטית צריך שתהיה חוקה וייקבעו הסמכויות האלה. יש אצלנו מתח עצום, ובתוך המתח הזה, למה אני צריך להאמין שהפוליטיקאים בוועדה יחשבו לבחור את האדם המתאים ביותר ולא לחשוש שהם עלולים לבחור דווקא את האדם החלש ביותר ברשות שמתחרה בהם, ברשות שהם רואים אותה כמצויה ביחסי חיכוך איתם?

למה אני לא צריך לחשוש ששרת משפטים שאומרת "אני רוצה למנות שופטים שמרניים" ושבזה היא פוגעת בעצמאות השפיטה, משום שהיא יוצרת תמריץ אצל ככל שופטי המערכת לשחק את המשחק השמרני - -

שהיא תבקש לבחור כנשיא את השופט השמרן ביותר? זה הדבר שממנו צריך לחשוש, ולא להתפתות למחשבה שהוועדה לבחירת שופטים תצליח בתרגיל להחליט בין א' ל-ב', שהפער ביניהם יכול להיות דק כשערה.

אני רוצה להעיר הערה על הנתונים ההשוואתיים, שנאמרו לדעתי בצורה לא רצינית.

יש פה כמה נקודות פשוטות שצריך לראות אותן. כאשר מסתכלים על שיטות אחרות צריך גם לראות את התרבות הפוליטית, לא מספיק לקרוא הסדרים שיש בחוק. גם מי שקורא את החוק שלנו, אגב, קורא שהסמכות היא בידי ועדת הבחירה. כך שמי שמסתפק רק בסקירות האלה ולא עושה בדיקה מעמיקה לא ידע בכלל על עקרון הסניוריטי, הוא יגיד שהוועדה לבחירת שופטים היא שבוחרת את הנשיא ואת המשנה.

יש מדינות באירופה ששר המשפטים ממנה שופטים ושר החינוך ממנה פרופסורים. "איום ונורא", תגידו, "איום ונורא". אבל לא איום ונורא בכלל, משום שיש מסורת ששר המשפטים ושר החינוך מכבדים את ההמלצות של אנשי המקצוע. הם מקבלים המלצות של אנשי המקצוע ומכבדים אותן ונותנים לזה גושפנקה ייצוגית ואז הכל עובד טוב. זה יעבוד ככה אצלנו? כל אחד צריך לשאול את עצמו אם זה יעבוד ככה אצלנו.

הוזכרה גרמניה כדוגמה. בגרמניה לא בוחרים שופט בית משפט חוקתי אם אין שני-שליש במוסד הבוחר לטובת הבחירה שלו. זה נועד להבטיח שהקואליציה והאופוזיציה מסכימים על המועמד לבית המשפט החוקתי. זה גרמניה. אם מדברים על ארצות הברית, מדובר במעשה בחירה משותף של נשיא ושל סנאט, כלומר שני גורמים שיש להם בחירה פופולרית כבסיס הלגיטימציה שלהם, ואחד יכול לנטרל את השני.

עכשיו, אם בודקים היטב רואים שיש מספר מדינות שיש בהן שיטת סניוריטי, ורואים עוד דבר מעניין: שיש הרבה מדינות שלתפקיד הנשיא השופטים הם שבוחרים. לא הפוליטיקאים, השופטים הם שבוחרים מתוכם את הנשיא, וכדי לבדוק את זה היטב צריך לראות אם אין להם מסורת של סניוריטי שהתפתחה אצלם. יש הרבה מדינות שזו המתכונת, שהשופטים בוחרים את הנשיא. אתם באמת רוצים לעבור לשיטה הזאת? אני לא תומך בה, בגלל השיקול של התחרות.

עוד דבר שצריך לומר על גרמניה וארצות הברית הוא ששם מצניחים את הנשיא. מדובר במישהו שהוא לא מתוך ההרכב הקיים של השופטים אלא מצניחים אותו מבחוץ, מעל השופטים. זה פותר את הבעיה של האי-תלות, כי אתה לא מתמודד מבפנים על הדבר הזה. אבל האם זה דבר טוב? זה דבר שמבטיח הצלחה? שאתה לוקח מישהו מחוץ למערכת הזאת ומצניח אותו מעל כולם?

בעניין הזה, אני חושב, צריך ללמוד שכן יש משהו בזכות הוותק. הוותק זה לא גובה או משקל, הוותק הוא פקטור רציני. כשמינו את חיים כהן, אחד מגדולי המשפט הישראלים, לבית המשפט העליון והציעו לו להיות נשיא - כך הציע לו בן-גוריון - הוא אמר "כך לא ייעשה", הנשיא צריך להיות בעל הוותק. יש כאן שיטה שעובדת, היא לא נכשלה, ומי שמגלם השקפת עולם שמרנית צריך לומר לעצמו, משיקולי שמרנות, שיש כאן דבר יפה שעובד, מסורת לא קבועה בחוק... זה דווקא מה שיפה בדבר הזה, שזה לא קבוע בחוק, אלא אנשים קיבלו על עצמם את המגבלה הזאת, מתוך הבנה שיש בזה דבר טוב, משום שזה מציל את העצמאות של המערכת, משום שזה מבטיח שלום בית בתוך המערכת. אז תשמרו על זה.

תאריך:  04/10/2017   |   עודכן:  11/10/2017
פרופ' מרדכי קרמינצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למנוע תלות שופטים בשלטון
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דרדר
4/10/17 19:55
 
אחד העם
13/10/17 13:07
 
בני בנקר
13/10/17 15:51
 
דרדר
13/10/17 16:26
2
דרדר
4/10/17 20:02
3
דרדר
4/10/17 20:09
4
דרדר
4/10/17 20:26
5
ב_שמואל
6/10/17 02:22
 
בני בנקר
13/10/17 14:45
6
‏משה נתן
13/10/17 04:58
7
חמורבי
13/10/17 09:44
8
טוויטר
13/10/17 10:46
9
לא ברור
13/10/17 11:40
10
בני בנקר
13/10/17 12:02
11
arik2
13/10/17 12:07
12
מאמר זוהמה וביוב
13/10/17 14:58
13
tuda
13/10/17 18:44
14
מפוכח
13/10/17 19:50
15
עוד אחד
13/10/17 23:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוני היושב-ראש, גברתי הנשיאה, אדוני הנשיא בדימוס, כבוד השופט ג'ובראן, גברתי השרה, כל השרים לשעבר, השר צחי הנגבי, חבריי חברי הכנסת וכל המכובדים שנמצאים פה.
04/10/2017  |  נורית קורן  |   נאומים
ראשית אני רוצה להבהיר שלשכת עורכי הדין תומכת במינוי של השופטת חיות לנשיאת בית המשפט העליון. שני נציגי הלשכה יצביעו עבור השופטת חיות. לכן הדין הזה הוא לא דיון לגופה של השופטת חיות.
04/10/2017  |  אפרים נווה  |   נאומים
אני מצדד בהמשך השיטה הזאת, ולאו-דווקא בהקשר של מעלותיה אל מול חסרונותיה, אלא מכיוון שהחלופה שמוצגת נהנית רק מחסרונות ולא ממעלות. ככל שאני רוצה, אני לא מצליח לראות - ומתנהל על העניין הזה דיאלוג פנימי, גם במפלגה שלי וגם בקואליציה, שאני נמנה עמה הרבה מאוד שנים - איזו תועלת תיזקף לדמוקרטיה בישראל במידה שתהיה חלופה אחרת, שהמשמעות הפרקטית שלה היא שלרשות המבצעת ולרשות המחוקקת, לאנשים הפוליטיים, יהיה משקל יותר דרמטי, אולי מכריע, בבחירת נשיא בית המשפט העליון מן הרגע שחלופה כזאת תאומץ.
04/10/2017  |  צחי הנגבי  |   נאומים
אין שום ספק שהפיל בחדר הזה אלה הדברים האחרונים שאמר השר לשעבר מרידור - הניסיון לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון ולחזק את כוחם של הנבחרים, של הפוליטיקאים, אל מולו. הדבר הזה נמשך בשנים האחרונות, הוא מדאיג מאוד אנשים כמוני, וההתבלטות האישית שלי לגבי הופעה בפורום הזה הייתה האם כיוון שגם הרעיון של אי-שימוש בשיטת הסניוריטי נתפס כאיזשהו חלק מהחבילה הזאת שנועדה ל"שים את בית המשפט במקומו" - האם בגלל זה נכון שלא להביע את דעתי, אותה דעה שהבעתי בזמנו כשר משפטים, לפני הרבה שנים, שיש בה הסתייגות וביקורת על הסניוריטי. וההחלטה שלי היא לא להימנע מלהביע את דעתי בגלל המתקפה הזאת, שממנה, כאמור, אני מאוד מודאג, כולל הרעיון עכשיו שבית המשפט לא יוכל לבטל חוק של הכנסת על-פי החוק וכו'.
04/10/2017  |  יוסי ביילין  |   נאומים
אין ספק שאם הנשיא ייבחר על-ידי הוועדה במלואה בלי להתחשב בסניוריטי כגורם רב-משקל, כפי שהנשיא ברק הציג - לא גורם מחייב תמיד, אלא גורם רב-משקל - התוצאה תהיה תחרות. שופטים הם לא מורמים מעם וכאשר צריכים לבחור מישהו ויש התמודדות התוצאה היא התמודדות על כל "נפלאותיה", מה שבוודאי יגביר את המשחק הפוליטי בבחירה.
04/10/2017  |  דן מרידור  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il