|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הסכם הגרעין אינו הדבר היחיד

להיאבק גם במיליציות השיעיות

מייקל נייטס ממכון המחקר Washington Institute מציע תוכנית מקיפה בת שישה מרכיבים, כולל כאלו הדורשים שנים רבות, כדי לדחוק את רגליה של אירן ברחבי המזרח התיכון
10/10/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   העולם הערבי   |   תגובות
חיזבאללה הוא פסגת ההישגים [צילום: AP]

הרחבת השפעתה של אירן במזרח התיכון, באה לידי ביטוי גם בפעילות המיליציות בהן היא תומכת. ברחבי האזור ישנם כוחות שיעים שפועלים בתמיכה אירנית, במטרה להפיץ את האידיאולוגיה השיעית. פעילות נגד אירן, מחייבת בין היתר פעילות גם נגד אותן מיליציות – אומר מייקל נייטס ממכון Washington Institute בעדות בפני בית הנבחרים.

המעורבות האירנית בעירק החלה עוד בימיה הראשונים של הפלישה האמריקנית בשנת 2003. למעשה, הכוחות האמריקנים קיבלו את הכוחות האירנים כחלק טבעי מהנוף העירקי, רק בשל העובדה שאירן נאבקה במשטרו של סדאם חוסיין שני עשורים.

כוח באדר, שידוע כיום כארגון באדר שחברים בו עד 15,000 לוחמים, עבד תחילה לצד ארה"ב אך תמיד קיבל הוראות ממשמרות המהפכה באירן. כוח באדר וארגונים שונים הקימו לבסוף את כוחות ההתגייסות העממיים, ארגון גג שמכיל כ-40 מיליציות. כיום כוח זה הוא חלק מכוחות הביטחון העירקיים, דבר שמאפשר להם להשתמש בתקציב המדינה להרחבת פעילותם והעצמת כוחם.

בתימן אירן תומכת בכוחות החות'ים, אך מדובר בתמיכה שניתן להגדיר כ"רדודה" ולא ניתן להגדיר את החות'ים כשלוחה אירנית כמו חיזבאללה בלבנון. במקרה הזה, משמרות המהפכה סיפקו לחות'ים את היכולות להפריע לסעודיה ולאיים על הנתיבים הימיים שלה. מאז שהחלה התמיכה האירנית בחו'תים, הם גילו יותר ויותר תחכום. הם השתמשו במזל"ט מתאבד שעולה כמה אלפי דולרים, כדי לפגוע ולהשבית מכ"ם סעודי שסופק על-ידי ארה"ב ושווה מאות מיליוני דולרים. כמו-כן, הם השתמשו בסירות נפץ כדי לפגוע באונייה סעודית, וניסו לפגוע במיכליות דלק בים האדום. אירן גם סיפקה לחות'ים תחמושת רבה וכלי נשק שונים.

אירן גם מתחילה באיטיות להפעיל מיליציות במדינות המפרץ. הפעילות החלה בבחריין במסגרת האביב הערבי, כאשר אירן סייעה למפגינים השיעים. כמו-כן, אירן השתמשה בבחריין כנקודת שיגור לפעילות נגד סעודיה. בשנים האחרונות חלה בסעודיה עלייה בהתקפות בחסות אירנית נגד כוחות הביטחון, התקפות שהלכו והשתכללו.

בריתות, פעולות וקווים אדומים

האסטרטגיה הנדרשת לפעילות נגד המיליציות בתמיכה אירנית, אומר נייטס, כוללת שש נקודות מרכזיות.

לפעול נגד אירן במרחבים מרכזיים. אירן תמיד ממלאת חלל ריק, והירידה בתפקידה של ארה"ב במזרח התיכון מאז שנת 2013 העניקה לה הזדמנות פז. ארה"ב חייבת להתחרות ולמלא את החלל, בכל המקומות שבהן אירן יכולה להתרחב. מדובר במעשה בפעילות אמריקנית בעירק, סוריה, תימן, לבנון, בחריין, סעודיה, כוויית ומדינות אחרות. מעל הכל, ארה"ב צריכה לדאוג שלא יקום בדרום סוריה כוח דמוי חיזבאללה שיאיים על ישראל.

לבנות/לתקן/לתחזק בריתות. אירן השקיעה רבות בעשורים האחרונים כדי לחזק את כוחה במרחב, כאשר הדוגמה הבולטת ביותר היא הקמת חיזבאללה. אירן הצליחה משום שנשארה ממוקדת ומחויבת למטרותיה. כעת ארה"ב צריכה לבצע מהלך דומה. ארה"ב צריכה להגביר את תמיכתה הישירה והעקיפה בכוחות שונים באזור. התמיכה צריכה להיעשות גם בקרב כוחות שונים שאולי לא אוהבים את ארה"ב, אבל לא אוהבים גם את אירן.

דוגמה לכך הוא איש הדת השיעי-עירקי מוקתדא א-סאדר, שלא אוהב את אירן באותה רמה שהוא לא אוהב את ארה"ב. מדובר בגורם כוח מרכזי בעירק שיכול לעזור רבות לארה"ב. ארה"ב זקוקה לשיתוף פעולה מצד אירופה, ולכן היא לא יכולה לבטל את הסכם הגרעין ועליה להראות לאירופה שהיא מבינה את חששותיה.

להרחיק את אירן משלוחות אפשריות. האינטרסים של אירן לא תמיד תואמים את האינטרסים של שלוחותיה, אך אותן שלוחות מבצעות את דבריה של אירן משום שהן זקוקות לסיוע. כך למשל, עירק לא רצתה למסד את פעילות המיליציות השיעיות במדינה, אך לא הייתה לה ברירה לאור פעילות דאעש. המדיניות האמריקנית צריכה להיות חיזוק יחסי הממשל של עירק עם מדינות האזור, ובכך להביא לניתוק תלותה באירן.

בתימן ובמדינות המפרץ ההשפעה האירנית עדיין לא עמוקה. הדבר הטובה ביותר לסיים את המלחמה בתימן היא באמצעות דיאלוג, דבר שירחיק את החות'ים מאירן. במדינות המפרץ צריך לדאוג לשיפור ברמת החיים של האזרחים השיעים.

לפגוע בקווי התקשורת האירניים. רבות דובר על הציר היבשתי שמתחיל באירן, עובר בעירק ובסוריה ומסתיים בחופי הים של לבנון. אולם יש להבין שהציר הימי והאווירי לא פחות חשובים. כדי לפגוע בציר היבשתי, ארה"ב צריכה להדק את קשריה עם עירק, ולתמוך במורדים בדרום סוריה ובצפון-מזרחה. הסגר האווירי של מדינות המפרץ הוכיח את יעילותו, וארה"ב צריכה לחשוב כיצד היא מיישמת סגר שכזה גם בלבנון ובסוריה.

בתחום הימי, מדינות המפרץ הצליחו מאוד למנוע מאירן להעביר לתימן דרך הים נשק ותחמושת. ארה"ב צריכה להשקיע יותר במניעת העברות נשק מאירן, כמו גם במניעת הקמת מפעלי נשק של אירן אצל שלוחותיה.

לקבוע לאירן קווים אדומים ברורים וכואבים. ארה"ב צריכה לקבוע קווים אדומים, כדי למנוע מאירן לבצע צעדים שלא רוצים שהיא תבצע. כך למשל, בשנת 2007 אירן הורידה בצורה משמעותית את פעילות משמרות המהפכה בעירק, מהחשש שהם יפלו בשבי האמריקני. אירן רגישה מאוד לאפשרות שתאבד מפקדים בכירים. ארה"ב צריכה לדעת מהן הנקודות הכואבות לאירן ולהכות בהן במידת הצורך. הכי חשוב זה אמינות ונחישות. ארה"ב צריכה להראות לאירן שאם היא תעבור את הקו, ארה"ב תעמוד על שלה ותפגע בה.

לקבוע מי אחראי לנושא השלוחות האירניות. אירן הקדישה עשרות שנים בבניית השלוחות שלה, ולכן ארה"ב צריכה להיות מוכנה להקדיש עשרות שנים כדי לפרק אותן. סוכנויות אירניות רבות מעורבות בנושא, אך ניתן להצביע על אדם אחד שאחראי לתהליכים רבים שהביאו ליצירת אותם שלוחות: מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני. השאלה היא, מיהו קאסם סולימאני של ארה"ב שייקח עליו את המשימה. במלחמה נגד דאעש מונה שליח מיוחד מטעם הנשיא לטפל בנושא. אולי אותו דבר דרוש גם כאן.

תאריך:  10/10/17   |   עודכן:  10/10/17
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להיאבק גם במיליציות השיעיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בסוף החודש שעבר גזר בית המשפט הצבאי בלבנון עונש מוות על השייח' הסוני-ג'יהאדיסטי אחמד אסיר. הלה היה כלוא משנת 2015 בעקבות עימותים בין תומכיו לבין צבא לבנון בעיר צידון בשנת 2013, עימותים במהלכם נהרגו 17 חיילים. מעטים יזילו דמעה על מותו של אסיר, אך פרסום גזר הדין הביא למחאות של סונים ברחבי המדינה. עבור סונים רבים, עונשו של אסיר מסמל את כוחו הגובר של ארגון חיזבאללה – כותב Washington Institute.
09/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
מי מחולל מהפכות בעולם הערבי? –שואל הסופר כאמל דאוד במאמר בניו-יורק טיימס. אלה לא האיסלאמיסטים, שהכניסו את עצמם למלכודת של אלימות וקיצוניות. אלה לא האליטות הנוטות שמאלה, שאנשיהן מזדקנים ואיבדו את קסמם לאחר כשלון התנועות הלאומניות שהובילו. אלה לא הבלוגרים הצעירים, אשר הושתקו ולעיתים גם נכלאו לאחר שהובילו את האביב הערבי.
06/10/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית משפט בסעודיה, זיכה (יום א', 1.10.17) את חברת הבנייה בן-לאדן מכל אשמה פלילית בפרשת התמוטטות המנוף במסגד הגדול בעיר מכה, לפני שנתיים. בהתמוטטות ב-11 בספטמבר 2015, נהרגו 111 צליינים מוסלמים.
01/10/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
החטוטרת הישראלית בכורדיסטן מחזירה אותי אחורה, כשלושים וחמש שנה, לימים שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. בשני המקרים השגיאה התנוססה ומתנוססת על הקיר, אך מנגד אף "בכיר ביטחוני" לא ניסה ולא מנסה להציל את המצב. ומאחר שאני לא חושד שראשי המדינה וזרועותיה הביטחוניים כל כך אידיוטים, הרי שאני חושש ששוב מישהו בישראל החליט להקריב ידידי אמת "לשם התראה". בספטמבר 1982 נבחר באשיר גו'מייל לנשיא לבנון. גו'מייל היה בנו של פייר גו'מייל, האיש שהקים את הפלנגות הנוצריות בלבנון, כנגד המוסלמים, הסורים והפלשתינים שם. מולו עמד נשיא לבנוני - נוצרי חלש, שהנוצרים לא ראו בו את ביטויים העדתי. לאיש קראו כמיל שמעון. הדרוזים הלבנונים עמדו בקרב שבין הפלנגות הנוצריות למוסלמים ולפלשתינים לצד האחרונים נגד הנוצרים המיליטנטים. בראש הדרוזים עמד אז כמאל גו'נבלט. אבל המאבק העדתי הזה, שישראל ניגנה בו כינור ראשון לטובת הפלנגות הנוצריות, לא הסתיים בדורם של המנהיגים הללו אלא עבר לדור השני, לצאצאיהם. דני שמעון - בנו של כמיל שמעון, חיפש גם הוא את הנשיאות הלבנונית במסגרת ה"בן יורש", שהייתה אז כל כך מקובלת בעולם הערבי. פייר גו'מייל הצמיח שני בנים - באשיר ואמין, שלא חפצו עוד בנשיא נוצרי הססן אלא תבעו הגמוניה נוצרית מלאה בלבנון, תוך שליחת הסורים חזרה מעבר לגבול. גם לכמאל גו'נבלט היה את ה"בן יורש" שלו, היה זה ואליד גו'נבלט, שאף הוא הוא המשיך בדרך אביו את הגיבוי הדרוזי למוסלמים, לסורים ולפלשתינים. הייתה זו לא רק מלחמה פנימית בין עדות ודתות שסועות בלבנון על-רקע מדינה מתפוררת ומתבוססת בדמים, אלא היה זה גם קרב על עתידה של לבנון מבחינת האוריינטציה המדינית שלה: קיומה של מדינה מזרח תיכונית כאחיותיה הערביות או הפיכתה למדינה מערבית-אירופית במזרח התיכון, על-פי הדגם הישראלי. משפחת גו'מייל חפצה להפוך את לבנון למדינה אירופית עם אוריינטציה צרפתית-מערבית ואילו המוסלמים ומשפחת גו'נבלט העדיפו להפוך סופית לעוד מדינה מזרח תיכונית-ערבית עם חסות סורית. משפחת שמעון העדיפה שלבנון תמשיך בעמעומים הפוליטיים שלה, ללא החלטה ממשית ולשמור על ה"איזון" העדתי בחלוקת משרות השלטון. אם ברקע המוסלמי-דרוזי עמדה סוריה, הרי שברקע של הפלנגות ובהקמתן עמדה ישראל. מלחמת לבנון הראשונה - בקיץ 1982, הייתה התפרצות הקונפליקט הזה, שהחזרה הגנראלית שלו התרחשה כבר בשנת 1978, במה שישראל קראה לכך "מבצע ליטני".
28/09/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
האם הטרור המוסלמי - נגד מוסלמים ו"כופרים" - הוא שורשי או זר באיסלאם? 11 מיליון מוסלמים נהרגו מאז 1948, מהם 35,000 (0.3%) במלחמות ערב-ישראל. למעלה מ-90% נהרגו על-ידי מוסלמים.
26/09/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי  
חמאס מוכן לפירוק הממשל העצמאי  /  איציק וולף
נסראללה טוען: ישראל תוקפת בתימן  /  עידן יוסף
ראש המודיעין לשעבר בקטאר מאשים ממשלתו בתמיכה בטרור  /  אריאל י' לוין
החל המרוץ לנשיאות במצרים  /  יוני בן-מנחם
"נור" נגד נישואי ילדים  /  אריאל י' לוין
פיוס מתחת לפני השטח  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il