|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

איפה הם היום

לאן נעלם אלי סמוכה

ממרוץ האופניים - למרוץ לראשות עיריית גבעתיים אלי סמוכה, פעיל חברתי, שאין רגע דל בחייו הפך להיות ההיסטוריון של ענף האופניים בארץ
10/10/2017  |   יגאל יששכרוב   |   כתבות   |   תגובות
סמוכה עם תמונה של מירוץ אופניים מ-1979 [צילום: יגאל יששכרוב]

אלי סמוכה [צילום: יגאל יששכרוב]

עם חולצת האלופים וכובע מגן לראשו עשוי רצועות ספוג [צילום: יגאל יששכרוב]

אלי ותחביבו - אוסף הקנקנים [צילום: יגאל יששכרוב]

מירוץ אופניים שנערך ב-1962 של צלם לא ידוע שנמסר לאלי על-ידי ידידו ברוך אקפלד [צילום: יגאל יששכרוב]

מדליית הזהב של טוני המפל מ-1955 [צילום: יגאל יששכרוב]

עם כלבו מגזע אסקי סיבירי [צילום: יגאל יששכרוב]

תוצאות מירוץ ששת הימים כפי שמופיעות באתר ההסטורי שהקים באינטרנט [צילום: יגאל יששכרוב]

תואר אבירות
"לא אהבו, וכנראה גם היום לא אוהבים במערכת האיגוד את הצלחתי הן כרוכב מרוצים, כמאמן וגם כמנהל אירועי ספורט, ואני נחשב כמוקצה באיגוד האופניים. אילו הייתי חי בהולנד מזמן הייתי מקבל תואר אבירות ממלכת הולנד. אבל כאן נמצאים בצמרת עסקנים בינוניים ולכן ספורט זה לא הגיע להישגים שיכול היה להגיע. ספורט ופוליטיקה מתערבבים ביחד ומי שנפגע הם הספורטאים ותוצאותיהם".

ב-14 באוקטובר, במוצ"ש, יתקיים ב"ארקפה" במעוז אביב בתל אביב, כנס ומפגש חברתי של ותיקים הנמנים על ענף מרוצי האופניים בישראל, שנטלו בו חלק עד שנת 1995. כנסים מסוג זה מתקיימים מאז 2008 מדי שנתיים שלוש.

ב-28 באוקטובר, בתשע בבוקר, ייערך טיול עם אופני שטח שיצא מטל שחר לכיוון צרעה ובחזרה.

האיש שעומד מאחורי האירועים הללו המיועדים לוותיקי ושוחרי ספורט האופניים - הוא אלי סמוכה, פעיל חברתי, שאין רגע דל בחייו. למעשה, אפשר לומר עליו כי הפך להיות ההיסטוריון של ענף האופניים בארץ לאחר שראה, שכמעט אין מסמכים או תמונות או תוצאות של מרוצי אופניים בישראל, לפני שנת 1995. הוא מחזיק ברשותו עשרה זוגות שונים של אופניים, אוסף פריטים עתיקים הקשורים לענף, משקיע מכספו בהקמת אתר באינטרנט ומתכנן להקים מוזאון לאופני מרוץ. במקביל, הוא מתמודד לראשות עיריית גבעתיים בבחירות שייערכו באוקטובר בעוד שנה, ובין היתר מפיץ, בתיבות הדואר של התושבים, עלונים, בהם הוא שוטח את תובנותיו והערותיו על ניהול העיר לגבי תופעות המעניינות את האזרח. בנוסף, במישור הארצי, הוא מפיץ ישל מרכזי המפלגות וגם לחברי הכנסת דף צהוב עם תיקוני חקיקה הנדרשים לדעתו לטובת האזרח. פונה לגופים עירוניים ומתריע על מפגעים שיש להסירם. כמו-כן, מסייע לכמה משפחות מצוקה ביעוץ משפטי חינם ובדברים פעוטים שמשנים את עולמם.

סמוכה עדיין שוקל אם ירוץ בהתמודדות לבחירות לבדו או יצטרף לגוף כלשהו. קודם לכן, ב-1983, התמודד לראשות העירייה ומאז בחירתו לראשונה ב-1988 ועד 2008 היה חבר מועצת העיר גבעתיים ברשימה עצמאית וכיהן כסגן ראש עיר בשכר. "בראיה לאחור", הוא אומר לי היום: "כניסתי לפוליטיקה הייתה טעות מצדי ולא עשתה לי טוב הן לחיי האישיים והן למצבי הכלכלי. אבל בשנים האחרונות נהייתי שקול ומחושב יותר והחלטתי "לרוץ" אליה, בניסיון קטן וצנוע לשנות את הסדר הקלוקל שבו פוליטיקאים דואגים יותר לעצמם ולמשרות למקורביהם מאשר לאזרח הקטן". באחרונה, הקיף באופניו את הכנרת וגמא מרחק של 65 ק"מ בשלוש שעות. לדבריו, הוא לא רוכב על אופניו בקיץ, אך אינו מחמיץ כל רגע פנאי בשבתות לטיול גם באופניים וגם ברגל. כתחביב הוא אוסף פריטים עתיקים שאינם תופסים הרבה מקום וגאה באוסף הקנקנים שלו.

שיווי משקל

אלי סמוכה בן 64, נולד בנס ציונה, בן להורים יוצאי עירק. אביו רחמים, היה אזרח עובד צה"ל ואמו סביחה, הייתה תופרת. "בבית", הוא אומר, "תמיד היו אופניים. הייתי רוכב מתחת ל"רמה" של האופניים. מגיל 11 רכבתי עליהם וטיילתי איתם מנס ציונה לרמלה, לרחובות ולתל אביב. אהבתי ספורט. תחביבי היה להתגלגל, הלוך ושוב במשך כארבע שנים עד גיל 14, על חבית שנותרה בחצר הבית מבור ספיגה. פעולה זו העניקה לי מיומנות בשיווי משקל וחיזקה לי את הרגליים".

במאי 1969 במרוץ האופניים שמתקיים ביום העצמאות בנס ציונה אלי סמוכה בן ה-17 זוכה במקום הראשון באליפות הנוער. הוא מוזמן להתאמן בהפועל רמלה אצל המאמן ראובן סלובודקין . בו-זמנית הוא מקים את קבוצת האופניים הראשונה בהפועל נס ציונה בה משתתפים 15 רוכבים ועל רוכבי הקבוצה נמנה גם רמי שוחטוביץ מיבואני וולבו, שלימים עובר למרוצי מכוניות.

אלי סמוכה, מארגן קבוצת רוכבי אופניים נוספת ב"הפועל ראשון לציון". בנובמבר 1969 זוכה באליפות הפועל לנוער. וחודש אחר כך, באליפות ישראל לנוער במרוץ אופניים. הוא מסיים את לימודיו בגימנסיה הריאלית בראשון לציון, נמנה על נבחרת ישראל באופניים ששוגרה לאליפות אירופה לנוער על-ידי ההתאחדות לספורט, מתגייס לצה"ל, המכיר בו כספורטאי מצטיין צה"לי, ומאפשר לו להתאמן במהלך שירותו, אותו הוא מעביר כמדריך גדנ"ע אוויר באזור המרכז. במהלך שירותו הצבאי הוא מקים את קבוצת רוכבי המרוצים "הפועל רמת גן-גבעתיים". ב-1974 מזמינה ההתאחדות הבריטית מ"מרכז הפועל" שני נציגים מישראל להשתתף בקורס השתלמות למאמנים בענף אופני המרוץ באנגליה. היו אלה אלי סמוכה מאמן "הפועל רמת-גן גבעתיים" ועמיתו ברוך אקפלד, מאמן הפועל לוד.

בין השנים 1970-1975 (להוציא את שנת 1973 שלא רכב בעקבות סכסוך עם עסקני הספורט בענף האופניים) זכה סמוכה בתואר אלוף ה"סיקלו קרוס" שבו רוכבים על אופניים, שני שלישים מהדרך במסלול על הכביש ובשליש הנוסף האופניים נישאים על הכתף כשהרוכבים רצים על פני גבעות ומכשולים.

עו"ד עצמאי

ב-1977 הוא פותח חנות אופניים בגבעתיים ומקים את אגודת "גלגלי העץ" עם ארבעה סניפים במטרה לארגן קבוצות של רוכבים למרוצי אופניים. רוב הרוכבים בארץ היו לקוחותיו בעסק שייבא לראשונה לישראל אופני מרוץ וחלקיהם מצרפת.

אלי סמוכה, נישא ב-1980 לרעייתו יעל הלר, אחת מלקוחותיו הראשונות בחנות האופניים, שהייתה שחיינית ב"ברית מכבים עתיד" ורוכבת מירוצים, שסייעה לו בחנות כעשר שנים. לזוג שני נכדים ושלושה ילדים: יובל ואביב, שניהם עורכי דין וסתיו, מסיים בשנה הבאה את לימודי המשפטים.

בגיל 48 החל אלי סמוכה ללמוד משפטים ומשנת 2005 הינו עו"ד עצמאי. כאמור, הוא ממשיך עד היום לארגן טיולים רק לרוכבים באופני שטח.

פינת עבודתו מוקפת בתעודות, בצילומים, במגנים וב-30 גביעים שצבר במרוצת השנים בארץ וביניהם גביע אחד מברלין. במהלך הראיון הוא צולל אל נבכי הנוסטלגיה ומחליף את חולצתו הלבנה בחולצת האליפות הכחולה משנת 1969. הוא נוטל את כובע המגן העשוי מרצועות ספוג, חובש אותו לראשו, אוחז בידו כובע בד של אופני ברטין הצרפתי ואחר כך, מראה לי את אוסף המדליות העתיקות, ביניהן מצויות מדליות הזהב של טוני המפל ז"ל, משנת 1955, מי שהיה רוכב מרוצים באנגליה, שעלה לישראל ועבד בתעשיה האוירית כמהנדס. בזמנו החופשי התאמן טוני ברכיבה על אופניים ובאימון משותף עם סמוכה - מצא את מותו בשנת 2002, לאחר שליבו לא עמד במאמץ הגופני. גולת הכותרת שבאוסף העתיק של אלי סמוכה, הוא מעביר הילוכים מהראשונים שהומצאו בעולם.

אלי סמוכה מציין כי "כמות רוכבי האופניים במדינה גדלה פי עשרה ממה שציפה לה מאז שנת 1995, שבה הפסיק לארגן תחרויות מרוץ ויצא מהענף, אבל כמות רוכבי המירוצים לא גדלה באופן פרופורציונאלי לגידול בכמות הרוכבים. גם החשיפה, שניתנה למירוצי אופניים באותה תקופה, בהשוואה להיום, בכלי התקשורת, היא פי עשרה גדולה יותר וזאת אם מנטרלים את החשיפה בפייסבוק ובערוצי האינטרנט ברשתות החברתיות. כך למשל, באותה תקופה בכל שבת היו משדרים תוצאות של מירוצי אופניים והיוםנ- הכל סודי. בין היתר, בטלוויזיה של אז, גם במבט ספורט וגם במבט בערבית, צולמו ושודרו מאות מירוצי אופניים והיום זה איננו".

לדבריו, מצב זה מצביע על כשל מצד איגוד רוכבי האופניים בישראל שהוקם בסמוך ל-1995, בו הוא מנהל מלחמה בלתי פוסקת ובעסקניו במשך יותר מעשרים שנה. "לא אהבו, וכנראה גם היום לא אוהבים במערכת האיגוד את הצלחתי הן כרוכב מרוצים, כמאמן וגם כמנהל אירועי ספורט, ואני נחשב כמוקצה באיגוד האופניים. אילו הייתי חי בהולנד מזמן הייתי מקבל תואר אבירות ממלכת הולנד. אבל כאן נמצאים בצמרת עסקנים בינוניים ולכן ספורט זה לא הגיע להישגים שיכול היה להגיע. ספורט ופוליטיקה מתערבבים ביחד ומי שנפגע הם הספורטאים ותוצאותיהם", מדגיש סמוכה במרירות.

הוא מצר על כך שהאיגוד "תקע מקלות בגלגלים" למאמנים ולספורטאים מוכשרים במקום לעסוק בקידום הענף. כך למשל, האיגוד מחק פעילים רבים בענף, כולל את עמוס לוי, שהיה מאמן ושופט בינלאומי שאימן בזמנו את הפועל תל אביב . גם כל המאמנים הבכירים, שפעלו עד אז נמחקו, לא הכירו בקיומם ולא נעזרו בניסיונם.

"חלומי, שספורט מרוצי האופניים יהפוך לספורט להמונים", מסכם אלי סמוכה.

תאריך:  10/10/2017   |   עודכן:  08/05/2018
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"פולישוק" העולה בתיאטרון בית ליסין הוא בבואה הזוייה על הפוליטיקה הישראלית, פרי דמיונו הקודח (או שלא) של המחזאי והבמאי שמואל הספרי שהעתיק את גיבורי הסדרה הידועה מהמסך הקטן לבמת התיאטרון.
10/10/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
לאו ריי, צייר ואמן קליגרפיה, בעל תואר שני בפיזיקה תיאורטית ובאמנות והוראת האמנות מהאקדמיה הלאומית של ליטא, מציג עכשיו חלק מעבודותיו על קירות האקדמיה לאמנות "בסיס" שבהרצליה, שעל סגל ההוראה שלה הוא נמנה (משנת 1995. (ריי מציג את עבודותיו בתערוכות יחיד וקבוצתיות בישראל ובעולם ואף זכה בפרסים בינלאומיים. הוא צנוע ושופע ידע. ציוריו הצבעוניים מלאי הומור ואפשר למצוא הבעות אנושיות ביצורים שמאכלסים אותם. שמן או אקריליק, ולפעמים שילוב של שניהם ליצירת טקסטורה מעניינת, או רישום וקליגרפיה בדיו, אפשר מיד לזהות את הסגנון של ריי. הוא ייחודי לאמן.
הדיון על ביטול חוקים בידי בג"ץ מאופיין, כמקובל במחוזותינו, בהרבה להט פוליטי ופופוליסטי ובמעט דיון ענייני ומקצועי. כמעט תמיד הפוליטיקאים מכאן ומכאן קופצים אחרי פסק דין כזה או אחר, ולכל אחד מהצדדים יש תנא דמסייע קבוע מבין בכירי המשפטנים בארצנו הקטנה. פה ושם יש הצעות ממשיות, כמו פסקת ההתגברות, אבל אין דיון רציני ומקיף בנושא.
10/10/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
עסקים פועלים במטרה ליצור רווח, אולם ייתכנו גם מקרים של הפסדים, שהם הפסדים הם תוצאה בלתי נמנעת של פעילות כלכלית. אלא שלעיתים ההפסד נגרם לא עקב התנהלות לא נכונה, תמחור שגוי או שינוי בתנאי השוק, אלא עקב מעשי מרמה. אבחנה נכונה בין שתי האפשרויות חשובה, מאחר היא מכוונת את הנפגע למגרש המתאים: הפסד עסקי - לדין האזרחי; עבירה פלילית - גם לדין הפלילי.
אופי השבת הישראלית מאז קום המדינה השתנה לא פעם, ועוצב כפלסטלינה. עם זאת, העקרונות שהיוו את התשתית לחוקים ולהבנות שונות בהן הסטטוס-קוו ההיסטורי, כמעט שלא השתנו. השבת היא יום המנוחה הרשמי של מדינת ישראל, וככזה הדבר מתבטא בהתנהלות השלטונית במרחב הציבורי.
09/10/2017  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il