|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הסכם חסר בשלות מדינית ופוליטית

ההסכם שהושג בין פתח לחמאס בקהיר מחזיר את הרש"פ לרצועת עזה "על הנייר" אך דוחה את העיסוק במחלוקות הפוליטיות והמדיניות העיקריות בין שני הצדדים. למרות החגיגה התקשורתית אין כרגע סימנים כי שני הצדדים נכונים לשותפות פוליטית אמיתית ולחלוקת השלטון ביניהם, ישראל עוקבת בזהירות לקראת הבאות ואיננה מתערבת בשלב הזה
13/10/2017  |   יוני בן-מנחם   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
עזאם אחמד וסאלח חרורי [צילום: נרימן אל-מופתי/AP]

לאחר 11 שנים של פילוג, שוב נחתם בקהיר הסכם פיוס בין פתח לחמאס בתיווך של המודיעין המצרי.על ההסכם חתמו ב-12 באוקטובר בכירים משתי התנועות, עזאם אלאחמד מתנועת פתח וצאלח אלעארורי מתנועת חמאס. מדובר בהסכם הפיוס השלישי במספר שנחתם בין שני הצדדים בשש השנים האחרונות.

ההסכם שנחתם מחזיר את הרש"פ לרצועת עזה "על הנייר". הוא מכיל ברובו הבנות טכניות זמניות ותאריכי יעד ולוחות זמנים לביצוע ועוקף את המוקשים והמחלוקות המהותיים בין הצדדים אותם הוא משאיר למשא-ומתן עתידי, אך הם אלה שמציבים סימן שאלה גדול על יכולתם של הצדדים להגיע לשותפות פוליטית אמיתית ויישום ההבנות לאורך זמן.

הסנקציות שהוטלו על רצועת עזה לא הוסרו עדיין. זכריא אלארא חבר הווועדה המרכזית של פתח מרצועת עזה אמר לעיתון "אל-חיאת" כי מחמוד עבאס יפרסם בימים הקרובים צו שיבטל את הסנקציות. הוא גם הבטיח שעבאס יבקר ברצועה בתוך פחות מחודש ימים וייפגש עם תושביה.

עיקרי ההסכם

א. הממשלה הפלשתינית הנוכחית תקבל לידיה את השליטה על מעברי הגבול ברצועת עזה עד ה-1 בנובמבר.
ב. הממשלה הפלשתינית הנוכחית תמלא את כל משימותיה ברצועה באופן מלא עד ה-1 בדצמבר.
ג. הוועדה המשפטית-מנהלית המשותפת לשני הצדדים תגבש פתרונות לבעיית הפקידים ברצועה עד ה-1 בפברואר 2018.
ד. הממשלה הפלשתינית תמשיך לשלם לפקידים ברצועת עזה את משכורותיהם בזמן שהוועדה המשותפת פועלת למצוא פתרונות. המשכורות שישולמו לא יהיו פחות ממה שהפקידים מקבלים כיום.
ה. ראשי מנגנוני הביטחון של הרש"פ יצאו לעזה לפגישות עם ראשי מנגנוני הביטחון של חמאס כדי ללמוד את העברת השלטון לידיהם עד ה-1 בדצמבר.
ו. ב-1 בדצמבר תתקיים בקהיר פגישה נוספת למעקב להערכת מצב לגבי כל הצעדים שננקטו.
ז. ב-14 בנובמבר יפגשו כל הפלגים הפלשתינים לדון במנגנוני הביצוע של כל מה שהופיע בהסכם קהיר.
ח. כל הפלגים הפלשתינים יוזמנו בסוף החודש הבא לקהיר לדון בנושאי אש"ף, הבחירות והקמת ממשלת אחדות לאומית.
ט. 3,000 אנשי ביטחון של הרש"פ יתפרסו ברצועת עזה ויצטרפו לכוחות המשטרה של חמאס ברצועה.

מה חסר בהסכם?

פירוק חמאס מנשקה

מבחינה מעשית כולל ההסכם שני מהלכים לביצוע מיידי, תפיסת כל מעברי הגבול ברצועה מול ישראל ומצרים ע"י אנשי הרש"פ והעברת כל הסמכויות האזרחיות לניהול הרצועה לידי הממשלה ברמאללה, אין בו ולו מילה אחת לגבי האחריות הכוללת למצב הביטחון ברצועה ופירוק תנועת חמאס מנשקה או לנושא המשך חפירת המנהרות וייצור הרקטות. הנושאים האלה לא נדונו כלל בשיחות המכינות בקהיר.

נראה כי עבאס הסכים לבלוע באופן זמני את הצפרדע למרות שהודיע כי לא יסכים שחמאס תיישם ברצועת עזה את המודל השלטוני של חיזבאללה בלבנון. על-פי גורמים ברש"פ, מדובר בשתיקה של מחמוד עבאס כדי לאפשר את המשך תהליך הפיוס, אך הוא לא יוותר על דרישתו כי הרש"פ היא היחידה שתשלוט מבחינה ביטחונית ברצועה וכי כל הנשק שבה יהיה בידי כוחות הביטחון שלה.

השליטה במעברים

גם כיום שוהים פקידי הרש"פ, שאינם חמושים בנשק במעברי הגבול ארז וכרם שלום, אולם חמאס הציבה מחסומים צבאיים בסמוך אליהם שהם המפקחים בפועל על הכניסה והיציאה של אנשים וסחורות מהרצועה. ההסכם איננו מפרט מה יעלה בגורל המחסומים האלה.

לא ברור מתי ייכנסו כוחות המשמר הנשיאותי של עבאס לצד הפלשתיני של מעבר רפיח הנתון לשליטת מצרים והאם חמאס תציב בסמוך לו מחסום צבאי כדי לפקח על העוברים ושבים במעבר.

ההיבט הפוליטי

אין בהסכם גם שום מילה על דרישת חמאס לקבל ייצוג הולם באש"ף, הסכמה על קיום בחירות לפרלמנט ולנשיאות והקמת ממשלת אחדות פלשתינית בהשתתפות כל הפלגים. כל הנושאים האלה ידונו רק בעוד חודש וחצי בקהיר.

חמאס דורשת ייצוג במל"פ ובמוסדות אש"ף בהתאם לכוחה האמיתי בשטח. עבאס חושש מלתת "דריסת רגל" לחמאס בתוך אש"ף מחשש כי היא תשתלט מבפנים על הארגון ותהפוך לנציג הרשמי של העם הפלשתיני, דבר שיקדם אותה גם להשתלטות על הגדה המערבית.

לא ברור מה יעלה בגורל ההבנות שהושגו בקהיר בחודש יוני שעבר בין מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המר של עבאס לבין תנועת חמאס. שני הצדדים החלו כבר לבצע בפועל את ההבנות בשטח. האם התהליך ייעצר בעקבות ההבנות החדשות בין פתח לחמאס?

שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל

שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרש"פ לישראל הוא חלק חשוב בהסכמי אוסלו שמתקיים בשטחי הגדה באופן יום יומי, למרות שעבאס הודיע כי הקפיא את שיתוף הפעולה הביטחוני הרי שהוא מתקיים בפועל.

ההסכם בין פתח לחמאס שהושג בקהיר מתעלם לגמרי מהנושא. מבחינת חמאס, שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל הוא "מעשה של בגידה". לא ברור האם חמאס התחייבה להפסיק את ניסיונותיה לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות בשטחי הגדה ובישראל עצמה. ומצד שני, האם הרש"פ התחייבה להפסיק ולעצור פעילי חמאס בגדה ולשחרר את אלה שכבר נעצרו מהכלא של הרש"פ?

העמדה הישראלית

המרוויחה הגדולה מההסכם בקהיר היא מצרים, שמקבעת באמצעותו את מעמדה כמדינה המובילה את הטיפול בבעיה הפלשתינית וכמתווך אזורי חשוב תוך שהיא דוחקת הצידה את טורקיה וקטאר, שנכשלו בניסיונותיהן לתווך בין חמאס לפתח.

ישראל עוקבת אחרי ההסכם שהושג בקהיר אך מתנהלת בזהירות. על-פי גורמים מדיניים בירושלים, היא אינה רוצה להצטייר כמי שפועלת לחבל במאמציו של הנשיא המצרי א-סיסי שעימו יש לה יחסים מיוחדים בתחום המדיני והביטחוני, כזכור, מצרים גם מתווכת בעצם ימים אלה בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי שבויים חדשה.

הדרג המדיני בישראל גם איננו מעוניין להיתפש כמי שמחבל במאמצים המדיניים של הממשל האמריקני המגבש כעת מתווה מדיני חדש להשגת שלום באזור ("עסקת המאה") ולאפשר לעבאס לטעון בפני הנשיא, כי ישראל מכשילה את ההכנות הפלשתיניות לחידוש המשא-ומתן. לכן התגובה הישראלית להסכם שהושג בקהיר היא הצהרתית בלבד בשלב הזה. היא מדגישה את הצורך שהפלשתינים יעמדו בתנאי הרביעייה ובראשם ההכרה בישראל ופירוק חמאס מנשקה.

ישראל מתנגדת לכל פיוס פנים פלשתיני שאיננו כולל את המרכיבים האלה, המקובלים גם על הקהילה הבינלאומית, ומצפה שהרש"פ תמנע פעולות טרור של חמאס משטחי הגדה ומרצועת עזה ברגע שתקבל את השליטה הביטחונית בה.

ביכולתה של ישראל לשבש את הסכם הפיוס שהושג בקהיר בכל רגע נתון. די בכך שהיא לא תאפשר לכוחות ביטחון של הרש"פ ולפקידיה לצאת משטחי הגדה לרצועה או שתודיע כי לא תאפשר קיום בחירות בשטחי הגדה ומזרח ירושלים.

כרגע ישראל עוקבת אחר הנעשה כדי לראות עד כמה פתח וחמאס רציניות בכוונות הפיוס. כזכור הסכמים דומים והכרזות כאלה היו כבר בעבר, אך לא יצא מהם שום דבר מעשי.

לסיכום:

מצרים הצליחה לשבור את הקיפאון ביחסים בין פתח לחמאס וליצור אווירה חיובית ביחסים ביניהן. ביקור הממשלה הפלשתינית ברצועה וביקור המשלחת בראשות ראש המודיעין המצרי בעזה יצרו תקוות חדשות בקרב הציבור הפלשתיני בנוסף לדיונים בקהיר. אולם מדובר בציבור מפוכח שיודע כי הפערים בין פתח לחמאס הם עצומים וקשים לגישור.

מעבר להצהרות והסיסמאות של בכירי פתח וחמאס באמצעי התקשורת, הציבור הפלשתיני רוצה לראות סימנים של נכונות לשותפות פוליטית אמיתית בין שתי התנועות. לדוגמה, האם שתיהן יכולות להגיע למצע מדיני משותף להסכם עם ישראל?

גם בתוך תנועת פתח עצמה ישנו פילוג ושסע עמוק בין מחמוד עבאס למוחמד דחלאן. האם פתח יכולה להתאחד ולרוץ ברשימה מאוחדת בבחירות מול חמאס כדי להגדיל את סיכוייה לנצח?

הסכם קהיר שעליו מבוסס ההסכם הנוכחי הושג ונחתם כבר ב-2011, אך מעולם לא יושם בגלל המחלוקות בין פתח לחמאס. בשש השנים שחלפו חלו בשטח שינויים רבים המחייבים הסכמה על הפרטים. לכן הירידה לפרטים היא שתקבע את הצלחתו או כישלונו של ההסכם. האמרה כי "השטן מצוי בפרטים הקטנים" חלה במקרה הזה. רק דיון מעמיק בפרטים והסכמה עליהם יעיד אם אכן הצדדים הגיעו לבשלות פוליטית ומדינית ללכת בדרך אחת.

כפי שהדברים נראים כעת, שני הצדדים דוחים את הקץ ומנסים להרוויח זמן, דחיית הדיונים וקביעת לוחות זמנים בנושאים זניחים יחסית תוך התעלמות מדיון בנושאי המחלוקת העיקריים כמו פירוק חמאס מנשקה או השתלבות חמאס בתוך אש"ף מעידה על כך ששני הצדדים יודעים שהדרך לשותפות פוליטית אמיתית עוד רחוקה מאוד-מאוד.

תאריך:  13/10/2017   |   עודכן:  13/10/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסכם חסר בשלות מדינית ופוליטית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
13/10/17 15:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
למרות השפעתו של חיזבאללה על לבנון, חלק ניכר מהאוכלוסייה השיעית במדינה פונה לעבר העיר נג'ף שבעירק, אחת הערים הקדושות לשיעה, לקבלת הנחיה דתית. למרות שנג'ף מעולם לא הייתה מעורבת פוליטית בלבנון כמו אירן, מוסדות שיעים רבים קראו לה "בית".
13/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
הרחבת השפעתה של אירן במזרח התיכון, באה לידי ביטוי גם בפעילות המיליציות בהן היא תומכת. ברחבי האזור ישנם כוחות שיעים שפועלים בתמיכה אירנית, במטרה להפיץ את האידיאולוגיה השיעית. פעילות נגד אירן, מחייבת בין היתר פעילות גם נגד אותן מיליציות – אומר מייקל נייטס ממכון Washington Institute בעדות בפני בית הנבחרים.
10/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בסוף החודש שעבר גזר בית המשפט הצבאי בלבנון עונש מוות על השייח' הסוני-ג'יהאדיסטי אחמד אסיר. הלה היה כלוא משנת 2015 בעקבות עימותים בין תומכיו לבין צבא לבנון בעיר צידון בשנת 2013, עימותים במהלכם נהרגו 17 חיילים. מעטים יזילו דמעה על מותו של אסיר, אך פרסום גזר הדין הביא למחאות של סונים ברחבי המדינה. עבור סונים רבים, עונשו של אסיר מסמל את כוחו הגובר של ארגון חיזבאללה – כותב Washington Institute.
09/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
מי מחולל מהפכות בעולם הערבי? –שואל הסופר כאמל דאוד במאמר בניו-יורק טיימס. אלה לא האיסלאמיסטים, שהכניסו את עצמם למלכודת של אלימות וקיצוניות. אלה לא האליטות הנוטות שמאלה, שאנשיהן מזדקנים ואיבדו את קסמם לאחר כשלון התנועות הלאומניות שהובילו. אלה לא הבלוגרים הצעירים, אשר הושתקו ולעיתים גם נכלאו לאחר שהובילו את האביב הערבי.
06/10/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית משפט בסעודיה, זיכה (יום א', 1.10.17) את חברת הבנייה בן-לאדן מכל אשמה פלילית בפרשת התמוטטות המנוף במסגד הגדול בעיר מכה, לפני שנתיים. בהתמוטטות ב-11 בספטמבר 2015, נהרגו 111 צליינים מוסלמים.
01/10/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
חמאס מוכן לפירוק הממשל העצמאי  /  איציק וולף
נסראללה טוען: ישראל תוקפת בתימן  /  עידן יוסף
ראש המודיעין לשעבר בקטאר מאשים ממשלתו בתמיכה בטרור  /  אריאל י' לוין
לבנון השנייה   /  אליהו קאופמן
טרור אסלמי - שורשי או זר  /  יורם אטינגר
החל המרוץ לנשיאות במצרים  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il