|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

סיפורו של בית העלמין הישן בהרצליה

בית העלמין הישן בהרצליה קיים מזה כ-90 שנה לערך. קבורים בו מייסדי וותיקי העיר. במקום חלקות מוגדרות ליוצאי המחתרות ההגנה והאצ"ל, וכן חלקה שיוחדה לארגון "צוות" (ארגון גמלאי צה"ל). במקום קבורים שורה ארוכה של ידוענים. סיפורו של המקום וסיפורם של כמה מהקבורים בו
16/10/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
ער הכניסה לבית העלמין הישן בהרצליה [צילום: אלי אלון]

קברו של מאיר איינשטיין בהרצליה [צילום: אלי אלון]


בית העלמין הישן בהרצליה - תעודת זהות

בית העלמין הישן של העיר הרצליה שוכן ברחוב פינסקר (15) בהרצליה ותיקי העיר מכנים אותו גם בשם בית עלמין פינסקר בהרצליה, ע"ש הרחוב בו הוא שוכן. הוא הוקם לפני כ-90 שנה. קבורים בו מאות רבות מתושבי העיר ובניהם מייסדי וראשוני העיר מאז ימי ראשית הרצליה בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

בין הקבורים בו דמויות ידועות שם ובהם: לוחם הנאצים שמעון ויזנטל, יוסף נבו מפקד בצה"ל וראש עיריית הרצליה, השחקן בומבה צור, העיתונאי ושדר הספורט מאיר איינשטיין, הפסנתרן מינדרו כ"ץ, האדריכלית שולמית נדלר ונוספים.

בית עלמין פינסקר בהרצליה מנוהל על-ידי "החברה קדישא". מספר קבריו מסתכם בכמה אלפים. שיטות הקבורה הנהוגות בו: קבורת שדה, קבורת מכפלה(קבורה זוגית) וקבורת סנהדרין (קבורת קומות). הוא בסך-הכל בית עלמין מטופח ומתוחזק יפה, אם כי יש בו קברים שהכיתוב על מצבותיהם דהה עם השנים ונמחק כמעט לגמרי. את פני הבאים לבית העלמין מקדם שער כניסה מרשים ובתוך מתחם בית העלמין, מול השער הראשי קיימת רחבת התכנסות מטופחת ופינות מוצלות שבהן ספסלים ושולחנות לשימוש המשפחות ולרגעי מנוחה, במקום יש שתי סככות אבלים המיועדות הן להתכנסות הן למנוחה, וכן ברזייה גדולה. המבנים בבית העלמין חודשו ושופצו לאורך השנים, ובהם אולם הספדים מרשים ומכובד.

בבית העלמין הישן בהרצליה חלקות מוגדרות ליוצאי המחתרות ההגנה והאצ"ל, וכן חלקה שיוחדה לארגון "צוות" (ארגון גמלאי צה"ל). כמו-כן קיימת במתחם בית העלמין חלקה צבאית שבו קבורים חללי מערכות ישראל. לחלקה הצבאית צמודה "חלקת ההורים השכולים" בה קבורים הורים שכולים שיקיריהם קבורים במקום.

ידוענים הקבורים בבית העלמין

סיירתי לא מכבר בין קבריו של בית העלמין וצילמתי לא מעט ממצבותיו. לא רחוק משער הכניסה לבית העלמין שוכן קברו של צייד הנאצים שמעון ויזנטל. ויזנטל נולד בעיר בּוּצ'אץ', גליציה בדצמבר 1908, לאָשֵׁר (אנשיל) ורוֹזה ויזנטל. במקצועו היה אדריכל ונודע כ"צייד נאצים". כניצול השואה, הקדיש את חייו לאיסוף ותיעוד מידע על אודות פושעי מלחמה נאצים במטרה להביאם לדין. מעריכים, שהצליח להביא לדין יותר מ-1,100 פושעי מלחמה שהיו אחראים לרציחות המוניות בעת השואה. ב-1936 נישא לצילה מילר ובשנת 1946 נולדה בתם פאולינקה. שמעון ויזנטל חי ופעל בווינה, אוסטריה. מת בשנתו בביתו שבווינה בספטמבר 2005 בגיל 96 והובא לקבורה בבית העלמין בהרצליה.

סמוך לקברו של ויזנטל נמצא קברו של העיתונאי ושדר הספורט מאיר איינשטיין שנפטר במרס 2017 והוא בן 65. על מצבת קברו נחקק בזו הלשון: "נפרדנו וכבר מתגעגעים. הגדול מכולם. מאיר איינשטיין עיתונאי ושדר ספורט, בן יוסף ובת שבע, בעל, אבא, סבא, אח. האחד ויחיד שלנו 2017-1951.

אנשי במה ותרבות

יוסף (בומבה) צור - בין הקבורים בבית העלמין הישן בהרצליה מספר אנשי במה ותרבות, הידוע שבהם הוא יוסף (בומבה) צור שהיה שחקן תיאטרון וקולנוע וקומיקאי . הוא נולד ב-1928 בחיפה בשם יוסף ולצר, היה חבר הלהקה הצבאית "הכרמל" ובהמשך בשנות ה-50 שיחק בהצגות שונות בתיאטראות "המטאטא" "הקאמרי" ועוד. בין ההצגות בהן נטל חלק: "האיש שבא לסעוד", "כטוב בעיניכם" ועוד. בומבה צור הופיע בשורה ארוכה של סרטים ובהם: "גבעה 24 אינה עונה"." חבורה שכזאת", "דליה והמלחים", "שמונה בעקבות אחד", "מבצע קהיר", "פורטונה", "השכונה שלנו", "שוד הטלפונים הגדול", אך זכור יותר מכל בזכות הופעתו בסרטו של אפרים קישון, "תעלת בלאומילך" בתפקיד קאזימיר בלאומילך משנת 1969. ב-1979 נפטר ונטמן לצד רעייתו מינה צור בבית העלמין בהרצליה. על מצבת קברו נכתב: "פ"נ יוסף בומבה צור בן שלמה ולצר, שחקן התיאטרון, הביא חיוך לכל בית בישראל"

מינדרו כ"ץ - סמוך לקברו של בומבה צור שוכן קברו של הפסנתרן המהולל מינדרו כ"ץ. כ"ץ נולד ב-1925 בבוקרשט, ברומניה, למד באקדמיה למוזיקה בבוקרשט, היה לסולן קבוע של התזמורת הפילהרמונית בבוקרשט והופיע בקונצרטים בכל רחבי מזרח אירופה, כולל מוסקבה. בשנת 1959, בעת סיבוב הופעות בלונדון, ערק מרומניה הקומוניסטית, ועלה לישראל והשתקע בה. כאן בארץ הופיע ברסיטלים ובקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ותזמורת קול ישראל. במקביל הופיע ברסיטלים וקונצרטים גם ברחבי העולם .

כ"ץ לימד באקדמיה למוזיקה על שם רובין בתל אביב, ובשנת 1972 מונה לפרופסור, בינואר 1978 "מת על הבמה"- במהלך הופעה באולם קונצרטים באיסטנבול, טורקיה לעני קהל רב באמצע נגינת "הסערה " של בטהובן, הניח את הראש על מקלדת הפסנתר ומת. בקהל הייתה גם רעייתו הותיר אישה ובת.
שלום סטפאן גרייק - לא רחוק מקברו של מינדרו כ"ץ שוכן קברו של שלום סטפאן גרייק (2008-1915) שהיה אחד המנהיגים הפוליטיים של "פועלי ציון". ב-1943 היה מלוחמי מרד גטו ורשה . אחרי מלחמת העולם השנייה פעל גראייק בפולין לשיקום שארית הפלטה היהודית בפולין והעלאתה לישראל. גראייק עלה לישראל ב-1949 והיה ממקימי קיבוץ לוחמי הגטאות גראייק שימש לאחר עלותו ארצה כיו"ר הארגון הפרטיזנים העולמי ויו"ר התאחדות עולי פולין. היה חבר ההנהלה והוועד המנהל של "יד ושם". חיבר מספר ספרים על המרד בגטו ורשה והשנים שלאחריו.

אנשי צבא וביטחון

מאחר שבבית העלמין בהרצליה חלקות מוגדרות של "ההגנה" וארגון "צוות" – ארגון גמלאי צה"ל אך זה טבעי שקבורים בו שורה ארוכה של מפקדים ובכירים בצה"ל. הבולט שבהם הוא יוסף נבו שכיהן כראש עיריית הרצליה בין השנים 1969 ל-1983 נבו נולד במדינת טנסי, ארצות הברית, בשם יוסף לוין ובגיל שלוש עלה עם משפחתו ארצה לארץ ישראל המשפחה התיישבה בתל אביב ובהמשך עברה להרצליה. אביו שמעון זאב לוין היה מראשוני המתיישבים בהרצליה ועמד בראש המועצה המקומית שלה במשך שנים רבות. נבו למד בגימנסיה העברית "הרצליה", הצטרף ל"הגנה". בימי ה"מאורעות" שירת כאיש פלוגות הלילה של וינגייט ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה התנדב לצבא הבריטי ושירת בחטיבה היהודית הלוחמת. לאחר קום המדינה בנובמבר 1948 התמנה לקצין המבצעים של חטיבת ירושלים וב-1949 מונה למפקד החטיבה במקומו של משה דיין. בראשית שנות ה-50 כיהן כקונסול ישראל בניו-יורק ובהמשך נתמנה לקונסול ישראל במונטריאול. אחר כך שב לצה"ל, במבצע סיני היה נבו מפקד מרחב הדרום. הוא כיהן כראש מחלקת התכנון במטה הכללי וב-1959 נתמנה לראש מטה פיקוד דרום. בין שנת 1961 ל-1964 כיהן שוב כמפקד חטיבת ירושלים. נבו השתחרר ב-1965, בדרגת אלוף-משנה, ב-1969 נבחר לראשות עיריית הרצליה מטעם מפלגת העבודה. נבו כיהן בתפקיד זה במשך שלוש קדנציות רצופות עד 1983. ב-1984 התמנה ליושב-ראש האגודה למען החייל, וכיהן בתפקיד זה עד שנת 1990.

מוטק'ה שרון – דמות ביטחונית נוספת הקבורה בבית העלמין הישן בהרצליה הוא מרדכי "מוטקה" שרון, מראשוני השב"כ ומראשוני ילדיה של הרצליה איש רב מעללים ורבים מהם מן הסתם חסויים. הוא נהרג ב-19 בפברואר 2017 בגיל 91 בתאונת דרכים לאחר שרכב פגע בקולנועית בה נסע בכביש 531.

שרון נולד ב-1926 לרחל ואריה-יוסף שניידר, ממייסדי הרצליה. להוריו היה משק חקלאי במושבה. את לימודיו התיכוניים עשה בכפר מל"ל. בנערותו הצטרף שרון ל"הגנה" בהרצליה וסייע בהורדת מעפילים אל חופי הארץ. במלחמת העצמאות לחם במסגרת חטיבת אלכסנדרוני בקרבות מול העירקים בצפון השרון. בתחילת שנות ה50 גויס לשב"כ על, איסר הלפרין (הראל), הממונה על שירותי הביטחון, ושירת כאיש קהיליית המודיעין במשך כ-25 שנים. לאחר פרישתו, ב-1976, ניהל את מפעל נשר הר טוב והיה מדריך תיירים.

פרופ' יחזקאל קישון - בין הקבורים בבית העלמין פרופ' יחזקאל קישון (1933–2006) שהיה מג"ד במילואים של גדוד רפואה בדרגת סא"ל ראש החוג לקרדיולוגיה בבית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב מייסד ומנהלו הראשון של המכון הקרדיולוגי בבית החולים וולפסון. קישון שירת כרופא בצנחנים ובהמשך התנדב לשרת כרופא על הצוללת אח"י לויתן (צ-75). במלחמת יום הכיפורים (1973), היה קישון מפקד גדוד הרפואה באוגדה של אריק שרון וצלח את תעלת סואץ. על מצבת קברו נחקק בין השאר: "אהובנו יחזקאל קישון בן ברוך ובלומה ז"ל רופא, לוחם, אדם יחיד ומיוחד".

האדריכלית שולמית נדלר - במרכז בית העלמין בהרצליה שוכן קברה של שולמית נדלר שהייתה מבכירות האדריכלים בישראל. היא נולדה בארץ ישראל בשנת 1923 כשולמית קָניֶבסקי (קָנֵב), בתם של רחל ויצחק קנב, שהיה חבר הכנסת הראשונה מטעם מפא"י. ב-1945 סיימה לימודי אדריכלות בטכניון, ביחד עם בעלה האדריכל מיכאל נדלר ושותפים נוספים פתחו משרד אדריכלים, "נדלר, נדלר, ביקסון, גיל אדריכלים". נדלר תכננה את בית העיתונאים "בית סוקולוב" ברחוב קפלן בתל אביב, וביחד עם שותפיה תכננה עוד עשרות מבני ציבור ברחבי הארץ ובהם: תיאטרון ירושלים, בניין עיריית באר שבע, בניין בנק החקלאות לישראל, הספרייה הלאומית, קמפוס גבעת רם, האוניברסיטה העברית בירושלים, "בית אגד", תל אביב. ועד רבים אחרים. ב-1970 זכתה בפרס רוקח יחד עם שותפיה למשרד. הלכה לעולמה באוגוסט 2016 בגיל 93.

קברים נוספים ש"צדו" את עיני במהלך סיורי בבית העלמין:

מרטין גהל - תעשיין (1988-1904) ממייסדי חברת "דובק". על שמו רחוב בפתח תקוה

הראלה מודעי - בתם הבכורה של מיכל ויצחק מודעי חבר כנסת ושר בממשלות ישראל. מיכל שהיה מפיקה בתחנת השידור גלי צה"ל נהרגה בתאונת דרכים בשנת 1979 והיא בת 22 בלבד.

רמי אילין - תעשיין בנו של התעשיין אפריים אילין. נפטר בתחילת אוקטובר שנה זו.משפחתו הייתה מהאמידות ביותר בישראל בעלת חברת המכוניות הראשונה בישראל.

שבתאי אנגל - מראשי ענף הביטוח, כיהן בעבר כיו"ר איגוד חברות הביטוח.היה מראשי מרכז "מכבי" ומנכ"ל חברת "מנורה" נפטר פתע בדצמבר 1996 והוא בן 60.

ציפי מל - הייתה מנהלת מוערכת בתיכון היובל בהרצליה, הלכה לעולמה ביוני 2016 ממחלת הסרטן בת 65.

נוכח העובדה כי מספר מקומות הקבורה הפנויים בבית העלמין הישן בהרצליה הולך ומתמעט, נפתח ב-2011 מדרום לקיבוץ גליל ים. בית עלמין עירוני חדש המופעל על-ידי עירית הרצליה. בנוסף, ישנה בבית עלמין זה חלקה המיועדת לקבורה אזרחית.

קברו של יוסף בומבה צור בבית העלמין בהרצליה צילום: אלי אלון]
תאריך:  16/10/2017   |   עודכן:  16/10/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בית העלמין הישן בהרצליה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכה כרמון
17/10/17 03:48
2
מיכה כרמון
17/10/17 04:02
3
מיכה כרמון
17/10/17 14:57
4
יוסי סידי
28/07/19 16:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החגים מאחורינו, מנוחה, טיולים, ילדים בחופש והרבה אוכל מסביב... כל שינוי בשגרה יכול להוביל להתרופפות. זהו הזמן לסדר את החיים ולהוריד חצי קילו בשבוע. להלן טיפים חשובים לאימוץ הרגלי אכילה וחשיבה נכונים ובריאים שיעזרו לחזור לשגרה לאחר החגים ולהוריד את הקילוגרמים המיותרים בצורה נכונה שתעזור לנו להיות רזים וחטובים לטווח ארוך, לפחות עד החג הבא. הכי טוב זה כשיורדים 1-0.5 ק"ג בשבוע. הינה הדרך:
16/10/2017  |  חלי ממן  |   כתבות
בצוק העיתים נאלצות רבות מהמסעדות בארץ להתמודד עם לא מעט תהפוכות, ובלבד כדי לשרוד בסופו של דבר. אחת שכזאת היא, ללא שום ספק, מסעדת ג'ויה שבהרצליה פיתוח (רחוב שנקר 8), שכבר הספיקה במרוצת-קיומה לעבור חילופי בעלות וניהול, בצד חילופי שפים, רק כדי לעלות על דרך המלך.
16/10/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
חברת התעופה הקפריסאית TUS מפסיקה (יום ב', 16.10.17) להשתמש בשדה התעופה של חיפה. להערכתנו זו תהא הפסקה זמנית בלבד, והטיסות מחיפה יחודשו בקרוב מאוד.
16/10/2017  |  יעקב מאור  |   כתבות
בהשפעת מנהלת ההוצאה שראתה את הכשל המסחרי של שמי הנדוש (יוסף כהן), התחלתי לחתום על ספריי בשם יוסף כהן אלרן, כאשר הבנתי זאת והוספתי את שמות בתי ובני, אלונה ורן
16/10/2017  |  יוסף כהן אלרן  |   כתבות
חגי תשרי מאחורינו וכולנו כבר מתחילים את הריצה ממכון כושר אחד לאחר, מתחילים לנסות אין ספור דיאטות ומגוון שיטות הרזיה. אבל הפתרון, כמעט כמו תמיד, נמצא דווקא בטבע.
16/10/2017  |  אבי ציטרשפילר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il