ההתערבות בהחלטות היועץ המשפטי הגיעה בתקופת
אהרן ברק לשיא, והתוצאה הייתה גל של עתירות. כמעט כל מקרה שבו החליט היועץ להימנע מהגשת כתב אישום או מחקירה נגד אישיות ציבורית בכירה תורגם לפנייה לבג"ץ נגד החלטתו. עצם קיומן של עתירות כאלה מפעיל על היועץ לחץ בכיוון של הגשת כתבי אישום.
הרב
עובדיה יוסף לא 'חיבב' את הבג"ץ ואלה היו דבריו: "אלו קוראים את עצמם בית משפט עליון? לא שווים. בבית משפט תחתון צריך לשים אותם. הם, בשבילם ברא את כל הייסורים שבעולם. כל מה שישראל סובלים, רק בשביל הרשעים האלה. ריקים ופוחזים. שפחה כי תירש גברתה. מה הם יודעים? ילד שלנו בן 8-7 שנה יודע יותר טוב מהם ללמוד תורה... מי אמר שהעם רוצה שופטים רשעים כאלה... כולם בועלי נידות. כולם מחללי שבת. אלה יהיו השופטים שלנו? עבדים משלו בנו". הדברים נאמרו בראשית 1999 באחת מדרשותיו.
מספרים על ארכימדס, כי בעקבות עיסוקו בתורת המנוף חיבר את המימרה: "תנו לי נקודת משען ואניף את העולם". גם בית המשפט העליון אינו זקוק ליותר מנקודת משען אחת - מילה אחת, מחשבה פוליטית מקובעת וקבועה, שדי יהיה בה לאפשר לו לכתוב את החוקה כולה, לקבוע פסקי דין כלבבו, ולהניף את שיטת המשפט ואת המדינה כולה. "נקודת ארכימדס" שלו היא המילה "דמוקרטיה".
למרות שלרוב הדמוקרטיה איננה משחקת תפקיד מרכזי. כאשר רצו מתנגדי העקירה מגוש-קטיף, להגיע לנתיבות להפגנה נגד ההחלטה על הגירוש, כל האוטובוסים ננעלו בפני המפגינים ואלה שכבר היו על האוטובוסים, הורדו ממנו בכוח על-ידי המשטרה. ולא רק זאת, אנשים שמיהרו לצידי הכבישים כדי לנסות ולעצור טרמפ שייקח אותם לנתיבות, נרדפו על-ידי השוטרים, שלא הניחו להם אפילו לעלות על מכונית פרטית. נערות בנות 13-12 נאסרו והוכנסו למעצר ימים רבים. הכל בידיעתו ובברכתו של בית המשפט. אם כך הדמוקרטיה היא כנראה רק לגופו של עניין פוליטי.
מצוקת התושבים
והנה כעת קבע הבג"ץ כי ההפגנות בפתח תקוה חוקיות ולא דורשות רישיון. בכך קיבלו את עתירת המפגינים להפגין מול בית היועץ המשפטי ודחו את משטרת ישראל שביקשה להגביל את ההפגנות. השופטת חיות קבעה: "אין די בכך שההפגנה גורמת לאי-נוחות כדי לאסור על קיומה, ככל שהציבור בישראל חפץ חיים בדמוקרטיה, עליו לסגל לעצמו, כבכל מדינה מתוקנת, רמת סבולת ויכולת הכלה של הפגנות". ממש. בג"ץ קיבל במלואו את עתירתם של התנועה לאיכות השלטון,
מני נפתלי ו
אלדד יניב. האחד מבקש להתחמק מתלונה על הטרדה
מינית והשני רוצה להשתחל לכנסת. בג"ץ התעלם לחלוטין ממצוקת התושבים שההפגנות ממררות את חייהם.
ומדוע הדמוקרטיה היא סלקטיבית? כי למשל מפקד אוגדת יו"ש בתקופת ההינתקות. הוא התנכל לישובים באופן כמעט יומיומי. הוא זה שפרץ לביתו בגבעה 26 של נתי עוזרי הי"ד שנרצח בערב שבת בביתו על-ידי מרצח ערבי, וזרק את אשתו של נתי ואת ילדיו מהבית. הכל קרה זמן מועט לאחר הרצח ובאישון ליל. לאחר סילוק המשפחה, הבית נהרס עד יסוד. וזו רק דוגמה קטנה. אבל תיבון הוא איש שמאל קיצוני, אשתו גלי תיבון חתמה על עצומה לשחרר את
טלי פחימה, אמו קיבוצניקית מצרעה מתנועת "האם החמישית" קראה לצה"ל לצאת מרפיח, פן יפגעו ב"חפים מפשע". ובכן, התיבון הזה לא חדל להתנכל ל
מתנחלים ואלה ארגנו מול ביתו הפגנה. הגיעו כ-40 מפגינים מיצהר, מתפוח, מקדומים ומרעננה, והם הוכו על-ידי המשטרה, גורשו, וחלקם נאסרו. בית המשפט אסר על ההפגנה. זה היה לפני כחמש שנים, וזו רק דוגמה אחת מרבים.
דברי אנשי השמאל הם כה מגוחכים, כה שקריים, כה רעים, ניקח למשל את דבריו של מיכאל בן יאיר, היועמ"ש לשעבר, שתקף את שרת המשפטים ואת מפכ"ל המשטרה לאחר החלטת השופטת חיות ואלו דבריו בפייסבוק שלו: "ניתן היה לחסוך את פסק הדין הזה, שחשוב מאוד ומצטרף לפסיקות בית משפט העליון בזכות
חופש הביטוי, חופש ההבעה הפוליטית וחופש הביקורת הציבורית על אישי ציבור, אם שרת המשפטים לא הייתה כותבת למפכ"ל ואם המפכ"ל לא היה נענה לבקשתה התמוהה. נראה שלאחר 70 שנות משפט מפוארות, השתבש משהו בחברה הישראלית, וצריך לחדד מחדש את עקרונותיה האלמנטאריים ביותר..." לקרוא ולא להאמין. ויווה לדמוקרטיה של השמאל.
בכל שנה כשמגיעה פרשת בלעם אני תמהה מחדש. שוב הוויכוח בין בלעם לאתון. הוא מדבר איתה, בא אליה בטענות קשות, והיא מנסה להסביר לו, והוא מתווכח ואומר כך והיא אומרת כך. האתון מדברת ובלעם כלל איננו מופתע? הוא לא שואל מי לימד אותה לדבר, אלא מתווכח איתה, כאילו זה הדבר הטבעי ביותר, שאדם מתדיין עם חמורים... לא טרחתי לנסוע להפגנה בפתח תקוה, אבל ידידה שלחה לי סרט מצולם על המתרחש שם מידי מוצאי שבת, וברגע שראיתי, הבנתי! ראיתי את השלטים, שמעתי את קולות המפגינים, את צעקות המארגנים ונותני הטון בהפגנה, והבנתי איך לא השתומם בלעם מכך שאתונו מדברת. כנראה שבלעם עבר באיזו מוצאי שבת ברחבה של מרכז גנים בפתח תקוה, הוא עבר שם, שמע אותם - ומכאן והלאה היה נראה לו טבעי ביותר שחמורים מדברים.