|
"המטבע הבטוח ביותר" [צילום: AP]
|
|
|
|
|
למרות חודשים ארוכים של הכנות, החלפת המטבע בן לירה שטרלינג מתנהלת בתוהו ובוהו – מדווח (17.10.17) העיתון דיילי טלגרף.
המטבע העגול הוותיק יצא סופית משימוש ב-16 באוקטובר והוחלף במטבע בן 12 צלעות, שלדברי הבנק המרכזי של אנגליה הוא הבטוח ביותר בעולם מבחינת האפשרות לזייף אותו. הסיבה העיקרית לבלגן: לפחות 5,000 מדחנים ברחבי בריטניה, המופעלים במטבעות של ליש"ט, לא הותאמו למטבע החדש – והתוצאה היא שהנהגים אינם יכולים לשלם וסופגים קנסות. גורם נוסף: רשתות גדולות – ובראשן טסקו, מקדונלד'ס והולנד-בארט – ממשיכות להשתמש במטבע הישן כעודף, למרות שאין לו כעת שום ערך. הרשתות טוענות שמדובר בטעויות אנוש בודדות ונקודתיות.
המדחנים בהם מדובר משרתים 200-30 מכוניות חונות מדי יום. חלק מן הרשויות המקומיות, המצויות בבעיות תקציביות, מתכננות להחליף אותם רק בפברואר הבא – המועד בו יעמוד לרשותן תקציב אחזקה חדש. המשמעות היא עוד 200,000 דוחות חניה, או 1,200 דוחות ליום עד אז; בבריטניה ניתנים 9 מיליון דולר חניה בשנה. הבעיה של הנהגים היא, שהבנק המרכזי הנחה את הבריטים לבזבז או להחליף את המטבעות הישנים, כך שמי שעשה כפי שהתבקש – צפוי כעת לקנסות.
עו"ד ניל סרג'נט, המתמחה בדיני תעבורה, אמר לטלגרף שנהגים שיקבלו דוחות על-רקע זה, יוכלו לערער על הקנסות – אם כי מדובר כמובן בהצפה של בתי המשפט ובהגנה שלא תמיד תעבוד. "זהו שטח אפור, משום שהמטבעות הישנים הוצאו מהמחזור, וזה אומר שהמדחנים היו צריכים להיות מוכנים לקבל את המטבעות החדשים. עם זאת, ככל שעובר הזמן יכולות הרשויות לטעון, שהנהגים אמורים לדעת שזהו המצב ושעליהם להצטייד במטבעות מתאימים אחרים".
דובר חברת מגי אלקטרוניקס – המתחזקת מדחנים ומכונות אחרות הפועלות על מטבעות – אמר שמספר השיחות שמקבלת החברה עלה פי ארבעה, שכן חברות מבוהלות הבינו שלא עמדו בזמנים לעידכון המכשירים. לדבריו, ענף החניה היה איטי במיוחד בביצוע המעבר.
במקביל, ממשיך העיתון, גדל מדי יום מספר הרשתות הממשיכות להשתמש במטבע הישן, לעיתים דווקא לטובת הלקוח. רשתות וויירוז וג'ון לואיס הן האחרונות שהודיעו שימשיכו לקבל את המטבע עד סוף השבוע הקרוב. משרד האוצר לא הגיב לפניית העיתון בנוגע לרשתות המעניקות עודף במטבע הישן וחסר הערך.