|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הדלפות - מדליפים - ותקשורת

שלא תהיה אי-הבנה בנושא, כולם מדליפים: המשטרה, הפרקליטות, הסנגורים, ומתוך מערכת המשפט (עוזרים, מתמחים, מזכירות) העיתונאים טוענים שהדלפות זה הסם הקיומי של העיתונות החופשית, אך מאידך זהו רעל שחודר ומחלחל למערכת עקיפת החוק, ולפעמים רבות הנזק בהדלפה עולה בהרבה מהמטרה שרצו להשיג
19/10/2017  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
הדלפות שליליות [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

אמצעים חריפים
המלחמה בהדלפות מכל הגורמים כבר נמשכת כשני עשורים, ועדיין לא הצליחו להתגבר על כך, למרות שאפשר לעשות זאת על-ידי נקיטת אמצעים חריפים כלפי המדליפים, נחישות בנושא ועקביות ללא פחד.

התייחסות תקיפה
יש כמובן לסייג ולציין כי יש הדלפות ויש הדלפות, ולא כל ידיעה שמגיעה לעיתונות מחייבת התייחסות תקיפה וחריפה. יש הדלפות חיוביות ומוצדקות ויש כאלה שמאחוריהן מטרות פסולות, פוליטיות, נקמנות אגו ואינטרסים. ההדלפות - דומות למחלות אוטואימוניות - פוגעות במערכת החיסונית של אכיפת החוק.


הדלפות מתוך חקירות המשטרה

הדלפות מתוך חקירות המשטרה - מחד הן חמצן לעיתונאים ומאידך הן חומר רעיל ומזיק לחקירות. זה מהווה שיבוש ופוגע במטרת החקירה. ההדלפות הן כמו מחלה אוטואימונית, לאמור: פוגעות במערכת החיסונית של החקירה, מזהירות עדים פוטנציאליים, מבריחות ראיות חיוניות, ולפעמים מחסלות כליל כל אפשרות להגיע לחקר האמת. כבר שנים רבות נלחמים בתופעה הקלוקלת הזאת שמזיקה לחקירות וכל האמצעים שנוסו עד עתה לא הועילו. העיתונאים חוגגים מההדלפות ולכן הן מעודדים את התופעה. זה מועיל להם מקצועית, מקדם את מעמדם וקידומם והם מנצלים את העובדה שיש חוקרים, פקידי ממשל ובעלי משרות בכל תחומי החברה, שיש להם אינטרס אישי, פוליטי, עסקי, נקמני, תסכול, כשלון, ורצון לשנות או להפיל משטר והם משתמשים בהדלפות כדי לעורר מהומות ודיונים ציבוריים. הדלפה כאמצעי לא תמיד פסולה. אם ההדלפה באה כדי להצביע על שחיתות אישית או ציבורית שמנסים לטייח ולהסתיר מעיני הציבור זה לגיטימי. אם ההדלפה באה כדי להזהיר את הציבור מאסון אקולוגי שמנסים להסתיר זה טוב. כלומר, יש הדלפות חיוביות ויש הדלפות מגמתיות והן הפסולות. ההדלפות הגדולות בהיסטוריה היו של מסמכי סנודן, ואתר ויליקיקס שמחד הזהירו על פעולות ממשלתיות סמויות אך גם גרמו נזק לא קטן מבחינה ביטחונית. מסקנה יש מגבלות בהדלפות, מידתיות ובעיקר כדאיות. וכן לא לשכוח בקטגוריה זו את ווטרגייט שהביאה לראשונה להתפטרות נשיא באמריקה.

הדלפות ותוצאותיהן:

"ההדלפות" מצד המשטרה, הסנגוריה והפרקליטות, הפכו "להצפה" ואם הסכר לא יתוקן וההדלפות לא יבלמו ניתן יהיה לוותר על בתי המשפט ומערכת המשפט. עקרונות בסיסיים כמו - "חזקת החפות" - וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו נרמסים בריש גלי.

"שפיטה על-ידי העיתונות והציבור היא מבוא מסוכן ל"משפטי שדה" לנבחרי ציבור ומנהיגיו. בחקירות אולמרט ההדלפות - עברו כל גבול והפכו את החקירות והחשדות לקרקס מבזה. העיתונות והתקשורת מלבים את האש ומנפחים אותה.

המצב כיום, נכון לכתיבת שורות אלה, שהחקירות והחשדות נידונים במעין פרוצדורה של "קדם משפט" על-ידי העיתונות והציבור. ואם יגדיר זאת מישהו - כ"משפט שדה" על-ידי העיתונות, לא תהיה זאת הגדרה מוגזמת.

עלי לציין ולהדגיש - אין מדיניות רשמית של "הדלפות", אבל מאחר שהגופים האחראיים אובדי עצות, לא מתפקדים, ולא נוקטים בסנקציות, הנושא הפך ל"פרוע" ואיש איש על דעת עצמו "מדליף" כראות עיניו. כל אחד ומטרותיו עמו.

היועץ המשפטי לממשלה (דאז) אליקים רובינשטיין, יצא בזמנו למאבק נגד התופעה השלילית, אך לא הצליח לבלום אותה וכך גם הבאים אחריו עד היום.

העיתונות והתקשורת על כל אגפיה משחקות כאן תפקיד מרכזי וחיוני, בהבאת "ההדלפות" לידיעת הציבור, בהעצמתן, בליבוי האש הבוערת ובהפיכתה ללהבה ציבורית, תוך רדיפה אחר רייטינג, תחרות בין ערוצים ובין העיתונים, וכל זאת על חשבון הנחקרים וחמור יותר מערכת אכיפת החוק.

"ההדלפות" המאסיביות, לפעמים אונ-ליין, ממוטטות את אבני היסוד של מערכת אכיפת החוק, מערכת המשפט, ומרוקנות מתוכן את העקרונות הבסיסיים, עקרונות הברזל של משפט הוגן, של חזקת החפות ופגיעה אנושה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, והם נרמסים בראש חוצות - ואין זועק ואין מונע ואין עוצר.

כבר היו "הדלפות" בעבר בעלות אופי מגמתי, אידיאולוגי, פוליטי, אישי וכו'. (הבולט ביניהן - ההדלפה של הפרקליטה עו"ד גלאט-ברקוביץ בפרשת חיקור הדין של שרון). ראה את פרשת דרעי, בראון-חברון, חקירת נתניהו (בנושא ההובלות והמתנות), חקירת צחי הנגבי, חקירת הנשיא לשעבר קצב, תיק רמון (בנושא - מחלת הנשיקה), בהם נחצו כל הקווים. גם בחקירת אולמרט היו חריגות קשות בתחום זה.

אני לא מאשים את העיתונות - הם למעשה עושים את מלאכתם ומביאים לציבור את המידע והעובדות שהם מצליחים לדלות ממקורותיהם, למרות שניתן לדרוש יותר בקרה ואיפוק מצד העורכים, אבל הם מקבלים "גחלים לוחשות", מוסיפים רוח וצבע טרי ועושים "מנגל" עם נבחרי הציבור הנחקרים. הסימביוזה בין העיתונות לחוקרים מדליפים צריכה להדאיג את מערכת אכיפת החוק.

כמובן שיש גם "אתרוגים", שאליהם מתייחסים בזהירות ובכפפות משי. בזמנו זה היה אריק שרון בתקופת ההינתקות, שבמהלך זה התאים באידיאולוגיה לרוב המבקרים שלו בעבר, הם התכופפו ושמרו עליו שלא יצטנן. לאמור, לעיתונאים ולעיתונים יש אג'נדה והם מעלים, מורידים, תוקפים ומבקרים פוליטיקאים בהתאם לתפיסת עולמם ולרצונותיהם הפוליטיים.

לעומת זאת, בנימין נתניהו, נשפט ברותחין כשיצא לאנגליה בזמן המלחמה, ונהנה מפינוקי יתר במלון, בכביסה ובפן. בלהט הדיווח שכחו לציין שנתניהו נתבקש על-ידי משרד החוץ לצאת ללונדון בזמן מלחמת הלבנון השנייה, כדי להסביר את מדיניות ישראל ומטרות מלחמתה. שכחו להדגיש שנתניהו הוא מסבירן ונואם עבור ישראל מס' 1 היום במערכת, שבמהלך שלושה ימים קיים כ-50 ראיונות, מפגשים + קשר עם הקהילה היהודית וצמרת הממשל האנגלית. דבר שלא נראה לי שנציג אחר מסוגל לעשות בכמות ובאיכות.

ולהלן דירוג ההדלפות לפי שיטתי:

א. הדלפות שוליות, למטרות קבלת כותרת בתקשורת, שאינן מזיקות במיוחד, אבל עושות רעש זמני לגוף מסוים כמו, משטרה, מע"מ, מכס, פרקליטות.

ב. הדלפות חיוביות - כגון: דיווח על פעולות המסכנות את שלום הציבור, את החברה, על שחיתות מוסדית ציבורית ופרטית, לרבות הברחות, זיופים וכו'.

ג. הדלפות אסורות - על-פי כל קנה מידה מוסרי חברתי, משפטי וביטחוני. זה כולל אינטרס פוליטי, אידיאולוגי, כדי להשיג שלטון או להפיל שלטון, תמורת כסף או טובות הנאה, קידום אישי.

ד. הדלפות - במסגרת תרגילי חקירה מאושרים על-ידי צמרת המשטרה והפרקליטות.

לסוג זה ניתן לייחס - הספקת מידע שגוי כגון: עיתון מודפס במיוחד (בעותק אחד) עם מידע על מעצר חשודים וביניהם "עד-מדינה", או משתפי פעולה עם המשטרה וכד'. פרסום ידיעה והפצתה בין גורמי משטרה ועבריינים על ממצאים מסוימים, שימוש במדובבים או כד'.

ה. הדלפות מבית משפט, ממזכירות, ממתמחים. לסוג זה ניתן לשייך מקרים של קשרים עם מזכירות בתי משפט, מתמחים ואפילו שופטים שמעוניינים שפסק הדין שלהם או החלטה ספציפית יקבלו פרסום ושמם יוזכר לעניין קידום ואגו.

הפתגם הערבי החכם - המהירות מהשטן, בכל הקשור להצהרות המשטרה, מוכיח את עצמו כל פעם מחדש. הבעיה היא שהם עדיין לא הפנימו את הבעיה ולא למדו אותה.


הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  19/10/2017   |   עודכן:  19/10/2017
אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מושב החורף העומד להיפתח ביום שני בשעה ארבע, מבשר טובות לנתניהו. אין איום לא מבית ולא מחוץ. בבית ישנו כחלון שמצליח לגרום לאנשים בבית לשאול: האם מפלגה שאיש לא שומע על פעילותה של איש מאנשיה בשנה האחרונה יושבת בכנסת? האם היא באמת יושבת בכנסת? מפלגה כזו בטח שלא מאיימת על נתניהו. ישנו ליברמן שמושב העור במשרד הביטחון והקול הסמכותי שאומר שאנו נערכים לשתי מערכות יותר מדי מענג אותו בשביל לעשות רעש. החרדים אף פעם לא הוו יותר מדי בעיות, אולי, מהמורה קטנה בדרך: העבודות של הרכבת הקלה בשבת, ההפגנות והחקירות שהולכות להיות לראשי הפלג הירושלמי. אבל לא משהו שנתניהו צריך לפחד ממנו, ובנט כרגיל ימשיך לנבוח אבל לא לנשוך.
19/10/2017  |  שלומי פרידמן  |   מאמרים
פעמים רבות אנחנו שואלים עצמנו האם הפתעת מלחמת יום הכיפורים יכולה לחזור על עצמה בימינו ובעתיד, לא באותה צורה כמו אז, אבל אולי בצורה אחרת? או במילים אחרות, האם אותה "רוח התקופה" של ערב מלחמת יום הכיפורים, רוח "האני ואפסי עוד", ממתינה לנו גם עכשיו או בעתיד הנראה לעין? איני יודע, ובו בזמן איני רגוע. אני אמחיש זאת בשני מקרים.
19/10/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
שחרור העיר א-רקה בסוריה משליטת ארגון דאעש חותם פרק חשוב בתולדות ארגון הטרור האכזרי. העיר שהייתה למעשה בירת "המדינה האיסלאמית", נכנעה לאחר ארבעה חודשי לחימה והפכה לסמל של הכישלון של הארגון לשמור על השטחים הנרחבים שכבש בעירק ובסוריה.
19/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הנושא של תלונות נשים על הטרדה מינית פתח ערוץ תקשורתי חדש ומעניין: אם פעם התביישו נשים לגלות כי הוטרדו מינית, היום נראה כי נפתח מרוץ שהמשתתפות בו ממהרות אל התקשורת כדי שיתפרסם בציבור שגם הן הוטרדו. ממש כאילו אישה שלא הוטרדה בידי גבר כלשהו "לא שווה" והיא נכנסת בעל כורחה לרשימת המסומנות בתואר השלילי out.
19/10/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
כבר ב-24 לאוגוסט 2017, כמעט לפני כחודשים, פרסמתי במאמרי "דמוקרטיה חזירית", כיוון מחשבה שהיו"ר החדש של מפלגת העבודה, אבי גבאי, איננו אלא ליכודניק צרוף שנתניהו ו/או כחלון דאגו לשלחו בשקט מופתי כדי להשתלט על מפלגת העבודה ולסיים בה את פרק האלטרנטיבה שמשמאל. זה היה הרבה לפני הראיונות שלו בתקשורת השבוע, וב"שבת תרבות" של העיר באר שבע. כל ההבדל בינו לבין 12 אלף ה"ליכודניקים החדשים", הוא בכך שה"אנטריזם" שלו היה מחושב ומינורי עם הרבה חשאיות ואילו של ה"ליכודניקים החדשים" ומפעיליהם היה נאיבי, בומבסטי וקולני. אבי גבאי לא הפתיע אותי השבוע ואני צופה שעם הזמן הוא רק יקצין ימינה.
18/10/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il