|   15:07:40
דלג
  מרים נאור  
נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

לא באים לשרת השקפת עולם

נאום פרידה בטקס פרישה מכס השיפוט, בית המשפט העליון [ו' בחשון תשע"ח, 26.10.2017]
26/10/2017  |   מרים נאור   |   נאומים   |   תגובות
מרים נאור [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לא מובן מאליו
אין להתייחס לעצמאות השיפוטית כאל דבר מובטח וברור מאליו; עלינו לשמור עליה. אם לא נגן על הדמוקרטיה, הדמוקרטיה לא תגן עלינו.

אני מודה לכל המברכים; קטונתי מכל אשר נאמר כאן. הייתה לי הזכות לעבוד בשירות הציבורי 45 שנים, מתוכן 7 שנים בפרקליטות המדינה וכמעט 38 שנים על כס השיפוט.

גם היום, בחלוף העשורים ולאחר שעברתי בכל הערכאות, אני מברכת בליבי על שדרכי הובילה אותי אל השפיטה.

כיהנתי בבית משפט השלום בירושלים, ודנתי בתיקים מכל הסוגים, כולל תעבורה ותביעות קטנות; בבית המשפט המחוזי בירושלים עסקתי במשפטי ענק בצד משפטים "רגילים", אזרחיים ופליליים. אולם היותם משפטים "רגילים" מעולם לא הפחיתה מחשיבותם בעיני או מהעניין שמצאתי בהם; מורי ומאמני הנשיא לנדוי זכרונו לברכה אמר לי כשעליתי על כס השיפוט דברים ששמע הוא עצמו מאביו המנוח: "השופט עוסק מדי יום ביומו ב'תיקים' רבים, אך עליו לזכור כי לגבי המתדיין כל 'תיק' הוא המשפט האחד והיחיד שיש לו. אל לו, לשופט, בגלל מספרם הגדול של התיקים, להקל ראש בעניין מן העניינים הנדונים לפניו. עליו לראות כל 'תיק' וכל ענין כעולם ומלואו, כפי שרואה אותו המתדיין". על דברים אלה חזר באוזני כל שופטי ישראל, באירוע שנערך לפרישתו. הוא ציין שכבר אמר את הדברים באוזני אחד הנוכחים; זו הייתי אני. וכאן במעמד הזה אני מבקשת להנחיל גם לדורות הבאים את הדברים, שיהיו כמצפן וכמורה דרך.

בשלוש השנים האחרונות כיהנתי כנשיאת בית המשפט העליון. לא הייתה זו תקופה קלה. הושמעו בתקופה הזו דברים נגד בית המשפט, ובהם ביטויים בוטים (בסגנון ובתוכן) שלא אחזור עליהם. ביקורת עניינית היא לגיטימית וחשובה, אך דברים שנשמעו בשנים האחרונות, לא אחת מבלי שנקרא פסק הדין כולו או אפילו חלקו, חרגו לעתים מגדריה של ביקורת לגיטימית.

ביום השבעתי לנשיאת בית המשפט העליון, כשהצהרתי אמונים למדינת ישראל ולחוקיה במשכן נשיאי ישראל, קיבלתי למשמרת, בחיל וברעדה, ביראה ובאהבה, את לפיד בית המשפט העליון - כפי שכינה אותו מורי, מישה חשין זכרונו לברכה ביום פרישתו. התחייבתי אז, לשמור על מערכת בתי המשפט; על עצמאותה; על אי-התלות של השופטים, שהן תנאי בלעדיו אִין להכרעות ענייניות ולעשיית צדק. שמתי לי למטרה להגן על המערכת ועל השופטים מכל פוליטיזציה. אני מאמינה כי בשבתו של השופט על כס השיפוט אין הוא מבקש להנחיל - ואסור לו לבקש להנחיל - את ערכיו והשקפתו הפרטית. בשבתנו לדין אין אנו באים לשרת השקפת עולם זו או אחרת; אין אנו עוסקים בכיפוף ידיים מול רשויות השלטון האחרות. אנו מכבדים את הכנסת ואת הממשלה; אין לנו שום רצון לנשלן מסמכויותיהן, אך על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאותו של בית המשפט; לכבד את חובתו לשפוט בלי מורא ובלי משוא פנים; ואת חובתו להגן על זכויות האדם ועל שלטון החוק.

בתקופת כהונתי כנשיאה הייתה לי ההזדמנות להופיע הופעות פומביות רבות בפני שופטים בכל מחוזות השיפוט, ולפרוש בפניהם את השקפת עולמי כשופטת. עשיתי כמיטב יכולתי להנחיל לשופטים חוסן שיפוטי; עשיתי כמיטב יכולתי להנחיל לשופטים את ההכרה שאין לנו אופציה להכריע, אלא לפי מיטב הכרתנו את הדין. מהכרות קרובה עם המערכת כולה, אני יכולה לומר ברורות: מדינת ישראל יכולה להתגאות בעצמאות שופטיה, שאין עליהם מורא זולת מוראו של הדין. אולם אין להתייחס לעצמאות השיפוטית כאל דבר מובטח וברור מאליו; עלינו לשמור עליה. אם לא נגן על הדמוקרטיה, הדמוקרטיה לא תגן עלינו.

במעמד זה, לא אוכל שייפקד שמם של שלושה ממוריי - מבכירי שופטי ישראל, שהקנו למשפט הישראלי נכסי צאן ברזל, ושדבריהם עודם מהדהדים באולמות בית המשפט העליון. זכות גדולה נפלה בחלקי לעבוד במחיצתם, והעיקרים שלמדתי מהם היו היסודות שעליהם נבנתה דרכי המקצועית. הנשיא משה לנדוי, זכרונו לברכה, מאמני ומורי; שבמחיצתו עמדתי לראשונה על יופיה של מלאכת השפיטה; שעצותיו הטובות ליווני כמצפן לאורך הדרך; ושנמצא עמי בלבי תמיד, וגם היום. המשנה לנשיא מישאל חשין, זכרונו לברכה, שבתקופת ההתמחות בפיקוחו ובשנים הרבות שזכיתי לעבוד במחיצתו לימדני לחשוב "משפטית", אך יותר מכל לימדני כי יש לעשות את הישר והטוב; כי יש לחתור לאמת ולצדק; וכי הצדק הוא תחילתם של דברים וסופם, וממלא הוא כל סדק וכל חרך במשפט. והנשיא אהרן ברק, ייבדל לחיים ארוכים וטובים, שבהיותו מורה צעיר בפקולטה למשפטים הוליכני בצעדי הראשונים בנתיבי משפט; מאז ועד היום לא חדלתי ללמוד ממנו.

אני רוצה להודות גם לכל מי שזכיתי לעבוד במחיצתו; תודה לנשיאים בדימוס מאיר שמגר, דורית ביניש ואשר גרוניס, ולכל חבריי השופטים בעבר ובהווה. אהבתי לשבת עמכם בדין ולהיות שותפה אתכם למלאכת כתיבת פסקי הדין. כולכם עובדים לילות כימים ומתוך תחושת שליחות. לעתים נחלקנו בדעותינו אך זהו טבעו של בית משפט פלורליסטי, בעל מגוון דעות בכל תחומי המשפט. מסיבה זו ומסיבות נוספות רבות, בית המשפט העליון הוא בית משפט לתפארת ששמו יצא למרחוק. בהכירי אתכם, חבריי שופטי בית המשפט העליון, אני סמוכה ובטוחה כי כך הוא יישאר. מכל אחד מכם למדתי - והשגיאות כולן שלי.

תודה מיוחדת לשרת המשפטים. היו לנו חילוקי דעות לא קלים, אך רובם נפתרו פתרונות פרגמטיים - במפגשים אצלי בחדר, בשיחות או במסרונים. בצד חילוקי הדעות נרקמו ביננו יחסי ידידות ואהבה, למרות פער הגילים שביננו ולמרות הבדלי ההשקפות בסוגיות מקצועיות שונות. יחסינו האישיים לא נפרמו בגלל המחלוקות, וראיתי חשיבות רבה בהבחנה בין מחלוקות מקצועיות ליחסים אישיים. אני מודה לשרת המשפטים שבכוחותיה הבלתי נלאים סייעה למערכת בתי המשפט במינוי וקידום של למעלה ממאתיים שופטים תוך זמן קצר, בעניין הפנסיה לשופטים, בקידום התוכנית האסטרטגית, ובנושאים רבים נוספים. אני מודה לחברי הוועדה לבחירת שופטים על המאמץ הרב שהשקיעו בפעולת הוועדה ועל שיתוף הפעולה. תודתי גם לראש הלשכה, עו"ד אפי נוה, שביני לבינו נקשרו קשרים אמיצים. ביוזמתו צורפו כמעריכים בקורס המועמדים לשפיטה עורכי דין מהשורה הראשונה, הנבחרים בהסכמת שרת המשפטים ובהסכמתי. המהלך אותו יזם אפי הוכיח את עצמו.

עוד מבקשת אני להודות לשופט מיכאל שפיצר, מנהל בתי המשפט, שפעל ללא לאות ובמסירות אין קץ לקידום מערכת בתי המשפט. וכן לנשיאי הערכאות, לשופטות ושופטי ישראל ולכל עובדי הנהלת בתי המשפט, לעובדים ולעובדי הקבלן המסורים של מערכת בתי המשפט ובראשם עובדי בית המשפט העליון. יבואו על הברכה עשרות עוזריי המשפטיים ומתמחיי לאורך כל השנים, וכן עובדות לשכתי, אנשי היחידה לאבטחת אישים ומשמר בתי המשפט.

תודה אחרונה, וחשובה במיוחד, לאריה - אהבת חיי - לבני משפחתי, יקירי נפשי, לחברותיי ולחבריי היקרים. אני יודעת כי המתנתם לי בסבלנות שנים רבות וכי בשנים האחרונות, שנות הנשיאות, בקושי ראיתם אותי. הבטחתי לחזור אל המשפחה ואל החברות והחברים ואת הבטחתי זו אני מקיימת עתה. תודה על הסבלנות; תודה על האהבה.

עם הפנים לעתיד: אני מצפה ל"חופשת השחרור" שלי. אני יודעת שאזכה ליהנות בה מהשפע שמשפיעה חברה דמוקרטית - המגנה על זכויות הפרט והמבצרת את שלטון החוק - על האזרחים החיים בה.

ובעוד שעות אחדות אעביר את לפיד בית המשפט העליון לאחותי הטובה ממני, השופטת - עוד מעט הנשיאה - אסתר חיות. אין ראויה ממנה לתפקיד החשוב והמורכב הזה. אין לי ספק ביכולתה של הנשיאה חיות להנהיג את מערכת בתי המשפט בזכות מעלותיה המקצועיות, כישוריה והיושרה שלה. לצידה יעמוד, כיד ימינה, המשנה לה, השופט חנן מלצר, איש ספר ושופט ידען ויסודי, שיושבע לתפקידו בעוד ימים אחדים. באה העת, ואני מעבירה באהבה את הלפיד לדור הבא. אני בטוחה כי הנשיאה חיות תדע להגן עליו בעוז רוח, לצעוד לאורו בדרך שהתוו קודמנו, ולהעבירו בבוא היום הלאה כשזוהרו לא הועם.

תאריך:  26/10/2017   |   עודכן:  26/10/2017
מרים נאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא באים לשרת השקפת עולם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
26/10/17 19:54
2
צרצר
28/10/17 09:26
3
צרצר
28/10/17 09:36
4
צרצר
28/10/17 09:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיאה נאור חוגגת היום יום הולדת 70 ובמצוות המחוקק היא פושטת את גלימתה לאחר כשלושים ושמונה שנות שיפוט, מתוכן 3 שנים בקירוב כנשיאת בית המשפט העליון. זהו אירוע בעל משמעות מיוחדת ומרגשת עבורי לא רק משום שהנשיאה נאור מעבירה לידיי את לפיד הנשיאות לשאתו ולשומרו, אלא משום שאנו מכהנות זו לצד זו בבית המשפט העליון כחמש עשרה שנים בקירוב ובמהלכן נקשרה נפשי בנפשה ונרקמה בינינו חברות אמיצה. רבות דיברו ועוד ידובר על פועלה השיפוטי של הנשיאה נאור ועל פסקי הדין הרבים שכתבה בכל תחומי המשפט - המינהלי, החוקתי, הפלילי והמשפט האזרחי לענפיו השונים והמגוונים. בכל התחומים הללו תרמה הנשיאה נאור תרומה נכבדה וחשובה והעשירה את המשפט הישראלי בהלכות ובתקדימים לרוב. בזמן הקצר והקצוב שהוקצה לי לא אוכל להקיף את כל אלה ולו בתמצית, ואף לא את שלל הנושאים שבהם עסקה ואותם קידמה כנשיאה. לכן בחרתי היום לייחד את הדיבור להשקפת העולם השיפוטית של הנשיאה נאור ולומר דברים אחדים על חברתי מירה האדם.
26/10/2017  |  אסתר חיות  |   נאומים
לפני כשנה וחצי נדרשת, גבירתי הנשיאה נאור, לעתירה בנוגע לחוק גיל הפרישה. כתבת שם, בין היתר, כי: "עבודה אינה רק מקור לקיום מינימאלי בכבוד, אלא גם מקור להגשמה עצמית וחברתית. מטבע הדברים, ככל שהעבודה הולכת ותופסת מקום גדול יותר בחיי הפרט, כך גדלה בהתאמה הפגיעה הנגרמת כתוצאה מפרישה כפויה מחמת גיל"1.
26/10/2017  |  אביחי מנדלבליט  |   נאומים
לְכָל אֶחָד יֵשׁ עִיר וּשְׁמָהּ יְרוּשָׁלַיִם
26/10/2017  |  איילת שקד  |   נאומים
אדוני יושב-הראש, חברות וחברי הכנסת, אורחים נכבדים, משפחה יקרה. אני, לאה פדידה, ביתם של חנה ויוסף בן-שטרית, עולים ממרוקו ורומניה, שעלו לארץ כדי לבנות ולהגשים. לבנות בית ומשפחה גדולה ואוהבת. להגשים את החלום הציוני. אבי היקר, יוסי, אדם צנוע וישר דרך שעלה לארץ ממרוקו, נטע בי את התרבות והשפה הנפלאה והעשירה של יהדות מרוקו. אימי, חנה, אשת חסד ונתינה, הובילה בית שבו ערך הסולידריות החברתית הוא ערך עליון. חינוך אינו ממוצע הציונים אותו אתה משיג בסוף שנת הלימודים. חינוך הוא מטען הערכים שאותו אתה נושא עמך בשביל החיים.
24/10/2017  |  לאה פדידה  |   נאומים
אדוני יושב-ראש הכנסת, חברי חברי הכנסת, ראש העדה הדרוזית שיח' מואפק טריף, קאדים, ראשי רשויות, שיח'ים נכבדים, מכובדי כולם, אני גאה ונרגש לעמוד פה היום, מעל במה זו, כחבר בכנסת ישראל, כממשיך דרכו של אבי מורי ז"ל. זו סגירת מעגל עבורי, ופתיחת דלת חדשה להמשך עשייה למען הציבור.
24/10/2017  |  סאלח סעד  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
ישראל טרם הפנימה את מלוא הערך של דיפלומטיה דינמית ציבורית ולוחמה פסיכולוגית מתוחכמת    גופי הסברה המבוזרים בין מסגרות וגופים מיניסטריאליים וביטחוניים שונים אינם מתפקדים כראוי ונראה ...
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il