|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לך לך עח

פרס נובל ואברהם אבינו <br>

מה שאנחנו למדים זה שכל חייו היו התמודדות עם אתגרים. ואת התכונות האלה הוא הוריש לנו, לנוע קדימה בלי הפסקה ולחתור אל האמת ואל הצדק בלי פשרות
27/10/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
זוכי פרס נובל ישראלים [צילום: איתמר לוין]

במרחבי הרשת הוירטואלית מסתובבים סרטונים בנושאים שונים, ביניהם גם כאלה המשווים את תרומתם של יהודים לתרבות ולטכנולוגיה אל מול תרומתם של אחרים. אחד מקני המידה הקבועים בחלק מסרטונים אלו הוא השוואה בין מספרם, המוחלט והיחסי, של יהודים זוכי פרס נובל אל מול מספרם בחברות אחרות. בסרטונים מעניינים שראיתי הוצגו עובדות והשוואה למיעוט הזכיות של בני תרבויות אחרות; לא ראיתי שמתייחסים לשאלה מדוע היהודים מככבים בתחום זה יותר מאחרים. ומי שכן התייחס לזה במאמר או במחקר, הפנה את הזרקור אל מסורת הלימוד, אל מערכת החינוך היהודית. אבל לענ"ד זו עצמה שאלה, מה גורם ליהודים לחתור להוספת ידע בלי גבולות?

אני יודע שבתרבות התקינות הפוליטית אסור לדבר על התורשה בהקשר הנ"ל כי "זה מריח מגזענות" אבל עובדה היא שבכל מיני תחומים בולטות אצלנו תכונות שקשה מאוד למצוא כמותן אצל איזשהו עם או תרבות אחרים. כמו למשל השיח הקיצוני; הרי על כל דבר שנֶאמָר או נעשָה או לא נאמר ולא נעשה, מיד מוצאים מי שיצעק שמדובר ברעיון או במעשה חורבני. לא פחות. ודוגמה מזווית חיובית, ההיחלצות שלנו לסייע לנפגעי אסונות טבע בהיקפים לגמרי לא מידתיים ביחס לגודל שלנו, מאיפה זה בא? מכאן ברור (לי על כל פנים) שיש בתוכנו איזו הנעה פנימית הדוחפת אותנו לתגובות ולמעשים הנ"ל. האם ייתכן שיש קשר בין הדוגמאות הנ"ל ובין ריבוי זוכי פרס נובל מתוכנו?

נראה לי שפרשת השבוע מציעה לנו תשובה לשאלות הנ"ל (בראשית יב): [א] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. זה הדיבור הראשון בתורה של ה' אל אברהם (שעדיין הוא אַבְרָם) אבינו, הוראה לעזוב את מרחב הנוחות שלו, את הנופים המוכרים, את המשפחה ואת ההרגלים הישנים, וללכת. לאן בדיוק? לא כתוב. הוראה קצת מוזרה לכאורה, אומנם בהמשך ה' מבטיח לו שכר נכבד בתמורה לציות העיוור: [ב] וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה. [ג] וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. אבל בינתיים הוא אפילו לא אומר לו לאן ללכת. אברם מציית: [ד] וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה', וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ, לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ, מֵחָרָן.

לנוע קדימה בלי הפסקה

הכיוון הכללי היה דרומה, אבל היכן עוצרים? בינתיים לא עוצרים. כשאברם מגיע לארץ כנען ה' מתגלה אליו שוב: ...וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת... הוא כבר בן שבעים וחמש ובינתיים אין לו ילדים בכלל, אבל על ההבטחה הזאת הוא מגיב בבניית מזבח לה' כהבעת תודה. הסיפור לא נגמר פה, בקושי הוא מתחיל, עדיין לא נאמר לו לעצור, אז הוא ממשיך ללכת: [ט] וַיִּסַּע אַבְרָם, הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה. אחר כך יש רעב בארץ והוא נאלץ לרדת למצרים ...כִּי-כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ. זמן קצר אחר כך הוא חוזר אחרי ש"זכה" להרפתקאות מצריות, וממשיך ללכת (פרק יג): [ג] וַיֵּלֶךְ, לְמַסָּעָיו, מִנֶּגֶב, וְעַד-בֵּית-אֵל--עַד-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה, בֵּין בֵּית-אֵל, וּבֵין הָעָי.

שם מתגלע סכסוך, לכאורה כלכלי, על שטחי מרעה, בין הרועים של אברם ובין הרועים של אחיינו לוט. הבעיה האמיתית הייתה מוסרית, רועי אברם מחו נגד רועי לוט על שרעו את הבהמות בשדות של אחרים. הדוד נותן כבוד לבן חסותו ונמנע מלנופף בבכירותו. הוא מבקש לכבות את אש המחלוקת ומציע לאחיינו לבחור ראשון את שטח המחיה המתאים לו: [ט] הֲלֹא כָל-הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ, הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי: אִם-הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם-הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה. לוט בוחר באזור סדום שהיה פורה מאוד ואברם נשאר בארץ כנען. כאן התורה טורחת לרמוז על המוסריות הרופפת שהייתה המניע הנסתר לבחירתו של לוט: [יג] וְאַנְשֵׁי סְדֹם, רָעִים וְחַטָּאִים, לַה', מְאֹד. אלה הטיפוסים שלוט בחר לחיות בשכנותם.

הבחירה של לוט סיבכה אותו כאשר הגיעו מלכים מהצפון ותקפו את סדום ועמורה. הם ניצחו ולקחו בשבי כל מה שיכלו, כולל את לוט. אברם מתארגן מיד, יוצא למלחמה ומציל את האחיין שפרש ממנו ומדרכו וגם את אנשי סדום שנשבו. הוא מסרב ליהנות מהשלל ומשיב הכל לבעליו. וזה רק חלק קטן מהמסופר בפרשה שלנו. גם הפרשה הבאה וגם רוב הפרשה שלאחריה מספרות על חייו של אברהם, האב הראשון שלנו, של עם ישראל. ומה שאנחנו למדים זה שכל חייו היו התמודדות עם אתגרים. בלשון חז"ל (אבות ה): (ג) עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם. ואת התכונות האלה הוא הוריש לנו, לנוע קדימה בלי הפסקה ולחתור אל האמת ואל הצדק בלי פשרות.

תאריך:  27/10/2017   |   עודכן:  27/10/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: פסיקה לא נאורה לא תשדוד לימודי כלכלה בתיכון: דור מחוּשב פינת הלשון וּלקינוח פסוּקוֹ
26/10/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
פרשת ה"בדיקה" המשטרתית בתיק החקירה שנסגר לפני יותר משבע שנים לדוד ביטן, מעידה בדיוק באיזו מדינה אנחנו חיים. מסתבר שהאיש שנבחר ל"רפא" את המשטרה, והובא לכך ממרתפי השב"כ (ממערכת של פעילות אפילה - אפילו הכרחית, לא ממנים ראש למערכת שמירת החוק של אזרחי המדינה...), הופך את המשטרה לעוד גורם שהפוליטיזציה עלולה לכסות אותו. כנראה שמינויו של גלעד ארדן לשר לביטחון פנים לא הייתה בבחינת בחירת האיש הנכון והחזק לתפקיד החזק ביותר של החוק הישראלי, וכך הפך למעשה המפכ"ל החדש גם לשר המעשי של ביטחון הפנים בישראל. הסיפור של ח"כ דוד ביטן, שנפתחה נגדו "בדיקה", לאחר שהתבלט "יותר מדי" פוליטית, איננו חדש. זה כבר קרה לא פעם בעבר. תיקים נפתחו כאשר מישהו הגיש מועמדות לתפקיד ציבורי רם מעלה, ומשפרש הלה מיומרתו הפוליטית הרי שהתיק נגדו נסגר או "נמרח". ותמיד חזרה הודעת ה"הסבר" המשטרתי כי "התיק נפתח כבר לפני זמן רב, וללא קשר למועמדות החשוד". כך זה היה גם עכשיו בפרשת ח"כ דוד ביטן. אבל אנחנו לא מטומטמים. אם באמת החקירות הללו היו "ללא קשר למועמדות החשוד", הרי שהן היו צריכות להמשיך גם לאחר שהמעמד הסיר את מועמדותו. אבל ברוב המקרים החקירות הללו נפסקו לאחר שהמועמד הנחקר ביטל את מועמדותו. לדעתי גם בחקירת ח"כ ביטן יש יותר מ"איתות" שהלה יבין כי הרעש האנטי משטרתי שהוא מחולל לטובת ראש הממשלה, עלול לחזור אליו כ"בומרנג פרטי".
26/10/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
עבודה מאומצת עושים עושי דברו של בנימין נתניהו בכנסת. על שולחנה של וועדת החוקה של הכנסת הם הניחו הצעת החוק "לתיקון חוק סמכויות שעת חרום ומעצרים".
26/10/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אֶרֶץ חֶמְדָּה
26/10/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
ריבלין "משומד נאצי". זאת נאצה בלשון שאינה ידועה אלא בחלקה לכלל הציבור בישראל. רוב רובו אינו מתקשר אורגאנית למילה "משומד". המנאצים שבו היו כותבים ספונטאנית "בוגד". זה מובן לכל, רווח, משומש כבר, אבל עדיין כשיניים זקנות, נושך.
26/10/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il