|
הנימוק: אסטרטגיה פיננסית [צילום: תומס דורפר]
|
|
|
|
|
"מעולם לא שיחקנו בכאלה משחקים" – אמר בשנת 2013 מנהל הכספים הראשי של פולקסוואגן וכיום יו"ר המועצה המפקחת של החברה, האנס דיטר פוטש. היה זה בתשובה לשאלה על השימוש שעושות חברות רב-לאומיות במקלטי מס. "אנחנו אזרחים טובים", הצהיר פוטש – עוד לפני שהתגלתה תרמית הענק של החברה בתחום פליטות הדיזל.
תחקיר של דר-שפיגל מגלה, כי פוטש לא סיפר, שבשנת 2012 הקימה פולקסוואגן חברת אחזקות וחברת מימון בלוקסמבורג, הידועה במשטר מס ידידותי לעסקים. בשנים שלאחר מכן ניהלה החברה תנועות כספיות בסך 17 מיליארד אירו דרך הדוכסות הזעירה. פוטש עדיין היה מנהל הכספים ב-2014, כאשר פולקסוואגן החליטה לאגד בלוקסמבורג חלק ניכר מפעילותה הבינלאומית, והעבירה לשם למעלה מ-20 חברות-בנות שהיו רשומות עד אז בהולנד. ההסבר שלה כיום: הצעד נעשה מנימוקים של אסטרטגיה פיננסית.
פולקסוואגן מתגאה בכך ששילמה אשתקד מיסים בסך 3 מיליארד אירו – אבל היא יכלה לשלם יותר, במיוחד בגרמניה, קובע השבועון. החברות שהקימה בלוקסמבורג אפשרו לה להסיט רווחים למדינה זו, וכך לא לשלם עליהם מיסים בגרמניה אלא – אם בכלל – את השיעורים הנמוכים בהרבה של הדוכסות. בין היתר, הועברו ללוקסמבורג הרווחים של חטיבות סקודה, סיאט ובנטלי, בנוסף לאלו של חברות-בנות בברזיל, בריטניה, רוסיה, יפן ואוסטרליה. היקף המאזן של פולקסוואגן לוקסמבורג – שאינה מייצרת אפילו גלגל אחד ומעסיקה חמישה עובדים – הוא 14.8 מיליארד אירו. פולקסוואגן עצמה לא חושבת שיש איזושהי בעיה. "העובדים שלנו בלוקסמבורג הם ברמה גבוהה ומספיקים למשימות שבפניהם", היא אומרת.
בשנים 2016-2014, חושף דר-שפיגל, העבירו חברות-בנות של פולקסוואגן ללוקסמבורג 5.8 מיליארד אירו. חברת האחזקות המקומית, VFL, דיווחה על רווחים של 3.5 מיליארד אירו ושילמה מס של 1.7 מיליון אירו (מיליון, לא מיליארד) – 0.05% מהרווח. חברות-בנות כמו סיאט וסקודה משלמות מס חברות במדינות בהן הן פועלות ומעבירות לפולקסוואגן לוקסמבורג רק את רווחיהן הנקיים, ולכן לטענת חברת-האם – אין לחייב את VFL במס נוסף. אם הכסף היה מועבר לגרמניה, שיעור המס עליו היה 5% - דהיינו 175 מיליון אירו. אבל VFL העבירה לחברת-האם רק חלק מרווחיה, ולפחות 3.5 מיליארד אירו נותרו בלוקסמבורג מאז 2012.
השימוש ב-VFL אינו חד-כיווני. החברה מזרימה כספים לחברות-בנות אחרות של פולקסוואגן. כך למשל, חברות-הבנות בצרפת, שבדיה ופורטוגל מקבלות ממנה הלוואות ומשלמות ריבית, אותה הן כמובן מנכות כהוצאה ובכך מפחיתות את שיעור המיסים שהן משלמות במדינות אלו. החברה בלוקסמבורג מעבירה את הריבית כדיבידנד לפולקסוואגן, שאינה משלמת עליו מס. השורה התחתונה היא יותר רווחים פטורים ממס ברמת הקונצרן.
המבנה הזה יעיל במיוחד לטיפול בהכנסות חד-פעמיות. בשנת 2015 מכרה פוקלסוואגן את חלקה (50%) בחברת הליסינג ליס-פלאן. 1.75 מיליארד אירו נחתו בלוקסמבורג. על-פי החוק המקומי, כל עוד הכסף נשאר בדוכסות – הוא אינו חייב במס, משום שמדובר ברווחי הון; בגרמניה היה מוטל עליו מס של 5%, כך שפולקסוואגן חסכה לעצמה 25 מיליון אירו.
פולקסוואגן אומרת בתגובה, כי הקמת החברות בלוקסמבורג מבוססת על הוראות חוקיות ועליהן בלבד. עם זאת, מעיר השבועון, החברה אינה מכחישה את האפשרות שהיא עושה שימוש בהחלטות מיסוי מיטיבות שניתנו רק לה. אי-אפשר לחשב כמה מס חוסכת פולקסוואגן, שכזכור הגדירה את עצמה כ"אזרחית טובה" של גרמניה.