|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מיהו השליט האמיתי

העם באמצעות הכנסת הוא הריבון, ולא שופטי בית המשפט העליון שלא נבחרו ואינם חייבים בדין וחשבון לציבור. לאור זאת, מוצעות כמה תובנות לחקיקה שתגדיר את סמכויותיהן של הרשויות השונות
03/11/2017  |   מנחם גורמן, מנחם גורמן   |   מאמרים   |   תגובות
לא להתערב במחלוקות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

   רשימות קודמות
  שלטון העם מול שלטון בג"ץ
  תרבות השקר של ממשלת ישראל
  מבחן בג"ץ - תרמית משפטית
  בתים פורחים באוויר
  ציר הרשע: נתניהו-עבודה-חרדים

שרת המשפטים מקדמת שינוי חקיקה לצורך הגדרה ברורה של סמכויות בית המשפט העליון ותפקיד הכנסת כריבון ובעלת סמכויות החקיקה במדינה. להלן מספר הערות והצעות למנסחי החוק החדש.

1. בית המשפט העליון אינו עוסק ב"עשיית צדק". פסיקת בית המשפט משקפת את השקפתם של השופטים בזמן נתון בקשר למחלוקת שהובאה לפניו. להחלטת בית המשפט אין תמיד קשר ישיר להוראות החוק ואין היא מתיימרת להוות פתרון הוגן של הבעיה הנתונה. הטענה כאילו בית המשפט "מגן על מיעוטים" או על "חלשים" אינה עומדת במבחן המציאות של 20 השנים האחרונות. מי שנאלץ להגן על המיעוטים והחלשים, זו המערכת הפוליטית הנתונה ללחצים חברתיים ופוליטיים מכל כיוון אפשרי ופועלת בהתאם לכך.

יש לזכור, כי למגורשי גוש-קטיף, ליהודים בעלי רכוש בחברון, לתושבי שכונות דרומיות בתל אביב, לבעלי מרכולים ושומרי שבת בתל אביב, למאות עצורים מינהליים יהודים ללא משפט, לנפגעי מגרון, עמונה, בית אל, נתיב האבות ועוד מיעוטים אחרים - לא הייתה הזכות ליהנות מהגנתו או מ"חמלתו" של בית המשפט העליון.

אחת הסיבות העיקריות להתנגדות חלקים נרחבים בציבור לביהמ"ש העליון היא חוסר הסבירות הקיצוני של פסיקות בג"ץ בנושאים ציבוריים ופוליטיים. מי שעדיין מחפש "צדק" ו"הגנה על מיעוטים" בבית המשפט העליון, צריך להיות בצד הפוליטי והחברתי הנכון שלו.

2. בחוקים רבים ניתנה לממשלה ולשריה הסמכות להכריע בנושאים שונים בהתאם לשיקול דעתם. כאשר החוק הסמיך נושאי משרה להפעיל שיקול דעת בנושא נתון, הרי ששיקול הדעת הוא שלהם, ושלהם בלבד. לביהמ"ש אין סמכות להחליט ששיקול דעתו עדיף על שיקול דעתו של נושא המשרה שהוסמך לכך.

ביהמ"ש העליון, ובעקבותיו גם בתי משפט נמוכים, מרשים לעצמם להחליט ללא סמכות וללא הצדקה, מה צריך להיות שיקול דעתו של נושא המשרה האחראי לכך. אין כל הוכחה לכך ששיקול דעתו של בית המשפט בנושא מסוים טובה יותר, "מידתית" יותר או צודקת יותר. מה שכן ברור הוא שזוהי התערבות בלתי חוקית ובלתי סבירה בפעולות הממשלה. ללא סמכות וללא התחשבות ברשויות השלטון האחרות, המציא ביהמ"ש את התיאוריה של "החלטה בלתי מידתית". על-פי תיאוריה זו קבע ביהמ"ש, כי הוא בעל הסמכות לפסול או לאשר כמעט כל פעילות ממשלתית. פסיקה מסוג זה מהווה תמריץ לזלזול בחוק ולהרס שלטון החוק והרעיון הדמוקרטי של שלטון העם.

3. פסילת חוקי הכנסת ע"י בית המשפט היא עיוות גס של הרעיון של שלטון העם. ראשית יש לחזור ולהדגיש, כי לבית המשפט אין כל סמכות חוקית לפסול את חוקי הכנסת. קביעת בית המשפט לפיה חוק מסוים אינו "חוקתי" או אינו "מידתי", מהווה משאלת לב בלבד וחסרת בסיס חוקי. בתחרות בין רשויות השלטון, הכנסת היא זו שרשאית לבטל פסיקה של בית המשפט, לא להפך.

שנית, למדינת ישראל אין חוקה. מי שטוען כי חוק מסוים אינו "חוקתי", משתמש בדמגוגיה משפטית. לא קיים בספר החוקים של מדינת ישראל חוק "בלתי חוקתי". זוהי המצאה דמיונית של שופטים יהירים, הסבורים שחברי הכנסת אינם ראויים לחוקק חוקים ללא אישור בית המשפט.

4. בג"ץ הסתמך בעבר על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו כדי להצדיק פסילת חוקי הכנסת, בטענה שהם מפרים זכויות אזרחיות או שאינם "מידתיים". כיום ביהמ"ש העליון יוצא מתוך הנחה שהוא רשאי לפסול כל חוק שאינו "מידתי" או שהוא פוגע בזכויותיה של קבוצה זו או אחרת. ברור שאם הכנסת הייתה שומרת על כבודה ועל מעמדה החוקי ומתעלמת מ"ביטול" חוקי הכנסת, בית המשפט העליון היה מפסיק נוהג נפסד ובלתי חוקי זה. כדי להפסיק את הביטול הסיטוני של חוקי הכנסת, עליה להורות לרשות המבצעת להתעלם מ"ביטול" החוק ע"י ביהמ"ש, ולנהוג בהתאם לחוק החקוק בספר החוקים של המדינה.

חוק יסוד כבוד האדם וחירותו אינו ראוי להיקרא חוק. החוק כולל 12 סעיפים הכוללים רשימת זכויות שונות שהמחוקק "מעניק" לנתיניו. הצהרות כאלו ודומות להן מצויות בחוקותיהן של רוב המדינות הטוטליטריות בעולם. הצהרות בדבר שמירה על חירויות הפרט וזכויות האזרח מצויות במצעיהן של רוב המפלגות בישראל. חירויות הפרט וזכויות האדם נשמרו בישראל גם לפני חקיקת החוק ולא היה בכך כל חידוש.

החוק אינו מעשי ואינו בר-ביצוע, מאחר שחסרות בו הגדרות ברורות מה בדיוק כלול בזכויות המנויות בו, מה מהווה הפרה של החוק ומה עונשו של המפר את החוק. אילו היו הגדרות כאלו בחוק, סביר להניח שבג"ץ היה מנוע מלדון בנושאים שנויים במחלוקת ולא היה פוגע בחירותם, בקניינם ובכבודם של עשרות אלפי אנשים שאינם יכול להגן על עצמם מפגיעת בית המשפט.

החוק התקבל בכנסת בצורה בלתי ראויה לחוק בעל השלכות מרחיקות לכת. בהצבעה על החוק השתתפו 53 חברי כנסת והוא התקבל ברוב של 11 ח"כים בלבד (32 מול 21) במחטף לילי חפוז. האם 32 חברי כנסת ראויים לקבוע חוקה למדינת היהודים? האם על סמך חוק שהתקבל ברוב של 11 חברי כנסת רשאי ביהמ"ש העליון לקבוע שהוא "מוסמך" לבטל חוקים של בית המחוקקים? החוק הזה נחקק ללא כל צורך ממשי. התוצאה המעשית היחידה של החוק היא מתן אפשרות לביהמ"ש העליון לפרש את הוראות החוק כראות עיניו, ולהשתמש בו כמכשיר לצורך התערבות בניהול המדינה. יש להשעות את תוקפו של החוק עד להכנת תקנות המגדירות במדויק את מהותה והיקפה של כל זכות ואת גבולות סמכויותיו ביהמ"ש בפרשנות החוק.

5. שופטי ביהמ"ש העליון אינם אחראים מכל בחינה שהיא לתוצאות המעשיות של פסיקותיהם. הם לא נבחרו על-ידי הציבור, הם אינם מוסרים דוח לציבור, ולציבור אין כל אפשרות להעבירם מתפקידם. בג"ץ אינו אחראי לעלות הכספית הנגרמת כתוצאה מהחלטותיו; הוא אינו אחראי לנזק החברתי, הדמוגרפי, הכספי או החברתי הנגרם ע"י החלטותיו.

לעומת זאת, חברי כנסת וחברי ממשלה שאינם מתפקדים בהתאם לציפיות הציבור נתונים לביקורת ויש אפשרות להעבירם מתפקידם. כדי למזער את הנזק שעלול להיגרם ע"י החלטות בלתי סבירות, סמכויות ביהמ"ש צריכות להיות מוגדרות בצורה ברורה, פרטנית ומוגבלות לנושאים שאינם פוליטיים ושאינם שנוים במחלוקת ציבורית.

6. הרעיון לכלול בחוק החדש את מה שנקרא "פיסקת התגברות" הוא פסול לחלוטין ומסוכן לשלטון החוק. הכנסת פיסקה כזו בחוק מהווה הכרה בחטא הקדמון של ביהמ"ש העליון, כאילו הוא היה מוסמך לפסול חוקים. הכרה כזו היא הרס העיקרון של שלטון העם ומתן פרס להפקרות משפטית. שופטי ביהמ"ש העליון לא נבחרו על-ידי הציבור. הם נבחרו על-ידי ועדה המורכבת מאנשים שרובם לא נבחרו על-ידי הציבור.

הכנסת, הגוף הנבחר, אינה רשאית מבחינה ערכית וציבורית להעניק לגוף שלא נבחר ע"י הציבור, את הסמכות לאשר או לפסול את חוקיה. שיקול דעתם של נבחרי הציבור בכנסת עדיף על שיקול דעתו של בית המשפט. חקיקת חוקים היא המהות העיקרית של עבודת הכנסת, ולכנסת אין סמכות מוסרית לוותר על ריבונותה ועל סמכות החקיקה שלה.

7. הקצב המואץ של "ביטול" חוקי הכנסת ע"י בית המשפט העליון מטמיע בתודעת הציבור את הרעיון המסוכן שביהמ"ש העליון הוא הריבון החוקי במדינה במקום הכנסת. יותר ויותר קבוצות בציבור מרגישות חובה להפגין את מורת רוחן מהשתלטות בית המשפט על ניהול ענייני המדינה. הכנסת והממשלה צריכות לשמור על סמכותן לחוקק ולמשול. בית המשפט לא הוסמך להיות מורה הדרך האידיאולוגי של המדינה. יש להשאיר את ההכרעה בנושאים ערכיים ונושאים שנויים במחלוקת לנציגי הציבור הנבחרים, ללא הכתבה שרירותית של בית המשפט.

8. כדי לאזן את חלוקת הסמכויות בין הכנסת ובית המשפט יש לקבוע שלושה עקרונות ראשיים:

  • מינוי שופטים והעברתם מתפקידם ייעשו על-ידי הכנסת.

  • הכנסת היא הגוף היחיד המוסמך לחוקק חוקים, לשנותם או לבטלם.

  • בית המשפט לא ידון בנושאים פוליטיים או הנתונים במחלוקת ציבורית.


תאריך:  03/11/2017   |   עודכן:  03/11/2017
עו"ד מנחם גורמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיהו השליט האמיתי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שפרירית
4/11/17 03:14
2
שפרירית
4/11/17 03:24
 
גדעון א.
5/11/17 13:52
3
1 העם
4/11/17 19:21
 
למגיב
5/11/17 09:58
 
בציון עו"ד פעמים
10/11/17 19:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת השבוע פותחת בהתגלות של ה' אל אברהם (בראשית יח): [א] וַיֵּרָא אֵלָיו ה', בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם. ומיד עוברת לספר על התייחסותו של אברהם לאורחים: [ב] וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה. [ג] וַיֹּאמַר: אֲ-דֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ--אַל-נָא תַעֲבֹר, מֵעַל עַבְדֶּךָ. בסוף הפרשה הקודמת קראנו שאברהם מל את עצמו ואת אנשי ביתו בהתאם לציווי שקיבל. השמועה התפשטה במהירות ואנשים נמנעו מלהתארח אצלו כדי שלא להטריחו בעוד הוא סובל מכאבים. אבל הוא לא יכול לסבול את העדר האורחים ועל כן הוא יושב בפתח האוהל שמא יעבור מישהו בטווח הראיה שלו ויוכל להזמינו להתארח.
02/11/2017  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
קלמן ליבסקינד הוא ללא ספק הבכיר בעיתונאי הימין, ואמינותו איננה מוטלת בספק. במאמר שפורסם לפני מספר ימים מספר ליבסקינד על הודעות על מכרזים לבניה באזורי יהודה ושומרון, שכמעט כולן נשארות בגדר הודעות: אין מכרזים, אין בניה, אין כלום.
02/11/2017  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
הגענו לחודש נובמבר, ותחילתו מבשרת שוב את השאלה 'האם עצרת לזכר רבין' תהיה שוב בימת התנצחויות, שוב עילה להרחיב שסעים וקיטוב פוליטי? וכמובן השאלה הנצחית: האם אכן השמאל ורודפי הוויתורים הם הנושאים את מורשת רבין?
02/11/2017  |  הרצל ובלפור חקק  |   מאמרים
הַכְנָסַת אוֹרְחִים
02/11/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
מאז נבחר והושבע לנשיא, ניסה טראמפ בדרכו הייחודית להלך בין הטיפות. נראה שהודרך בעיקר על-ידי הביקורת התקשורתית העוינת, שתקפה אותו כמעט בכל נושא וללא סייג ומהביקורת הציבורית מהאגף הפוליטי השמאלי, שטענה שהוא אינו עושה די לאיחוי הקרע בציבור האמריקני. הכל הרגישו עוד במהלך הבחירות ועוד יותר אחרי פרסום התוצאות ובטרם הושבע לנשיא, שהמציאות האמריקנית עברה שינוי עמוק ומואץ בעידן אובמה. השינוי קנה לו אחיזה עמוקה בתודעה הציבורית שהניחה שקלינטון מבטיחה המשכיות לאותן מגמות. משהתבדתה, פרצו התסכול והאכזבה בעוצמה אל פני השטח. משהבינו קנאי הפוסט ליברליזם שחל שינוי מהותי במציאות הפוליטית וכי שינוי זה מבשר "זמירות חדשות ושונות" בארה"ב, הטילו את מלוא תסכולם על הנשיא הנבחר. מסיבות שעיקרן פסיכולוגי והגיונן סתום לחלוטין, ציפו מתנגדיו המוצהרים, אפילו יותר מאוהדיו הנלהבים, שהנשיא החדש ימשיך את דרך קודמו בניגוד להבטחותיו בבחירות, ויפתור את כלל מצוקותיהם ברוח אובמה ובאבחה של פרץ החלטות מיידי כבמעשה קסמים.
02/11/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il