|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

וירא עח

בתנועה מתמדת <br>

האמת של אברהם יוצרת שילוב בין דרך ה' ובין צדקה ומשפט. כי בלי דרך ה' אפשר לעשות צדקה שמגבירה את הרשע (זכויות אדם לרוצחי יהודים) והמשפט יכול להיות גם סדומי
02/11/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע פותחת בהתגלות של ה' אל אברהם (בראשית יח): [א] וַיֵּרָא אֵלָיו ה', בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם. ומיד עוברת לספר על התייחסותו של אברהם לאורחים: [ב] וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה. [ג] וַיֹּאמַר: אֲ-דֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ--אַל-נָא תַעֲבֹר, מֵעַל עַבְדֶּךָ. בסוף הפרשה הקודמת קראנו שאברהם מל את עצמו ואת אנשי ביתו בהתאם לציווי שקיבל. השמועה התפשטה במהירות ואנשים נמנעו מלהתארח אצלו כדי שלא להטריחו בעוד הוא סובל מכאבים. אבל הוא לא יכול לסבול את העדר האורחים ועל כן הוא יושב בפתח האוהל שמא יעבור מישהו בטווח הראיה שלו ויוכל להזמינו להתארח.

וזה מצליח לו, מרחוק הוא רואה כמה אנשים וזה קורה בדיוק בזמן שה' התגלה אליו. הוא מבקש סליחה מה' ושימתין לו מעט עד שיקבל את האורחים: ...אַל-נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ. הריצה שלו לקראת האורחים וההשתחוואה שלו מלמדים עד כמה שמח בהם. הוא מבקש מהם שלא יוותרו על ההזדמנות להתארח אצלו, שיכנסו אליו להתרחץ ולסעוד והם נעתרים. בשלב הזה אברהם מתנהג בצורה שנראית כמעט תזזיתית; הנה כמה פעלים להמחשה: [ו] וַיְמַהֵר אַבְרָהָם, וַיֹּאמֶר מַהֲרִי, וְאֶל-הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם, הוא מדביק בהתלהבות שלו את כל בני ביתו וגם הם מזדרזים לשרת את האורחים. הכל אצלו נובע מאותה משימה שנטל על עצמו, לקרב אנשים בדרך החסד וללמדם לקרוא בשם ה'.

ההתנהגות הזאת הייתה תקדימית; גם לפני אברהם היו צדיקים, נוח למשל, אבל הם לא כל כך התאמצו להדריך אחרים שיהיו גם הם צדיקים. אברהם לקח את זה כמשימת חייו והקב"ה גומל לו על זה בבריתות שכרת עמו. דיברנו בעבר על היבטים שונים של אותן בריתות, שקיימות כמובן גם היום, אבל לא כל כך התייחסנו להבטחה האלקית שהתכונות המיוחדות שלו יעברו בתורשה לבניו. והנה מה שאומר ה', לעצמו כביכול, בפרשת השבוע ביחס לאברהם; היה זה כאשר החליט כי הגיע הזמן להפרע מאנשי סדום על רשעותם שנסמכה על אידיאולוגיה: [יז] וַה', אָמָר: הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם, אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה. [יח] וְאַבְרָהָם--הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל, וְעָצוּם; וְנִבְרְכוּ-בוֹ--כֹּל, גּוֹיֵי הָאָרֶץ.

אמת בלי פשרות

ואיך הוא יזכה להיות גוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם - הנה ההסבר: [יט] כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה', לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט... לכאורה יש לציווי הזה שלושה מרכיבים שביחד הם יוצרים שלמות: לשמור דרך ה' ולעשות צדקה ומשפט. אבל הקב"ה העניק לנו את זכות הבחירה והמציאות מלמדת שלפעמים מוצאים יהודים שמאמצים לעצמם מרכיב אחד או שנים וזונחים את השאר. יש ששומרים את דרך ה' (לפי הבנתם) ופחות מקפידים על צדקה ומשפט. יש אחרים שמתרכזים בצדקה בלי משפט והגרוע מכל לענ"ד הוא כאשר מתמקדים במשפט בלי דרך ה' ובלי צדקה. המכנה המשותף לכל החלוקות שהזכרנו וגם לאלה שלא הזכרנו, הוא הדבקות בדרך שבחרו לעצמם.

הדיון המשפטי שמנהל אברהם עם ה' בנוגע לסדום מהווה טקסט מכונן של חתירה אל האמת והצדק. בדרך אגב הוא גם פותח בפנינו צוהר שדרכו נוכל להתבונן בעצמנו, אל הנפש פנימה וגם אל המערכת החברתית/שלטונית הסובבת, לבחון עד כמה אנחנו הולכים בדרכו של אברהם אבינו. מבחינת הדבקות ביעדים - אין ספק שירשנו ממנו את התכונות הנכונות; אחרי שבחרנו כיוון אנחנו מתמידים ללכת בו תוך התעלמות מכל הסובב. מצד שני, נראה שבחירת היעדים שלנו לא כל כך מסתדרת עם הבחירות שעשה אברהם אבינו וזו הבעיה המרכזית אצלנו. כי אצל אברהם הנחת היסוד הייתה שעליו להתאים את רצונו לרצון העליון, לדרך ה', הנחת יסוד שלא כל כך מדברת אלינו.

בשתי הפרשות האחרונות אנחנו למדים כי דמות המופת של אברהם מתאפיינת בשילוב של שתי תכונות, אמת וחסד. הוא דבק באמת בלי שום פשרות ואת הדבקות הזאת עצמה הוא מפיץ באמצעות מעשי חסד. האמת שלו ברורה, "ה' אחד ושמו אחד". גם אנחנו דבקים באמת, בזו שלנו. כל אחד דבק באמת הפרטית שלו. ואם האמת שלי סותרת אמת של מישהו אחר - זו בעיה שלו, לא שלי. האמת של אברהם יוצרת שילוב בין דרך ה' ובין צדקה ומשפט. כי בלי דרך ה' אפשר לעשות צדקה שמגבירה את הרשע (זכויות אדם לרוצחי יהודים) והמשפט יכול להיות גם סדומי. לשיטתו של אברהם אבינו, שיטה שהוא הוריש לנו, יש רק אמת אחת כנ"ל וכולנו נדרשים להתאים את דרך חיינו לאותה אמת.

תאריך:  02/11/2017   |   עודכן:  02/11/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קלמן ליבסקינד הוא ללא ספק הבכיר בעיתונאי הימין, ואמינותו איננה מוטלת בספק. במאמר שפורסם לפני מספר ימים מספר ליבסקינד על הודעות על מכרזים לבניה באזורי יהודה ושומרון, שכמעט כולן נשארות בגדר הודעות: אין מכרזים, אין בניה, אין כלום.
02/11/2017  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
הגענו לחודש נובמבר, ותחילתו מבשרת שוב את השאלה 'האם עצרת לזכר רבין' תהיה שוב בימת התנצחויות, שוב עילה להרחיב שסעים וקיטוב פוליטי? וכמובן השאלה הנצחית: האם אכן השמאל ורודפי הוויתורים הם הנושאים את מורשת רבין?
02/11/2017  |  הרצל ובלפור חקק  |   מאמרים
הַכְנָסַת אוֹרְחִים
02/11/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
מאז נבחר והושבע לנשיא, ניסה טראמפ בדרכו הייחודית להלך בין הטיפות. נראה שהודרך בעיקר על-ידי הביקורת התקשורתית העוינת, שתקפה אותו כמעט בכל נושא וללא סייג ומהביקורת הציבורית מהאגף הפוליטי השמאלי, שטענה שהוא אינו עושה די לאיחוי הקרע בציבור האמריקני. הכל הרגישו עוד במהלך הבחירות ועוד יותר אחרי פרסום התוצאות ובטרם הושבע לנשיא, שהמציאות האמריקנית עברה שינוי עמוק ומואץ בעידן אובמה. השינוי קנה לו אחיזה עמוקה בתודעה הציבורית שהניחה שקלינטון מבטיחה המשכיות לאותן מגמות. משהתבדתה, פרצו התסכול והאכזבה בעוצמה אל פני השטח. משהבינו קנאי הפוסט ליברליזם שחל שינוי מהותי במציאות הפוליטית וכי שינוי זה מבשר "זמירות חדשות ושונות" בארה"ב, הטילו את מלוא תסכולם על הנשיא הנבחר. מסיבות שעיקרן פסיכולוגי והגיונן סתום לחלוטין, ציפו מתנגדיו המוצהרים, אפילו יותר מאוהדיו הנלהבים, שהנשיא החדש ימשיך את דרך קודמו בניגוד להבטחותיו בבחירות, ויפתור את כלל מצוקותיהם ברוח אובמה ובאבחה של פרץ החלטות מיידי כבמעשה קסמים.
02/11/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
על לוח הזיכרון של האומה הישראלית כתוב יום רצח ראש הממשלה יצחק רבין בשחור משחור, בזכור ובאל תשכח. בזכור את האיש. באל תשכח כי נרצח.
02/11/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il