|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שמירה על כבוד הנפטר בחוק

במצב החוקי הקיים כיום במדינת ישראל, יכול כל אדם לכתוב, ככל העולה על רוחו אודות נפטר, לרבות להכפיש דמותו וזיכרו, ללא כל חשש מנקיטת הליכים משפטיים, פליליים ואזרחיים, כאחת, נגדו
05/11/2017  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בית עלמין [צילום: אלי אלון]

זקנה אחת בת 87 שנה שבעבר הייתה עיתונאית נחשבת והיום שייכת היא לפח הזבל של ההיסטוריה העיתונאית, מבחינה חדשותית עדכנית גרידא התעצבנה על כך, כי כתבת הטלוויזיה ומגישת יומן החדשות של ערוץ 10 (ערוץ 14 כיום), כינתה והכתירה ח"כ יאיר לפיד, בתואר: "נסיך".

מה עשתה זקנה זו שחיצי אשפת מילים שלה, ככל הנראה לא קהו עם שנים, להזכירנו מדור שהיה לה בעבר שהוכתר בשם: "חץ מסילבי קשת", ככל הנראה, כדי להכפיש היום שמו של יאיר לפיד שלא עשה לה דבר? הלכה ופרסמה פוסט ב"פייסבוק" ובו סיפור אודות ניסיון אונס שעברה, לכאורה, בלונדון בשנת 1963, לפני 54 שנה בדיוק! בידי יוסף (טומי) לפיד, אביו של מי שאין היא אוהבת שיוגדר בתואר "נסיך".

וכך נפתח הפוסט של אותה זקנה, המביאה סיפור, שכל כולו מעלה עובש של זקנה וימי עבר שחלפו עברו להם, זה מכבר. "התעצבנתי כאשר נוגה ניר נאמן כינתה את יהיר לפיד "הנסיך". אביו, טומי לפיד המנוח היה אדם אינטליגנטי גס רוח ובלתי נסבל, וגם ידע להפעיל קסם אישי כשצריך היה".

וכאן מביא אותה זקנה בפירוט רב ובצבעוניות מודגשת סיפור אונס, לכאורה, זה ומסיימת היא פוסט זה שלה, במשפטים אלה: "את נקמתו ביטא (טומי לפיד ח"ש) כעבור שנים רבות כאשר שמו לי את הפצצה בפקודת גנדי. מה את מתפלאה, שאל בטורו. את הרי מניחה כל יום ששי פצצה במפתן ביתו של פוליטיקאי. זהו המלך שבנו הוא נסיך".

אתה מבין ת'זה ברוך? לא מבין? שב פה, צ'שתה מהתה שעשיתי לך. צ'ב בשקט. צ'שתה מזה התה ואסביר לך איזה סמטוכה ביקשה הזקנה הזו לעשות לבן של טומי לפיד, בגלל משהו שאולי עשה לה אבא שלו לפני 54 שנים. ואני חוזר ומדגיש. היא מנסה לדפוק ת'בן של טומי לפיד שלא עשה לא כלום. שום כלום. למה? למה מרגיז אותה שקוראים לבן שלו "נסיך". ואז היא מסיימת ת'פוסט שלה, שאם הבן נסיך אז אבא שלו מלך. את זה זקנה זו לא מוכנה לקבל.

אתה יודע ברוך שמבחינה חוקית נגיד אפילו שהיא משקרת (ואני לא אומר שהיא שקרנית), אי-אפשר לעשות לה שום דבר על שהוא מלכלכת, לכאורה, על אדם מת וכתוצאה מכך מטנפת, בראש חוצות, ת'בן החי שלו. חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה1965 קובע, כי אדם שנפגע על-ידי לשון הרע ותוך ששה חדשים לאחר פרסומה מת בלי להגיש תובענה או קובלנה בשל אותה לשון הרע, רשאים בן זוגו, ילדו או הורהו, ואם לא השאיר בן זוג, ילדים או הורים אחיו או אחותו, להגיש, תוך ששה חדשים לאחר מותו, תובענה או קובלנה בשל אותה לשון הרע.

החוק קובע עוד, כי אדם שהגיש תובענה או קובלנה בשל לשון הרע ומת לפני סיומה, רשאים בן זוגו, ילדו או הורהו, ואם לא השאיר בן זוג, ילדים או הורים אחיו או אחותו, להודיע לבית המשפט, תוך ששה חדשים לאחר מותו, על רצונם להמשיך בתובענה או בקובלנה, ומשהודיע כאמור, יבואו הם במקום התובע או הקובל. מעבר לכך, אין החוק מקנה עילת תביעה ליורשי נפטר בשל פרסום לשון הרע, לכאורה, אודותיו. חוק הגנת הפרטיות מגן על פרטיותו של נפטר, ללא הגבלת זמן למעט פרסום צילום גופתו, שההגנה לגבי אי-פרסומה ברבים, תקפה ל15 שנה בלבד.

במצב החוקי הקיים כיום במדינת ישראל, יכול כל אדם לכתוב, ככל העולה על רוחו אודות נפטר, לרבות להכפיש דמותו וזיכרו, ללא כל חשש מנקיטת הליכים משפטיים, פליליים ואזרחיים, כאחת, נגדו. כך נכונים הדברים באשר לאותה זקנה, שהחליטה 54 שנה לאחר אירוע של ניסיון אונס, שביצע בה לכאורה טומי לפיד ו9 שנים, לאחר פטירתו לבית עולמו, לפרסם אירוע זה, ברבים. פרסום זה נעשה על ידה, ככל הנראה, במטרה לחבל בקריירה הפוליטית של בנו, יאיר לפיד אותו מכנה היא בפוסט שלה בכינוי "יהיר" לפיד וזועמת כל כך שפלונית כינתה והכתירה אותו, בתואר "נסיך", כך שמשתמע מכך, שאביו המנוח, טומי לפיד, היה "מלך". לא ניתן גם לנקוט במצב החוקי הקיים הליכים משפטיים, אזרחיים ופליליים, כאחת נגד כלי התקשורת שפרסמו, בהבלטה ובשקיקה רבה, סיפור עבש זה של אותה זקנה.

טומי לפיד כיהן, במרוצת חייו, בשורה של תפקידים וכהונות שונות. בשנת 1967 יסד הוא ירחון הנשים "את", מטעם עיתון מעריב. בשנה זו הגיש התוכנית "יש לי אורח", בטלוויזיה הישראלית. בשנת 1970 החל לפרסם מדריך לפיד לאירופה, מחלוצי מדריכי הטיולים בשפה העברית, שזכה לפופולריות רבה והופיע ב20 מהדורות. במקביל לעבודתו בעיתון מעריב, שידר הוא תוכנית לילה, בגלי צה"ל. בשנת 1974 מונה למזכיר מערכת מעריב. בין השנים 19791984 כיהן כמנכ"ל רשות השידור. בשנים 19841987 שידר ב"קול ישראל" תוכנית אישית בשם: "השבוע שלי", בגינה זכה בשנת 1998 בפרס סוקולוב לעיתונות.

בשנת 1989 מונה לפיד ליו"ר התאחדות חברות הכבלים וניהל עסקיו של איש העסקים, רוברט מקסוול, בהונגריה. בשנת 1992 החל להשתתף בתוכנית "פופוליטיקה" בטלוויזיה. לפיד כיהן גם כשר המשפטים וסגן ראש הממשלה, בממשלתו השנייה של אריאל שרון, בין השנים 20032004. בכל אותן שנים, בהן החזיק טומי לפיד, בעמדות כוח ציבוריות ופוליטיות לא נשמע ולו גם ציוץ קל מכיוונה של אותה זקנה, בכל הקשור לניסיון האונס, לכאורה, של טומי לפיד כלפיה בשנת 1963. יודגש ויצוין, כי בין השנים 19642005 היה לאותה זקנה טור פוליטי בשם "חץ מסילבי קשת", תחליה בעיתון הארץ ולאחר מכן בידיעות אחרונות. טור זה נודע בסגנונו הביקורתי והחריף וכתוצאה מהפרסומים בו נקלעה קשת לעימותים משפטיים, הונחה לבנת חבלה, בפתח ביתה ואף הוגשה נגדה תלונה במשטרה.





2

מתברר ומסתבר, כי אומץ הלב שהיה לקשת, בכתיבתה העיתונאית, כלפי אחרים, לא עמד לה, אל מול טומי לפיד. רק בזקנותה "נזכרה" היא בניסיון אונס זה שפרסמה היא בסוף השבוע החולף בסטטוס שלה ב"פייסוק". כתוצאה מכך נוספה ב"ויקיפידה" שורה, בערך על סילבי קשת, בה נכתב, כי: "בנובמבר 2017 טענה קשת כי בשנת 1963 ניסה יוסף לפיד לאנוס אותה בלונדון, שם שהה אז ככתב מעריב ".

התנהלותה והתנהגותה זו של סילבי קשת, על-רקע ניסיון האונס שבוצע בה לכאורה בידי טומי לפיד אותו "נזכרה" היא לפרסם, שלא בזמן אמת ולא בסמוך לכך, בימים בהם היה טומי לפיד בשיא כוחי הציבורי והפוליטי, כאחת, מראה כי עניין לנו באישה פחדנית וחסרת חוט שדרה אמיתי. בניגוד לתדמית ששידרה היא משך 40 השנה בהם החזיקה היא בטור עיתונאי נשכני, בגינו הסתכסכה והתקוטטה היא עם רבים משועי המדינה נראה, כי לה היה לה אומץ לב להתמודד פנים אל פנים עם טומי לפיד, בחייו.

רק עתה, 54 שנה לאחר קרות המקרה הנטען ו9 שנים לאחר פטירתו של טומי לפיד מעזה היא להעלות עניין זה מתהומי הנשייה, ככל הנראה, מתוך רצון נקמה, לפגוע בקריירה הפוליטית של יאיר לפיד הזוכה ממנה לכינוי "יהיר" לפיד. כאן נביא גילוי נאות. לא הייתי מעולם מתומכיו של יאיר לפיד ולא הצבעתו עבור מפלגתו, מעולם. עם זאת הדרך בה בחרה זקנה זו להשתלח בזכרו ובשמו הטוב של טומי לפיד ולאחר מותו הינה דרך עלובה ושפלה. לכן, נוקטים גם אנו באותו אופן ובדרך של בוז מזכירים לה, לאורכה ורוחבה של כתבה זו, זקנותה והתנהגותה כזקנה שפלה וככל הנראה, גם מרירה, כאחת.

כדי למנוע מזקנות מסוגה של סילבי קשת כזו להשתלח באין מפריע בזכרו ובשמו הטוב של טומי לפיד שנים, שנים אחר מותו, יש לתקן הוראות החוק, לעניין זה. כך מוצע על ידינו, כי לאור העובדה שלא ניתן לנקוט הליכי לשון הרע, לאחר מחצית השנה מפטירתו של נפטר לבית עולמו, כי כל העושה כן תינקט סנקציה פלילית ואזרחית נגדו, בחוק. כך למשל תדע זקנה פוטנציאלית, מבית מדרשה של אותה סילבי קשת, כי כל פרסום שלילי אודות נפטר, מחצית השנה אחר מותו שיכולה הייתה לפרסם עוד בחייו יגרור הגשת כתב אישום נגדה ופסיקת פיצויים ללא כל צורך בהוכחת נזק, בגובה של 100,000 שקלים לפחות, בלי יכולת של בתי המשפט לפסוק בפסק הדין שלהם פחות מסכום זה.

כך לא תזכה זקנה דוגמת סילבי קשת, לכותרות ענק בזקנותה בגין פרסום שלילי על נפטר. לכל היותר תמצא עצמה מתמודדת אל מול כתב אישום ואל מול תביעת נזיקין לתשלום סכום, בסכום ניכר. כך תאלץ גם זקנה נוקמת וככל הנראה, גם מרירה לחשוב פעמיים, טרם תפרסם פרסומים שליליים על-אודות נפטר שאינו עוד עמנו, כדי להגיב על דברי רפש המוטחים בו, שנים, שנים לאחר פטירתו לבית עולמו.

הכותב הוא השותף המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים ודיני משפחה, כמו גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  05/11/2017   |   עודכן:  05/11/2017
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שמירה על כבוד הנפטר בחוק
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צביעות
5/11/17 10:25
 
אלי קלירווטר
5/11/17 11:31
2
סטיפן בנדרה
5/11/17 14:26
3
פועלי אוון באתר
5/11/17 16:05
4
אלי יזרעאלי
5/11/17 19:25
5
אלי יזרעאלי
5/11/17 19:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהמפורסמות שאינן צריכות ראייה הינה העובדה שנאשמים בכתבי אישום פליליים מעדיפים שמשפטיהם יתנהלו בפני מותב של שלושה שופטים ויותר ולא בפני מותב של שופט אחד, היושב אלי מדין, כדן יחיד. ההיגיון העומד מאחורי העדפה שכזו הינו ברור לחלוטין. בעוד שאם שופט/ת נעל/ה דעתו/דעתה להרשיע הנאשם העומד לדין בפניו, הרי ככל שעניין לנו במותב של שלושה שופטים ושופטות הרי למעט במקרים חד-משמעיים המובילים, בהכרח, להרשעה בפלילים יכול מותב של שלושה שופטים להביא לזיכויו של נאשם העומד לדין בפניהם. גם מן הבחינה הסטטיסטית זיכוי שכזה, אפשרי ומתקבל עלפי רוב הרבה יותר במותב של יותר משופט אחד, קרי מותב של שלושה שופטים.
02/11/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
"חראם עליכום. מה אתם רוצים מן נעליים?
31/10/2017  |  רחלי בן-צור  |   יומני בלוגרים
אם היה ח"כ זוהיר בהלול אדם אידיאולוגי של ממש ולא כזה המפזר אידיאולוגיה בגרוש ואינו מוכן לשאת בתוצאות מעשיו אלה מצפים היינו ממנו שיתפטר מהכנסת ויחזיר המנדט שקיבל לכאורה, במרמה ותוך הטעיה לרשימת "המחנה הציוני" שמטעמה נבחר לכהן בכנסת. זה יכול להיות מהלך ספקטקולארי מצד זוהיר בהלול, שהיה מחזיר לו הכבוד של מי המוכן לשאת בתוצאות משנתו האידיאולוגית, המנוגדת לזו של הרשימה שמטעמה נבחר לכנסת. אולם שדר הספורט והעיתונאי הפופולרי מהעבר, התגלה בהווה כעוד עסקן עלוב מהמגזר הערבי. נבהיר דברינו.
31/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אהבה יתרה שיש לי לפירות יער הביאה אותי לראות, לחוש ולהרגיש כמו גם למשש, ממש למשש בידיים, חקלאות עברית ולהרגיש חקלאות עברית מהי. הדברים נשמעים מיושנים משהו, כשהם נכתבים עכשיו, במאה ה-21 אבל עדיין מרגש אותי לראות יוגב המעבד אדמתו. הוא הוא ולא ערבי שרכש ממנו זכות עיבוד הקרקע ומפריש לו בתמורה חלק מהיבול או שווה כסף או כסף ממש.
30/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בתחילה קצת התנדנדתי, חסר יציבות, עד שהתייצבתי וצעדי נעשו בטוחים יותר. באותן דקות נראיתי כמו שיכור, והדמות התאימה להתנהגות: עם זקן בן שבוע, שיער חצי פרוע, מכנסים קצרים ונעלי ספורט (אויש, הייתי צריך זוג סנדלים תנ״כיים, אלו היו משלימים את הדמות להפליא! טוב לפחות שהנעלים היו משומשות מאד, והתאמו למראה הכללי. רק הטלפון החכם בידי, המודל האחרון שיצא לשוק, שאנשים עמדו בתור להשיל אלף דולר עבורו, לא התאים משום מה לתמונה).
29/10/2017  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il