|   15:07:40
דלג
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
[צילום: שיה מלכין] [צילום: שיה מלכין]

דיוקנה של מציירת דיוקנאות

החיוך המגנטי, העיניים הנוצצות והפתיחות שלה ריתקו אותי כאשר שמעה שאני אמו של "השכן" שלה, היא החלה להלל אותו במבטא הונגרי חזק מתובל בהתלהבות של ילדה
07/11/2017  |   שיה מלכין   |   כתבות   |   תגובות
דמויות אקזוטיות [צילום: שיה מלכין]

את אווה פרקש פישהוף פגשתי במקרה כאשר נעצרה ברחוב לשוחח עם בני, השכן שלה... לפני עמדה אישה יפה, אקזוטית, בולטת בלבושה האמנותי, שמלת מקסי אדומה וכובע רחב שוליים מכסה רעמת שיער ערמוני מתולתל. החיוך המגנטי, העיניים הנוצצות והפתיחות שלה ריתקו אותי. כאשר שמעה שאני אמו של "השכן" שלה, היא החלה להלל אותו במבטא הונגרי חזק מתובל בהתלהבות של ילדה. הה"א והח"ת התערבבו והעמיקו קסם נוסף לדמותה.

"את חייבת לבוא לתערוכה שלי בשבוע הבא", התרפקה עליי אווה ברגשנות, "זו תערוכה במסגרת בית פתוח של האמנים תושבי רמת השרון. ראש העיר ורעייתו יבואו ועוד אורחים רבים. תהיה לך הפתעה".

אומנותה של אווה
אושר אמנותי [צילום: שיה מלכין]

אמנות "אש"
באחד הקטלוגים לתערוכת יחיד שהפיקה ממשלת הונגריה עבור אווה, נכתב בהקדמה שהמילה "אש" מאפיינת את אמנותה ואישיותה היצירתית. כמה נכון התיאור, אווה אכן בעלת מזג סנגוויני להפליא!

שטפתי עיניי בציוריה ובפסליה המיוחדים, העושר האמנותי בדירה הבוהמית הצליח לסחרר אותי שכן הכל היה כל כך עמוס, עשיר, מגוון
▪ ▪ ▪

התלהבותה סחפה גם אותי. ביום התערוכה, הגעתי. מדרגות אבן צרות הובילו אותי לשער ברזל שנפתח אל חצר קסומה ירוקה עטופה בשיחים, עציצים, פרחים וקישוטים שונים, "חלקת אלוהים הקטנה" המהווה מעין פרולוג לתכולה האמנותית של הבית. כבר בפתח נתקלתי בהבזק של צבעוניות מגוונת שנשקפה דרך פסלים בגדלים שונים, ציורי שמן, פסטל ואקוורל. חלקם היו תלויים על הקירות, אחרים מונחים על הרצפה, כאשר מנורות ואהילים ביניהם מוסיפים תאורה רומנטית. העבודות משקפות את אישיותה, הן צבעוניות, חושניות ומלאות חיים. בפינה אחת עומד מתקן ועליו עשרות כובעים רחבי שוליים בצבעים שונים, כמו זה שחבשה בפגישתנו הראשונה. "יש לי מאה ועשרים כובעים, אוסף גדול הה"? היא שואלת בצחוק ילדותי מבלי לצפות לתשובה... באחד הקטלוגים לתערוכת יחיד שהפיקה ממשלת הונגריה עבור אווה, נכתב בהקדמה שהמילה "אש" מאפיינת את אמנותה ואישיותה היצירתית. כמה נכון התיאור, אווה אכן בעלת מזג סנגוויני להפליא! יש בציוריה מגוון דמויות אקזוטיות ופולקלוריסטיות, אותן היא פגשה בארץ ובביקוריה באירופה. גלריית דמויות כאלו הוצגה בתערוכה בשם "דיוקנאות" בבודפשט בשיתוף פעולה עם שגרירות הונגריה בישראל. התערוכה כללה דמויות של צועניות ואכרות מהונגריה וגם בדואיות בנגב וקוטפות תותים מרמת השרון - תערובת נופים אנושיים הנגזרת מקורות חייה. "אדם אינו אלא תבנית נוף - מולדתו", כפי שכתב טשרנחובסקי.

תערוכת יחיד נוספת התקיימה בבית יד לבנים וגם שם הציגה ציורים שבמרכזם הנוף האנושי והנוף המקומי של רמת השרון. אווה שולפת מכתב ומראה לי את שכתב לה גבי פארן, ראש העיר: "אומנותך היא פנטסטית שאין דוגמתה. את גאוות העיר שלנו, רמת השרון". מי שדבק בפתגם "אין נביא בעירו" אינו מכיר את רמת השרון, שיודעת להעריך ולכבד את כשרון תושביה. גם בארץ מולדתה הונגריה ובעיר בה גדלה עד פרוץ המלחמה הפתגם אינו "תופס", שכן ממשיכים להזמין אותה ולהציג בתערוכות את יצירותיה.

"רק בשנה שעברה, ב-20 לאוגוסט 2016, בחג לכבוד ייסוד הונגריה, הזמינו אותי להציג "בבית הברבורים" וראש העיר Csanyi Josef בירך אותי עם זר פרחים וספר תווים של שירים הונגריים", מספרת לי אווה בעיניים נוצצות מלאות בגאווה ובנוסטלגיה.

אווה מגדירה עצמה כציירת פורטרטים בעיקרה. עניינה המרכזי בנוף האנושי, מכאן גם אהבתה לפיסול, לו היא מקדישה זמן רב (כל פסל כשנה ואף יותר). עם זאת, היא אוהבת לצייר גם נופים. אווה מחלקת זמנה בין ישראל, הונגריה וגרמניה. היא מציירת דיוקנאות בהזמנת הצמרת השלטונית בארצות אלה אך מעדיפה דווקא לצייר את האנשים הפשוטים של חיי היום יום. "את יודעת" היא מוסיפה בשובבות, "שר המשפטים של גרמניה, חיכה לי שעה בסטודיו, כי הייתי עסוקה בציור שיכור ישן על ספסל... אצלי כולם שווים".

בחדר העמוס בולטים גם צילומים רבים של משפחתה ובעיקר של בעלה המנוח, ג'ורג' פרקש, גבר נאה מאוד, בעל גוף אתלטי מרהיב, שהונצח על ידיה ברישומים רבים, גם בעירום מלא. אווה מתבוננת ברישומים אלו, עיניה דומעות בהתרגשות והיא לוחשת: "ג'ורג' היה אתלט ומאמן שחייה בבית הספר שהקים בנווה אמירים. רבים מתלמידיו זכו להגיע לאליפות. בתי, ענת פרקש, הייתה אלופת ישראל בשחייה וגם נכדי יהונתן הייטוב כבר מגיל 12 זכה באליפויות רבות והחזיק בשלושים שיאי ישראל". אווה קלטה אותי מתבוננת בצילום שלה בצעירותה עם בגד ים. " כן, זו אני... היה לי פעם גוף אתלטי. בגיל 13, בתיכון בהונגריה, כבר הייתי אלופה בשחייה ובהתעמלות על מכשירים, אבל קשה לשוחח בתערוכה, את חייבת לבוא שוב ואספר לך את סיפור חיי".

שטפתי עיניי בציוריה ובפסליה המיוחדים, העושר האמנותי בדירה הבוהמית הצליח לסחרר אותי שכן הכל היה כל כך עמוס, עשיר, מגוון. בנוסף לכל האוצרות האמנותיים שתפסו כל משטח, מדף, שקע או פינה בדירה הקטנה למדי, רבצו להם בשקט שלושה כלבלבים קטנים לבנים ליד החלון והשקיפו בהנאה על "הגבירה" המיוחדת שלהם שלא שכחה להעניק גם להם מדי פעם תשומת לב.

הפגישה השנייה הייתה Tête-à-tête שתינו לבד, עדיין בבלגן האמנותי-הבוהמי, עדיין בנוכחות שלושת הכלבים, הפעם ישובים על השטיחים שכיסו רצפה מתרוממת במקצת. עדיין קשה היה למצוא מקום מרווח יותר לישיבה, אך כשנמצאים בביתו של אמן, הכל אפשרי ותמיד מוצאים פתרון.

ילדות קשה בהונגריה
אווה בצעירותה [צילום: שיה מלכין]

בהיותה בת 16 פגשה את ג'ורג' פרקש. הייתה זו אהבה ממבט ראשון. השנה 1956 וזו הייתה תקופה סוערת וקשה
▪ ▪ ▪

אווה משדרת בחיצוניותה שמחת חיים עצומה ולמעשה מסתירה סיפור ילדות קשה במיוחד. היא נולדה בעיר קטנה בהונגריה, שם גרה משפחתה במשך דורות. כסף לא היה חסר במשפחה, אביה היה פטרון נלהב של אמנות (מצנאט) ואמה הייתה פרימה בלרינה באופרה. בגיל שלוש התייתמה אווה מאמה. שנה לאחר מכן הגיעו הנאצים להונגריה ושלחו את אביה למחנה כפייה בסיביר ואותה, אחותה, ושאר בני המשפחה גרשו לגטו. אביה, בטרם הוגלה, הצליח להיפגש עם ראש המשטרה של העיר, שהיה חברו מילדות, וביקש ממנו להציל את שתי בנותיו הקטנות.

אווה זוכרת כילדה את היום בו הגיעו אנשים וציוו על שתי האחיות להתלוות אליהם. היא זוכרת את הצעקות והבכי של הסבא והסבתא שניסו למנוע מהם את הפרידה, אך כמובן ללא הצלחה. החבר הנוצרי של אביה קיים את הבטחתו והצליח להבריח את אווה ואת אחותה לכפר מרוחק, שם העבירו את שנות ילדותן בעוני כרועות אווזים אצל משפחה נוצרית קשת יום. בסיום המלחמה חזר אביהן מסיביר ולקח אותן אליו. הוא גילה שכל משפחתו בגטו נשלחה לאושוויץ ונרצחה. בניסיון לשקם את חייו, התחתן בשנית, והסיפור של סינדרלה והאם החורגת המרשעת חזר על עצמו. המצב היה בלתי נסבל ואווה בעלת האופי העצמאי החליטה לברוח. היא גדלה בפנימייה בבודפשט וחישלה את אופיה.

בהיותה בת 16 פגשה את ג'ורג' פרקש. הייתה זו אהבה ממבט ראשון. השנה 1956 וזו הייתה תקופה סוערת וקשה, הקומוניזם שלט ביד קשה והזוג המאוהב החליט לברוח עוד לפני המרד הגדול נגד המשטר. הם בחרו את ערב הסילבסטר כיום הבריחה מתוך מחשבה ששומרי הגבולות ישתכרו ואמנם וכך היה. הם הצליחו לעבור את הגבול ליוגוסלביה לאחר הרפתקאות וקשיים והושמו בבית מעצר לפליטים עד שקיבלו את הוויזה לישראל.

יצירתיות כאורח חיים
משפחה ואמנות [צילום: שיה מלכין]

"לאחר מותו של ג'ורג', עמו חייתי כ-50 שנה, נוצר חלל ריק", אווה לוחשת בהתרגשות, עד היום לא התגברתי על האובדן
▪ ▪ ▪

בארץ הם התחתנו והקימו משפחה. ג'ורג' בעלה הוזמן לגרמניה כמדריך שחייה ואווה ניצלה את הזמן לציור. בנוסף ללימודים בגרמניה היא סיימה אקדמיה לאמנות בלונדון, פריז ואמסטרדם עם טובי המורים.

לאחר חמש שנים חזרו ארצה והמשיכו כל אחד בהתמחותו, ג'ורג' בניהול ביה"ס לשחייה ובהקמת דור חדש של אלופים ואווה בכל האנרגיה וההתלהבות הטבעית שלה המשיכה ליצור ולהרחיב את אוסף הציורים, הרישומים והפסלים שלה וגם להקים דור חדש של אמנים. בין השאר היא הייתה ממייסדי אגודת הציירים והפסלים של רמת השרון. בנוסף לתערוכות בהונגריה ובישראל שציינתי, היא הציגה בתערוכת יחיד שאורגנה על-ידי נספח התרבות של ישראל בבון וכן ייצגה את ישראל בתערוכה בינלאומית בדנוור קולורדו.

"לאחר מותו של ג'ורג', עמו חייתי כ-50 שנה, נוצר חלל ריק", אווה לוחשת בהתרגשות. עד היום לא התגברתי על האובדן. הפיצוי היחידי הוא המשפחה והאמנות, להשקיע ביצירה עוד ועוד ולדעת שג'ורג' מסתכל עלי מלמעלה ומרוצה".

למרות המוניטין שאווה צברה בתחומה בקהילה המקצועית המובהקת, אני מודה שכחובבת אמנות לא שמעתי עליה לפני פגישתנו האקראית ליד מקום המגורים של בני. זכיתי להכיר אישה ואמנית וירטואוזית. יצירתה ראויה, לדעתי, לתשומת לב רבה יותר גם בקרב קהילת חובבי האמנות הפלסטית בארץ.

תאריך:  07/11/2017   |   עודכן:  07/11/2017
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דיוקנה של מציירת דיוקנאות
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
7/11/17 12:23
2
תלמה נרי
7/11/17 13:31
3
גוניצ׳קה
7/11/17 15:30
4
כרמלה דקל
8/11/17 07:36
5
כרמלה צינס
8/11/17 13:57
6
רות הרברט סמואל
8/11/17 23:00
7
אלנה סופר
9/11/17 08:26
8
Gonnie Salmon Bas
9/11/17 09:48
9
עמליה - נינה
11/11/17 19:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החדירה המתפשטת של נשים למקצועות צבאיים שנחשבו כנחלתם של גברים בלבד פיתחה בצה"ל בעיות מסוג חדש - ולא בגלל השירות המעורב של נשים וגברים - אלא דווקא בתחום הרפואי, ובינתיים נאלץ הצבא ללמוד איך להתמודד איתן. לפני שאנסה להסביר מה מקור הבעיה חשוב להבהיר מה לדעתי ההבדל הפיזיולוגי בין המינים, כי יש להדגיש עובדת חיים פשוטה: לנשים יש יתרון טבעי מובהק על פני הגברים. יד אלוהים, כנראה, העניקה לאשה את כל היכולות להתרבות המין אנושי ובמקביל אף נתנה לה את היכולת להיות עמידה לכאבים הרבה יותר מן הגבר. עם זאת צריך לזכור שבלי הגבר, או נכון יותר בלי זרעו של הגבר, אין לאדם אפשרות להתרבות ולשמור על הקיום האנושי.
07/11/2017  |  עמי דור-און  |   כתבות
השופטת: הרשמת הבכירה אביגיל פריי, בית משפט השלום בנתניה
07/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
למען הגילוי הנאות אני חייב להודות שבמרוצת השנים האחרונות נזקף לזכותי קילומטרז' לא קטן של סיקור-מסעדות. חרשתי אותן, יסודית ולעומק, והייתי עימן בשגשוג ובשפל. רבות מאיתן כבר אינן קיימות, והכל בעטיו של משבר מתמשך בענף שהפך כבר מזמן לעסק אבוד.
07/11/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
בחפירות ארכיאולוגיות ברמת רחל נתגלה ארמון מפואר בנוי אבני גזית וחומת סוגרים שהקיפה את המתחם. לא ברור מדוע נבנה ארמון נוסף קרוב כל כך לארמון בירושלים ומה הייתה תכליתו. אחאב מלך ישראל אומנם בונה ארמון נוסף לזה שכבר היה לו קודם בעיר הבירה שומרון, אבל הארמון החדש נבנה בעמק יזרעאל, במרחק גדול מהארמון הקודם. האחד שימש לצרכי המלכות והשני למטרות מנוחה ותענוגות (מלכים ב ח, כט; מלכים ב ט, ל). לא כך הוא המקרה של הארמון ב'רמת רחל'. הארמון מתוארך למאה ה-8 לפנה"ס, זמנו של עוזיהו. הוא כלל בתחילה מצודה קטנה שחלשה על הדרך לירושלים ובשלב מאוחר יותר הורחב ונבנה שם ארמון מפואר. נראה שהארמון ברמת רחל היה 'בית החופשית' של עוזיהו. מיד כשעוזיהו לקה בצרעת הוא הובא למצודה ושם נשאר במשך 22 שנה. במשך הזמן הזה הוא בנה את ארמונו.
06/11/2017  |  אירית יעקב  |   כתבות
יאיר נתניהו - 26.7.1991, מס גורל - 8, מס שנה - 7.
06/11/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il