|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרשת השבוע חיי שרה

התנהגות ומסירות

אברהם שהיה חזק בעל עצמה כלכלית, והשראת אלוהים נכרת על פניו נראה בעיני החתי כאיש שלום המבקש למנוע ריב ומדון בעתיד הַמְקַדֵּם צָרָה בחכמה ובתחבולה כפי שעשה עם פרעה ואחר כך עם אבימלך-מלך גרר
09/11/2017  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
קברו של אברהם אבינו [צילום: פלאש 90]


לְפָנֵינוּ פֶּרֶק בְּהִלְכוֹת וּבְהִתְנַהֲגוּת
הִלְכוֹת נְתִינַת כָּבוֹד לַמֵת וְנֶאֱמָנוּת
מְסִירוּת אַבְרָהָם אֶל שָׂרָה בְּמוֹתָהּ
בָּא מִבְּאֶר-שֶׁבַע לִסְפֹּד לָהּ וְלִבְכֹּתָהּ
אַף כִּי שָׂרְרָהּ עָלָיו עַד לֶכְתָּהּ
הִנֶה זֶה פֶּרֶק מָהוּתִי בְּחַיֵּי רֵעוּת
אַבְרָהָם יָסַד בְּכַךְ תַשְׁתִּית לָהֲגוּת
בְּנָתְנוֹ כָּבוֹד אַחֲרוֹן לְמֵתוֹ בִּקְבּוּרָה
קָנָה שָׂדֶה וּמְעָרָה בָּהּ שַׁכְבָּה שָׂרָה
לַמְרוֹת שֶׁקִבֵּל הָאָרֶץ כִּתְשׁוּרָה
לְפָנֵינוּ סִפּוּר חַיִּים שֶל אִישׁ וְאִשָּׁה
עֲתִירֵי הוֹד וְהָדָר לְלא קוֹל וְאִוְשָׁה
שֶׁבִזְכוּתָם וּבִזְכוּת צֶאֱצָאֵיהֶם גָּם
קָּמו בְּנֵי יַעֲקֹב וְהָיּו בֵּין הָעַמִּים עָם
סִפּוּר הָעָם רַק הִתְחִיל וְלֹא תָּם


שרה היא יסכה - נסיכה

שרה אמנו ראשונה בין אִמְהוֹתָיו של עם ישראל היא יִסְכָּה אחות מִלְכָּה יפת תואר ויפת מראה. (פרשת לך לך י"ב י"ב, ט"ו) ומלכים חשקו בה. יִסְכָּה וּמִלְכָּה הן בנות הרן אחי אברהם ואחי נחור. אשר לשרה רש"י אומר שם זה הוא מִלְּשׁוֹן שְׂרָרָה ואילו שמה השני יִסְכָּה מלשון נְסִיכָה. שורש השם יִסְכָּה הוא סכה כְּשֶׁמַטִּים אותו הוא גם סְכָכָה לסוכך וכך שרה בנאמנותה לאברהם סוככה עליו בעת שנלקחה על-ידי פרעה, באמרה כי היא אחותו של אברהם למען של יהרגו אותו, ולאחר מכן הצילה אותו מפני מלך הפלשתים אבימלך בגרר. הופעת שרה על דפי ההיסטוריה של עם ישראל איננו מקרי. לשרה היה תפקיד מהותי ביותר בהתהוות עם ישראל, בהולידה את יצחק שהוליד את יעקב הוא ישראל שהוליד שנים עשר שבטים-שבטי ישראל. לכן יוחדה לשרה פרשה הנושאת שמה "חיי שרה". שרה גם נהגה בּדֶרֶךְ שְׂרָרָה כלפי אברהם כי בהיותה עקרה נתנה לאברהם לבוא אל אמתה הגר להבאת ילד לעולם שיאומץ על ידה כיון שהגר אַמָתָה וכל אשר יש לאמה שיך לגבירה, לרבות ישמעאל שהגר ילדה מאברהם. ברם משבשר המלאך לאברהם כי שרה תלד בן, ואכן הבשורה נתקימה, חזרה בה שרה מאימוץ ישמעאל והפעם כְּשָׂרָה (מלשון שָׂרוּת) היא נהגה בשררה באמרה לאברהם לגרש את אמתה הגר ואת בנה ישמעאל אל המדבר. אברהם עשה זאת למרות צערו הרב על בנו ישמעאל, אלא שאברהם עשה את אשר אמרה לו שרה. והנה אחרי מות שרה נשא אברהם את קטורה היא הגר וממנה ומילדיה ילדיה שנולדו לה נולדו צאצאים רבים לאברהם. ברם אברהם כיום שאברהם בחזונו ראה שיצחק בנו לא ירוה נחת מבני קטורה ומבני בניה. לכן על ערש דוי עשה מעשה בהפרדת יצחק וצאצאיו העתידים מישמעאל וצאצאי אמו שנולדו: ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק (כה/ה) (ארץ כנען זה כל אשר לו) היא ארץ כנען ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קדמה אל ארץ קדם (כה/ו) (למדבר ממזרח לארץ כנען). מאז קים מאבק של בני המדבר (הבדווים) לבין ישראל אשר אלוהים על-ידי אברהם צוה לתת להם את הארץ ואת צאצאי ישמעאל שלח למדבר.

אברהם יושב בקרב בני חֵת

אברהם בא מבאר שבע אל קריית ארבע בחברון שם נפטרה שרה מיד בסמוך לידיעה שהגיעה לאזנה של שרה על עקדת יצחק שבעקבותיה פרחה נשמת שרה שנאמר: ותמת שרה בקריית ארבע היא חברון בארץ כנען (כג/ב). שם ישב אחד משבעת העממים של עמי כנען החתי. בני חת הכירו והוקירו את אברהם כאישיות יחודית כי פניו הביעו הַדְרַת-קֹדֶשׁ. לכן משפנה אליהם בלשון מכובדת לאמור: גר ותושב אנכי עמכם תנו לי אחוזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני (כג/ד). הם ראו בו איש נכבד וישר ושמו הלך לפניו שם ולא עשה דין לעצמו ולקח את אחוזת הקבר לקבור מתו, אלא הוא נותן להם חשיבות כמחזיקים במקום, לכן הם ענו לו ביראת כבוד: אֲדֹנִי נְשִׂיא אֱלֹהִים אתה בתוכנו (כג/ו). טול את מבוקשך כטוב בעיניך. פְּנִיַת אברהם שמעמידה את בני חת כאדוני המקום, איננה עולה בקנה אחד, עם הבטחת אלוהים לאברהם "לזרעך אתן את הארץ הזאת" (בראשית יב/ז) משמע שמקום שבו מבקש לקבלו כאחוזת קבר נכלל בהבטחה. על זה מדרש אגדה אומר כי אברהם בדברו אל בני חת נשמע רומז: אם תרצו-הריני גר ואם לאו אהיה תושב ואטלנה מן הדין, כי הרי הארץ כולה הובטחה על-ידי אדון עולם לאברהם. ברם הדברים שפותחים את פרשת "חיי שרה" באים להראות לנו עד כמה כבד אברהם את שרה ועד כמה הוקיר אותה לכן בקש לקבור אותה במקום שנקנה קנין מלא ממחזיקיו כי נפש אברהם הייתה קשורה בנפשה שנאמר: ויבא אברהם לִסְפֹּד לשרה וְלִבְכֹּתָהּ (כג/ב). והכתוב מתאר את חיי שרה במותה כך: ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה (כג/א). פרקי חייה עוד בהיותה בת שבע הייתה יפה ובהיותה בגיל עשרים הייתה יפה כבת שבע ובגיל מאה הייתה בלא חטא כבת עשרים. למעשה הייתה התורה צריכה לכתוב: ותמת שרה ולא "אלה ימי חיי שרה", כי הרי חייה סופרו באריכות בפרשות לך לך ו-וירא, אלא רצה הכתוב לומר כי רק גוף הצדיק מת ברם נשמתו נשארת חיה. ועוד במלה וְלִבְכֹּתָהּ האות כּ קטנה תלמוד לומר כי הבכי היה קצר למרות הצער הרב כי מיד קם ומהר שנאמר: ויקם אברהם מעל פני מתו וידבר אל בני חת.. (כג/ג) הוא מִהֵר לקום ולא השתהה יתר על המידה בַּבֶּכִי עליה, כי חשוב לו היה כבודה - כבוד המת, שלא תשאר מונחת על המטה ללא קבורה, כאשר לא הייתה לאברהם עֲדַיִן אֲחֻזַּת קבורה.

במות שרה נתגלה אברהם כאיש שלום

אברהם שהיה חזק בעל עצמה כלכלית, והשראת אלוהים נכרת על פניו נראה בעיני החתי כאיש שלום המבקש למנוע ריב ומדון בעתיד הַמְקַדֵּם צָרָה בחכמה ובתחבולה כפי שעשה עם פרעה ואחר כך עם אבימלך-מלך גרר. גם כשנקלע על כרחו למחלוקת, פתר זאת בדרכי שלום בהסכמים ובריתות. אלא משמצא כי יריבו איננו נענה לקריאת השלום והמלחמה נכפתה עליו, לחם באויב ונצח אותו שנאמר: וַיֵּחָלֵק עליהם לילה (על המלכים ששבו את לוט) ויכם וירדפם עד חובה אשר משמאל לדמשק ( לך לך יד' טו'). אברהם היה שליח אלוהים כאשר איש לא הכיר קיומו של אלוהים, לפיכך בחר בו אלוהים מבין אחיו להיות המנהיג הראשון לעם ישראל. אלוהים נתן לאברהם בנוסף לתכונת המנהיגות גם עושר רב שנאמר: ואברם כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב (לך לך יג' ב'). במנהיגותו מנע ריב אחים תחילה ראינו זאת עם בן אחיו לוט ואילו כאן הוא העדיף לשלם תמורת מערת המכפלה, למרות שהארץ כולה הובטחה לו ולזרעו ובכך זכה להסכמת בני חת האוחזין בה. למדנו גם חכמת המשא-ומתן כדי להגיע לרצוי בהסכמה. דרכו של אברהם בהשגת שלום נלמדה דורות רבים אחרי אברהם וזה קבל ביטוי על-ידי חכמינו ז"ל במשנה ובתלמוד בשאלת הקנין כאשר: שנים אוחזים בטלית שמצאו אותה זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, בסוף נאמר ויחלוקו. לא ממש לחתוך את המציאה גורם המחלוקת, אלא להגיע להסכם: שזה לא ירבה וזה לא יחסר. לבני דוֹדֶנוּ נֹאמַר את הפתגם השגור בפיהם: נִץ אִל בָּטִן אַפְצַ'ל מִן מָלַאתְהָא. והרי תִּרְגּוּם חָפְשִׁי "מחצית הבטן (באֹכל), עדיפה על בטן מלאה (דהיינו אכול והשאיר מחצית הבטן ריקה). יחד עם זה, בעוד בחֹמֶר ניתן להתפשר, ברם ב"אֱמֶת" לא. לדידו של אברהם "השלום" הוא הָאֱמֶת שיש לשאוף להגיע אליה ועל אמת זאת אין מתפשרים, אך צריכים בחכמה ללכת ובנתיב הנכון המוליך אל אמת שזו צריכה להיות המטרה הנכספת.

מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה נִבְחֲרָה הִיא כְּמִשְׁכָּן עָד
לְאָדָם וְחַוָּה לַאֲבוֹת וְלָאִמָּהוֹת שָׁם יַחַד
כִּי אֱלֹהִים שֶבָּרָא אֶת הָעוֹלָם צִוָּה לָתֶת
לְאַבְרָהָם קִנְיָן עוֹלָם מֵעֶפְרוֹן וּמִבְּנֵי חֵת
וְאָבְרָהָם בְּלִי הַרְבּוֹת מִלִּים
קָנָה אוֹתָהּ בְּכֶסֶף טָבִין וּתְקִילִין
וּכְבַר עַבְרוּ שָׁנִים גָם דּוֹרֵי דּוֹרוֹת רַבִּים
וּכְשֶׁהִשְׂלִימוּ אָז אֶת כֹּל עוֹבְדֵי אֱלִילִים
שַׁכְחוּ הֶמָּה כִּי בֶּיתָם קֶדְמָה וְאֶרֶץ שׁוּר
וּשְטַר קִנְיָן יִשְׂרָאֵל שָׁמָּה בַּקֹּדֶשׁ שָׁמוּר
עוֹד מִימֵי אִבְרָהִים אִל-חָ'לִיל
אֶצֶל בְּנֵי חֵת שָׁם נִמְצָא הַתַּמְלִיל
לוּ קִיְּמוּ אֶת דִבְרֵי "נְבִיאָם -שְׁלִיחוֹ"
לֹא הָיוּ הַיּוֹם יוֹשְׁבִים בְּעַזָּה וִירִיחו
הֵם הָיוּ נִמְצָאִים שָׁם בְּחָוִילָה עַד שׁוּר
וְלֹא הָיוּ יוֹשְׁבִים בְּבָבֶל בְּאָרָם וּבְאַשּוּר
זֶה שֶׁנָתַן לָהֶם אִבְרָהִים אִל חָ'לִיל
הוּא לֹא נָתַן לֹא את הַנֶּגֶב וְלֹא הַגָּלִיל
אֶלָּא שֶׁבְּנֵי הָגָר וְאַנְשֵׁי גְּרָר פְּלִשְתִּים וְחֵת
דַּרְכָּם בְּסֵיף הָאִסְלָאם לרק ָקַחַת וְלֹא לָתֵת

תאריך:  09/11/2017   |   עודכן:  09/11/2017
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עניינו של מאמר זה הכפר הדרוזי חדר שבמורדות החרמון וסוגית המדיניות הישראלית מול הנעשה בסוריה. לפני כשבוע, נוכח התפוצצות מכונית תופת בתוך הכפר שגרמה להרוגים ולפאניקה דרוזית כאילו המורדים בסוריה ובראשם ארגון איסלאמי קיצוני, מבית היוצר של אל-קאעידה, עומדים לכבוש את הכפר ולערוך טבח בדרוזים, הוציא צה"ל הודעה. לשונה היה: "צה"ל ערוך ומוכן לסייע לתושבי הכפר (חדר) וימנע פגיעה או כיבוש של הכפר מתוך מחויבות לאוכלוסייה הדרוזית". לדעתי האמירה שלצה"ל יש מחויבות לאוכלוסייה הדרוזית", היא אמירה אומללה, בלשון המעטה. אנמק ואסביר:
09/11/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
שנת 1942 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות ארגנטינה. היא הייתה המדינה העשירה בעולם. סיפורי רקע מתארים את מרתפי הבנק המרכזי חסומים במטילי זהב שאין מקום לאחסנם. בכל העולם, המספר הזה מעביר חלחלה: מלחמת העולם השנייה. ועידת ואנזה שסימנה את תחילת "הפתרון הסופי" הנאצי. צבאות גרמניה בשיא התפשטותם, סטלינגרד ואל עלמיין. הפיקוד הבריטי בקהיר שורף מסמכים ובארץ ישראל מתארגנים למתאר מצדה.
09/11/2017  |  יגאל כנען  |   מאמרים
נפתלי בנט התחיל את דרכו כשר החינוך במסע לעידוד לימודי המתימטיקה ברמה של 5 יחידות. בהמשך הוא הוסיף מקצוע נוסף, אנגלית. אין חולק על כך שמדובר בהעלאה הכרחית של רמתם של בוגרי בתי הספר התיכוניים ושל אזרחי ישראל בכלל, אבל הסיסמה המלווה מערכה זו - "ישראל עוברת לאנגלית (מדוברת)" - היא מסוכנת. המסר של "מעבר לאנגלית" נותן משקל רב מדי לאנגלית ופוגע בעברית. גם ללא פגיעה זו, רמת העברית של אזרחי ישראל ותלמידיה היא רדודה, ולעתים קרובות אף עילגת. לא מדובר בעולים ובערבים, אלא דווקא ובעיקר בצברים הלומדים לזלזל בשפת האם שלהם.
09/11/2017  |  רון בריימן  |   מאמרים
לוח הזמנים של הסכם הפיוס הפנים פלשתיני עומד להשתבש בגלל מחלוקות עמוקות בין הרש"פ לחמאס בנושא הביטחון ברצועת עזה, נראה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מחפש כל עילה אפשרית לכופף ולהשפיל את תנועת חמאס ואיננו מוכן לשום נוסחה שלא תיתן לו ריבונות מדינית וביטחונית ברצועה, התכנון של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, ליישם את המודל השלטוני של חיזבאללה בלבנון ברצועת עזה איננו עומד להתממש בשלב הזה בגלל התנגדותו של מחמוד עבאס. חמאס אומנם העבירה את מעברי הגבול לרש"פ כולל את מעבר רפיח, אך הרש"פ מתנה את הפעלת המעברים בהסדרת נושא ביטחון הפנים ברצועה והעברתו באופן מלא לשליטתה הבלעדית.
09/11/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אמנם יש לאילנה דיין דוקטורט במשפטים מאוניברסיטת ייל בארה"ב אבל היא עדיין לא הוכשרה להיות שופטת, ולכן אין כל משמעות לאמירתה כי "העדויות שהצטברו נגד אלכס גלעדי (בחשד לאונס ולהטרדות מיניות) לא משאירות מקום לספק". בתור משפטנית היא חייבת לדעת כי קיים הבדל תהומי בין עדות לא מוכחת של נאנסת, לכאורה, לבין מה שמוכח בבית המשפט. אבל מה אכפת לאילנה דיין. העיקר בעיניה כנראה ששמה יופיע בתקשורת כפוסקת.
09/11/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il