|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

בית החולים אוגר גפיים

תימן נהרסת, מארב משגשגת

העיר שהייתה בעבר מעוז של אל-קאעידה, פורחת דווקא בזכות מיליוני הפליטים שהגיעו לאזור. זה לא אומר שאין בעיות: החל מתקיפות מל"טים אמריקניות, עבור במגיפת כולירה וכלה ברבבות מוקשים שעדיין מונחים בסביבה
17/11/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   העולם הערבי   |   תגובות
מארב. נפט במקום שיירות

מגיפת הכולרה איננה הבעיה הגדולה ביותר בעיר מארב, אמר מנהל בית החולים המקומי. לדבריו, המחלה היא רק הגורם השלישי בסיבות המוות בעיר, כאשר רוב מקרי המוות נגרמים ממוקשים. העיר המדברית שוכנת 172 ק"מ מזרחית לבית תימן, צנעא. במשך מספר חודשים היא הייתה חלק מהחזית במלחמת האזרחים הקשה במדינה. בשנת 2015, המורדים החות'ים הניחו עשרות אלפי מוקשים באזור. היום קו החזית נמצא עד 100 קילומטר מהעיר, אך המוקשים עדיין שם – מדווח השבועון הגרמני דר-שפיגל.

במחלקה האורתופדית ניתן לראות אנשים עם רגליים מרוסקות שמחוזקות באמצעות ברגים ולוחות. אנשים אלו עוד נחשבים ברי מזל. אחרים איבדו רגל או את שתי הרגליים. רבים מהם חיילים, אך יש ביניהם גם אזרחים מהשורה. לפי אחד הרופאים, רק חלק קטן מהאנשים שורדים את הדרך לבית החולים לאחר שנפצעו, דרך שיכולה לקחת כמה שעות. ערימת רגליים וכפות רגליים תותבות מאוכסנות בבית החולים. זהו מקור גאווה למנהל בית החולים, שמאמין שלתותבות יש עתיד בעיר.

בית החולים הוא מקום של קיצוניות, מעבר ממצב רוח של אימה לתקווה – כותב כריסטוף רויטר. בית החולים משקף את המצב בחלק זה בתימן. עצם העובדה שבית החולים בכלל קיים, שיש בו רופאים, חשמל מים נקיים ברמה סבירה שמונעים בין היתר התפרצות של כולרה, נובעים מהעובדה שהעיר חילצה עצמה מציפורני אל-קאעידה והפכה לאחת המשגשגות בתימן. מאזור נידח - לאזור שמושך אליו חברות, פליטים ובנקים מרחבי תימן.

קיצור תולדות המלחמה

במשך שני עשורים היו העיר, שבתחילה היו בה 40,000 תושבים, והמחוז כולו, מקום מפלט עבור פעילי אל-קאעידה. המחוז נשלט על-ידי שבטים שפוצצו צינורות ועמודי חשמל כדי להרוויח כסף. האזור נודע בעיקר כזה שבו ארה"ב ביצעה התקפות מזל"טים נגד פעילי אל-קאעידה, מוכחים או חשודים.

דווקא נפילתה של תימן הביאה לעלייתה של מארב. בשנת 2011 מאות אלפי אזרחים יצאו לרחובות במסגרת האביב הערבי. עד סוף השנה התפטר הנשיא עלי עבדאללה סאלח אחרי למעלה מ-30 שנה בשלטון. מי שירש אותו היה סגנו, עבד רבו מנסור האדי. הבחירות היו בעיקר סמליות, כאשר האדי היה המועמד היחיד, והתקווה הייתה שהוא יבטיח יציבות בתקופת המעבר.

במשך שנים נרשמו התנגשויות בין הצבא לבין הכוחות החות'ים, במקביל לעימותים מול הבדלנים בדרום תימן שביקשו את עצמאותם בחזרה. האדי ביקש להיעזר בחות'ים נגד הבדלנים בדרום, אך הוא לא לקח בחשבון את פעולותיו של סאלח. למרות שהנשיא לשעבר הורה במשך השנים על פעולות נגד החות'ים, הוא הצטרף אליהם במטרה לחזור לשלטון. אליו הצטרפו יחידות העילית של הצבא שעדיין שמרו לו אמונים.

בקיץ 2014 האדי היה תחת לחץ של קרן המטבע הבינלאומית, והוא הורה על קיצוץ סובסידיות הדלק. מחאות החות'ים הביאו להתנגשות מול כוחות הביטחון. בינואר 2015 החות'ים כבשו את צנעא. האדי נמלט וקואליציה בראשות סעודיה החלה במבצע נגד החות'ים. אירן התערבה וסייעה לחות'ים בהעברת טילים ומוקשים. שנתיים וחצי חלפו מאז, והמצב לא קרוב לפתרון. במקום זאת, תימן נמצאת כעת באסון ההומניטרי הגדול בעולם. עכשיו סעודיה חוסמת את ייבוא המזון, דבר ששם 27 מיליון מתושבי תימן בסכנת רעב. המצב החמיר לאחר שרוב הנמלים ושדות התעופה במדינה נסגרו.

צנעא וערים מרכזיות אחרות שנשלטות על-ידי החות'ים, הופצצו ללא הרף על-ידי כוחות סעודים. ערים אחרות נמצאות בקו החזית, וישנן ערים שרק לאחרונה שוחררו מידי אל-קאעידה. העיר עדן שוחררה מנוכחות החות'ים, אך כעת כוחות הקואליציה נלחמים בה זה נגד זה.

הקרדיט מגיע למושל המחוז

וישנה מארב. חורבות המקדש בעיר, על העמודים המפוארים שלו, מזכירים שלפני 3,000 שנה מארב הייתה עיר הבירה של ממלכת סבא (ממלכה שמזוהה לרוב עם שבא), בשל מיקומה האסטרטגי. השיירות שעברו באזור נעלמו ממזמן, אך במקומן חברת הנפט הממשלתית מייצרת 1,900 טון של גז טבעי, סולר ונפט מדי יום.

לאחר סיום המלחמה בין החות'ים לבין תומכיו של האדי בסוף 2015, החל אפקט דומינו חיובי. 2 מיליון פליטים הגיעו לאזור מארב. רבים מהם היו עניים, אך הגיעו גם יזמים, רופאים, עורכי דין, עיתונאים ואמנים. כולם נמלטו מהמעצרים השרירותיים של החות'ים, המלחמה, אל-קאעידה והשחיתות שמשכו את תימן לעבר אסון.

מעבר לכך, אנשים עשירים שעזבו את העיר החלו לחזור. אותם אנשים השקיעו בעיר, כאשר זרם הפליטים הביא לעליית מחירי הנדל"ן. הוקמו עסקים חדשים, וכולם היו זקוקים לפועלים. גם אם המלחמה תיגמר, מעריך אחד המשקיעים בעיר, הפליטים לא יחזרו לבתיהם בגלל שהשחיתות לא תשתנה בעוד העיר מארב נמצאת בעלייה.

לדברי רויטר, מי שזכאי לכל הקרדיט על ההצלחה הוא מושל המחוז, סולטן אל-אראדה, המושל בו משנת 2012. הוא אחד ממנהיגי השבטים החשובים באזור. משפחתו התמודדה עם האתגר בעזרת המוניטין שלה. לצידו נמצאים ראשי שבטים אחרים, שלא רוצים להיכנע למרות החות'ים, או להיות מופצצים על-ידי ארה"ב במסגרת רדיפתה אחרי פעילי אל-קאעידה. השבטים תמיד היו עמוד השדרה באזורי הספר בתימן. תפקידם פחות נראה לעין בתקופת שלום, אך תמיכתם חיונית לכל ממשלה.

אראדה נוהג בזהירות ונוקט מהלכים אסטרטגיים. הוא פעל להביא עיתונאים זרים לתימן, והוא זה שפעל למשיכת מרצים מרחבי תימן. באוניברסיטה המקומית עלה מספר הסטודנטים מ-1,200 ל-5,000 מחציתם נשים. הרשויות המקומיות מעודדות את המשפחות לשלוח את בנותיהן ללמוד, והקימו שירות אוטובוסים מיוחד עבורן. בעוד שרוב הסטודנטים להנדסה הם גברים, בתחום הוראת המדעים ניתן לראות רוב של נשים לבושות רעלה. נשים עדיין לובשות ניקאב, רעלה מסורתית שמכסה את כל הגוף למעט פתח צר לעיניים, אך בשיחות עימן ניתן לגלות את השינויים שהחברה עוברת.

בתימן הכל עניין של איזון, אומר אראדה, ולכן כל כך קשה לנהל משא-ומתן עם החות'ים. לדבריו, ההפיכה של החות'ים איננה מיועדת רק לתפוס את מושכות השלטון, אלא לשנות את זהותה של תימן. המאבק לגירוש אל-קאעידה מהאזור מעיד על הקושי לקיים איזון זה. מי שבעבר פנה לאל-קאעידה בשל הקצנה או צורך בהכנסה, יכול למצוא כעת אפשרויות אחרות. כך למשל, אזרח מקומי שבעבר היה טכנאי של אל-קאעידה, עובד כעת עבור הממשלה. לפי אראדה, מה שהכי עוזר במאבק נגד אל-קאעידה, הוא העובדה שהמשפחות של אותם פעילים דחו אותם.

כולם לועסים קאת

לצד זאת, נמשכת פעילות המזל"טים של ארה"ב נגד פעילי אל-קאעידה. בהתקפות אלו נהרגים גם אזרחים, ואראדה מקווה שארה"ב תתן הזדמנות לעצור אנשים לפני שהיא מתחילה לתקוף. אחיו של אראדה, חאלד, נמצא בעצמו ברשימה של פעילי אל-קאעידה בתור תומך פיננסי ומפקד. לדברי המושל, מדובר בשקר של נשיא תימן לשעבר סאלח כדי לערער אותו. בתגובה פנייתו לשגריר ארה"ב בסעודיה להוציא את אחיו מרשימת פעילי אל-קאעידה, אמר לו השגריר לשכור עורך דין.

תושבי האזור מתלוננים כל הזמן על ההתערבות הזרה בענייניהם, בעיקר ההתערבות של אירן, אך גם ארה"ב והמערב בכלל. החות'ים גם מתלוננים על מעורבות זרה, אבל של סעודיה. גם האליטות בתימן תרמו להרס המדינה, ובכך סללו את הדרך להתערבות הזרה.

רויטר מספר, כי את אדישותם של אזרחי תימן כלפי המשבר ההומניטרי בארצם, ניתן לראות כל בוקר בשעה תשע, כאשר משאיות מביאות משלוח טרי של צמח הקאת, מה שמוכר בישראל בתור גת. הצמח גדל רק באזורים בתימן שכעת שולטים בו החות'ים, ונהגי המשאיות צריכים לנהוג בזהירות כאשר הם מביאים את הצמח. תימן מתפרקת, הרעב והכולרה במגמת עלייה, אבל האזרחים לא מוותרים על המנהג של לעיסת הקאת. הקאת גדל באזורים שבעבר גידלו בו מזון. למרות המחסור במים, הקאת מועבד וגדל, ולמעשה יותר רווחי לגדל קאת מאשר חיטה. כוח הקנייה נחלש, אך אנשים ממשיכים לקנות קאת, כולל מפקדים בכירים משני צדי המתרס.

בסופו של דבר, ככל שתימן תדרדר, מארב תשגשג. שלום פתאומי יכול להחזיר את העיר לשולי התודעה, אך לא סביר שזה יקרה. תימן היא שדה קרב עבור במאבק בין סעודיה ואירן. איש לא מעוניין להציל אותה, ואפילו הכוחות הזרים שפועלים בה רוצים חלק ממנה. איש אינו מדבר על סיום הלחימה. אפילו האיש שיושב מחוץ למחלקה האורתופדית וממלמל שהמלחמה נגמרה, מודה שהמלחמה נגמרה עבורו. הוא איבד את גפיו הימניות, ופשוט מחכה שיתאמו לו תותבות.

תאריך:  17/11/17   |   עודכן:  17/11/17
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מלך סעודיה סלמאן יודיע בשבוע הבא על פרישתו ועל העברת הכתר לבנו מוחמד - מוסר (16.11.17) העיתון הבריטי דיילי מייל, מפי מקורות במשפחת המלוכה הסעודית.
16/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
המתיחות בין סעודיה לאירן היא כה גבוהה, עד שהשתיים עלולות למצוא את עצמן במלחמה - וכמעט כל פינה במזרח התיכון עשויה להיות זירת העימות
16/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
המרתון בביירות הוא סמל קלישאתי של חוסן לאומי, כותבת אן ברנרד – המשתתפת בו מזה מספר שנים – בניו-יורק טיימס. ביירות מלאה בניגודים, כאשר סימני המלחמה והטראומה נמצאים לצד הנורמליות. המרתון נועד לקרוא תיגר על המחלוקות והאלימות, ולפעמים יכול להיות בעל פן מחאתי רב מדי. השנה (12.11.17) הוא עמד בסימן התפטרותו/הדחתו של ראש הממשלה, סעד אל-חרירי.
14/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
פרשת התפטרותו המתוקשרת של ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי מריאד שבסעודיה הסיטה את תשומת הלב מהתהליך שקורה בממלכה הסעודית בחודשים האחרונים שבו שואט יורש העצר מוחמד בן סלמאן אל כס המלוכה כשהוא רומס את מתנגדיו ללא רחם.
14/11/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
פרק אחד נסגר ואחר נפתח, בשעה שיורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן מבצר את כוחו בממלכה. מבית, פעילותו נגד שחיתות הביאה למעצר כמה מהדמויות החזקות בממלכה, ביניהם איש העסקים והנסיך אל-וליד בן-טלאל. בינתיים, יורש העצר פועל נגד ההשפעה האירנית בלבנון, במסגרת מאמץ לבודד חיזבאללה, השלוחה המרכזית של אירן במדינה - מנתחת קבוצת הייעוץ הביטחוני סופאן.
13/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי  
תצלומי לווין מעוררי דאגה: סעודיה מתכוננת בחשאי למלחמה?  /  עומר כרמון
סעודיה וכווית לאזרחיהן: צאו מלבנון  /  עידן יוסף
"אל-חרירי מוחזק במעצר בית בסעודיה"  /  מירב ארד
רוסיה חוזרת לצפון אפריקה  /  אריאל י' לוין
אירן וסעודיה בדרך לעימות  /  אריאל י' לוין
לבנון בסכנת תוהו ובוהו  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il