|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

פורום החמישיה

האם סעודיה ואירן בדרך למלחמה

המתיחות בין סעודיה לאירן היא כה גבוהה, עד שהשתיים עלולות למצוא את עצמן במלחמה - וכמעט כל פינה במזרח התיכון עשויה להיות זירת העימות
16/11/2017  |   אריאל י. לוין   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
המדיניות נכשלה [צילום: AP]


אי-יציבות קטלנית
אל-חרירי. "כולנו איתך" [צילום: חסן עמר, AP]

מדיניותה של סעודיה כלפי אירן נכשלה. אירן הצליחה להציל את משטרו של בשאר אסד בסוריה, החות'ים ממשיכים להחזיק בתימן והמיליציות השיעיות בעירק הן כוח מרכזי במלחמה נגד דאעש בנוסף להתקרבות בין ממשלות עירק ואירן. לכן נראה, כי סעודיה תבחר לפגוע באירן דרך לבנון

סעודיה ואירן בדרך למלחמה, לפחות ככה זה נראה. הטיהורים האחרונים בסעודיה, יירוט הטיל מתימן שלטענת סעודיה נוצר באירן והחשש מההגמוניה האירנית באזור הביאו לאי-יציבות קטלנית בין שתי המדינות.

המלחמה בין שתי המדינות יכולה להתחיל בכל מקום באזור, כולל במפרץ הפרסי אולם נראה, כי לבנון תהיה קו השבר. ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, התפטר בשל טענות להתערבות אירנית במדינה. סעודיה מאשימה את חיזבאללה בהכרזת מלחמה נגדה. גם ישראל נמצאת בעסק, כאשר היא חוששת מהתרחבות הפעילות האירנית באזור ועוצמתה של חיזבאללה. לפי דיווחים שונים, ישראל וסעודיה משתפות פעולה נגד הרחבת ההשפעה האירנית. החששות של ממשלות ישראל וסעודיה מפני אירן מוצאות אוזן קשבת בממשל טראמפ. לא רק שהוא מאיים לבטל את הסכם הגרעין עם אירן, אלא שגם הודגשה החשיבות בפעילות נגד השפעתה האזורית של אירן.

בעיותיה של סעודיה בתימן יכולות למשוך אותה לפעולה צבאית נגד אירן. אולם, מלחמה נגד אירן היא בעלת סיכון גבוה, ולא סביר שהיא תפגע בכוחה האזורי. דווקא גישה תקיפה יותר מצד ארה"ב-סעודיה-ישראל יכולה להביא לקידום האינטרסים של אירן ולדרדר את האזור למלחמה כוללת.

מדיניותה של סעודיה כלפי אירן נכשלה. אירן הצליחה להציל את משטרו של בשאר אסד בסוריה, החות'ים ממשיכים להחזיק בתימן והמיליציות השיעיות בעירק הן כוח מרכזי במלחמה נגד דאעש בנוסף להתקרבות בין ממשלות עירק ואירן. לכן נראה, כי סעודיה תבחר לפגוע באירן דרך לבנון. הקואליציה בין אל-חרירי לחיזבאללה נתנה ביטוי להשפעה האירנית בלבנון. כעת, כאשר אל-חרירי לא בתמונה, סעודיה יכולה להפעיל לחץ פוליטי וכלכלי על לבנון. אם תרצה, ישראל יכולה לפעול באותו זמן נגד מאגרי הטילים של חיזבאללה, דבר שיקבל תמיכה מסעודיה וארה"ב.

מלחמה שכזאת, לא רק ששמה את ישראל כולה בקו החזית, אלא יכולה להביא להתפשטותה לאזור המפרץ הפרסי. מלחמה בין אירן וסעודיה תפגע קשות בכלכלה, תשפיע על אספקת נפט בעולם ותביא למיתון. זה נדמה בלתי אפשרי, אבל רק מו"מ בין אירן וסעודיה יכול להרגיע את הרוחות, אחרת העולם כולו יסבול.

גם חיזבאללה בוחש
עוברים לגבול לבנון-ישראל [צילום: AP]

הרעיון שתפרוץ מלחמה באזור בקרוב, מקודם גם על-ידי חיזבאללה. לוחמים מהארגון עוזבים את חזית הלחימה מול דאעש ופונים לגבול לבנון-ישראל. הלוחמים קיבלו הנחיה להיות ערניים לפעילות הישראלית, וכוונתם היא שישראל תתקוף ראשונה. מפקד של הארגון התייחס לפעילות האווירית הישראלית באזור ואמר, כי במלחמה הבאה חיזבאללה תיירט מטוס ישראלי.

חיזבאללה לוקח סיכון במלחמה נגד ישראל. לא רק שהעוצמה הישראלית עולה על זו שלו, אלא שמלחמה נוספת יכולה גם להצית בקלות סכסוך אתני בלבנון. כמו-כן, ישראל הצהירה בעבר שבכל מלחמה עתידית נגד חיזבאללה, יותקפו גם תשתיות של לבנון. דבר שכזה יפגע באזרחי לבנון וישפיע על דעת הקהל המקומית ביחס למלחמה. למרות זאת, גורם חיזבאללה בדרום לבנון נשאל על האפשרות של מניעת המלחמה באמצעות דיפלומטיה. הוא צחק ואמר שנגמר זמנה של הדיפלומטיה וכי המלחמה תהיה מכרעת.

הזירה הכלכלית
העסקים בלבנון נפגעו מהירידה בתיירות

פעילות סעודית נגד כלכלת לבנון, תפגע לא רק בחיזבאללה אלא בכל הקבוצות המרכיבות את המדינה. נראה, כי האסטרטגיה הסעודית שואבת מהאסטרטגיה הישראלית של מלחמה נגד חיזבאללה. לפי אסטרטגיה זו, לא ניתן לנתק את חיזבאללה מהרשויות בלבנון, ולכן במלחמה הבאה ייפגעו גם מוסדות לבנוניים לצד אתרים של חיזבאללה

שדה הקרב המודרני אוגד פעילות עצומה. זוהי כבר איננה התנגשות של צבא מול צבא, אלא דבר מורכב המכיל בתוכו גורמים רבים ובהם הגורם הכלכלי. באמצעות גורם זה, יכולה סעודיה לפגוע כבר עכשיו בכלכלה החלשה של לבנון, ובכך גם בחיזבאללה ואירן.

מלחמת האזרחים בלבנון שהסתיימה בשנת 1990, השפיעה ומשפיעה עד היום על כלכלת המדינה. כיום, היחס בין חוב לתוצר לאומי בלבנון עומד על 148%, והוא צפוי לעלות ל-160%. המצב האזורי משפיע על ההשקעות הזרות, ודירוג האשראי של לבנון עומד על B-, ומשמעו שמצבה הכלכלי של לבנון מתנדנד באופן משמעותי מאוד. לכך יש להוסיף את הפליטים הסורים שהגיעו בעקבות מלחמת האזרחים, דבר שלפי הערכות עולה ללבנון 7.5 מיליארד דולר בשנה.

סעודיה פועלת כעת נגד הכלכלה הלבנונית בשלושה מגזרים: עובדים זרים, המגזר הפיננסי ותיירות. כ-15 מיליון לבנונים מתגוררים בחו"ל, דבר שמשפיע דווקא לחיוב על כלכלת המדינה כאשר אזרחים אלו תורמים 16% מהתמ"ג של לבנון, ובשנת 2016 לבדה העבירו הביתה כמעט 7.2 מיליארד דולר. 400,000 עובדים זרים לבנונים נמצאים באזור המפרץ הפרסי, בעיקר בסעודיה, והם המקור העיקרי להעברות כספים מאזרחי לבנון שבחו"ל. אולם כחלק מהחזון הסעודי לשנת 2030, נרשמה עלייה משמעותית במחיר אישורי העבודה לעובדים זרים. עלייה זו תביא לירידה במספר העובדים הזרים, ביניהם לבנונים. עובדים אלו יכולים להפנות את הכעס שלהם כלפי סעודיה, אך גם כלפי חיזבאללה.

לפגיעה במגזר הפיננסי יש קשר גם להתפטרותו של אל-חרירי. ההתפטרות יכולה להשפיע על צווים ממשלתיים שונים, ביניהם צווים המסדירים את חיפושי הנפט ביבשה ובים, וכן תקציב הממשלה הראשון של לבנון מזה 12 שנים. כ-80% מההשקעות בלבנון מגיעות ממדינות המפרץ, חצי מהן בתחום הנדל"ן. למרות שלא חל גידול בהשקעות מאז 2012, לא חלה גם ירידה. רק לאחרונה חלה ירידה של עד 20% בערך הנדל"ן במדינה, ומדינות המפרץ יכולות להחמיר מצב זה.

לפני כניסת חיזבאללה למלחמת האזרחים בסוריה, תיירים מסעודיה היוו כרבע מכלל התיירים במדינה. אחרי ירידה משמעותית בתחום זה, החלו לחזור ללבנון תיירים ממדינות המפרץ. אולם, מספרם לא חוצה את רף 8% מכלל תיירי לבנון. מובן, כי הירידה בתיירות הביאה לפגיעה בענף המלונאות, במסעדות, באתרי נופש ובעסקים אחרים. לבנון מילאה את הפער במשיכת תיירים ממדינות אחרות כמו ירדן ועירק, אך איומי סעודיה יכולים להביא לירידה חוזרת בענף.

פעילות סעודית נגד כלכלת לבנון, תפגע לא רק בחיזבאללה אלא בכל הקבוצות המרכיבות את המדינה. נראה, כי האסטרטגיה הסעודית שואבת מהאסטרטגיה הישראלית של מלחמה נגד חיזבאללה. לפי אסטרטגיה זו, לא ניתן לנתק את חיזבאללה מהרשויות בלבנון, ולכן במלחמה הבאה ייפגעו גם מוסדות לבנוניים לצד אתרים של חיזבאללה. נכון לעכשיו, לא ידוע עד כמה הפעילות הסעודית תרתיע את האירנים מפעילות בלבנון.

פיצוץ כאזהרה
ביתו של הצי החמישי [צילום: AP]

בסוף השבוע שעבר נפגע צינור נפט של בחריין, המוביל מסעודיה. איש לא נפגע בפיצוץ, שפגע במכוניות ובניינים סמוכים. איש לא נטל אחריות על האירוע, שממשלת בחריין טוענת שהיה אירוע מכוון ומפנה אצבע מאשימה לאירן. אירן מצידה מכחישה כל מעורבות.

הפיצוץ בוצע בכפר השיעי בורי, באזור שבו צינור הנפט נמצא מעל לפני הקרקע. באזור קיימת מתיחות בין האזרחים השיעים לשלטון הסוני, מתיחות שמביאה לעיתים קרובות לעימותים אלימים. לכן, הרשויות בבחריין נמצאות בדילמה. הן צריכות להגיב לאירוע מבלי לעורר הפגנות, שישפיעו על אירועים בינלאומיים שאמורים להתקיים במדינה. גם ארה"ב איננה מעוניינת במתיחות, שיכולה להפנות את תשומת הלב למפקדת הצי החמישי שנמצאת בבחריין ואשר נוכחותו באזור חיונית למניעת תוקפנות ימית אירנית.

אין מדיניות חוץ
"פשוט ציוצים" [צילום: סוזן וולש, AP]

קשה לקבוע כיום מהי מדיניות החוץ של ארה"ב. נראה, כי המדיניות הנוכחית פועלת בעקביות נגד דברים, כמו נגד הסכם האקלים, נגד השותפות הטראנס-פסיפית (הסכם TPP), נגד האו"ם ונגד האיחוד האירופי – ולא בעד משהו

בתחילת השבוע אמר ג'ון קלי, ראש הסגל של הבית הלבן, כי הציוצים האחרונים של הנשיא דונלד טראמפ הם פשוט ציוצים. זוהי למעשה דחיקה הצידה של דעותיו של טראמפ, בהתחשב בכך שציוציו הם לא פחות מאשר הצהרות רשמיות מהבית הלבן. במתקפת הציוצים האחרונה שלו, תקף טראמפ את ראשי המודיעין הלאומי לשעבר, את ה-FBI ואת ה-CIA, והצהיר הצהרות אישיות למדיניות החוץ של ארה"ב, המבוססות על הדרך בה הוא תופס את קשריו עם מנהיגים אחרים. התוצאה היא העמקת השסעים במדינה וירידה בראיית העולם את ארה"ב.

קשה לקבוע כיום מהי מדיניות החוץ של ארה"ב. נראה, כי המדיניות הנוכחית פועלת בעקביות נגד דברים, כמו נגד הסכם האקלים, נגד השותפות הטראנס-פסיפית (הסכם TPP), נגד האו"ם ונגד האיחוד האירופי – ולא בעד משהו.

נושא עקבי אחר נוגע לאופן שבו טראמפ רואה את יחסיו עם מנהיגים אחרים. טראמפ צייץ, כי "שונאים ולוזרים" לא יכולים להבין את היחסים הטובים בין ארה"ב ורוסיה, ולגלג על ברק אובמה והילרי קלינטון וניסיונם לחמם את היחסים מול רוסיה. לפי טראמפ, החברות שלו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יכולה להועיל לארה"ב ביחס לסוריה ואוקראינה.

טראמפ גם צייץ שהוא מעולם לא קרה למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און "נמוך ושמן", וכי הוא משתדל להיות חבר שלו ואולי יום אחד זה יקרה. לפי ראש ה-CIA לשעבר, ג'ון ברנן, וראש המודיעין הלאומי לשעבר, ג'יימס קלאפר, הנטייה של טראמפ לרצות שמנהיגי העולם יהיו חברים שלו, עשויה לשחק לידי אותם מנהיגים שינהגו איתו בחברות כדי להשיג את מבוקשם.

דבריהם של ברנן וקלאפר נאמרו לאחר שטראמפ תקף אותם ואת ראש ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי, ואמר שחקירותיהם לגבי המעורבות הרוסית בבחירות האחרונות מכוונות על-ידי המפלגה הדמוקרטית. אלא שטראמפ אמר אישר בשבוע שעבר, שהייתה התערבות רוסית בבחירות. בזמן שנמשכת חקירת הנושא, ביחד עם המתיחות בין סעודיה ואירן, הטרור והמצב הכללי במזרח התיכון, מדיניות החוץ של טראמפ שנוגעת לגופו של אדם בעייתית ביותר.

תאריך:  16/11/2017   |   עודכן:  16/11/2017
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם סעודיה ואירן בדרך למלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
המרתון בביירות הוא סמל קלישאתי של חוסן לאומי, כותבת אן ברנרד – המשתתפת בו מזה מספר שנים – בניו-יורק טיימס. ביירות מלאה בניגודים, כאשר סימני המלחמה והטראומה נמצאים לצד הנורמליות. המרתון נועד לקרוא תיגר על המחלוקות והאלימות, ולפעמים יכול להיות בעל פן מחאתי רב מדי. השנה (12.11.17) הוא עמד בסימן התפטרותו/הדחתו של ראש הממשלה, סעד אל-חרירי.
14/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
פרשת התפטרותו המתוקשרת של ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי מריאד שבסעודיה הסיטה את תשומת הלב מהתהליך שקורה בממלכה הסעודית בחודשים האחרונים שבו שואט יורש העצר מוחמד בן סלמאן אל כס המלוכה כשהוא רומס את מתנגדיו ללא רחם.
14/11/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
פרק אחד נסגר ואחר נפתח, בשעה שיורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן מבצר את כוחו בממלכה. מבית, פעילותו נגד שחיתות הביאה למעצר כמה מהדמויות החזקות בממלכה, ביניהם איש העסקים והנסיך אל-וליד בן-טלאל. בינתיים, יורש העצר פועל נגד ההשפעה האירנית בלבנון, במסגרת מאמץ לבודד חיזבאללה, השלוחה המרכזית של אירן במדינה - מנתחת קבוצת הייעוץ הביטחוני סופאן.
13/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
נתוני חברת Orbital Insight האמריקנית, המתמחה בעיבוד תצלומי לווין, ובין לקוחותיה: סוכנות הביון המרכזית בארה"ב והבנק העולמי, מעלים כי סעודיה אינה מדווחת אמת בכל הנוגע לכמות הנפט הנאגרת באתרי האכסון בממלכה.
12/11/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
מאז שעלה לשלטון באופן רשמי במאי 2000, הנשיא ולדימיר פוטין פעל להחזרת ההשפעה הרוסית באיזורים שונים. לצד מאמציו הגלויים במזרח התיכון, פוטין התמקד בצפון אפריקה - שם לרוסיה יש אינטרסים גאוגרפיים, כלכליים ופוליטיים. מכון המחקר Washington Institute פרסם סקירה מקיפה של הפעילות הרוסית באזור זה.
12/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il