|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

שישה בשישי

לקרוא לילד בשמו

ידיעות אחרונות משחד את אלשיך, ונתניהו יתקשה לחמוק מאישום על שוחד ממילצ'ן המשפטנים במחלקת ייעוץ וחקיקה ביצעו פוטש בתי המשפט נכשלו בשנת 2016 במילוי תפקידם הרב אברהם יוסף מצטרף לרשימת מחללי השם מי שנופל במלכודת של תרמית פונזי הוא טיפש
17/11/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
שוחד למפכ"ל [צילום: רועי עלימה, פלאש 90]


שוחד (א')
מה שעושה אלשיך חמור עוד יותר

בפרשת 2000 יש שני חשודים מרכזיים: בנימין נתניהו ונוני מוזס. למי ששכח, החשד הוא שנתניהו הציע למוזס "לרסן" את ישראל היום בתמורה להפסקת ההתקפות עליו בידיעות אחרונות. החוקרים בודקים האם מדובר ביחסי שוחד (תן לי שקט בעיתון שלך ואפגע בעיתון שלי), או שמא – כגרסתו של נתניהו – הייתה זו סחיטה מצידו של מוזס. לנוכח העובדה שנתניהו הוא שהקליט את השיחות, הרי שבמבט מן הצד ההיגיון נוטה יותר לצידו – עם כל גועל הנפש שהתנהלותו של ראש הממשלה מעוררת.

חקירות מהסוג הזה מתנהלות כמובן בדרגים הבכירים ביותר של המשטרה והפרקליטות, וכאן ידיעות אחרונות מעניק שוחד בצורה גלויה ובוטה – ואין פוצה פה ומצפצף. יואב יצחק עמד על כך השבוע בציוץ בטוויטר: העיתון מפנק את המפכ"ל רוני אלשיך בשורה של פרסומים המתייצבים לצידו מול יוזמות חקיקה מבית מדרשם של נתניהו ומקורביו. השיא היה השבוע (12.11.17), כאשר אלשיך קיבל כמעט את כל העמוד הראשון לשיחה בלעדית עם ידיעות.

נזכיר: שוחד הוא כל טובת הנאה, ולאו-דווקא בכסף, והוא לא חייב להיעשות בתמורה למעשה ספציפי מצד עובד הציבור, אלא יכול להיות גם בבחינת "שלח לחמך על פני המים". מתן סיקור עיתונאי אוהב ומחבק חוזר ונשנה למפכ"ל המשטרה בעיצומה של חקירה נגד הבעלים והמו"ל והעורך האחראי של עיתון, הוא שוחד לפי כל קנה מידה. ומה שאלשיך עושה חמור עוד יותר ממה שהמוזסים עושים – משום שדינו של מקבל השוחד עשר שנות מאסר לעומת שבע שנים לנותן, ומשום שניתן היה לצפות למינימום של רגישות מצידו. אבל מי שגדל בעולם הצללים של השב"כ, כנראה מתקשה לעבור לנורמות של אור השמש.

מישהו יחקור את יחסי השוחד הללו? ודאי שלא. אפילו אם תוגש למשטרה תלונה, היא תמצא מספיק סיבות כדי לקבור אותה מיד או למסמס אותה במשך שנים. כי עם ידיעות אחרונות לא מתעסקים ועם המפקד שלך לא מתחילים.

שוחד (ב')
שיתרום לילדים נזקקים [צילום: מאט סיילס, AP]

לא משנה אם מדובר ב-10,000 דולר או ב-100,000 דולר; על שוחד של כמה עשרות אלפי שקלים נשלחו עובדי ציבור זוטרים לכמה שנות מאסר. עצם המתת יוצר חזקה שהוא בעד פעולה הקשורה במילוי תפקידו של עובד הציבור, וכאמור – לא צריך להוכיח ייעוד ספציפי שלו

לצד זאת, אני מתקשה לראות כיצד נתניהו יוצא מפרשה 1000 בלי אישום על קבלת שוחד מארנון מילצ'ן. המצב העובדתי פשוט ביותר ואינו שנוי במחלוקת: למילצ'ן היו ויש אינטרסים עסקיים בישראל, ובראשם ערוץ 10; נתניהו יכול היה לסייע לו גם כראש הממשלה וגם כשר התקשורת; מילצ'ן נתן לו מתנות בשווי ניכר. לא משנה אם מדובר ב-10,000 דולר או ב-100,000 דולר; על שוחד של כמה עשרות אלפי שקלים נשלחו עובדי ציבור זוטרים לכמה שנות מאסר. עצם המתת יוצר חזקה שהוא בעד פעולה הקשורה במילוי תפקידו של עובד הציבור, וכאמור – לא צריך להוכיח ייעוד ספציפי שלו.

גם טענת ההסתמכות, אותה מעלה כעת נתניהו, אינה פשוטה. בית המשפט העליון הציב שורה של כללים ברורים להסתמכות על ייעוץ משפטי. בין היתר, הוא חייב להינתן בידי מומחה לדבר, בכתב, בצורה מנומקת ועל בסיס פנייה המפרטת את כל נסיבות העניין. גם אם יש לנתניהו מסמך שכזה מיעקב וינרוט, עדיין יש לבדוק לפרטי פרטים מה ומתי אמר לעורך דינו, האם חוות הדעת עודכנה לאורך השנים והאם נתניהו פנה אל וינרוט כאשר הנסיבות השתנו.

יש גם משהו מטריד בעצם טענת ההסתמכות. נתניהו הוא איש ציבור ותיק, אדם חכם מאוד ואדם אמיד מאוד. בשביל מה הוא צריך בכלל להיכנס לפינה הזאת של מתנות ממילצ'ן? למה לו לעשות דבר שבכלל מצריך חוות דעת משפטית? למה שלא יקנה בעצמו את הסיגרים והשמפניה, ויציע למילצ'ן לתרום את כספו לילדים נזקקים? גם אם זה מעשיו של ביבי יהיו כשרים מבחינה משפטית, הם יישארו מסריחים מאוד מבחינה ציבורית. במילים אחרות: גם אם אין כאן שוחד פלילי, יש כאן שוחד מוסרי – ועליו צריך לשלם בקלפי.

פוטש
להעמיד אותם במקום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ממשלה שאינה אחוזת פחד משתק מפני המשפטנים שלה עצמה, הייתה מודיעה לליכט ומנדלבליט: לא בבית ספרנו. אתם רוצים לשלוט במדינה? תתפטרו מהשירות הציבורי ותפעלו במישור הפוליטי. כל עוד ישראל היא דמוקרטיה, השרה איילת שקד צריכה להבהיר לפקידים במשרדה: ישלטו בה מי שנבחרו לשם כך, ולא מי שמינו את עצמם לשם כך

"ניסיון של הפיכת המשטר במדינה" – מגדיר מילון אבן-שושן את המילה "פוטש". במדינה דמוקרטית נמצא השלטון בידי העם באמצעות נציגיו הנבחרים, המסתייעים בפקידים ממונים על-מנת ליישם את המדיניות בשמה ולשמה נבחרו. כאשר הפקידים מנסים לנטרל את הנבחרים ולמנוע מהם למלא את תפקידם – זהו פוטש.

הנהלים של מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים בנוגע להליכי החקיקה, כפי שפורסמו כאן בהרחבה בתחילת השבוע, עונים על הגדרה זו. כפי שהראינו, פקידי המחלקה נוטלים לעצמם את זכות הווטו הבלעדית להחליט אלו חוקים יקודמו ואלו יוקפאו, מה עולה בקנה אחד עם זכויות האזרח ומה לא, ובשיא של התנשאות גם נאסר עליהם לבוא בדברים עם חברי כנסת המעלים הצעות חוק פרטיות – וזה רק חלק ממה שנאמר באותם 72 עמודים שאבי ליכט ניסח ואביחי מנדלבליט אישר.

עצם העובדה שהיועץ המשפטי קובע לעצמו את כללי העבודה, היא אנומליה וחוסר היגיון. תארו לעצמכם מצב בו הרמטכ"ל מודיע לשר הביטחון: זוהי תורת ההפעלה שקבענו, בין אם תאשר אותה ובין אם לא. הרי הוא יעוף מתפקידו ואולי גם ימצא את עצמו בכלא. אבל היועצים המשפטיים, במסגרת העצמאות הגובלת בהפקרות שנטלו לעצמם בגיבויו של בג"ץ, מחליטים מה יעשו וכיצד יעשו, ולשר אין זכות לומר מילה.

ממשלה שאינה אחוזת פחד משתק מפני המשפטנים שלה עצמה, הייתה מודיעה לליכט ומנדלבליט: לא בבית ספרנו. אתם רוצים לשלוט במדינה? תתפטרו מהשירות הציבורי ותפעלו במישור הפוליטי. כל עוד ישראל היא דמוקרטיה, השרה איילת שקד צריכה להבהיר לפקידים במשרדה: ישלטו בה מי שנבחרו לשם כך, ולא מי שמינו את עצמם לשם כך. פקידי הייעוץ המשפטי חייבים לקבל את אישורו של השר הממונה עליהם, כמו כל פקיד בכל משרד אחר. עוד יש לה הזדמנות לעשות את זה, לפחות בנושאים המרכזיים שבנהלים הללו.

כישלון
אין סיכוי לחסל את המלאי

ללב מתגנבת המחשבה, שהעיכוב בן חמשת החודשים בפרסום הדוח השנתי, נועד להביא לכך שהנתונים ייצאו אחרי שמרים נאור תפרוש ואחרי שמיכאל שפיצר ימונה לבית הדין הארצי לעבודה

שנת 2016 במערכת בתי המשפט הייתה כישלון. הנתונים – שהנהלת בתי המשפט לא טרחה להעביר לתקשורת עד רגע זה, שמונה ימים לאחר שעלו לאתר הרשות השופטת – מלמדים על סחבת מתמשכת ועל מלאי גדל של תיקים, שגם ככה למעשה לא היה סיכוי לחסל אותו. ללב מתגנבת המחשבה, שהעיכוב בן חמשת החודשים בפרסום הדוח השנתי, נועד להביא לכך שהנתונים ייצאו אחרי שמרים נאור תפרוש ואחרי שמיכאל שפיצר ימונה לבית הדין הארצי לעבודה.

חשוב מאוד להבין, שהיעילות אינה אמצעי אלא מטרה. האמרהJustice delayed is justice denied נכונה לגמרי. כאשר הצדק מגיע באיחור, הוא עלול לאבד מערכו ואפילו את כל ערכו. זה נכון לגבי עינוי דין פלילי, וזה נכון לגבי עסקה שממתינה שלוש שנים להכרעה, וזה נכון לגבי מחלוקת על בנייה שמחכה חמש שנים לפסיקה, וזה נכון לגבי בני זוג שזקוקים לשנה כדי לאשר הסכם גירושין. לכן, כאשר בתי המשפט נכשלים במתן מענה יעיל לבאים בשעריהם – הם נכשלים בליבת תפקידם.

כפי שציינתי עם פרסום הנתונים, חלק משמעותי מן העומס ומהסחבת שהוא גורם, נובע מההצפה המטורפת של השוק ברבבות עורכי דין גרועים שמחפשים כל דרך כדי להתפרנס. הנתונים של 2016 חייבים להפעיל אזעקה מחרישת אוזניים, כי המצב רק הולך ומחמיר. זה מחייב את השרה איילת שקד לפעול לא רק להקטנת מספר הנכנסים למקצוע, אלא גם להוציא משורותיו את עורכי הדין המזיקים ללקוחותיהם ולציבור כולו. וזה מחייב את בתי המשפט להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותם כדי להרתיע תובעי סרק: הוצאות ריאליות על התובעים, הוצאות אישיות על עורכי הדין במקרים המתאימים, החזרת כתבי טענות צעקניים ומנופחים, עמידה על לוחות הזמנים.

חילול השם
הרמב"ם לא העלה על דעתו [מרים אלסטר, פלאש 90]

"יש דברים אחרים שהן בכלל חילול השם, והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות, דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואף על-פי שאינן עבירות – הרי זה חילל את השם. כגון שלקח [קנה] ואינו נותן דמי המקח לאלתר, או שדיבורו עם הבריות אינו בנחת ואינו מקבלן בסבר פנים יפות אלא בעל קטטה וכעס, וכיוצא בדברים האלו" – פוסק הרמב"ם.

הרמב"ם לא העלה על דעתו שרב ראשי לישראל יקח שוחד, או שרב עיר וחבר במועצת הרבנות הראשית ישתמש בתפקידו כדי להעשיר את משפחתו. הדבר הכי קיצוני בעיניו היה האפשרות שתלמיד חכם לא ישלם במו במקום תמורת מה שקנה. הוא חשב שייתכן שבני תורה, או מי המתחזים לכאלו, לא ידברו בנחת; אבל הרמב"ם לא דמיין שהם ינהגו באלימות פיזית ומילולית, ירימו יד ברחובה של עיר וילבינו פנים ברבים.

נזכיר עוד הלכה שפוסק הרמב"ם: "המחלל את השם, אף על-פי שעשה תשובה והגיע יום הכיפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו ייסורין – אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות. אלא תשובה ויום הכיפורים וייסורין שלושתן תולין ומיתה מכפרת". גם תשובה גמורה וגם יום הכיפורים וגם ביזוי, קנסות ואפילו מאסר – כל אלו אינם מספיקים כדי שמחלל השם יזכה לחיי העולם הבא. רק לאחר מותו, הוא יוכל להשיג את הכפרה.

טיפשים
אין, לא היה ולא יהיה [צילום: פלאש 90]

כתב האישום שהוגש השבוע נגד מנהלי ההשקעות חיליק טפירו ואמיר בירמן, חושף ששוב היו כמה מאות טיפשים שנפלו ברשתם של נוכלים (לכאורה, כמובן). השניים הבטיחו ללקוחותיהם תשואה של 10% אם ישאירו את כספם אצל במשך שנה ושל 23% בשנתיים ללא סיכון, כאשר האינפלציה בארץ היא כ-2% לשנה.

אין, לא היה ולא יהיה כזה דבר. לא פה, לא בארה"ב, לא באוסטרליה ולא בקוטב הדרומי. לא היום, לא אתמול וגם לא בעוד מאה שנה. למה? כי זה נוגד את העקרונות הבסיסיים ביותר של שוק ההון, עקרונות המקבילים לאלו של חוקי הפיזיקה בעולם המדע. כל השקעה נתונה בסיכון כלשהו, ושיעור הריבית עליה עומד ביחס הפוך לסיכון. אם הסיכון אפסי, הריבית תהיה קרובה לאפס; אם הסיכון גבוה, הריבית תהיה גבוהה. נורא פשוט. להגיד "אפס סיכון ו-10% ריבית" זו סתירה במונחים שאיש אינו יכול ליישב אותה.

טפירו ובירמן ודומיהם לא יכלו, לא יכולים ולא יוכלו למצוא מסלול השקעות שגדולי המוחות במשך דורות על דורות לא מצאו. אין להם שום דרך לעלות על איזושהי תוכנת מחשב שלא מכירים הבנקים ובתי ההשקעות המגלגלים טריליוני דולרים. מי שחושב אחרת, הוא טיפש מטופש. מי שמאמין להבטחות הללו, כמעט מגיע לו שיפול בפח.

תאריך:  17/11/2017   |   עודכן:  17/11/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקרוא לילד בשמו
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן ה
17/11/17 09:02
 
יאיר 12
17/11/17 11:45
 
משה מיכאל
18/11/17 23:19
2
א.ל. רמת-גן
17/11/17 11:24
 
משה דב
17/11/17 14:03
3
חשדנית
17/11/17 11:27
4
קורןנאוה טבריה
17/11/17 12:20
 
בוז ....... בוז!
18/11/17 09:38
5
פקק שעם
17/11/17 14:34
6
מייק
17/11/17 15:25
 
נכון
18/11/17 05:46
 
אודליה
18/11/17 11:00
7
רפרף
17/11/17 16:36
8
רפרף
17/11/17 16:41
9
רפרף
17/11/17 16:48
10
רפרף
17/11/17 17:07
11
קורןנאוה טבריה
18/11/17 04:48
12
חבל על הירש
18/11/17 05:54
13
ארי כספי
18/11/17 09:20
 
מאבחן פוטשים
18/11/17 13:45
14
1 העם
18/11/17 09:33
15
מאבחן פוטשים
18/11/17 12:25
16
ישע
18/11/17 14:10
17
חושף מושחתים
18/11/17 23:20
 
אבו ג'אסם
19/11/17 11:11
 
חושף מושחתים
19/11/17 16:30
18
אוונגארד
19/11/17 02:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
מגי כהן, שופטת בבית המשפט לתעבורה מרכז, פגעה בזכותו הבסיסית של נאשם לקיום הליך הוגן - קובע (15.12.17) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, אברהם יעקב.
16/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט: הרשם הבכיר איתי רגב, בית משפט השלום בפתח תקוה
14/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
מספר התיקים החדשים הגיע לשיא של 810,685, שיעור הסגירה ירד לשיעורו הנמוך ביותר ב-13 שנות הדוחות, מספר התיקים הוותיקים עלה והמלאי גדל לראשונה מאז 2009 - וכל זאת למרות שיא במספר השופטים בעיה חמורה במיוחד בבתי המשפט המחוזיים: שיעור סגירה של 82.3% בלבד זינוק במספר תיקי פשיטות הרגל מצריך בחינה מחודשת של ההליך למרות ביטול "תוכנית המפנה" של המשטרה - שיא במספר המעצרים
12/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה יוכל למנוע דיון בהצעות חוק ממשלתיות שאינן נראות לו נאסר על משפטני המחלקה לקיים דו-שיח עם חברי כנסת על הצעות חוק המחלקה מתיימרת להגן על "זכויות אדם והאינטרס הציבורי" המשפטנים יורשו להעלות הערות גם בנושאים שאינם משפטיים - אך אין זכות מקבילה למי שמחוץ למחלקה להתערב בנושאי עבודתה המחלקה דורשת למנוע חקיקה פרטית בנושאים מורכבים ורגישים
12/11/2017  |  איתמר לוין  |   תחקירים
מה צריך לקבוע בחוק בנוגע לחקירות משטרה התנפלות חסרת שחר על חוק יסוד הלאום הפללת הזנות בלא אכיפה תהיה גרועה יותר מהמצב הנוכחי המשטרה מפרה חוק בצורה שיטתית בתי המשפט מתעלמים מהפסיקה שלהם עצמם יש לאפשר תביעות לשון הרע בשמם של נפטרים
10/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il