|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
אתר גלריית הדיוקנאות הלאומית [צילום: צילום מסך]
ביקורת תערוכה בלונדון

דיוקנאות סיזאן ב-N.P.G

תערוכת הדיוקנאות של PAUL SEZANNE ב-NATIONL PORTRAIT GALLERY בלונדון היא הדבר המסעיר והחשוב ביותר כעת בין כל שאר התערוכות המופלאות המוצגות שם כעת
19/11/2017  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: יח"צ המוזיאון ניישנל פורטרט גלרי]

"הוא היה האבא של כולנו"הגדירו אותו פיקאסו ומאטיס. ואכן, פול סיזאן (1839-1906) הוא האמן החשוב ביותר במאה ה-19, שהצעיד את האמנות מהאימפרסיוניזם אל עבר הציור המודרני. השפעתו הורגשה גם לגבי הקוביזם, הפוביזם וניכרת בקרב כל יתר תנועות האוואנגרד החדשניות מתחילת המאה העשרים ועד היום. למעשה, גם כיום משתמשים האמנים בנושא המאפיין אותו: הטבע דומם של תפוחים ותפוזים, עם כד על השולחן, כנושא לציוריהם. כך קיבלתי הזמנה ליריד אמנות גדול שנערך החודש, ועליה תצלום ציור המחקה את הטבע דומם שלו, רק עשוי בסגנון פונטיאליסטי..זהו, עד היום הוא המורה הגדול של כולם.

לא אשכח את התורים שארכו שלוש שעות בכניסה לרטרוספקטיבה של סיזאן שנערכה לפני כ 20 שנה ב"טייט גאלרי" בלונדון. זה היה מאורע עבור כל אוהבי ענק האמנות והאייקון הזוהר הזה. לקהל הרחב זכורים במיוחד סדרת ציורי "הנשים המתרחצות", והנופים המקסימים שצייר באזור של אקס אן פרובאנס הטובלים בצבעים שהפכו לסמל שלו - התכולים, הטורקיזים והירקרקים. שלא לשכוח את ציורי ה"טבע דומם" שלו, והתפוחים שהפכו למעין אייקון, נושא בו מתנסה כל צייר מאז ועד היום. אולם למעלה מחמישים הדיוקנאות שלו שהושאלו מגדולי המוזאונים בעולם ומאוספים פרטיים, שנחשפים לראשונה יחד במלוא עוצמתם ב-מוזאון הדיוקנאות הלאומי בלונדון (הניישנאל פורטרט גאלרי); אלו לא נראו כלל בתערוכות בעבר, למעט חלקם שהוצגו בשנות העשרים והשלושים במאה שעברה.

התהילה לא הקדימה להגיע לענק הציור הזה. את דרכו היתווה אביו, שהיה בעל חנות כובעים ובהמשך היה לבנקאי אמיד. בגללו הוכרח סיזאן ללמוד משפטים, אך לאחר שנה וחצי הבין שזה לא זה, ועזב את עירו אקס אן פרובנס ועבר לפאריס. את אורטאנס, לימים אשתו היחידה, שהייתה ממשפחה פשוטה, פגש כשהיה בן 30 והיא בת 19. לכן הסתיר מאביו את יחסיהם ולאחר מכן את נישואיהם. רק בגיל 47, כשאביו נפטר, הפך סיזאן לעצמאי הודות לירושה שירש, חופשי לצייר כאוות נפשו. למעשה רוב שנות חייו עם אשתו חיו שניהם בנפרד. הוא עבר ממקום למקום, בעוד היא נשארה עם הבן פול. את בדידותה וחייה הלא קלים אפשר לראות ב 29 הדיוקנאות שצייר אותה, כשעל פניה נסוך תמיד עצב, ללא חיוך, מלבד באחד. סיזאן חי למען הציור ולא למען דבר אחר. אך גם סיזאן עצמו, חרף המכירים הרבים שלו, שרובם היו אינטלקטואלים במידה פחותה ממנ, היה ונשאר בודד. כל עולמו התרכז בציור, שהיה תמצית חייו.

רק בגיל 56 זכה לתערוכת יחיד ראשונה בגלריה של אמברואז וולאר בפאריס, שהפך לדילר ולמקדם הקריירה שלו. מתוך 1000 ציורים שיצר סיזאן שכ -200 מהם היו דיוקנאות,- רכש וולאר כ-680, מה שהיה מקור לעושרו. הכרותו של סיזאן עם כל גדולי האמנים של התקופה, פיסארו, מונה, מאנה ועוד, ההערכה הגדולה שזכה לה עוד בימי חייו, העניקו לו בהמשך את התהילה, שציירים רבים זוכים בה רק לאחר מותם. בתערוכה בגלריה של וולאר הוצגו 150 עבודות שלו, ביניהן לפחות 15 דיוקנאות מתוכן שנרכשו ע"י ידידו - קלוד מונה. למעשה, סיזאן לא הוזמן מעולם לצייר דיוקנאות בתשלום, כפי היה נהוג תמיד. הוא צייר אנשים מסביבתו הקרובים לו, כמו אשתו אורטאנס, בנו פול, חבריו אנשי הרוח והאמנים (כמו ידידו הראשון מנעוריו והקרוב ביותר -אמיל זולא), ובשנותיו האחרונות כשהתגורר שוב באקס, עבר לצייר "מילייה" אחר - אנשי כפר ועמל, כאלה שישיבתם מולו הייתה לא מתיפיפת אלא נינוחה וטבעית, כמו האיכרים משחקי הקלפים; כמו את הגנן שלו שדיוקנו הוא האחרון בסידרה שצייר סיזאן טרם מותו ב-1906. או את סוכנת הבית שלו.

גדולתו של סיזאן נעוצה בשינוי שהביא לעולם הציור בכך שהצליח ליצור את הקומפוזיציות הנפלאות שלו לא הודות לקווי מיתאר מודגשים, אלא בעצם השימוש בצבעים לצורך יצירת הקומפוזיציה. המיחברים שלו כה עשירים בצבעים, גם כאלה הנראים אפלים וכהים. כשמתבוננים בפרטי משיחות המכחול שלו או הנחות האיזמל, מבחינים שהרקע בציוריו אינו צבע אחיד. הוא עשוי ממירקם של צבעים שונים ומגוונים, ולמעשה בכך הוא מהווה את הפתיח לתקופת המודרניזם. חלקים ברקע לדיוקנאות, בין אם הם טפט קיר שברקע, קטע וילון או עיטורים שונים שצייר על הבד, הם המקור להתמקדותו בהמשך של מאטיס לעיטורי הפרחים והשימוש באלמנטים עיטוריים ברקע, שמושכים את תשומת הלב יותר מהמודל המצויר בתמונה.

הטלטולים שעבר ממקום למקום, בין פרובאנס ופאריס, ובסטודיות שכורות שונות, הכרותו עם חשובי האמנים שחיו אז בפאריס, וההכרה שזכה לה בהמשך והעניקה לו הצלחה כלכלית, מעבר לירושה שקיבל לאחר מות אביו - רק האיצו את ההכרה באמן, שהקריאה בספר המלווה את התערוכה ב NPG ממחישה בהתרגשות שהיא גורמת לקורא: מהי מהות האמן שזכה בצדק לתואר
ה"אבא של כל האמנים". הספר-הקטלוג מכנס בתוכו לא רק את צילומי כל הדיוקנאות שבתערוכה שכל אחד מהם מלווה במאמרים מרתקים הקושרים כל ציור לרקע של מה שהתרחש בחייו אותה עת - אלא גם בצילומי העבודות המפורסמות שאינן כלולות בתערוכה, משום שאינן נכנסות לרובליקת הדיוקנאות - ואלו הן הנופים המדהימים שצייר בחוץ, בצבעים התכלכלים-טורקיזים שלו, ובפרט סדרת ההר מון סן וויקטואר, צילומי שחור-לבן של דיוקנאות סיזאן ושל האישים שהיו גם ידידיו וכן המודלים שישבו לפניו. הספר הוא חוויה שאין רבות כמותה.

הוא כה אהב לצייר מודלים להנאתו, עד שהיה מצייר לא אחד ולא שניים מכל אחד, אלא כמה וכמה. כולל 26 של עצמו, כמו 29 מהם את אשתו, למרות שלא גר עמה חלק גדול מהזמן, את בנו פול, 10 את דודו- דומיניק אובר, ובערוב ימיו את המשרתת שלו ולבסוף את הגנן ועוזרו האישי. ב-15 לאוקטובר 1906 החל לצייר את ציורו האחרון בסידרה של הגנן ועוזרו האישי, כאשר באמצע - התעלף והובא לביתו במריצת-כביסה. למחרת, חלוש כשהיה, חזר לכן הציור לסיים את ציורו האחרון. ב 23.10 נפטר בביתו.

ד"ר ניקולאס קולינאן, מנהל המוזאון, אמר בפתיחה, ש"ציורי הדיוקנאות של סיזאן מגלים את הצד האישי ביותר, והכי הומני של אמנותו. בניגוד לאימפרסיוניסטים, הוא השתוקק וחתר לראות מדרך הופעתם ועד המשתמע מהמיבנה של הדברים, את קו האור הזוהר של הצבע. ובתערוכת הדיוקנאות זה בולט יותר מכל. לכן, זוהי "תערוכה של פעם בחיים". "למעשה, יותר מאשר להביע את אופיים של המצוירים - הדיוקנאות שצייר מהווים את המפתח לתהליך התפתחות ציורו ולהבנת מהי משמעות ציור הפורטרט." אמר האוצר של התערוכה, והאוצר הראשי לשעבר של "מומא" וכיום לשם כבוד, ג'והן אלדרפילד, שאצר תערוכות של כל גדולי האמנים במאה ה-20.

התערוכה תוצג בניישנל פורטרט גאלרי עד ה-11 לפברואר 2018. כך שכל המוני הישראלים הנוהרים לבירה האנגלית בחגים הקרובים, יוכלו להינות מחויה חד-פעמית זו.

[צילום: יח"צ המוזיאון ניישנל פורטרט גלרי]
תאריך:  19/11/2017   |   עודכן:  20/11/2017
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-2 לפנות בוקר, אור ליום ה' (16.11.17) קיבל נתי סיידוף שיחת טלפון מתל אביב. לווילה שלו בשכונת בל-איר היוקרתית בלוס אנג'לס. "נתי, זכינו!" – הודיע לו נציגו (אולי עורך דינו). דקות קודם לכן הודיעה רשמית חברת הנאמנות הרמטיק: חברת "שיימה" של נתי ועופר סיידוף זכתה בתחרות לרכישת אפריקה-ישראל. היא גברה על המתחרים העיקריים, חברות אלון של מוטי בן-משה.
17/11/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
ידיעות אחרונות משחד את אלשיך, ונתניהו יתקשה לחמוק מאישום על שוחד ממילצ'ן המשפטנים במחלקת ייעוץ וחקיקה ביצעו פוטש בתי המשפט נכשלו בשנת 2016 במילוי תפקידם הרב אברהם יוסף מצטרף לרשימת מחללי השם מי שנופל במלכודת של תרמית פונזי הוא טיפש
17/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
האדם נולד סקרן ושאפתן מטבע בריאתו בשל סקרנותו ושאפתנותו לחולל שינויים הוא היה לממציא אך היות שהשינויים לא חלים באופן מידי, נדרש האדם - לכישרון, לידע ודעת ספרו של דוד אדלר
16/11/2017  |  אדלינה קליין  |   כתבות
מנין נובע מעיין הכתיבה הלירית, הסיפורית? מאילו עומקים ותהומות הוא מגיע?
16/11/2017  |  ציפורה בראבי  |   כתבות
הרצח המזעזע התרחש ב-2 בינואר 1995 בעת ששירה ובעלה דויד ארנון, יצאו לטיול בחופשת השנה החדשה יחד עם זוג דיפלומטים מפינלנד בעיר אקורה המרוחקת כ-300 ק"מ מהבירה לאגוס. בשובם ללאגוס אירעה תקלה ברכב בו נסעו ודויד יצא כדי להזעיק עזרה וסיוע בתיקון התקלה. לאחר שעזב את המקום הגיחו אל הרכב על-פי עדויות, מספר אנשים, ככל הנראה כפריים ניגריים מקומיים והחלו לדקור בסכין את שירה ואת זוג הדיפלומטים מפינלנד. שירה איבדה דם רב ומתה מפצעיה. כששב דויד למכונית הוא ראה תושבים מקומיים מתגודדים סביב האוטו ובאוטו סימני דם. הוא הבין שקרה אסון ומיהר לבית החולים הקרוב. שם ראה את רעייתו הצעירה זרוקה בפינת החדר ללא רוח חיים. הדיפלומט הפיני אושפז במצב קשה והאישה נפצעה קל. משטרת ניגריה פתחה בחקירה. למחרת בלילה הוטס ארונה של שירה לישראל כשבעלה שב לארץ באותה טיסה ומלווה את ארונה.
16/11/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il