|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
דמביץ. "הפסדנו פה שעה"
שיפוט מהיר / דניאל דמביץ

"לצערי אני רך לב"

אולי זו הסיבה לכך שהשופט דניאל דמביץ לא מצליח לסיים בשעתיים וחצי שני תיקים של תביעות קטנות: במקום לחתוך כאשר העובדות והחוק ברורים, הוא עצמו מדבר עוד ועוד - וגם נותן לצדדים לעשות זאת
28/11/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
מקדיש לעסק שעה שלמה
קראתי בעיון את כל הדברים ואת כל המסמכים. הם לא שייכים לחגיגה. במקרה הזה, השטיח המעופף הוא לא בעל דברך, בוא נאמר במילים עדינות. אני מתבטא, אז אולי כדאי לא לקטוע אותי באמצע. יכול להיות שיש לך טענות כלפי אייר אירופה [שהפעילה את הטיסה] ואפשר לתבוע אותם". כאן ניתן היה לצפות, שדמביץ ידחוק בתובע למחוק את התביעה, אבל לא - הוא מקדיש לעסק שעה שלמה

"אדוני בא מאזור 03?"
גם השטיח המעופף לא בדיוק ממלאת את דמביץ בסיפוק: "כתב ההגנה לקח את הסטנסיל המקובל במשרדו של עורך הדין שמכין את כתב ההגנה עם קצת התאמות". כאשר נציג החברה משיב באריכות, נזכר דמביץ שיש מגבלות של לוחות זמנים: "אדוני בא מאזור חיוג 03? פה לא מדברים כל הזמן. לתביעות קטנות מוקצות 30 דקות, ומאחר שיש זמן עד האנשים שאחריכם, אני לא זורק אתכם אחרי 31 דקות"

"עשיתי לך קריאה מודרכת"
"אני רק מציע לך - אני עוד לא פוסק, חס וחלילה - יש פה הסכם, וגם אם עיוור חותם על הסכם, הוא מחויב לו. לא קראתי על מה ניהלתם את התיק, כי זה 26 עמודים; מישהו קיבל משכורת כדי לכתוב, אני לא מקבל כדי לקרוא. כדי להוריד מכם את כאב הראש הזה, לקחתם עורך דין. בהסכם היה כתוב שאם ייפסקו כספים - זה ילך אליו. מה שעשיתי לך קודם זה קריאה מודרכת"

"לא תמיד השופט טועה"
"אפשר להסתכל בזה? אני לא אעשה בזה שום דבר נורא, בעזרת השם. עכשיו אני מבין את כתב התביעה! אתם לא שמה, אתם לא שמה. עכשיו אני מבין כמה שאתם לא שמה. הטעות היסודית היא שגבירתי כתבה ששולמו 28 [אלף שקל] לפני ההסכם. לקח לי יותר מדי זמן להבין, אני מתנצל. אתם בכלל לא באותו מישור. אתה כן מחלת על השמונה וגם על השש", הוא אומר לעורך הדין שמסכים איתו. "לא תמיד השופט טועה"

השופט: דניאל דמביץ, בית משפט השלום בירושלים

המועד: יום שלישי, 5.9.2017, שעה 12:00

הנושא: תביעות קטנות


אזהרת ספוילר: אצל השופט דניאל דמביץ הדיונים ארוכים ומייגעים, גם כאשר מדובר בתביעות קטנות החייבות להתנהל במהירות וביעילות. מה שתקראו בשורות הבאות הוא רק חלק ממה שהתרחש באולמו במשך שעתיים וחצי, בהן לא הספיק לסיים אפילו שני תיקים. מישהו חייב להסביר לדמביץ בהקדם האפשרי, שככה לא מנהלים תביעות קטנות.

התיק הראשון הוא תביעה נגד השטיח המעופף על חבילה למשחק כדורגל של ברצלונה בה הטיסה לא יצאה בזמן. המשפטים הראשונים של דמביץ דווקא מעוררים תקווה: "קראתי בעיון את כל הדברים ואת כל המסמכים. הם לא שייכים לחגיגה. במקרה הזה, השטיח המעופף הוא לא בעל דברך, בוא נאמר במילים עדינות. אני מתבטא, אז אולי כדאי לא לקטוע אותי באמצע. יכול להיות שיש לך טענות כלפי אייר אירופה [שהפעילה את הטיסה] ואפשר לתבוע אותם". כאן ניתן היה לצפות, שדמביץ ידחוק בתובע למחוק את התביעה, אבל לא - הוא מקדיש לעסק שעה שלמה.

דמביץ דווקא בקיא בפרטים, מה שאמור לסייע לו לנהל את הדיון ביעילות. הוא פונה בציניות לנציג השטיח המעופף: "הכל התנהל בצורה סבירה, חוץ מזה שזה לא עבד. אתה היית בסדר, הם היו בסדר, כולם היו בסדר; מי שלא היה בסדר הוא מי שלא הרים את המטוס לאוויר". גם על התובע הוא מקשה, כאשר הלה טוען כעת שלא קיבל שירות הולם כאשר הטיסה נדחתה: "איפה זה כתוב בתביעה? אדוני פה הופך את התביעה לחלוטין. מה הנציג [של השטיח המעופף] היה אמור לעשות?". דמביץ מאפשר לתובע לטעון באריכות, למרות שכאמור זוהי הרחבת חזית אסורה.

"זה לא סוכן נסיעות בשנות ה-80"

כעת מנסה דמביץ שוב להסביר לתובע מדוע אין לו קייס: "אני רוצה לעמת את אדוני ברשותך עם תפיסה קצת אחרת. לא מדובר בטיול מאורגן. ברשות אדוני, אני אומר את המשפטים. מדובר ברשימת מכולת: אתה מקבל 1, 2, 3, 4, 5, שתהיה לך נסיעה טובה. זה לא סוכן נסיעות בשנות ה-80. הם לא יכולים לתת לך כל דבר שעל הגלובוס. להחליף [טיסה] כי אייר אירופה עצבנו אותך - זה מעבר ליכולתם. קנית הכל, החזקת בסל - מכאן והלאה תהיה בריא. זה לא שהגעת לשער האצטדיון ואמרו לך שהכרטיס מזויף. יש פה גישה שמתייחסת לצרכן מאוד בהגינות, אבל אדוני אומר דברים שאני לא מוצא את היסוד להם".

גם השטיח המעופף לא בדיוק ממלאת את דמביץ בסיפוק: "כתב ההגנה לקח את הסטנסיל המקובל במשרדו של עורך הדין שמכין את כתב ההגנה עם קצת התאמות". כאשר נציג החברה משיב באריכות, נזכר דמביץ שיש מגבלות של לוחות זמנים: "אדוני בא מאזור חיוג 03? פה לא מדברים כל הזמן. לתביעות קטנות מוקצות 30 דקות, ומאחר שיש זמן עד האנשים שאחריכם, אני לא זורק אתכם אחרי 31 דקות". הוא חוזר לתובע: "במצב של מילה מול מילה, אני לא אומר שמישהו שקרן. מטרת הדיון אינה להטיח עלבונות במישהו באולם". בנקודה זו דמביץ גם שם לב למשהו שהיה צריך לוודא בתחילת הדיון, ואומר לנציג השטיח המעופף: "נשמע לי שאדוני יודע קצת יותר מדי משפטים לאולם הזה".

למרות שכאמור לדעת דמביץ לתובע אין עילה נגד השטיח המעופף, הוא מפתיע בפנותו לנציג החברה: "אייר אירופה לא הרימה את המטוס - איך אתה עוזר ללקוח ששילם לך רק קצת יותר מ-20,000 שקל? השאלה היא האם אתם רואים את עצמכם - בין על-פי חוזה ובין על-פי נורמות כלליות - מחויבים לעזור לנוסע שנתקע בשדה התעופה יותר ממה שנעשה, שזה [היה] כלום". לבסוף, אחרי קרוב לשעה, מגיע דמביץ למסקנה שיהיה עליו לכתוב פסק דין. "מה לעשות, זה התפקיד שלי".

"למה שלא תקיימו את מה שכתוב?"

התיק הבא הוא תביעות הדדיות בין עורך דין ללקוחותיו בנושא שכר טירחה. יש כמובן בעיה מובנית עליה הוא עומד בפנותו לתובעות: "אני חייב לומר שאתם מתנהלים ללא עורך דין מול עורך דין. אני מניח שיש לו יתרון של השכלה משפטית מולכם. יש פה חוסר איזון בין הצדדים. אני לא אבטל את הדיון בגלל זה, אבל היכולת שלי לעצור כל רגע ולאזן בין הצדדים היא מוגבלת". ואילו לנתבע הוא מעיר: "סיפרו לך פעם שעורך הדין הוא המייצג הכי גרוע של עצמו? אז תקח חיסון אנטי".

גם כאן מגלה דמביץ די מהר, שלתביעה אין יסוד. הלקוחות טענו שהיו אמורים לקבל את ההוצאות שפסק לטובתם בית המשפט, אבל דמביץ יודע לקרוא מה כתוב בהסכם ואומר להן: "תסתכלו בהסכם שכר הטרחה המודפס. מתחת למקום שכתוב '30,000' יורדים שורה אחת. אחר כך אני אקשיב, לצערי אני רך לב. אם צריך משקפיים, תקחי בנחת משקפיים. אני לא עושה מבחן קריאה. אתן יכולות לעקוב אחרי: שכר טירחה שייפסק שייך לעורך הדין.

"הוא [הנתבע] דיבר הרבה, כי הוא עורך דין שלא יודע לייצג את עצמו; זו בעיה גנטית של עורכי דין. זה מה שמודפס. המסמך הזה נחתם ובא לציון גואל. למה שלא תקיימו את מה שכתוב? שורות כאלה שנכתבות לא מהוות קיפוח והונאה; זו הפסיקה המקובלת. למה אנחנו לא מסתפקים במה שמודפס, משלמים ונפרדים?" למרות זאת, דמביץ מאפשר לתובעת לדבר באריכות: "עד פסק הדין אני פתוח לגמרי. הוצאות להורג זה רק אחר כך; עכשיו אנחנו מקשיבים" - אבל לא מקבל תשובה על השאלה המרכזית שהציג.

דמביץ מנסה שוב: "אני רק מציע לך - אני עוד לא פוסק, חס וחלילה - יש פה הסכם, וגם אם עיוור חותם על הסכם, הוא מחויב לו. לא קראתי על מה ניהלתם את התיק, כי זה 26 עמודים; מישהו קיבל משכורת כדי לכתוב, אני לא מקבל כדי לקרוא. כדי להוריד מכם את כאב הראש הזה, לקחתם עורך דין. בהסכם היה כתוב שאם ייפסקו כספים - זה ילך אליו. מה שעשיתי לך קודם זה קריאה מודרכת". הוא מנסה מכיוון אחר: הרי התובעת לא ציפתה שייפסקו לטובתה הוצאות, אז לא צריכה להיות לה בעיה שהכסף ילך לעורך הדין כפי שהוסכם.

"אני מבין כמה לא הבנתי"

למרות שהתמונה ברורה למדי, דמביץ צולל לעומק היחסים בין הצדדים - גם משום שעורך הדין הגיש תביעה משלו. "עכשיו נפריע קצת לאדון שמולכם", הוא אומר לתובעות. "אם גבירותי רוצות לשבת - זה בסדר, זה כלול במחיר". דמביץ עובר באריכות עם עורך הדין על המסמכים שהגיש וחושב בקול: "אולי כאן אני החמצתי, כי אני לא בטוח שראיתי את הנקודה הזאת. כמה שאני חוזר על זה, אני מבין כמה לא הבנתי". דמביץ סבור שיש חור בתיעוד החשבונאי של עורך הדין, ולא ברור לו האם את ההוצאות שפסק בית המשפט הוא רשם כהכנסה שלו או ככסף המוחזק בנאמנות עבור הלקוחות.

עורך הדין מדבר באריכות, המון פרטים נכנסים לפרוטוקול, ואז דמביץ שוב מגלה את השעון האכזרי. "הבנתי שתקעת בחצוצרות ברחבי מדינת ישראל ואמרת: הסכנה חלפה, עשיתי את מלאכתי נאמנה. עדיין לא קיבלתי תשובה פשוטה, ומכיוון שאנחנו כבר יושבים על זמן של שני דיונים, ואנחנו צריכים להתקדם למנה העיקרית ולקינוח: מה עשית עם ההפרש בין הסכום שהגיע אליך ובין סכום החשבונית?" אחרי ששוב אינו מקבל תשובה, דמביץ מכתיב: "אחרי שניסיתי להביא את הנתבע לענות קודם לכן, אני מורה לו להשיב כעת".

עורך הדין נותן תשובה מוזרה: "יכול להיות שהכסף נכנס לפיקדון ובאותו רגע משכתי אותו כשכר טירחה". דמביץ כמעט קופץ מעורו: "אדוני הגיש פה גם כתב הגנה וגם תביעה שכנגד, ועל השאלה החשובה ביותר אדוני אומר 'יכול להיות'?! את החשבוניות אדוני הוציא מהנפטלין, וזה איננו?" אבל מיד הוא נרגע: "אולי לא הבחנתי במשהו. עד שיש פסק דין, מותר לבית המשפט לטעות וגם ללמוד". הוא מאפשר לעורך הדין לחפש: "הכל בסדר, בישיבה בנחת, לא ממהרים לשום מקום. לאט-לאט, לא למהר, קח את הזמן". רשמתי לעצמי: זו הבעיה - כבר חלפה שעה ולא מתקרבים לסיום.

לבסוף מצליח עורך הדין להציג במחשבו את החשבונית על ההפרש והתעלומה נפתרה: הוא אכן נטל את ההוצאות לכיסו, כפי שנקבע בהסכם. כעת מנסה דמביץ להבין מהם 6,787 השקלים הנוספים שרשומים בחשבוניות: "דבר בעברית, לא לפרוטוקול. בסך-הכל הייתי שם [כעורך דין], ולכן עוד יותר מלחיץ אותי שאני לא מצליח לראות את המספרים. משהו פה לא זורם ואני לא מצליח לשים את האצבע". ואז: "עכשיו אני מבין. אתם התבלבלתם עם החשבוניות שהוא הגיש", אומר דמביץ לתובעות ומסביר מה אירע.

התובעת מציגה פתק בו ריכזה את התשלומים לעורך הדין. "אפשר להסתכל בזה? אני לא אעשה בזה שום דבר נורא, בעזרת השם. עכשיו אני מבין את כתב התביעה! אתם לא שמה, אתם לא שמה. עכשיו אני מבין כמה שאתם לא שמה. הטעות היסודית היא שגבירתי כתבה ששולמו 28 [אלף שקל] לפני ההסכם. לקח לי יותר מדי זמן להבין, אני מתנצל. אתם בכלל לא באותו מישור. אתה כן מחלת על השמונה וגם על השש", הוא אומר לעורך הדין שמסכים איתו. "לא תמיד השופט טועה".

דמביץ ממש מאושר: "עכשיו אני מצליח להבין לפחות מה אתה מנסה להגיד. מצטער, הפסדנו פה שעה, אבל זה לא משנה. ראיתי שם כל מיני שברירי סכומים. השאלה היא אם היו סכומים שנשמטו מהחשבון". והוא אומר לתובע: "אני אומר לאדוני בעדינות שנראה שלא העברת להם קבלות, העברת להם חשבוניות". מה קרה בהמשך? אין לי מושג; שעתיים וחצי, ומתוכן שעה וחצי רק כדי לתחם את המחלוקות, היו לי די והותר.

השורה התחתונה:
בניגוד למה שדמביץ חושב, זה בהחלט משנה אם שעה התבזבזה לריק, והעובדה שיש לו זמן בין דיונים אינה עילה למרוח אותם כפליים ופי שלושה מהזמן שהוקצב להם. זמן שיפוטי הוא משאב במחסור, וגם זמנם של הצדדים אינו בא בחינם. חצי שעה פה, שעה שם - והנזק המצטבר הוא משמעותי. לתשומת ליבו של נשיא בית המשפט, אביטל חן.

יעילות: 5.

מזג שיפוטי: 8.

תאריך:  28/11/2017   |   עודכן:  28/11/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לצערי אני רך לב"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דריימונד
28/11/17 16:49
2
פרשנדתא
29/11/17 14:23
3
בודד זאב
29/11/17 14:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
בהמשך לפרסומים על כוונת הפרקליטות להביא לסיומה של פרשת ההטרדות של מר משה איבגי באמצעות עסקת טיעון, שיגרה (יום ב', 27.11.17) גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל, בקשה לשרת המשפטים, איילת שקד, להתערבותה במניעת ההסדר. אשרת כתבה במכתבה כי: "מטרתה של עסקת הטיעון בעניינו של משה איבגי הינה לא יותר מדיל שנרקם לטובת קיצור ההליך לשחקן המוכר, הימנעות ממשפט צדק והקלה בעברות החמורות המיוחסות לו. מדובר ביריקה בפרצופן של אותן קורבנות אשר אזרו את האומץ לגשת להתלונן, עמדו איתנות במלחמה על צדקתן וכעת עומדות מנגד פעורות פה ורואות כיצד פגיעתן התפוגגה כלא הייתה".
27/11/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
גם אחרי 27 שנים בעיתונות, מתברר שיש דברים ודיבורים שיכולים להפתיע את הח"מ - ובמיוחד כאשר הם באים בכתב, לעיתים בבתי המשפט, וכאשר אין המדובר בפליטות פה. כמה דוגמאות מהשבוע האחרון
24/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) ידעה שמתנהלת לכל הפחות בדיקה בעניינה של פרקליטת המחוז לשעבר, רות דוד, כאשר השמידה את התיק אותו גנזה דוד בחופזה בעניין רשות המיסים. לפיכך, מדובר בחשד כבד שהייתה זו השמדה מכוונת של ראיות. כך עולה מבדיקת News1. במקביל עולה חשש כבד, כי גורמים בפרקליטות מחקו במזיד ממערכת המחשב שלה פניות שנגעו לאותו תיק, או שפרקליט המדינה, שי ניצן, שיקר במזיד לנציב הביקורת דוד רוזן, כאשר טען שלא התקבלו פניות כאלו.
22/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שלמה פרידלנדר, קיבל החלטות ללא מקור סמכות בחוק ובניגוד לכללי סדר הדין האזרחי ודיני הראיות. כך קובעת (19.11.17) שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר.
21/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
קנס חניה בן 100 שקל העסיק שלוש ערכאות והגיע עד בית המשפט העליון - מקרה קיצוני המדגים את אחת הסיבות לעומס בבתי המשפט.
21/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
דוח המבקר: חשש לפגיעה בטוהר מידות מצד בכירים במועצת באר יעקב  /  איתמר לוין
תיק שסגרה רות דוד בוער בעיצומה של החקירה נגדה  /  איתמר לוין
שופטת פגעה בזכויות נאשם  /  איתמר לוין
"רק רוצה לחדד לעצמי"  /  איתמר לוין
לקרוא לילד בשמו   /  איתמר לוין
"שווה לקחת דקה וחצי"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il