א. מגשרים
"במסגרת סדרת דיווחיי בנושא 'הכר את שכניך ודע עד כמה הם דואגים לפיתוח סיני ולרווחת תושביו'", כתב לי
אלי דקל, עמיתי, "הרי לפניכם 'תגליות' בנושא גשרים ומנהרות בתעלת סואץ.
באחרונה איתרתי בתעלת סואץ גשר חדש, המחבר בין פורט סעיד לפורט פואד [בצפון התעלה - אב"ץ]. ראשית העבודות אותרו בנובמבר 2016, ובצילום לווין מיוני 2017, הגשר פרוס על התעלה, ומכוניות נראות בתנועה עליו. אורך הגשר כ-470 מטר ורוחבו כ-15 מטר. גובה הגשר מעל פני המים קטן ואולי אף אפסי. בכל מקרה, כל עוד הוא נטוי מעל תעלת סואץ, אניות לא יוכלו לעבור בנתיב השיט הזה. ממזרח לגשר, בפורט פואד, מצוי נתיב נוסף של תעלת סואץ, שנכרה לפני כמה שנים, כך שהשיט בתעלה לא ייפגע. להערכתי, הזקוקה לאישוש נוסף, מדובר בגשר צף מסוג שאינו מוכר לי.
לפי פרסומים מצריים, הם מתכננים לכרות שבע מנהרות מתחת לתעלת סואץ: ארבע מנהרות באזור איסמעליה ושלוש באזור פורט סעיד. חלק מהמנהרות מתוכננות לשימוש כפול - למעבר רכב ולרכבות. מכל זאת אני מזהה, בספק! עבודות בשטח לשתי מנהרות, האחת כ-18 ק"מ מדרום לפורט פואד, והאחרת באל קירש, מצפון לאיסמעליה, בשטח ששימש כעבר הרחוק אתר אחסנה של הבריטים במלחמת העולם השנייה.
כיום, בעקבות כריית מעקף איסמעליה, מושבת גשר הרכבת בפירדאן, למעשה אין אפשרות תנועה ברכבת בין מצרים לסיני. הגשר והמנהרות החדשות מתוספים לגישור הרב, הקיים זה מכבר בתעלת סואץ, כדלקמן:
· גשר-עִלי לרכב באזור קנטרה בצפון התעלה
· מנהרת אל-חמדי בדרום התעלה באזור כוברי
· 13 גשרים צבאיים צפים, שרובם מונחים על שפת התעלה, ותוך שעה-שעתיים ניתן להרכיבם לגשר. מיעוטם מצוי כל ימות השנה במים, ויהיו מוכנים תוך דקות לגשר על התעלה. בקרבת כל גשר כזה מצוי מחנה לחיילים ולציוד התפעול של הגשר.
· בגדה המזרחית של התעלה נבנו באחרונה מחנות עם מבני אחסון גדולים. ייתכן שהמחנות האלה מיועדים לגדודי גישור צבאיים נוספים.
לסיכום: הגשר והמנהרות, הנכרות עתה בתעלת סואץ, אינם צורך מבצעי של צבא מצרים: גם באמצעים הקיימים כיום, יש לצבא מצרים יכולת להעביר את גיסותיו לסיני ללא כל קושי (סד"כ ואמצעי הגישור כיום עולים לאין-שיעור על אמצעי הגישור, שעמדו לרשות הצבא המצרי, שחצה בהצלחה את התעלה במלחמת יום הכיפורים). להערכתי, המשמעות העיקרית היא כלכלית, ונועדה לאפשר את פיתוח סיני ולתרום לרווחת תושביו.
מהיבט צבאי, הגישור והמנהרות הם "בונוס", המאפשר חציית כוחות צבא גדולים בהפתעה ומבלי להפסיק את השיט בתעלה. בכך אבד אחד "הסימנים המעידים למלחמה". מובן שכל תוספת גישור מבורכת, ומגדילה את אפשרויות חציית התעלה ומצמצמת את אפשרות היפגעותן בעת לחימה".
ב. מה קרה להם?!
מגוחך, או מביש? התלבטתי לנוכח התשדיר ברדיו לתפוח-עץ חדש של בראשית. החברה יצאה בשנים האחרונות בפרסומות מרעננות ומושכות. משום-מה החליטה השנה לפתוח את תשדירה על הזן החדש במשפט באנגלית. איני מבין מה קרה להם?!
ג. להד"ם
סיפורים מופרכים ליוו מאז ומתמיד את סיפורי הצל"שים והמדליות, שמעניקים צבאות לאנשיהם, גם בצבאנו, כמובן. הקדשתי כמה שנים לחקור את הצל"שים בצה"ל, וגיליתי בתוכם הרבה מאוד סיפורי להד"ם, שהמציאו מפקדים ויחידות כדי לפאר את עצמם.
במחקרי על הצל"שים בצה"ל (שגרסתו המוקדמת פורסמה כאן, באתר החדשות
מחלקה ראשונה, לפני כשנתיים) מצאתי, שהסיפורים המופרכים דבקו בצבאנו כבר מתש"ח. יאיר רחלי - לוחם פלמ"ח, אחד מתריסר גיבורי ישראל, שעוטרו באות גיבור ישראל - הכחיש באוטוביוגרפיה שלו את הנאמר בכתב עיטורו. ומחקרי מצא פרכות בסיפורו של אמיל בריג, איש גולני, שעוטר באות גיבור ישראל על שפוצץ את הגשר על הירדן ליד קיבוץ גשר.
אני מזכיר זאת, כי במסגרת חגיגות השבעים למדינה, אירח הרמטכ"ל את תריסר גיבורי ישראל ואת משפחותיהם.
ד. הותקף
כשחגגו את שנת השבעים להחלטת האו"ם ב-29 בנובמבר, שכחו לציין, כי ב-30 בנובמבר בבוקר, פרצה מלחמת הקוממיות, כשאוטובוס, שיצא מנתניה לירושלים, הותקף על-ידי ערבים בדרך לפתח-תקווה (כיום - ליד צומת נחלים).