|
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
|
|
|
|
|
"וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם אֲשֶׁר שָׁבוּ אֹתָם וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ אַרְצָם אֲשֶׁר נָתַתָּה לַאֲבוֹתָם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ וְהַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנִיתִי לִשְׁמֶךָ". ספר מלכים א' פרק ח' פס' מח'.
ירושלים, אינה העיר המקודשת ביותר לאיסלאם. ירושלים נחשבת לעיר השלישית בחשיבותה עבור הסונים, אחרי מכה ואל-מדינה שתיהן בערב הסעודית, וכינויה - ת'אלת' אל-חרמיין.
עבור השיעים, היא אפילו חמישית בחשיבותה כאשר מקדימים אותה מסגד אימאם עלי בנג'ף ומקדש אימאם חוסיין בכרבלא, שניהם בעירק.
ירושלים היא עיר הקודש החשובה ביותר לעם היהודי. אומנם אין היא מוזכרת בתורה בשמה, אבל ישנן רמיזות מפורשות לירושלים כגון הפסוק "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֵיכֶם בּוֹ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם" (ספר דברים, פרק י"ב). ישנה גם סברה כי העיר "שָלֵם" הנזכרת בספר בראשית היא בעצם, ירושלים.
עם זאת, שמה של ירושלים מוזכר רבות בשאר התנ"ך - 667 פעמים, ומספר דומה לזה גם במשנה ובתלמוד. ירושלים מוזכרת לא מעט בתפילות עם ישראל גם בשם "ציון".
דוד המלך קבע את בירת העם היהודי וממלכת ישראל המאוחדת בירושלים, זאת לאחר ששיחרר אותה מידי היבוסים לפני יותר מ-3,000 שנים. באותה תקופה, אבי אבות האיסלאם חיו בשבטים פגנים אשר סגדו לאלילות אלעוזה, אללאת ומנאת. תקופה זו, תקופת קדם האיסלאם נקראת הג'האליה.
המוסלמים כבשו את ירושלים מידי הביזנטים בשנת 638 לספירה והתכוונו לבנות בה מסגד, על-פי המסורת המוסלמית התייעץ הח'ליף השני עומר בן אל ח'טאב עם קעאב אל אחב'ר (יהודי שהתאסלם) שזיהה עבורו את הר-הבית כמקום תפילתו של הנביא מוחמד לפני יציאתו למסע הלילי.
בשנת 70 לספירה, נחרב במקום זה בית המקדש השני על-ידי הרומאים.
למעשה רק בתקופת הח'ליפים, עלתה חשיבות ירושלים לשלטון המוסלמי בארץ ישראל וזה ככל הנראה עקב קרבתה של העיר למקום המושב של הח'ליפים בדמשק. בתקופת הח'ליפים האומיים נבנתה גם כיפת הסלע, שהיא למעשה היום המבנה הבולט על הר-הבית.
ירושלים עברה לא מעט מלחמות וכיבושים מאז חורבן בית שני והגליית העם היהודי מארצו, אבל תמיד הייתה מושרשת עמוק בהיסטוריה ובכתובים של עם ישראל ולכן טבעי מבחינה מוסרית שתהיה בירתה של המדינה היהודית היחידה.
מאז הקמתה, ישראל נמצאת במגננה. היא מגנה על נכסיו ההיסטוריים של העם היהודי, היא שומרת על חופש הפולחן של כל הדתות, כולל האיסלאם. אין לה תביעות לא במכה, לא באל-מדינה ולא באף מקום הקדוש למוסלמים.
הכרתה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל מערערת את הקלף לעליונות מוסלמית בהר-הבית ובמסגד אל-אקצה המשמשים כחוד החנית של האיסלאם בארץ ישראל.