|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

וישב עח

אורו של משיח <br>

הנבראים בקוצר ראותם בוכים על העבר, אבל מאותו עבר שלילי מצמיח הקב"ה את המלך המשיח. והמשיח הוא מיהודה, ממי שמודה בטעותו, משלם את המחיר וממשיך אל היעד הבא
08/12/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[דייגו ולסקאז]

בפרשת השבוע אנחנו קוראים על אחד האירועים המכוננים בתולדותינו, שנאת האחים ליוסף ומה שנשתלשל ממנה. הרקע לשנאה הוא (בראשית לז): [ד] וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי-אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו--וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ; וְלֹא יָכְלוּ, דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם. מן הסתם יוסף חש שאחיו מסתייגים ממנו ואולי אפילו הרגיש בשנאתם, אבל זה לא מנע ממנו לספר להם את חלומותיו. אולי אפילו חשב שבכך ישנה את יחסם אליו. החלום הראשון: [ז] וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים, בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה, וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי, וְגַם-נִצָּבָה; וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם, וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי. משמעות החלום ברורה להם והם מטיחים אותה בפניו: [ח] וַיֹּאמְרוּ לוֹ, אֶחָיו, הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ, אִם-מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ? וכצפוי, החלום הזה מגביר את שנאתם אליו.

אבל יוסף חולם עוד חלום וגם אותו הוא מספר: [ט] וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר, וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד, וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים, מִשְׁתַּחֲוִים לִי. והפעם הוא מספר גם לאבא, הרי גם הוא מופיע בחלום: [י] וַיְסַפֵּר אֶל-אָבִיו, וְאֶל-אֶחָיו, וַיִּגְעַר-בּוֹ אָבִיו, וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ: הֲבוֹא נָבוֹא, אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת לְךָ, אָרְצָה. אבל יש הבדל תהומי בין יחסו של האבא לחלום ובין יחסם של האחים: [יא] וַיְקַנְאוּ-בוֹ, אֶחָיו; וְאָבִיו, שָׁמַר אֶת-הַדָּבָר. האחים קינאו, זה ברור, אבל מה פירוש שָׁמַר אֶת-הַדָּבָר של האבא? אומר רש"י שיעקב ציפה שהחלום של יוסף יתגשם: היה ממתין ומצפה מתי יבא. לא ראיתי כתוב שהאחים התכוונו לפגוע ביוסף, אבל כשנפלה לידם ההזדמנות הם לא החמיצו אותה.

ואת ההזדמנות סיפק להם יעקב אביהם. בלי כוונה כמובן: [יג] וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם--לְכָה, וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם; וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנֵּנִי. יוסף הולך לשכם ולא מוצא את אחיו. מישהו מספר לו שהם עזבו את אזור שכם: [יז] וַיֹּאמֶר הָאִישׁ, נָסְעוּ מִזֶּה--כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים, נֵלְכָה דֹּתָיְנָה; וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו, וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן. יוסף מצא את אחיו בשליחות האבא וגם הם מצאו אותו; חשוף, רחוק מההגנה של אבא: [יח] וַיִּרְאוּ אֹתוֹ, מֵרָחֹק; וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם, וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ. ראובן מציע: ...אַל-תִּשְׁפְּכוּ-דָם--הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, וְיָד אַל-תִּשְׁלְחוּ-בוֹ... הכוונה שלו היא: ...לְמַעַן, הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם, לַהֲשִׁיבוֹ, אֶל-אָבִיו. וזה מה שעשו. בינתיים, בעוד יוסף בבור: [כה] וַיֵּשְׁבוּ, לֶאֱכָל-לֶחֶם...

בונים את העתיד

בעודם אוכלים התקרבה למקום שיירת סוחרים: ...וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ, וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד; וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים, נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט--הוֹלְכִים, לְהוֹרִיד מִצְרָיְמָה. יהודה מציע למכור את יוסף במקום לגרום למותו והאחים מסכימים. ראובן נעדר מהמקום בשלב המכירה, חז"ל אומרים שזה היה תורו ללכת הביתה לשרת את יעקב. כשחזר, הלך מיד אל הבור בכוונה להוציא את יוסף: [כט] וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל-הַבּוֹר, וְהִנֵּה אֵין-יוֹסֵף בַּבּוֹר; וַיִּקְרַע, אֶת-בְּגָדָיו. הוא מגיע אל האחים בבגדיו הקרועים וזועק: הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ, וַאֲנִי אָנָה אֲנִי-בָא. האחים לא עונים. נראה כאילו רק עכשיו חדרה להכרתם חומרת המעשה שעשו. מה יגידו לאבא? אבל אין להם הרבה זמן להתלבט, והם פועלים.

[לא] וַיִּקְחוּ, אֶת-כְּתֹנֶת יוֹסֵף; וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים, וַיִּטְבְּלוּ אֶת-הַכֻּתֹּנֶת בַּדָּם. [לב] וַיְשַׁלְּחוּ אֶת-כְּתֹנֶת הַפַּסִּים, וַיָּבִיאוּ אֶל-אֲבִיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, זֹאת מָצָאנוּ: הַכֶּר-נָא, הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא--אִם-לֹא. יעקב מכיר את כתונת הפסים שעשה ליוסף ובכך החריג אותו מאחיו, והתגובה שלו די מובנת: [לד] וַיִּקְרַע יַעֲקֹב שִׂמְלֹתָיו, וַיָּשֶׂם שַׂק בְּמָתְנָיו; וַיִּתְאַבֵּל עַל-בְּנוֹ, יָמִים רַבִּים. מנסים לנחם אותו אבל הוא ממאן להתנחם. וזה מובן, כי הרי הוא ששלח אותו למשימה שממנה לא שב. בית יעקב במשבר נורא והשאלה היא במה היה מונח כל אחד מגיבורי הסיפור. בינתיים אנחנו יודעים שיוסף נמכר למצרים כעבד לשר הטבחים ומיד אחר כך יהודה יורד מאת אחיו ונושא אשה. מה קורה עם יתר השותפים לסיפור, במה הם עסוקים?

חז"ל עושים לנו סדר (מדרש רבה): שבטים היו עסוקין במכירתו של יוסף (אולי הכוונה לנקיפות מצפון) ויוסף היה עסוק בשקו ובתעניתו (כנראה עשה תשובה על שהשניא עצמו על אחיו) ראובן היה עסוק בשקו ובתעניתו (על שבלבל יצועי אביו) ויעקב היה עסוק בשקו ובתעניתו (יכול להיות אֵבֶל כפשוטו ויכול להיות רגשי אשמה על ששלח את יוסף למשימה שממנה לא שב) ויהודה היה עסוק ליקח לו אישה (היה שותף לטעות נוראה, אבל צריכים להסתכל קדימה, אל העתיד.) והקב"ה היה עוסק - בורא אורו של מלך המשיח. לסיכום: הנבראים בקוצר ראותם בוכים על העבר, אבל מאותו עבר שלילי מצמיח הקב"ה את המלך המשיח. והמשיח הוא מיהודה, ממי שמודה בטעותו, משלם את המחיר וממשיך אל היעד הבא.

תאריך:  08/12/2017   |   עודכן:  08/12/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צפיתי בראש הממשלה בנימין נתניהו ניצב בכינוס שנערך בירושלים, כשברקע מאחוריו משתרעת מפת העולם והוא מתאר בהתלהבות את כל המדינות שבהן ביקר ואיתן יצר קשרים דיפלומטיים, כמעט מהודו ועד כוש, ומסביר למאזיניו, ערב ההכרזה של הנשיא טראמפ, שארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל, את גדולתה ותבונתה של המדינה שהוא עומד בראשה. במעמד זה הוא נראה ממש כאב נלהב המציג בפני כל באי עולם בגאווה רבה את בכור בניו שבא אל העולם. צפיתי והתרשמתי. אבל.
07/12/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
"וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם אֲשֶׁר שָׁבוּ אֹתָם וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ אַרְצָם אֲשֶׁר נָתַתָּה לַאֲבוֹתָם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ וְהַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנִיתִי לִשְׁמֶךָ". ספר מלכים א' פרק ח' פס' מח'.
07/12/2017  |  דביר מור  |   מאמרים
על-רקע ההכרזה על הכרה אמריקנית בירושלים כבירת ישראל מאבדת התקשורת העוינת את העשתונות ופועלת במלוא כוחה על-מנת להלך עלינו אימים בדבר "האסון הצפוי", כאשר המסר העיקרי אותו מפמפמים ה"שדרנים והפרשנים" הוא שההכרה האמריקנית תהווה מכה אנושה ל"תהליך השלום".
07/12/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
קולות בצה"ל ומחוצה לו ממליצים ליזום תוכנית סיוע בינלאומית רחבת היקף לרצועת עזה. על-פי הוגיה, התוכנית מיועדת למנוע הידרדרות כלכלית העלולה להביא לאי-שקט ברצועה, שיעלה לשלטון גורמים קיצוניים יותר מחמאס. מטרה נוספת של השיפור הכלכלי היא הפחתת המוטיבציה לביצוע מעשי טרור נגד ישראל. ההיגיון מאחורי תוכנית הסיוע לקוי מכמה בחינות:
07/12/2017  |  אפרים ענבר  |   מאמרים
דפי העיתונות גדושים מעת לעת בדיווחים על אמני הונאות שמפילים ברשתם קורבנות תמימים המשלמים להם כסף טוב תמורת אותה סחורה שכבר נמכרה לקודמיהם בעבר. תרגיל העוקץ הזה של אמני ההונאה מנצל את הנכונות האנושית להאמין במה שנוח לנו להאמין, גם אם העובדות והשכל הישר אומרים אחרת.
07/12/2017  |  עוזי רובין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il