|   15:07:40
  שני ששון  
דיאטנית קלינית סטודיו C
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

סופגים את אווירת החג

כולנו יודעים איפה טמונה הבעיה - שמונה ימים של הדלקת נרות הכולל ארוחות משפחתיות וחברתיות, שבהן מוגש אוכל מכל טוב, כשמלכות הערב יהיו לרוב הסופגנייה והלביבה, שכל-כך מזוהות עם מסורת החג - שתיהן ספוגות שמן, כזכר לנס פך השמן
12/12/2017  |   שני ששון   |   כתבות   |   תגובות
סופגניה. סופגת [צילום: לירון אלמוג / פלאש 90]

הינה הגיע הזמן הזה בשנה - חגי תשרי מאחורינו, ופסח עוד נמצא בעתיד הרחוק. ואז, בזמן הנכון ובמקום הנכון, מגיע חג החנוכה, שנותן קצת אור בתוך השגרה, ועם בוא החג צינת החורף והחשכה, משתלטות על כל חלקה טובה בכל בית בישראל.

השילוב של הקור בתוספת חג, שמאכליו המסורתיים מכילים כמות פחמימות ושמן בלתי נדלית, הוא מתכון פשוט לעלייה בטוחה במשקל, ולקושי רב להפטר מאותם קילוגרמים עודפים.

כולנו יודעים איפה טמונה הבעיה - שמונה ימים של הדלקת נרות הכולל ארוחות משפחתיות וחברתיות, שבהן מוגש אוכל מכל טוב, כשמלכות הערב יהיו לרוב הסופגנייה והלביבה, שכל-כך מזוהות עם מסורת החג - שתיהן ספוגות שמן, כזכר לנס פך השמן.

החג קרב ובא, הרשו לעצמכן להתכבד במה שהוא מביא עמו. איכלו סופגניות או לביבות, זה כיף וטעים. אך יש מקום להציב לעצמך יעדים לפני תחילת החג - בחרי לאכול את מאכלי החג בארוחות משפחתיות כחלק מאווירת החג והשתדלי להסתפק בסופגנייה אחת ולא יותר משתיים או שלוש לביבות. זכרי, כי את הזמן הפנוי בחג אפשר לנתב גם לעשיית פעילות גופנית, מה שיאפשר לך לשמור על משקל יציב וגם על תחושה נעימה יותר.

סופגנייה, כשמה כן היא - סופגת. צורת ההכנה של הסופגנייה יוצרת מבנה של רשת בצקית, עקב מבנה זה נספגת כמות שמן מאוד גדולה בתהליך הטיגון. השם לביבה ניתן לה עוד מימי התנ"ך, אך היא עברה כמה שינויים במרכיביה בהשוואה ללביבות שנעשו בעבר.

אז למה זה כל-כך מפתה?

או יותר נכון, מה הופך אוכל עתיר בשמן להיות כל-כך טעים ונעים עבורינו? על-פי מחקרים, ישנן כמה פונקציות המצויות בשמן שהופכות אותו להיות כל-כך אהוב עלינו. דוגמה אחת לכך מוסברת בהשוואה לקרייבינג (תחושת רצון עזה) לאכילת פחמימות. אכילת פחמימות תגרום לעלייה ברמות הסרטונין (מוליך עצבי שגורם לנו לתחושת התרוממות רוח), כלומר זו הדרך של הגוף שלנו להעלות את רמות הסרטונין.

בדומה לכך, מנגנון דומה יגרום לנו לרצון עז לאכילת שומן, אשר אחראי לייצור מוליכים עצביים אחרים היוצרים תחושה דומה. בנוסף, צריכת שומן כשהוא נמצא באופן זמין בסביבתינו נובע מהנטייה האבולוציונית שלנו לשרוד.

לפני עידן השפע, שומן היה רכיב חשוב בתפריט עקב הצפיפות הקלורית המצויה בו, ומי שהצליח לשים ידו ולאכול ממנו יותר, סיכוייו לרעוב היו נמוכים יותר, וההפך - סיכוייו לשרוד היו גבוהים יותר.

המנגנונים הפזיולוגים האלו מסבירים למה כל-כך קשה לנו לוותר על הסופגנייה או הלביבה במהלך החג ולכן, גם אם בחרת לפנק את עצמך ולאכול אותן, יש דרכים לעשות זאת באופן חכם ובריא יותר.

הכללים הבאים יהפכו את תהליך הטיגון לבריא יותר, בבחינת 'הרע במיעוטו', אך דעי כי תמיד תהיה עדיפות בריאותית וקלורית לאפייה על-פני טיגון בשמן:


  • הבעייתיות בחימום השמן: השמן הוא לא ה'בחור הרע' כאן, כיוון שבטמפרטורת החדר הוא מספק לנו חומצות שומן חיוניות לתפקודינו התקין. הבעייתיות עם השמן מתחילה כשאנו מחממים אותו. תהליך החימום שלו חושף את השמן לכמות חמצן גדולה המצויה באוויר, עובדה המייצרת כמות גדולה של רדיקלים חופשיים;

  • טגנו בסיר עמוק ולא שטוח: ככל ששטח הפנים של השמן גדול יותר (סיר רחב על-פני עמוק), כך ייחשף יותר שמן להיווצרות של רדיקלים חופשיים המזיקים לבריאותינו;

  • 'נקודת העישון' של שמנים שונים: כעיקרון, שמן זית עדיף על שמנים אחרים, אך מבחינה קולינרית הוא אינו מתאים לסופגניות, ולכן שמן קנולה יהיה הבחירה המועדפת אחריו. כידוע, ככל שנשאיר את השמן זמן רב יותר על הגז, כך הטמפרטורה שלו תעלה ותעבור את ה-180 מעלות (שם השמן עוד יהיה במצב תקין) כאן נכנסת נקודת העישון אשר מותאמת לסוג חומצות השומן המצויות בשמן. לדוגמה, שמן קנולה ושמן סויה הם שמנים שבהם חומצת השומן העיקרית היא לינולאית, אך שמן הקנולה עדיף על הסויה. בחומצת שומן זו יש שלושה קשרים כפולים לעומת שמן זית המכיל ברובו חומצת שומן עם קשר כפול אחד - אפיון ההופך את שמן הזית להיות יציב יותר בחימום ועם סיכון נמוך יותר להישרף;

  • החליפו שמן עוד לפני שיישרף: בעקבות הסיכון לכך שהשמן יישרף תוך כדי תהליך הבישול, יש להחליף את השמן מדי שני מחזורי טיגון. איך נדע שהשמן כבר סיים את תפקידו? נראה שינוי בצבע, במרקם ואף עשן או קצף, היוצא כתוצאה מתהליך ההרתחה שלו. המזון המטוגן ייהפך כהה יותר מטיגון לטיגון, מה שגם עשוי להעיד על שמן שעבר זמנו. כמו-כן, אין לחכות לתהליכים אלו, אלא להימנע מהם מלכתחילה;

  • הגיעו מהר לטמפרטורה גבוהה יחסית, וכך תקצרו את משך הטיגון: זמן הטיגון משפיע גם-כן עליכם. בתחילת תהליך הטיגון רק החלק החיצוני של המזון יספוג את השמן, ואילו תוך-המזון יתחמם על-ידי תהליך של הולכת חום. ככל שנמתין יותר ונחשוף את המזון לשמן לזמן ממושך יותר, כך הוא ייספג בכמות גדולה יותר אל תוך המזון עצמו, לכן כדאי להגיע לטמפרטורה גבוהה יחסית מהר, וכך תהליך הטיגון יהיה קצר יותר.

מקורות

1. ADAM DREWNOWSKI PhD; Why do we Like Fat?; Journal of the American Dietetic Association; Volume 97, Issue 7, Supplement, July 1997, Pages S58-S62.

2. S. Paul, G. S. Mittal & Dr. M. S. Chinnan; Regulating the use of degraded oil/fat in deep‐fat/ oil food frying; Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 37:7, 635-662, DOI: 10.1080/10408399709527793.

8 טיפים תזונתיים ל-8 ימי החג

  • אכלי את מאכלי החג רק בחג עצמו, ולא לפני. במהלך החג תהיי מוזמנת לארוחות עם חברים ומשפחה בהן גם ככה יוגשו לשולחן כל מאכלי החג. לכן אין טעם להתחיל את החגיגה לפני המועד;

  • בחרי ערב אחד שבו את אוכלת סופגנייה ונסי לוותר עליה בהמשך החג. אכילה של סופגנייה מדי יום במהלך החג, תגרור עלייה של חצי ק"ג לאחר שמונה ימים;

  • הימנעי מקניית סופגניות במבצעים, לטובתך ולטובת בני ביתך;

  • אל תקנו מראש סופגניות. אם מישהו חפץ בה גשו לקנות אותה, ייתכן שגם ה'השקעה' בהשגתה תוריד את החשק. בנוסף, סופגנייה שישבה זמן מה תמיד תהיה פחות טרייה, פחות טעימה ומספקת ועשויה להוות תחליף לנשנוש ביתי בריא;

  • בטיגון בשמן עמוק, המים המצויים בחלק החיצוני של הבצק מתאדים ועוברים מהבצק אל השמן, ואילו בחללים הנותרים בבצק מחליף השמן את מקומם של המים. בגלל עובדה זו רצוי לאכול חצי סופגנייה גדולה על-פני סופגנייה אחת קטנה, כיוון ששטח הפנים שנאכל והיה חשוף לשמן יהיה קטן יותר;

  • הערך הקלורי של לביבה ינוע סביב ה-200 קלוריות. הצרה היא שלרוב לביבות באות בצרורות, ואנו לא מסתפקים באחת. לכן בארוחות משותפות בחרי כמה לביבות ברצונך לאכול והניחי בצלחתך. שתיים-שלוש לביבות בהחלט יספיקו;

  • הימנעי מאכילת סופגנייה ולביבות בערב אחד. במקום, השתדלי להגיש על שולחן החג גם ירקות טריים ולבשל את יתר הדברים המצויים על השולחן בשיטות בישול אחרות שהן לא טיגון;

  • אם ברצונך לחוות את מאכלי החג מדי יום וקשה לך לוותר, העדיפי שיטות אפייה על-פני בישול. ישנם מתכונים רבים של סופגניות ולביבות אפויים - גם בריא יותר וגם רזה יותר. בנוסף, תוכלי להכניס ללביבות ירקות כמו כרובית או קישוא וכך להוריד את כמות הפחמימות.

סיכון מחושב

  • ריבה, שוקולד או ריבת חלב - מה המילוי המועדף?

הבעייתיות בשאלה הזו היא שאין מילוי מועדף, אלא מילוי פחות גרוע. לרוב מילוי הריבה יהיה פחות נורא עקב העובדה שכמות הריבה והשדרוגים הנוספים שיהיו על הסופגנייה יהיו צנועים יותר ביחס לסופגנייה בציפוי שוקולד, מזרק שוקולד וסוכריות צבעוניות. במידה ואתם מכינים את הסופגנייה בבית, ניתן לבחור ריבה מופחתת קלוריות או להכין ריבה ביתית שאתם אמונים על מרכיביה.

  • לביבה או סופגנייה, זו השאלה?

גם כאן אין טוב יותר, אלא גרוע פחות. מבחינה קלורית השוואתית מסופגנייה אחת נקבל כ-400 קלוריות ומעלה, ואילו מלביבה 200 קלוריות. כלומר, סופגנייה אחת שווה לשתי לביבות. גם מבחינת ערכים תזונתיים יש עדיפות ללביבה כיוון שסופגנייה עשויה מקמח לבן וסוכר בלבד, ואילו בלביבות מסוימות מוסיפים גם ירקות מלבד תפוחי-האדמה. אולם, כנאמר לעיל לביבה לעולם לא תבוא כיחידה אחת. ולכן, עשו את החישוב שלכן. בכל מקרה אל תתפתו לשתיהן באותו ערב.

  • סופגניות - בחוץ או בבית?

חד-משמעית בבית. בבית יש לכן את זכות הבחירה. אתן יכולות לבחור להכין סופגנייה אפויה, אתן יכולות לבחור איזה סוג שמן עדיף (קנולה, שמן זית לא מתאים לטיגון סופגניות), אתן בשליטה על מחזורי השימוש בשמן, אתן יכולות לבחור איזה מילוי להכניס, ובאופן כללי - כל חומרי הגלם כנראה יהיו איכותיים יותר.

מתכון: לביבות אפויות עם ירקות
כל לביבה מכילה כ-60 קלוריות
▪ ▪ ▪


רכיבים:

1 בצל קצוץ
2 גזרים מגוררים בפומפייה
2 קישואים מגוררים בפומפייה, המסוננים במסננת להוצאת הנוזלים
1 כרובית טרייה
1 ביצה
1/2 כוס קמח מלא או קוואקר טחון
מלח ופלפל

הוראות הכנה:

  • מניחים בסיר את הכרובית ומבשלים במים רותחים עד לריכוך. מפרקים אותה ומניחים בצד;

  • במחבת יש להקפיץ את הבצל, הגזרים למספר דקות ולאחר הזהבה להוסיף את הקישואים;

  • מערבבים את כל החומרים יחד בקערה גדולה, כולל הביצה והקמח או הקוואקר הטחון;

  • מהבלילה קורצים לביבות ומניחים על מגש המותאם לתנור;

  • יש לחמם את התנור ל-180 מעלות ולאפות במשך 40-30 דקות.

תאריך:  12/12/2017   |   עודכן:  12/12/2017
שני ששון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישנם ילדים שאם רק תיתנו להם לעסוק בספורט כל היום, הם יהנו מהתחרות ומהוצאת האנרגיה ובשניה שתבקשו הם יעזבו את המחשב והטלוויזיה וילכו לעסוק בספורט. מנגד, יש ילדים שלא בא להם לצאת מהבית ולקום מהמחשב, הם מעדיפים לא לעשות כלום.
12/12/2017  |  אורי סלע  |   כתבות
המותחן הפילוסופי-פסיכולוגי, רווי הסמלים, "משקה האלים" של דורית שרייב-שיבי, הוא ספר מפתיע, קסום ומהפנט שלא יכולתי להניחו מידי, מתחילתו עד סופו, על 350 עמודיו. מלבד עמקו הפילוסופי, יש בו גם ייחוד ומקוריות מבחינת המבנה, העלילה והסגנון. ספר הביכורים הבשל של דורית שרייב-שיבי שבה את לבי בתכנו ובמסריו. רוח של הבנה, סובלנות, פתיחות ואהבת אדם נושבת ממנו על-אף שהוא איננו מתעלם כלל מהרוע ומהאכזריות הקיימים בכל מקום בעולם, בצורות שונות, ואף מציג אותם בכל כיעורם. הכותבת מנסה למצוא את המשותף בין הדתות, לפשר ולתאם ביניהן, באומרה, בין היתר, שכל האלים אינם אלא התגלויות של פנים שונות של אל אחד. ובכל מקרה, משאירה לכל אחד את החרות להאמין באמונתו בלי לכפות אותה על הזולת.
12/12/2017  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
השופטת: רגד זועבי, בית משפט השלום בנצרת
12/12/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
חוקים למניעת הלבנת הון הם אמצעי טוב להגבלת פעילות של העולם התחתון ועולם הטרור הבינלאומי. כיוון שהבנקים מחויבים לדווח על כל פעילות מזומנים חריגה מתקשים הקרימינלים לפעול בחופשיות ונאלצים למצוא דרכים אלטרנטיביות לממן את פשעיהם. אבל בעת האחרונה נפתח פתח חדש, הקורץ להמונים השואפים לזכות ברווח מהיר. לקרן השפע הזו קוראים "ביטקוין". מוזר ככל שזה עשוי להישמע איש אינו יודע מי המציא את "הדבר הזה" ויכול מאוד להיות שהוא תוצר ממוחשב של עולם הפשע ומי שנותן בו את תקוות העושר המוזהב, שם את כספו על קרן הצבי.
12/12/2017  |  עמי דור-און  |   כתבות
ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מרענן את כללי הבטיחות לקראת חג החנוכה להרחיק את הילדים בעת הטיגונים מהשמן הרותח, להניח את החנוכייה הרחק מפריטים דליקים; לא להשאיר נרות דולקים ללא השגחה
12/12/2017  |  אורלי סילבינגר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il