|   15:07:40
דלג
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עיר חכמה ולא תקועה בפקקים

תהא העיר החכמה חכמה ככל שתהא - אם אזרחיה לא יוכלו לנוע בתוכה, השקעות של מיליונים ירדו לטמיון לכן המודל של תל אביב, שהטכנולוגיה כבר זמינה להפעלתו ושביצועו ויישומו נמצאים בידי מקבלי ההחלטות, צריך להפוך למיזם ברמה לאומית, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי
13/12/2017  |   יהודה קונפורטס   |   מאמרים   |   תגובות
עיר חכמה בלי פקקים [צילום: אסתר רוביאן/פלאש 90]

אחד העוגנים המרכזיים של עיר חכמה הוא נושא התחבורה החכמה. יש כמה ערים בארץ שבהן כבר כיום מהווה התחום נדבך מרכזי בתפישת העולם שלהן כעיר חכמה. אבל אין ספק שבתל אביב התחבורה היא אחד הנושאים הקריטיים, אם לא הקריטי ביותר.

תל אביב כבר מזמן הפסיקה להיות עיר בפני עצמה. ירושלים היא בירת ישראל הרשמית, תל אביב היא בירת העסקים, התרבות ובכלל החיים בארץ.

אשר בן שושן, מנהל הרשות לתחבורה בתל אביב, שיש המכנים אותו "שר התחבורה של תל אביב", פירט בכנס E-GOV של אנשים ומחשבים את הנתונים הידועים הבאים: לתל אביב נכנסים 500 אלף כלי רכב מדי יום, רק רכב אחד מתוך ארבעה מכיל יותר מנוסע אחד, 60 אחוז מנוסעי הרכבת יורדים בתל אביב רבתי, שם הם עובדים. ליד נתונים אלו צריך לשים כוכבית גדולה - הם נכונים להיום, או ליום שבו דיבר בן שושן.

המספרים רק גדלים מיום ליום, ותמונת המצב המשתקפת ממרכז בקרת הרמזורים המשוכלל של עיריית תל אביב נעשית עגומה מיום ליום. כיום מוסכם על כולם שהדרך למנוע את האסון התחבורתי בגוש-דן ובכל הארץ היא אחת ויחידה: להעביר כמה שיותר נהגים מהרכב הפרטי אל התחבורה הציבורית. זוהי משימה לא פשוטה. היא אינה תלויה רק באמצעים טכנולוגיים או תשתיתיים, היא דורשת קמפיין אמיתי, עם הוכחות בשטח, שיגדיל בעשרות אחוזים את אמון הציבור בתחבורה הציבורית.

בעולם המערבי לא נוסעים לעבודה ברכב הפרטי

עמיתיו של הנהג הישראלי, למשל באירופה או בארה"ב, כבר שכחו מזמן מה זה להגיע עם הרכב הפרטי לעבודה. זו אופציית חרום בלבד. בעיר ורשה, לדוגמה, אמון הציבור בתחבורה הציבורית מגיע ל-77 אחוז, כך על-פי סקר של ה-OCED, ובישראל הוא פחות מ-17 אחוזים.

אבל בדרך למשימה הזו צריך לעשות סדרה של פעולות שנועדו לסייע לנהג הישראלי להיפרד מהרכב הפרטי שלו ולגרום לו לנסוע ברכבת, למשל, או במיזמים של תחבורה שיתופית, וזאת מבלי שיצטרך לחפש חנייה ליד תחנת הרכבת ומבלי שיחשוש שהמונית או הרכב השיתופי שהוא חבר בקהילה שלו לא יגיע.

מאחר שתל אביב היא צוואר הבקבוק של המדינה, ומאחר שבישראל עדיין לא קיימת ראייה רוחבית כוללת המשתפת משאבים, מוצא את עצמו בן שושן, יחד עם צוותים מצוינים וחכמים של מהנדסים, מתכנן ומבצע פרויקטים שבסופו של דבר משפיעים על חצי מתושבי מדינת ישראל, וזאת למרות שהוא אחראי בעצם על רשות מקומית.

אלו הם פרויקטים מבוססי טכנולוגיה, הקשורים לתשתיות התחבורה, לרמזורים ולפינוי נתיבי תנועה לתחבורה ציבורית בצירים המרכזיים. בנושא הזה תל אביב היא חלוצה, לאחר שבחודשים האחרונים השלימה העירייה פריסת 200 מצלמות וידאו, שיתעדו כלי רכב שיסעו בנתיבים אלו בשעות שאסור לנסוע בהם. הצילום הוא מדויק ומועבר לפקחים שיושבים בחדר בקרה, ותשתיות הנתונים יודעות לזהות בוודאות את מספר הרכב, בעליו, וכן לוודא שהוא אכן עבר עבירה ולא נסע בנתיב הימני בכדי לפנות ימינה לרחוב צדדי.

בקרוב, אמר בן שושן, בכדי להגביר את מספר הרכבים שמסיעים יותר מנוסע אחד לעבודה או לבילוי, תולים בעיריית תל אביב ובמדינה כולה תקוות בתקנות החדשות להסעה שיתופית שעליהן חתם שר התחבורה. הן עלו לכותרות בגלל המאבק של אובר (Uber) להיכנס לשוק הישראלי, והתנגדות השר, עקב לחצים של ארגון נהגי המוניות, אבל בסופו של דבר בשבוע שעבר חתם השר על תקנות המאפשרות הסעה שיתופית, במודל תשלום מסוים. אומנם כרגע הוא אינו תואם את מודל אובר, אבל הכיוון ברור.

עמדת הרשות להגבלים עסקיים

מה שדחף לשינוי התקנות היה דוח מקיף של רשות להגבלים עסקיים, שעסק בנושא של תחבורה משתפת והוגש לממשלה ולכנסת. הרשות הפתיעה גורמים רבים בכך שהביעה עמדה חד-משמעית התומכת בשינוי החוקים והתקנות ובאפשור תחבורה משתפת, וזאת, כאמור, בניגוד גמור לעמדת משרד התחבורה וארגון בעלי המוניות, שפנו לבג"ץ יחד עם חברת Gett, שאובר היא אחת המתחרות העיקריות שלה ברחבי העולם.

"יש להסיר את החסמים העומדים בפני הטמעת אמצעי תחבורה משתפת", נאמר בדוח הסיכום. "התחבורה השיתופית תביא להוזלת עלויות ולהגדלת מגוון השירותים, ועשויה לסייע באחד מיעדי המדיניות המרכזיים של הממשלה: הפחתת הגודש בכבישים.

הדוח אינו מתעלם מטענותיהם הצודקות של נהגי המוניות, החוששים למקור פרנסתם, וממליץ להפחית את חסמי הכניסה לענף המוניות ובכלל זה את גובה אגרת המוניות ("מספר ירוק"), שעומדת כיום על כמה מאות אלפי שקלים. כבר כיום פועלים מספר גורמים בתחום התחבורה השיתופית, כמו וויז (Waze) ומיזם אוטו-תל של העירייה - המאפשר שימוש בכלי רכב בתו העיר על בסיס שעתי במודל שדומה למיזם התל-אופן המוצלח, שמקיף כיום 2,000 זוגות אופניים ברחבי העיר.

זאת בנוסף לפעולות ניטור מידע על עומסי תנועה ואירועים ברחבי העיר, שמהווים בסיס לקבלת החלטות, ולהנעת פרויקטים שנועדו לאפשר את המשך היכולת לנוע במטרופולין הגדולה של ישראל, רגע לפני שכל המדינה תהיה לפקק אחד גדול.

בשורה התחתונה: אתגרי התחבורה הם אחד המרכיבים בנושא הרחב של עיר חכמה. גם בתל אביב, הטכנולוגיה זמינה, אבל הביצוע והיישום הם בידי מקבלי ההחלטות ברמה הלאומית והמקומית. דבר אחד ברור, עיר חכמה ככל שתהיה, אבל אם אזרחיה לא יוכלו לנוע בתוכה, השקעות של מיליונים ירדו לטמיון, ולכן המודל של תל אביב, המנסה להיאבק בפקקי התנועה, צריך להיות מיזם ברמה לאומית, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי.

תאריך:  13/12/2017   |   עודכן:  13/12/2017
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עיר חכמה ולא תקועה בפקקים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
13/12/17 19:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טוב עשה ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כמה ימים כשהשיב מנה אחת אפיים לנשיא טורקיה ארדואן אשר פתח בהתקפה ארסית על ישראל בעקבות ההכרזה של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארה"ב אליה בעתיד. "לא אקבל הטפות ממנהיג שמפציץ כפרים כורדים, כולא עיתונאים ותומך בטרור גם בעזה" אמר ראש הממשלה נתניהו.
13/12/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
ביום 27 בנובמבר 2017 פרסמה יחידת הביקורת של מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך ("סגל הרשות") דוח ריכוז ממצאים בנושא חוזי הקמה. סגל הרשות ביצע ביקורת רוחב בנושא הכרה בהכנסות מחוזי הקמה במדגם שכלל 5 תאגידים מדווחים הפועלים בתחום קבלנות הביצוע ("חברות המדגם") וריכז ממצאים ממספר סוגיות המתייחסות להיבטי הכרה, מדידה וגילוי. בהתאם לדוח שפורסם, הדיווח הכספי של תחום קבלנות הביצוע מאופיין בסיכון גבוה, בעיקר עקב התבססות על אומדנים.
13/12/2017  |  KPMG סומך חייקין  |   מאמרים
את יחסי אירופה ישראל ניתן לחלק לשתי תקופות נבדלות: לפני אוסלו (13 בספטמבר 1993), ואחרי אוסלו. כזכור מטרת ההסכם הייתה לסיים את הסכסוך בין ישראל והפלשתינים בדרך של פשרה טריטוריאלית. אוסלו הייתה בבחינת קו פרשת המים. לא רק ביחסים בינינו לבין הערבים אלא גם בינינו לבין האירופים. לפני אוסלו עמדתם האחידה של רוב מדינות היבשת, נטתה בבירור לצד הישראלי, וכנגד הטרור הפלשתיני באשר הוא. יאסר ערפאת נחשב למוקצה מחמת מיאוס. מנודה. כף רגלו לא דרכה במדינות מערב אירופה (מלבד בגרמניה המזרחית ובעוד חלקים מהגוש הסובייטי, לא בכולם). מעשי הטרור נגד ישראל, אותם תכנן ויזם, תחילה מבירות, ואח"כ מטוניס, אליה גורש בחרפה, ובהסכמה שבשתיקה מצד מדינות אירופה, זכו ביבשת לגינוי מפה לפה. אירופה סבלה אומנם כבר אז מפיצול אישיות ביחס לישראל, אולם הביקורת הוצנעה מאד, או שהושמעה בשפה רפה במיוחד. כלפי חוץ היו האירופים מודעים לאחריות המיוחדת המונחת על כתפיהם, מאז מלחמת העולם השנייה. הם תמכו בישראל, על-ידי חימושה, בנשק מתקדם, לעיתים אף תוך כדי הפגנת נדיבות פוליטית.
13/12/2017  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
כמה שרע להם! הילדים שנולדו לחונטות הנכונות, למשפחות הנכונות, בשכונות הנכונות, ילדי השמנת כפויי הטובה מרוטשילד, שנהנים מכול מנעמי הארץ, אנשי הרוח מטעם עצמם, יושבי קרנות שמספרים לעצמם כמה רומניה של צ'אוצ'סקו הייתה טובה יותר, אפילו בגטו ורשה החיים היו דבש בהשוואה לחיים שלהם כאן, שלא לדבר על ברלין, ברצלונה, אמסטרדם. הם לא יכולים יותר לחיות ברע הזה, אשף, חמס, דאעש, bds, הכל יותר טוב מראש הממשלה, שכבר הפכו למענו כל אבן בעולם, ולא מצאו נגדו כלום. איש שנפגש עם האיחוד האירופי ורק נושא נאומים מגעילים שירושלים בירת ישראל! כשנבחר החבר האמריקני שלו לנשיאות, ידעו כבר ששום דבר טוב לא יצא מזה... איפה, איפה אובמה שנתן לביבי בפרצוף עם הנעליים שלו, והבבונים האלה מהליכוד אומרים כרגיל שטויות, כמו נס גדול קרה פה.
12/12/2017  |  אסתר שניאורגון גרי  |   מאמרים
צה"ל רושם שלוש הצלחות בדרום: איתור המנהרה החודרת ותקיפתה, פגיעה ביותר מתריסר מחבלים, בכללם בכירים בג'יהאד האיסלאמי, וכפי שפורסם אתמול צה"ל גם מחזיק בגופות המחבלים שנותרו במנהרה. ההישג האחרון מצביע על כך שצה"ל הצליח לפתח במידה זאת או אחרת נגישות למנהרות ולפעילות תת-קרקעית - שתהיה אתגר של ממש בקרבות בעתיד, הן בדרום והן מול חיזבאללה.
12/12/2017  |  יעקב עמידרור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il