|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

תחילתה של תקופה

יהודה המקבי נפל בקרב בשנת 161 לפה"ס כשדמטריוס מלך סוריה והמצביא הסורי בקחידס, יצאו למלחמה נגדו ונגד הלוחמים שמנו כשמונה מאות חיילים
14/12/2017  |   אסתר שניאורסון גרי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
גזירות השמד [צילום: גוסטב דורה]

החל מאלכסנדר מוקדון, דרשו המלכים ההלניסטים מנתיניהם כבוד אלים. תושבי הפוליס הקימו לכבודם מזבחות והעמידו כוהנים לטפח את הפולחן החדש. את ההשפעה על מנהגי ישראל אנו מוצאים למשל בטקס העלאת הביכורים לבית המקדש, צורת תהלוכה יוונית שאין להם זכר בתורה: "והשור הולך לפניהם וקרנותיו מצופות זהב, ועטרה של זית בראשו", הכל לפי מנהגי יוון.

קרוב לסוף שלטון התלמיים ביהודה, השתלטה על חיי הציבור בירושלים משפחת בני טוביה. יוסף בן טוביה יצא ליישב סכסוך עם תלמי מלך מצרים ושיכנע אותו למסור לידיו בחכירה את גביית מס המלך בסוריה וישראל. הוא הנהיג את נימוסי יוון והניח את היסודות לתנועת המתייוונים שהשפעתם הלכה וגברה בציבור. המתייוונים הטיפו לטמיעה בתרבות יוון והקיצונים שביניהם לא נרתעו מפולחן אלילי יוון בעיר הקודש. ראשי הכהונה היו מהמתייוונים הבולטים. בימים ההם היו הכוהנים ממונים על אוצר האומה בבית המקדש. שם נצטברו תרומות מחצית השקל, מתנות למקדש, ונכסי יתומים ואלמנות, והם הפכו ל"בנקאים".

אנטיוכוס השלישי כבש את ארץ ישראל בשנת 198 לפה"ס, והעניק ליהודים אוטונומיה מסוימת, היינו הזכות לקיים "חוקי אבותיהם". כעבור 23 שנים עלה על כס המלוכה בסוריה מלך חדש, אנטיוכוס אפיפנס, שהתייצב לצד המתייוונים בירושלים. חוניו הכוהן הגדול שמר אמונים לבית תלמי המצרי, והמתייוונים גמרו אומר לסלקו מכהונתו, ובמקומו נבחר אחיו ישוע, שהסב את שמו לשם יווני "יאסון". הוא נסע לאנטיוכיה וקנה מאת המלך את משרת הכהן הגדול. צעד זה הביא לקיצו את המנהג העתיק של ירושת משרת הכוהנה הגדולה, שעברה מאב לבן. מעתה הכוהן הגדול בבית המקדש הפך להיות פקיד של המלך הנוכרי.

בתיווכו של יאסון העניק אנטיוכוס לירושלים מעמד של פוליס (עיר יוונית) והיא הפכה לאנטיוכיה. יאסון הקים בה גמנסיון ובו השתתף הנוער היהודי במשחקים הנהוגים ביוון, כשהם חובשים כובעים עם סימלו של האליל היווני הרמס. יאסון החזיק בכהונה שלוש שנים ומאחר שהיה נאמן למסורת ישראל לא היה מקובל על המתייוונים הקיצוניים. אלה בחרו במנלאוס, מתייוון קיצוני. יאסון לא ויתר ושוב הפך הסכסוך למלחמת אחים כשבני טוביה תומכים במנלאוס ורוב העם עם יאסון המתון. לבסוף נאלץ יאסון להימלט לעבר הירדן.

גזירות השמד

מנלאוס, שתפס את הכהונה הגדולה, רדה בעם בעריצות. כשלא שילמו את מיכסת המיסים למלך, הוציא מנלאוס מבית המקדש כלי זהב, אותם העביר לאנטיוכוס. בירושלים פרצו מהומות, שכירי חרב גויסו לדכא את ההמון העם נלחם בהם והמהומות הביאו ל"גזירות השמד" של אנטיוכוס.

בשנת 169 לפה"ס יצא אנטיוכוס למלחמה על מצרים, הרומאים התערבו במלחמה והביסו את חיל אנטיוכוס. כששב זה לארצו עבר דרך ירושלים ולקח את מזבח הזהב מבית המקדש, את מנורת המאור, ורוקן את אוצר המקדש שהכיל תרומות ופקדונות יחידים שהפקידו הונם בבית המקדש. מיד פרצו מהומות נגד ראשי הכהונה המתייוונים שמסרו את האוצרות לשליט הסורי. בעיני המלך היו המהומות, מרד כנגד מלכותו והוא ציווה להשמיד את יהודי ירושלים. רבים הומתו, ואלפים נמכרו לעבדות.

עם צאת הצבא הסורי מירושלים פרצו התקוממיות ביתר שאת, שוב הגיע צבא סורי לדכא את המרד. אפולניוס מפקד הצבא הסורי ביצר את עיר דוד בחומה ומגדלים והפך אותו חלק של העיר למבצר ה"חקרה" שנעשה למרכז הפוליס. הקמת החקרה הציתה את אש המרד, אלפים הקימו קבוצות לוחמי גרילה.

בית המקדש נקרא כעת על שם זאוס, הקרבת קורבנות נאסרה, בחוצות ירושלים הוצבו מזבחות, שעליהם הקריבו הנוכרים חזירים ובהמות טמאות אחרות, נשרפו ספרי תורה, ונאסרו מצות שמירת השבת ומילה, כשפקידי המלך מפקחים שהגזירות יתבצעו. נוכח החילול הנורא, יצאו החסידים, הסופרים שומרי המצוות במלחמה גלויה נגד גזירות השמד.

הניצוץ שהצית את להבת המרד הוצת בכפר מודיעין, לשם הגיעו חיילים סורים. משיצא אחד המתייוונים היהודים לסגוד לפני הפסל שהעמידו הסורים, הסתער מתתיהו הכוהן מבני יהויריב מירושלים, הרג את היהודי המתבולל ואת הסורי הממונה על החיילים. ולאחר מכן קרע את בגדיו, לבש שק ויתאבל מאוד, ויאמר: "אוי לי! למה יולדתי לחזות בשוד עמי ושוד עיר הקודש"!

כוח אדיר

והוא ברח עם משפחתו ובניו אל ההרים ואלה שמות הבנים: יוחנן הגדי, שמעון התרסי, יהודה המקבי, אלעזר החורן, יונתן חפוש.ומאז עמדה המשפחה בראש המאבק המזוין. ראשית מעשה של יהודה בנו היה ביטול האיסור ללחום ביום השבת, כי הסורים נהגו לצאת לפעולות דווקא בשבת.

כדי לדכא את המרד ביהודה שלח אנטיוכוס את מצביאו אפולניוס. בקרב הראשון גבר יהודה ואפולניוס נפל במערכה. אחרי תבוסה זו נשלח סרון שר הצבא למלחמה בחשמונאים, וגם אותו הביס יהודה. עד כה שלחו הסורים לקרב אספסוף מתושבי הערים היווניות, לאחר שני הכשלונות, שלח ליסיאס המושל בכול הארץ עבר הירדן את ניקאנור שר הצבא המנוסה בראש חיל גדול. בקרב המכריע ליד אמאוס (לטרון של היום) נשבר הכוח האדיר של ניקאנור.

בשנת 164 לפה"ס החליט ליסיאס לצאת בעצמו לאחר הכשלונות הקודמים. הפעם ניסו הסורים לעקוף את קו ההגנה של החשמונאים ותקפו מדרום לירושלים. והנה גם הכוח העצום הזה הובס על-ידי אנשי יהודה המכבי. ליסיאס שב בבושת פנים לאנטיוכיה.

עתה כבש יהודה את כל ארץ ישראל. קודם הבקיע את חומות ירושלים, כבש את העיר, פרט למבצר ה"חקרה". בירושלים טיהר יהודה את בית המקדש מתועבות הגויים, וביום עשרים וחמשה בחודש כסלו לפה"ס חגגו את חנוכת המזבח שעל הר-הבית. חוצות העיר טוהרו משרידי עבודה זרה וחוקי התורה שבו כבראשונה.

קריאות לעזרה הגיעו מישובים יהודים שבערים היווניות, שם הותקפו היהודים על-ידי שכניהם הנוכרים. יהודה מיהר לבוא לעזרתם ועשה בהם שפטים. בראשית המאבק לשחרור הארץ מעול הסורים נקטו החשמונאים בשיטה של מלחמת גרילה נגד יחידות של האויב, כאשר נתקלו בכוחות גדולים היו מבקיעים בגבורה אל מפקד הגדוד, אחרי שחיסלו אותו, היו חיילי האויב נפוצים לכול עבר.

נחלת אבות

אחרי הניצחון האחרון כרת יהודה ברית עם ממשלת רומי, המעצמה העולמית באותו זמן.

יהודה המקבי נפל בקרב בשנת 161 לפה"ס כשדמטריוס מלך סוריה והמצביא הסורי בקחידס, יצאו למלחמה נגדו ונגד הלוחמים שמנו כשמונה מאות חיילים.

אחרי מות הגיבור האגדי, התלכד העם סביב יונתן אחיו. יונתן מלך כתשע עשרה שנים ונרצח על-ידי אויבו טרפון מלך סוריה, שהזמינו לביקור בעכו ורצח אותו. אחריו עברה הכהונה הגדולה לשמעון אחיו שלאחר שבע שנים נרצח גם הוא עם שני בניו (בידי תלמי בן חבוב שהופקד על הצבא) במשתה ביריחו, אליו הוזמן על-ידי הסורים.

מלך סוריה סידטס האיר תחילה פנים לשמעון התרסי, אך לאחר מכן שינה טעמו ודרש דרישות שונות כגון את הערים יפו וגזר ואת המצודה אשר בירושלים.

שמעון סירב לו והשיב לשליח את האימרה המפורסמת: "לא ארץ נכרייה לקחנו ולא ברכוש נוכרים משלנו, כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבינו, בעת מן העיתים בלא משפט נכבשה ואנחנו כאשר הייתה לנו עת, השיבונו את נחלת אבותינו".

תקופת החשמונאים (167-63) לפה"ס נמשכה כמאה שנים ובמהלכן חלו ביהודה שינויים רבים בתחום המדיני, הצבאי, הדתי, הלאומי והדמוגרפי. לאחר נפילת בית חשמונאי לא קמה עוד ישות יהודית עצמאית בארץ ישראל, למעט תקופות קצרות בימי המרד הגדול ומרד בר כוכבא.

תאריך:  14/12/2017   |   עודכן:  14/12/2017
אסתר שניאורסון גרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחילתה של תקופה
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סופה של תקופה,
14/12/17 10:48
 
לולא המכבים
14/12/17 11:38
 
בור ועם הארץ
14/12/17 14:33
2
מוטי הקרייתי
14/12/17 11:14
3
הירונימוס
14/12/17 11:26
4
קאטו הזקן
14/12/17 11:44
5
נבלתם בציון
14/12/17 12:34
6
בימים הזמן בזמן ה
15/12/17 09:41
 
לוטו
16/12/17 15:57
7
פלמוני
15/12/17 16:44
 
חזקי שנאן
16/12/17 05:43
8
תודה לאסתר
16/12/17 06:23
9
קורןנאוה טבריה
16/12/17 07:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מדי חג החנוכה אני חוזר ומספר את החוויה שעברתי בחג זה לפני מלחמת יום הכיפורים. הייתי חניך בבית הספר לפיקוד ומטה (פו"מ). השחצנות אחזה בנו, אך היו אלו ימים בהם הושמעה ביקורת קשה על צה"ל, והשאלה הנצחית "מה יהיה"? עלתה בפי רבים. והנה אנחנו מתבשרים שאחרי ארוחת חג חגיגית יבוא להרצות בפנינו הרב גורן, מי שהיה הרב הצבאי המיתולוגי של צה"ל, ואותו זמן הרב הראשי של תל אביב. אחד מענקי הדור בעיני רבים. התכנסנו באולם, ובחוץ גשם שוטף. תא"ל קלמן מגן, מפקד פו"מ, מציג את הרב. מוכר לכולם עם זקנו ההדור. "האם אתם יודעים, מדוע חג החנוכה הוא הארוך בחגי ישראל, שמונה ימים, אפילו ארוך מחג יציאת מצרים"? דממה באולם, רק טיפות הגשם המתדפקות על הגג נשמעות.
14/12/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
מבקר מצלם תמונה למזכרת בתצוגה של חג המולד בפסטיבל חג המולד של סאול המתקיים מ-9 בדצמבר ועד ל-2 בינואר בסאול, כאמור, בקוריאה הדרומית.
13/12/2017  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
זה נראה לנו ברור מאליו שחנוכה מגיע. זה נראה לנו ברור מאליו שיש לנו נרות וחנוכייה. שיש מסיבות בגן ויש הצגה בכל אולם.
12/12/2017  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
חג החנוכה מביא עמו הרבה אור ושמחה. האווירה מיוחדת, המשפחה מתכנסת יחד, מתענגת במטעמי החג, וכולם מקשיבים לסיפורי הנרות. הילדים גם הם משחקים בחדווה בסביבון ונהנים מביצועיו.
12/12/2017  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מרענן את כללי הבטיחות לקראת חג החנוכה להרחיק את הילדים בעת הטיגונים מהשמן הרותח, להניח את החנוכייה הרחק מפריטים דליקים; לא להשאיר נרות דולקים ללא השגחה
12/12/2017  |  אורלי סילבינגר  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
חג ברכבת חיפה: הפעלות חינם לילדים  /  עידן יוסף
פסק הלכה: מותר לשבת בסוכה מתנפחת  /  עידן יוסף
בני הנוער בונים סוכות לגיל השלישי  /  יפעת גדות
לא לסמוך על מוכר הדגים  /  אביתר בן-צדף
הארץ שעזב  /  אברהם הללי
כך תעברו את חנוכה בבטיחות  /  זכי הלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il