|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שני ליצנים ושני גונבי דעת

אחד מן התארים שסיים איזנקוט - היסטוריה כללית, מוכיח שבאוניברסיטאות הישראליות הקשר בין לימודי ההיסטוריה למציאות לא פעם הוא מקרי בהחלט, ובמיוחד כשמדובר בהיסטוריה של עם ישראל
28/12/2017  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   תגובות
איזנקוט. בורות [צילום: מתי שטרן/שגרירות אמריקנית תל אביב]

ליצמן. בידוק ביטחוני [צילום: פלאש 90]

שאלה נכונה
שאחד ה"טוקבקים" של הכתבה שאל את יעלון מה ההבדל בין וידוי ההריגה שיעלון עשה לאבו גי'האד לבין וידוי ההריגה שבגינו אליאור עזריה יושב בכלא, ושכנגדו יצא אותו בוגי יעלון בעצמו? אני חושב שה"טוקבק" שאל שאלה נכונה וממוקדת והתשובה היא שכך תיראה האמינות של המפלגה החדשה הזו.


איילה שלוחה

לא אשתמש בשפתו המתלהמת של עו"ד יורם שפטל נגד הרמטכ"ל הנוכחי, רא"ל גדי איזנקוט, אבל רק אציין ב"דיפלומטיות" שזהו הרמטכ"ל הישראלי הכי פחות אינטלקטואלי, על כל שני תארי מדעי הרוח והגשם שסיים. אחד מן התארים שסיים - היסטוריה כללית, מוכיח שבאוניברסיטאות הישראליות הקשר בין לימודי ההיסטוריה למציאות לא פעם הוא מקרי בהחלט, ובמיוחד כשמדובר בהיסטוריה של עם ישראל. אבל לאיזנקוט, כמו להרבה מסיימי תואר ראשון בהיסטוריה, יש את החוצפה להפוך את הבורות לידע ואת הידע לבורות. אצלו זה קרה לא מכבר, כאשר העניק פרס ליחידה שבה משרתים חרדים, ובמיוחד הם עוברים שם שטיפת מוח "היסטורית" בנוגע להיסטוריה היהודית בת זמנינו.

רא"ל איזנקוט הביע את שביעות רצונו מהשתלבותם של החרדים בצבא, ובמיוחד מכך שהם לומדים את "מורשת המדינה" ואת ה"היסטוריה היהודית", שחסרה להם משום שבחברתם החרדית לא לימדו זאת, וכך הם ישיגו את הפיגור לו היו שותפים בחברתם. אז מר איזנקוט בוא נחלק את טענתך לשתיים. "מורשת המדינה" זה סיפור אחד וה"היסטוריה היהודית" זה כבר סיפור אחר. "מורשת המדינה" היא ההיסטוריה הקטנה - וגם המצונזרת מאוד, של המאה שנים האחרונות. מספרים שם על "הקמת הישוב הציוני" בארץ ישראל, עם הרבה פאתוס, ועם רבע אמת שהיא גרועה משקר. אני מאמין שלא מעט, לפחות מהדיסאינפורמציה הזו, גם איזנקוט עצמו יודע ממנה אבל הוא מעדיף למחוק את הידע הזה כדי לשוות לסיפור של ה"מורשת" פרצוף מתקתק. כרמטכ"ל בצבא היה אסור לו להיכנס למרקם פוליטי וחברתי השנוי במחלוקת, ועוד לנקוט עמדה מזלזלת בציבור כה רחב, אבל גם זה לא מפריע לו לסנוט ביהדות החרדית ובמורשת האבות שגם זקניו היו שותפים לה, ולהציגה כנחותה לעומת ה"מורשת" של אלה שלא חסכו אפליה וקיפוח מאבותיו שלו. האם הוא - כבוגר תואר להיסטוריה, היה מסכים שילמדו בצבא את ה"מורשת" הזו גם על כל האמת ב"קליטת העלייה" של עדות המזרח, על מה שהביא להכרת המדינה בגניבת ילדי תימן והמזרח, על טענות היסטוריות מגובות בעובדות בנוגע לפעילות הציונית בשואה נגד הצלת יהודים, ועל עוד מיני "נכבות" בעם ישראל כמו הנחת פצצות בבתי כנסת, כאמצעי לעלייה? בטוחני שה"היסטוריון המפואר" הזה לא יניח ללמד את מה שהוא חושש מגילויו. אז מר איזנקוט היקר, ביהדות החרדית מכירים היטב את ה"מורשת" הזו גם על פנייה המוכרים, ומה שאתה עושה, דרך כלי צבאי ועממי האמור להיות "אוביקטיב", הוא למחוק חלק מה"מורשת" הזו כדי למתק את הגלולה ההיסטורית המרה. לדבר הזה קוראים בלשון עממית "שטיפת מוח".

ונעבור לנושא השני שהרמטכ"ל הזכיר - ה"היסטוריה היהודית". לומר את האמת הרי שבנוגע לנושא הזה אני לא יכול להאשים רק אותו אלא את כל מערכת ההוראה בישראל ובעולם החילוני היהודי, שרמת הידע וההוראה שלה בנושא הזה שואפת לבורות. ההיסטוריה היהודית איננה אך ורק תעודות וסיפורים מ"חוקרים" בני זמנינו או הצצה שטחית במידע היסטורי מוגבל, כפי שעליו מתחנכים מגיל שלוש ועד לפרופסורה האוניברסיטאית אלא מדובר במקורות כתובים שלמים שהחלו להיכתב כבר לפני כשלושת אלפים שנה עם פירושים מעמיקים והעברה מדויקת של פרטים היסטוריים מדור לדור, שאחד כמוך בקושי שמע על חלק משמות המקורות הללו. מדרשי החכמים, מדרש "תנחומא", המדרש המקיף של "מעם לועז", "סדר הדורות השלם", פירושי עשרות גדולי וקדושי ישראל לתנ"ך וכמובן המשנה ותלמודי בבל וירושלים הם רק חלק מהאוקיאנוס הזה, שאם היית מנסה ללמוד בו היית טובע מזמן. אז מה אייזנקואט - איילה בלשון הברברית, תפסיק להשתלח מתוך בורות בציבור החרדי, שגם ילד ב"חיידר" יכול להורות לך היסטוריה יהודית מהי.

ליצמן או לץ - מן?...

כמו כולם גם אני קראתי ידיעה שח"כ (שר וסגן שר לשעבר...) עומד לקדם הצעת חוק אישית נגד יאיר לפיד, כדי למנוע מהאחרון להיבחר לראש ממשלה, אם וכאשר יהיו ללפיד סיכויים לכך. ומהי הצעתו של ליצמן? הלה מציע חוק שישלול מועמדות לראש ממשלה ממי שאין לו תואר אקדמאי ו/או עבר צבאי "מסוים". רק עילג תוכן בעברית יכול לומר "מסוים" על עבר צבאי. או שלאיש יש עבר צבאי ומהו, או שאין לו דבר כזה, כי גם על המילה "מסוים" אפשר להעלות בליל הצעת החוק מאות הסתייגויות שימנעו מליצמן לישון שתי לילות. אבל הבעיה עם החוק הנמוך הזה הרבה יותר קשה. ראש הממשלה המוערך ביותר של ישראל היה דוד בן-גוריון. הוא היה בעברו פועל מה"יקב" של ראשון לציון, וכמובן ללא שום עבר צבאי, ואפילו לא "מסוים". והוא לא היה "רק" ראש ממשלה אלא גם שר ביטחון! אהוד ברק, ראש ממשלה עם תואר אקדמי, היה לעומת זאת אחד מראשי הממשלה הגרועים ביותר של מדינת ישראל. את ההצעה של ליצמן אפשר לשכלל בעתיד ולהחיל אותה גם על מינוי שרים, סגני שרים, וכך גם אחד כמו ליצמן יראה לעולמים את משרד הבריאות מבפנים רק לאחר בידוק ביטחוני בשער הבניין. ויהיו כאלה שירצו להכיל את החוק הזה - עם הרבה היגיון, גם על ח"כים, ואז כל חבריו של ליצמן, מהסיעות החרדיות, יראו את פנים הפרלמנט הישראלי רק לאחר שיבקשו בטלפון מח"כים חילוניים אישור כניסה לבניין.

אין ספק שהצעת החוק הזו, הבאה מרגשי נקמה בלפיד שניסה להדיח את ליצמן מראשות משרד הבריאות, היא קודם כל תפגע כבומרנג דווקא בייצוג הפרלמנטארי והמיניסטריאלי החרדי, ואף בו עצמו. יתרה מכך, גדולי ישראל תמיד הדגישו את סלידתם מההסכלה החילונית ומ"כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה" הצבאי, והנה בא הליצן הזה ויורק במורשת הדורות הבסיסית של היהדות התורתית, ובמיוחד בגדולי ישראל!

המפלגה שבדרך?

השבוע הופתענו לגלות, אומנם ברמיזא, כי האיש שחיבל לפני עשרות שנים את אבו גי'האד - סגנו דאז של יאסר ערפאת, היה בוגי יעלון, ומי שסייע לו בכך היה אהוד ברק. בהזדמנות הזו גם הזכירו לנו השניים את "עברם הצבאי המפואר", קצת יותר משנה לפני הבחירות לפרלמנט הישראלי. העיתוי היה מדויק והמראיין היה אוהד. עד עכשיו ידענו רק שברי דברים. ידענו שיעלון יקים רשימה פוליטית-אישית (כמו שכבר עשו בעבר ליברמן, כחלון, לבני ולפיד...) ושאיתה הוא יחפוץ לחזור לחיים הפרלמנטרים, ומסתמא שגם לחיים המיניסטריאליים. שמענו לא מכבר שאהוד ברק שאג שוב והבטיח שיחזור לפוליטיקה ולפרלמנט בפעם השלישית, ישר מהקרשים. לליכוד יעלון כבר לא יחזור ולעבודה ברק לא יחזור. והנה השבוע פתרנו את שאלת הסיכויים הקלושים שלהם - בימים שאחוז החסימה בשיאו. השניים כנראה ילכו יחדיו כי רק הם לכך נועדו. סיפור החיסול של אבו גי'האד לא רק שהוא המנוף להתחלה חדשה וטובה יותר אלא שהציבור עוד יראה אותו שוב ושוב בתעמולת הבחירות של השניים, בעוד כשנה. מי יהיה ראשון ומי יהיה שני ברשימה הגנרלית הזו עוד נראה אבל כמו שהסרט הראה לנו הרי שלבוגי עלון תהיה עדיפות למקום הראשון, כי הוא זה שווידא את הריגתו של אבו גי'האד. יעלון יביא עימו למפלגה את הליברלים שבין מצביע הליכוד ואילו ברק יביא עימו את הניצים של מפלגת העבודה, שאינם חפצים באבי גבאי משום שלאחון אין רקורד של גנרל, אך גם משום שיעלון הוא "מלח הארץ", שצבעו לבן.

ובשולי הסיפור, הרי שאחד ה"טוקבקים" של הכתבה שאל את יעלון מה ההבדל בין וידוי ההריגה שיעלון עשה לאבו גי'האד לבין וידוי ההריגה שבגינו אליאור עזריה יושב בכלא, ושכנגדו יצא אותו בוגי יעלון בעצמו? אני חושב שה"טוקבק" שאל שאלה נכונה וממוקדת והתשובה היא שכך תיראה האמינות של המפלגה החדשה הזו, של שניים שפוסחים על שני הסעיפים. הייתי מציע להם לצרף גם את שאול מופז וכל ההצגה שלהם תהיה מושלמת.

תאריך:  28/12/2017   |   עודכן:  28/12/2017
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שני ליצנים ושני גונבי דעת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
28/12/17 12:54
 
מילואימניק בעבר
31/12/17 09:29
2
סניל
28/12/17 15:57
3
שוחר-שלום
29/12/17 07:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
'חג המולד' נחגג השבוע אצל הנוצרים, כי על-פי אמונתם נולד ביום זה ה'איש ההוא'. אבל לתדהמתי גם אצלנו חגגו זאת. מי? למשל, האוניברסיטה העברית בירושלים ששבתה מלימודים לרגל המאורע...
28/12/2017  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
שנת 2017 מסתיימת. מה היו התופעות/תהליכים מרכזיים באזור שלנו בשנה זאת? מה שהיינו עדים לו הוא בעיקרו המשכיות של ארבעה תהליכי יסוד העוברים על האזור:
28/12/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
כאשר קוריאה הצפונית טוענת שיש ברשותה פצצת מימן, בעלת יכולת הרס העולה בעשרות מונים על עוצמת הפצצות שהוטלו לפני 72 שנים על יפן - כולל טילים בליסטיים בין-יבשתיים המסוגלים להוליך פצצה זו לכל מטרה בעולם - וגורלם של מיליארדי בני אדם נמצא בידיהם של מנהיגים מעטים שאינם בוחלים ברטוריקה מתלהמת, מציאות זו מעלה חשש כבד בנוגע לעתיד קיומה של האנושות. נראה ש-2017 מסתמנת כמתוחה ביותר בעולם מבחינת הסכנה לפריצת מלחמה גרעינית כוללת. קביעה קודרת ומאיימת זו יוצאת השבוע מבית מדרשם של המדענים המפעילים את 'המגזין למדעים גרעיניים' הקרוי מערכת "שעון יום הדין".
28/12/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
לרגל יום השנה למבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה, שהיה סבב הלחימה הראשון מול ישראל ב-27 בדצמבר 2008, פירסם משרד הפנים הפלשתיני בעזה הודעה רשמית כי רצועת עזה נמצאת במצב של יציבות ביטחונית והוא לא יאפשר לשנות את המצב וישמור על היציבות למרות כל האתגרים והשינויים.
28/12/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים

28/12/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il