|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

להביט מזרחה

ההתפרצויות באירן הן איתות של זרמי עומק קדומים העולים משכבות תרבותיות ולאומיות אבל בכיוון הפוך - נגד ההפיכה האיסלאמית הכפויה השיעור הזה רלוונטי גם לזירה שלנו
09/01/2018  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
התפרצויות באירן [צילום: ואחיד סלאמי/AP]


כשבע שנים חלפו מאז החלו המהומות בעולם הערבי שכונו "האביב הערבי" - במחצית דצמבר 2010 הן פרצו בתוניסיה ולקראת סוף ינואר 2011 שטפו את מצרים ומשם את העולם הערבי, בדרכן למה שבדיעבד התברר כחורף ערבי. שבע השנים הללו אינן רק מציאות יומיומית קשה לעמי האזור שמאות אלפים מהם נטבחו ומיליונים הפכו פליטים; הן גם משל ושנינה לעיוורון שלקו בו חלקים נכבדים מהעילית המערבית ביחס לאזורנו.

עוד לפני שנצלול להבנת המנגנון שאפשר - ועדיין מאפשר - את העיוורון הזה, כדאי לציין יחידת זמן נוספת שאנחנו עדים לה בימים אלה ממש: המהומות הנוכחיות באירן, מזכירות את המהומות שפרצו שם במחצית יוני 2009 בעקבות זיוף תוצאות הבחירות.

המהומות אז פרצו בשנה הראשונה לכהונתו של ברק אובמה כנשיא, והנוכחיות - בשנתו הראשונה של דונלד טראמפ. חשוב להבדיל בין אירן לבין העולם הערבי - מבחינות רבות: היסטורית, תרבותית, דתית ועוד. עם זאת, לא פחות חשוב גם לראות את המכנה האיסלאמי המשותף.

ב-1978 פורסם ספרו המשפיע של אדוארד סעיד, "אוריינטליזם". סעיד טען שהמזרח התיכון כפי שאנחנו מבינים אותו, אינו קיים "באמת" "במציאות", אלא הוא פרי הבנייתם של חוקרים ויוצרים בני המערב שקראו את האזור במשקפיים התרבותיים שלהם, ויצרו את מה שכונה "האוריינט" (המזרח, מול האוקסידנט הוא המערב).

המזרח התיכון במחקרים המערביים, אמר סעיד, הוא קריקטורה, אוסף של דימויים ומונחים שנוצרו בשפת שיח מסוימת "פוליטית", שאינה משקפת "ידע טהור". בקיצור, סעיד האשים את המחקר המערבי בגזענות ובחוסר הבנה של עמי ערב והאיסלאם.

דבריו נחו על קרקע פורייה בחשיבה המערבית, שסבלה כבר אז מרגשות אשמה ביחס לקולוניאליזם האירופי שניצל את העולם הערבי (ואת עמי אפריקה ואסיה). בשנות ה-60 החל תהליך שהגיע לשיא בעשור האחרון בקמפוסים המערביים, שבו באופן לא רשמי השתנה ייעודה של האוניברסיטה ממרכז של ידע החותר להשגת והבנת ה"אמת" - תהיה מה שתהיה - למרכז ידע החותר ל"צדק חברתי".

ארבעת העשורים שחלפו מאז פורסם ספרו של סעיד, והדיון הסוער שהתחולל בעקביו, עמדו בסימן סירוס המחקר והשיח על אודות העולם הערבי והמוסלמי. על הקמפוסים האמריקניים השתלטה תרבות של קורבניות (victimhood), שלפיה ככל שאתה ממוקם גבוה יותר בהיררכיה של הקורבן (בלשוננו: ככל שתצליח להוכיח ש"דפקו" אותך יותר מהשאר), כך עולה מידת ה"צדק" בדבריך ומספקת הגנה מפני כל ביקורת.

הביקורת על מי שזכה למעמד של קורבן מסומנת מייד כ"גזענות" ו"עליונות לבנה" ושלל הגדרות המצדיקות את האלימות המדהימה באוניברסיטאות - שפעם חיפשו אחר האמת - נגד כל מי שכופר בהנחות היסוד של השמאל הליברלי. אלה הפכו לאקסיומות דתיות, אורתודוקסיה חילונית שהקימה אינקוויזיציה המעלה על המוקד התקשורתי והציבורי מאמינים שסרחו וסטו מהדרך.

הדברים עולים בקנה אחד עם המאמץ לשלוט בשפה - ובאמצעותה בתודעה - באמצעות מנגנון התקינות הפוליטית. אנחנו נקבע מה מותר לומר וממילא מה נכון לחשוב. הקורבן התורן, שנחשב כיום למסכן ביותר בשיח המטורלל הזה הוא, למרבה הפליאה, המוסלמי, ש"ניצח" קבוצות מיעוט אחרות (שחורים, להט"ב וכו') בתחרות על ליבם של הליברלים במערב. אפשר לנחש היכן מקומה של ישראל במשוואה הזאת.

התהליך התרבותי האדיר הזה, שרק קצה קרחון זעיר ממנו הוזכר כאן, הכין את הקרקע לאופן שבו התייחס חלק דומיננטי בעילית האמריקנית והאירופית למהומות במדינות ערב: החל בכינוי הרומנטי שניתן להן - "האביב הערבי", על משקל "אביב העמים של 1848", או "האביב של פראג" (1968) - וכלה בעיוורון המדהים כלפי זרמי העומק שנחשפו בגלוי מול עינינו המשתאות, אבל זכו להתעלמות מהם בתוספת נזיפה כלפי משקיפים שפירשו אחרת את המאורעות.

כשבועיים ומשהו לאחר פרוץ המהומות במצרים, עמד עיתונאי ה"ניו-יורק טיימס", תומס פרידמן, שיכור מאושר בכיכר תחריר, והתפייט על מה שנראה בעיניו כשחזור של אירועים היסטוריים מקבילים באירופה. הוא תקף את ממשלת ישראל על הסתייגותה מהאירועים ועמידתה מהצד.

לא היה לו ספק שאין להפיכה הזאת קשר עם האחים המוסלמים: "מה שעשה את ההתקוממות כה מרשימה - ובמובן מסוים כה מסוכנת לאוטוקרטיות אחרות באזור - הוא בדיוק העובדה שהיא לא נשלטה בידי האחים המוסלמים ולא קיבלה השראה מהם", כתב.

שבוע ימים לאחר "הגלויה מקהיר" ששלח פרידמן לעיתונו, נאם באותה כיכר מי שהיה מקור השראה לאחים המוסלמים, השייח' הגולה יוסוף קרדאווי, בפני יותר ממיליון מפגינים. בהמשך נפלה מצרים לידי האחים המוסלמים, עד להפיכה הצבאית של א-סיסי.

פרידמן פרסם בסוף המילניום הקודם ספר בשם "הלקסוס ועץ הזית" שבו הביע ביטחון בניצחונה של הטכנולוגיה, הגלובליזציה ואוטוסטרדת המידע (מכונית הלקסוס) על פני התפיסות המסורתיות המייצגות עולם ישן (עץ הזית). זו גם הייתה רוח הדברים בנאום קהיר של אובמה ביוני 2009.

אופן החשיבה הזה אינו גורם לאדם היחיד לעמוד נפעם מול תהליכים היסטוריים אדירים ולחוש את אפסותו; ההפך: הוא עוטף את בעלי ההשקפה הזאת בהיבריס פוליטי ותרבותי, שהינה הם יכולים לכפות על ההיסטוריה לשנות מהלכה ולהיות יותר "רציונלית" ופחות דתית ומיתית. אלבר קאמי דיבר בספרו "הדֶבֶר" על תושבי העיר אוראן - המייצגת את הציוויליזציה המערבית - ש"לא למדו דרכי צניעות", ולכן לא ידעו להתגונן מפני המגפה כשזו התקיפה אותם.

הינה, ראו מה קרה ל"לקסוס" הפוליטי במזרח התיכון. מדינות ערב הוקמו רובן אחרי מלחה"ע הראשונה בחלוקת השלל בין מעצמות אירופה. הלאומיות המערבית נכפתה על המבנים השבטיים הקדומים של עמי האזור. כך הודבקו בכוח קבוצות אתניות עוינות, והומצאה להן לאומיות סורית, עירקית, לובית וכדומה.

האביב הערבי היה אולי רנסאנס - אך לא במשמעות ההיסטורית של המונח האירופי, אלא במשמעותו העמוקה: לידה מחדש וחזרה למבנים הפוליטיים הקדומים של האזור, היציבים מהיצירים המדיניים המלאכותיים שנכפו על עמי ערב. אפשר לראות רנסאנס הפוך גם בטורקיה, שבה מתחוללת הפיכת נגד, וחזרה מהמהפכה הכמאליסטית החילונית של אטאטורק, למבנים מסורתיים מוסלמיים.

אירן יוצאת דופן בשל ההיסטוריה התרבותית והדתית הפרסית שעיצבה אותה לפני הכיבוש המוסלמי. ההתפרצויות המהפכניות שם אף הן איתות של זרמי עומק קדומים העולים משכבות תרבותיות ולאומיות פנימיות אבל בכיוון הפוך - נגד ההפיכה האיסלאמית שנכפתה על האומה הזאת. השיעור הזה צריך לעמוד לנגד עינינו בבואנו לבחון את הזירה הפרטית שלנו.

פורסם במקור: ישראל היום (4.1.18)
תאריך:  09/01/2018   |   עודכן:  09/01/2018
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להביט מזרחה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמעד
10/01/18 15:13
2
סיימון טמפלר
10/01/18 15:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
המלחמה בין שלוחת דאעש בסיני לבין תנועת חמאס מחריפה ונכנסת לשלב חדש. קשה כמעט לזכור שעד לפני כשנה היה שיתוף פעולה הדוק בין השלוחה הזו המכונה בשם "מחוז סיני"(ווילאיאת סינא) לבין הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אל-קסאם", במסגרתו אימנו אנשי הזרוע הצבאית של חמאס את הפעילים החדשים של דאעש בצפון סיני, השתתפו בפיגועים נגד מטרות מצריות ואיפשרו לפעילי דאעש להיכנס לרצועה דרך המנהרות ולקבל טיפול רפואי בבתי החולים ברצועה. בתמורה, סייעו פעילי דאעש בהברחות של אמצעי לחימה מסיני לרצועת עזה. עם הזמן, שינתה חמאס את האסטרטגיה שלה בעקבות חילופי ההנהגה בבחירות הפנימיות.
08/01/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לא רחוק מהנמל הצפוני-מזרחי של זאיד באבו-דאבי, בווילה מודרנית עם בריכת שחייה, אזרחים מערביים מלמדים אזרחיים מקומיים את אומנות הריגול. היום מתחיל בשיעור יסודות. בשעה 10 בבוקר שיעור על מהו מודיעין. בימי חמישי הם לומדים כיצד לתפעל צוותי מעקב של ארבעה עד שישה אנשים. במהלך השבוע הראשון הם מתרגלים מעקבים, בשבועות לאחר מכן הם כבר יוצרים סיפורי כיסוי כדי להשתתף באירועים של דיפלומטים, לומדים כיצד לגייס ולטפח נכסים מודיעיניים. חצי שעה ממרכז אבו-דאבי, נמצא מקום שנקרא "האקדמיה". זהו מתקן אימונים נוסף, הדומה ל"חווה" של סוכנות הביון המרכזית (CIA) שבדרום-מזרח וירג'יניה.
08/01/2018  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
המופתי של ירושלים והרשות הפלשתינית, השייח' מוחמד חסיין, הודיע (יום ה', 4.1.18) בתום דיון במועצה האיסלאמית הדתית העליונה, כי אסורה כל פעילות במטבעות וירטואליים, כדוגמת הביטקוין.
04/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
בסוף דצמבר החלו מחאות באירן ביותר מ-30 ערים במדינה, אך בטהרן עצמה המחאות היו מוגבלות יחסית. מה שעורר את המחאות אלו החששות הכלכליות של התושבים, בעיקר בשל עליית מחירי המזון. עד מהרה המחאות התפתחו לביטוי רחב יותר של התנגדות למשטר, כולל שחיתות, ריכוזיות יתר, פיקוח על חופש הביטוי ומעורבות אירן בסכסוכים באזור בעיקר בסוריה. רוב המחאות היו שלוות, אך כמה מפגינים תקפו משרדי ממשלה מקומיים וקרעו תמונות של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי.
04/01/2018  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
המשטר באירן הוציא בסוף השבוע לרחובות בבירה טהרן ובעיר משהד עשרות אלפי אלפי מפגינים להפגנות תמיכה לציון דיכוי "המחאה הירוקה" באירן בשנת 2009 על-רקע הזיופים בבחירות.
31/12/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
ארז שושני
ארז שושני
ישנה חשיבות רבה לצרוב כבר כעת בתודעה הציבורית את ההכרח לחוקק בחוק יסוד מספר עקרונות מרכזיים לשמירה על הביטחון הלאומי בעתיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il