|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הימים שהייתה רוח ציונית חזקה

אני מתגעגע לימים שאולי לא הייתה לנו מדינה אבל הרוח הציונית הייתה פה חזקה ואיתנה. אני נזכר במאמר שכתב סבי, ד"ר יהושע ייבין, בשנת 1934, כאשר המדינה הייתה חלום רחוק. בעקבות קיצוץ נוסף במכסות העלייה היהודית לארץ החליטה אספת הנבחרים להכריז על יום שבתון. באותו יום רביעי, ט' בסיוון תרצ"ד היישוב היהודי כולו בארץ שבת ממלאכה. בעקבות כך פרסם סבי, את טורו "היד היהודית רבת הכח"
14/01/2018  |   יורם ייבין   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

פעם היה ברור לכולם שציונות בנוסף לעליה לארץ ישראל, זה הפרחת השממה, זה בניין הארץ ויישובה, זה גאולת האדמה והארץ. החלוצים בני העליות הראשונות הבינו את זה בליבם. ואילו בגמרא כבר נאמר (מסכת סנהדרין דף צ"ח ע"א) - "ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה שנאמר (יחזקאל לו, ח) "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא". ומסביר שם רש"י, כשתיתן ארץ ישראל פרותיה בעין יפה - אז יקרב הקץ, ואין לך קץ מגולה מזה.

ואילו עתה אנו עומדים לפני הריסה נוספת של בתים בארץ ישראל, בעקבות פסיקת בג"ץ לגבי הבתים בנתיב האבות. והמחשבה על פסיקות בג"ץ קודמות שחייבו הריסת יישובים פורחים כמו במיגרון ובעמונה ועל ה"הינתקות" והרס היישובים בגוש-קטיף וצפון השומרון. וכל זה עבור מה, כדי שהגבעות עליהם היו היישובים יישארו שוממות. וההתנגדות העצומה לחוק ההסדרה, שימנע פינויים והריסות, ההזהרה שהוא לא יעבור בג"ץ. ואני לא יכול שלא לחשוב שבג"ץ רוצה להחזיר את הארץ לשיממונה, שהם לא יכולים לסבול שאנחנו בעלי הארץ הזו, שהם מוכרחים להתנגד לפריחה, להצלחה, לגאולת הארץ. הם רוצה מדבר חזרה, הייתכן?

זכור לי הסיפור של ראשוני מתיישבי גוש-קטיף, איך הגיעו אליהם השייחים מאזור עזה לברך אותם. איך הם הגיבו כשהמתיישבים סיפרו להם שהם מתכוונים להקים חקלאות באדמות גוש-קטיף. השייחים צחקו ואמרו שהאדמה מקוללת, הם ניסו במשך שנים לגדל עליה ולא הצליחו, אין סיכוי הם אמרו. וכולנו יודעים איזו חקלאות נהדרת הייתה בגוש-קטיף, ייצוא לאירופה והצלחה כבירה. והיום, כאשר החמאס שולט בגוש-קטיף, האדמה חזרה להיות מדברית ושוממה.

ואני לא יכול שלא לחשוב שחלקנו שכח את עיקרי הציונות, שפתאום יישוב הארץ, הפרחת השממה הם כבר מעשה רע בעיני חלקנו. ואני מתגעגע לימים שאולי לא הייתה לנו מדינה אבל הרוח הציונית הייתה פה חזקה ואיתנה. אני נזכר במאמר שכתב סבי, ד"ר יהושע ייבין, בשנת 1934, כאשר המדינה הייתה חלום רחוק. בעקבות קיצוץ נוסף במכסות העלייה היהודית לארץ וכנגד שורת צעדים נוספים הפוגעים ביישוב היהודי החליטה אספת הנבחרים להכריז על יום שבתון. באותו יום רביעי, ט' בסיוון תרצ"ד היישוב היהודי כולו בארץ שבת ממלאכה. בעקבות כך פרסם סבי, את טורו "היד היהודית רבת הכח" בעתון המפלגה הרוויזיוניסטית "חזית העם".

סבי לא יכול היה שלא להבחין בשיתוק הכללי שהשביתה הסיבה, הוא מציין את הפיתוח העצום שהארץ נהנתה ממנו, הוא מדייק ומציין שמי שמשנה, בונה, מפריח ומחייה את הארץ אלו הם היהודים. המראה של יריד המזרח בגני התערוכה של היום כשמצידו השני של הירקון שייך מוניס הערבית, עלובה ומוזנחת, הניגוד הבולט בין בנייה, מודרניות, התרחבות, יצירה והתקדמות לבין שממה ועמידה במקום מביאים את סבי להכרה שאנו בעלי הארץ, שעבורנו הארץ נפתחת ושאנו, היהודים, אנו השולטים בה. צריך לזכור שבזמן שמאמר זה נכתב היו בארץ כ-250,000, רבע מיליון יהודים בלבד. ולעומתם היו בארץ כ-850,000 ערבים. למרות זאת סבי הרגיש והבין וידע שאנו, היהודים, בעלי הארץ. שארץ ישראל שייכת לנו.

והיום? היום התיאור של 1934 כל כך רלוונטי. כמובן שכל התנאים השתנו, שהארץ עברה תנופת פיתוח אדירה, יש לנו מדינה יהודית, אין חשש מרוב ערבי, אין חשש מפרלמנט עם רוב ערבי (כמו שהבריטים זממו להקים ב-1934), אין מגבלות על העלייה היהודית וכו'. אבל, ההבחנה של מי מפתח ומרחיב את הארץ, קיימת ולא השתנתה.

כולנו רואים וקוראים על התלות של תושבי הרשות הערבית בהנהגתו של אבו-מאזן בחשמל, בתעשיה, במים, ברפואה מתקדמת ולמעשה בכל אמצעי החיים המתקדמים. זה נכון, רמאללה פורחת, בתי קפה, קניונים, בתי שעשועים. אבל מה עם תעשיה, זה לא קיים שם. הערבים יודעים לקחת את הכסף הרב שנשפך עליהם מאירופה, בעיקר, ולהפוך את חייהם לנוחים יותר. אבל הם לא משקיעים בעתיד, ביצירת חיים עצמאיים שלהם. הדבר היחידי שהם משקיעים בו למען העתיד הוא כוח מזוין, כוח משחית, כוח הרס.

וכמו אז גם היום, אנשי ה"מה יפית" (כינוי ליהודים המתרפסים בפני הגויים) קיימים והם ממשיכים להטיף לנו כמה אנחנו חלשים ותלויים בעולם. היום חלקם כבר עובד תמורת שכר אירופי וחלקם לא מתבייש להשמיץ את המדינה בתקשורת הזרה.
אבל נדמה לי שאם בוחנים את המצב היום בצורה אוביקטיבית מגלים שלא רק שיש לנו מדינה פורחת, צבא חזק, כלכלה איתנה אלא גם חלקים גדולים יותר ויותר בציבור כבר מרגישים בכל טיפה בדמם שהארץ היא שלנו ורק שלנו.

היד היהודית רבת הכוח

השבתון של יום ד' הוכיח עוד פעם, מה היא היד היהודית בארץ ומה כוחה. יד יהודית זו היא הבונה את הערים, המוציאה מן השממה את ירק הפרדסים הנפלא, המניעה את כל גלגלי החרושת והתעשיה. וכשיד זו שובתת – אז נפסק מהלך כל החיים. אז עומדים בלי זוז המוטורים הכבדים; אז מתרוקנים הכבישים מכל מכונית ואופנוע; אז נסגרים שערי הפרדסים ואין השקאה לצמח. ודאי, יש מקומות שהחיים בהם נמשכים: אורחות הגמלים עם מטעניהן עוברות בדרכן; העיזים רועות על מדרוני ההרים. אבל חיים – אותם החיים הממשיים של הארץ – אותם החיים הדינמיים לאין שיעור שיש להם ערך בעולם, שיש להם "ערך" בשביל השלטון (כי רק ממנו הוא שואב את מסיו הכבדים ואת מיליוני-העודף) מפכים רק במקום שפועם המרץ והרצון היהודי.

לא אכפת, אם סיר ארתור וואקופ מופיע בתערוכה ואינו מזכיר בנאומו אף במילה אחת את המילה "יהודים". לא אכפת! את המילה הזאת מזכירים גם בלאו הכי שדות הארץ הזאת, שהפכו ברכה; חולות המארה של תל אביב, שהפכו לכרך היפה ביותר במזרח הקרוב. את המילה "יהודים" זועק כל עץ נטוע וכל גבעול שצץ מן הקרקע, כל בית חרושת חדש וכל כביש חדש שיוצק על החול. כל זה אומר לנו; אומר לעולם כולו: אנו – הכוח הסוברני בציון, הסוברני כבר כיום (שמבלעדיו אין כאן כלום), ולנו – הזכויות המלאות בארץ זו. כי היד היהודית רבת הכוח היא כאן הכל, ואילו קרה מקרה והיא הייתה נעלמת מכאן, הייתה הארץ במשך שנים מספר נהפכת לאותה שממת המארה, כמו שנהפכה בידי אדום וישמעאל אותה ארץ הברכה שעברה להם בירושה מיהודי הבית השני.

לא התכוונתי ע"י הדגשה זו לנטוע את הכרת הסוברניות שלנו בשליטים, שיודעים בתערוכה יהודית לנאום נאום ארוך, מבלי להזכיר את בוני הארץ ואדוניה החוקיים; אף לא באידיאולוגים של ה"דו-לאומיות" ו"המה-יפית" המתמוגגים מנחת כשערבים מואילים לכבד בנוכחותם את חג הביכורים בחיפה. אבל הייתי רוצה שאנו, אנו בעצמנו, כל יהודי ויהודי בארץ הזאת, אם הוא עובד על פיגומי הבניין, או בפרדס, או מקים כאן בית חרושת חדש, או יוצק כביש חדש בשממה – נהיה חדורים הכרה זו, הרת הכוח שלנו. שקר טפלו עלינו אלה ששיננו באוזנינו השכם והערב "זכור כי עפר אנחנו". שקר בפיהם של הליקבידטורים הסוציאליסטיים, המשתדלים לשכנע אותנו יומם ולילה, כי אנו אפס, כי אנו תלויים כולנו בבת צחוקם האדיבה של בדואי המדבר, או בקפריזות של פקידים קולוניאליים, הרגילים לטפל ב"נייטיבס". אנו, רבע המיליון על אדמת המולדת, אנו – שכל מה שקיים וחי בארץ הזאת הוא פרי זיעתנו ודמנו, אנו – עם העורף הכביר של ששה-עשר המיליונים בעלי ההשפעה בעולם, שא"י היא בשביל רובם שאלה של קיום או חדלון – אנו כוח כביר, אנו יכולים להיות כוח כביר באותו רגע שנרצה בכך. דומים הם כל אלה המרדימים אותנו, המחניקים כל התפרצות מחאה, המנענעים ראש אחרי כל גזירה לאותם גמדים מכוערים באגדה שכופתים בעבותות את הענק ומיישנים אותו – ובאותו רגע שהוא מתעורר הוא מנתק את העבותות ויודע לעמוד בשער בפני אויביו.

נתקו את עבותות ההרדמה והחידלון, יהודים! כבר מזמן היה צורך שנשתחרר מאותו "תסביך הנחיתות", שאינו יונק מכלום – מחוץ לכוח האפרט הפרזיטי של הנהגה מדומה השוקדת לפתח אותו ולעשות אותנו עבדים נרצעים לשלטון. אנו – הכוח בארץ הזאת, הכלכלי והרוחני – ולא רק הכלכלי והרוחני, אם נרצה בכך, ועם נוער כביר עם אפשרות להישען על מיליונים אחים באירופה – בכל רגע שאנו נלחמים ופורצים את שערי הארץ למענם, מועצה מחוקקת, קנטוניות, המלכת מלך ערבי, עראביזאציה של המשק היהודי, מלווה הפיתוח – כל אלו הם סיוט מבהיל וסכנת כליה, בשעה שאנו נכנעים ומדברים בשפת עבדים. כל הסיוטים האלה מתנדפים כעשן, בו ברגע שאנו מרגישים ונותנים להרגיש לאחרים את כוחנו – ואת רצוננו שלא להיכנע לפגיעות בזכות שלנו למולדת. כשם שציד התיירים התנדף כעשן לאחר הפגנת הזעם התל אביבית; כשם שנצטמצמו גזירות פאספילד לאחר נחשול המחאה הראשון, הן היו מתבטלות לגמרי אלמלא ההחנקה שלהן מצד ההנהגה הוויצמנית – כך כל מחאה פעילה תועיל, וכל מחאה תבוא ממילא בשעה שאנו נרגיש את כוחנו ואת יעודנו בארץ.

לא גרים ולא אורחים, אף לא "שותפים למולדת" עם עם-אחר אנו כאן אלא יוצרי הארץ, במקום שהיה לפנינו רק שטח גאומטרי שאינו ראוי לישוב אדם, לא בתוקף קומבינציה מקרית זו או אחרת יש לנו כאן הזכויות, אלא משום שארץ זו היא שלנו מדור דור, ומשום שהמיליונים של יהודי דורנו, שהקרקע בוער תחת רגליהם בכל מקום ומקום, הטילו עלינו את היעוד לפתוח לפניהם את המולדת, ומשום שיעוד זה קיבלנו בירושה משמונים דור שנשרפו על מדורות ועונו באינקביזיציה ונשחטו וגורשו מארץ לארץ – וציון וירושלים הייתה משאת נפשם ודמם.

והכרת סוברניות זו, שאינה כיום עוד סוברניות במחשבה ובנפש, אלא אדנות שבמציאות של הארץ (כפי שנתגלה הדבר באותן השעות כשהיד היהודית מפסיקה את עבודת היצירה שלה) – הכרה זו צריכה למלא כל אחד מאתנו לא רק ברגעי השבתון המעטים, אלא בכל רגע ורגע בחיינו.

היד היהודית היא רבת כוח בשעה שהיא תרגיש בכוחה זה. ואז, כשנשתחרר מכל תסביך העבדות והאפסות שהטילו עלינו הליקבידטורים, אז שום גזירה לא תצלח עלינו.

מקודם אנו צריכים להרגיש בכל טיפה בדמנו שהארץ היא שלנו, ואז הארץ תהיה שלנו.
▪ י. ה. ייבין

תאריך:  14/01/2018   |   עודכן:  14/01/2018
יורם ייבין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הימים שהייתה רוח ציונית חזקה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
14/01/18 19:23
 
יורם ייבין
16/01/18 15:54
2
קורןנאוה טבריה
18/01/18 08:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסופרת הישראלית שרה אנגל, ספדה (שבת, 13.1.18) לשופט אליהו וינוגרד שנפטר בגיל 91. השופט וינוגרד היה השופט במשפטם של שרה אנגל ובעלה דאז שמעיה אנגל, בגין מעורבות ברצח כפול של שולמית שלי ומישל נחמיאס. בעוד שבעלה הורשע ברצח, שרה אנגל זוכתה מחמת הספק. השופט וינוגרד כתב עליה בפסק הדין, כי לדעתו שרה הייתה בסוד האירועים, איך יש מרחק רב מכך ומהטענה שהייתה יוזמת הרצח.
14/01/2018  |  שרה אנגל  |   מאמרים
יש משהו חינני בנזיפה שהעניקה שרת המשפטים הצעירה לזקן השבט, נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, בעקבות אמירתו שמגילת העצמאות היא בעלת מעמד חוקתי.
13/01/2018  |  יוסי דר  |   מאמרים
אני מאמין שרוב הציבור כבר שכח כי -פעם, בעבר הרחוק, הטיל הנשיא שמעון פרס על ציפי לבני את התפקיד להרכיב ממשלה כיוון שמפלגתה השיגה את מספר המנדטים הגדול ביותר, אך המשימה לא צלחה ולבני הרימה ידיים ולא הפכה להיות ראש הממשלה.
13/01/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
במשך שנים לא מעטות נהגתי לצפות בתוכנית "לונדון וקירשנבאום", שהייתה מעניינת במגוון נושאיה ומשעשעת בגישתה הלא מתנשאת על הצופים. למרבה הצער הלך מוטי קירשנבאום לעולמו והתוכנית נותרה עם ירון לונדון כאחראי בלעדי לבחירת הנושאים. במתכונת ההגשה החדשה הפך לונדון למגיש יחיד ההולך אחר חמדת לבו, כפי שהיא באה לידי ביטוי גם בהגיגים הפרו-פלשתינים, שהוא מפרסם דרך קבע בידיעות אחרונות.
12/01/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
נושא האמונה כן או לא, מעסיק אותנו לא מעט. אותנו, הכוונה ליהודים, כי אצל עמים אחרים הנושא הזה לא כל כך תופס מקום. כי אצלנו היהודים, האמונה היא בטבע, חלק מהמהות שלנו. לכן אפשר לשמוע לא פעם אנשים אומרים שהם מאמינים למרות שעדיין אינם מגדירים עצמם כשומרי מצוות. וזה נכון, הם אכן מאמינים. לפי זה יוצא שהשאלה הנכונה היא לא אם מאמינים אלא עד כמה האמונה באה לידי ביטוי בחיי היומיום שלנו. בפרשת השבוע אנחנו פוגשים את המושג אמונה וגם את המושג ידיעה. כבר בשבוע שעבר ראינו שמשה מסרב לקבל על עצמו את השליחות להיות הגואל ובין השאר הוא מעלה חשש (שמות ד): [א] וַיַּעַן מֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר, וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי, וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי...
12/01/2018  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il