|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חותר במכוון תחת האמינות הפך את התקשורת לאויבת שלו

מיוחד ל-News1: סדרת כתבות על יחסי טראמפ והתקשורת

טראמפ עלול לגרום נזק ארוך טווח <br>לאמון הציבור בתקשורת ולדמוקרטיה

החשש המרכזי בוושינגטון: עשרות מיליוני אמריקנים יפנו למקורות מידע בלתי אמינים חששות גם מפגיעה בעיתונאים אמריקנים בחו"ל גם תומכיו של טראמפ מסכימים שהוא הפך את השקר לסימן ההיכר שלו חלק מן העיתונאים מודים: התקשורת ליברלית ומנהלת מאבק אישי נגד טראמפ
17/01/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
הבית הלבן לא מגיב
News1 עשה מאמצים ניכרים במשך שלושה חודשים כדי להביא בהרחבה את עמדתו של הבית הלבן בנוגע ליחסיו עם התקשורת ואת תגובתו לדעות האחרות בעניין זה, אך לשווא. פנייה למשרד העיתונות נותרה ללא מענה; ג'וש ראפל, מאנשיו של ג'ארד קושניר, הבטיח להיפגש עם כתב News1 אך לא עמד בהבטחתו; פנייה נוספת, שנעשתה כאשר הח"מ שהה בוושינגטון, לעובדת אחרת – על-פי המלצת אחד מכתבי הבית הלבן – לא זכתה למענה כלל.

שני עיתונאים בכירים, המכירים היטב את התנהלות הבית הלבן, אמרו שאינם מופתעים ושמדובר בצורה הרגילה בה הוא מתייחס לתקשורת תחת הנשיא דונלד טראמפ.

זה קרה ב-21 בינואר 2017, פחות מיממה לאחר השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, פתח את התדרוך היומי הראשון שלו בטענה לפיה מספר הנוכחים בהשבעתו של טראמפ היה הגבוה ביותר בהיסטוריה. העיתונאים שנדחקו בחדר התדרוכים לא האמינו למשמע אוזניהם. כולם עובדים בוושינגטון לא מעט שנים ונכחו בהשבעות קודמות, והיה ברור להם שהמספר היה קטן מאשר בעבר.

לפחות אחד מהכתבים אמר לעמיתיו, שצריך לשקול ברצינות להחרים את התדרוכים הבאים - כי אם דובר הבית הלבן משקר כבר ביום הראשון, מה הטעם לבוא ולשמוע אותו בהמשך? הרעיון לא הגיע לידי ביצוע, אך העימותים בין העיתונות לבין הממשל ובמיוחד עם העומד בראשו לא נפסקו אפילו ליום אחד.

כמו שצריך שניים לטנגו, ברור שצריך שניים כדי לריב - ובמקרה של טראמפ והתקשורת שני הצדדים אשמים כשם ששניהם צודקים; השאלה היא מידת החלוקה של האשמה. בעשרת הימים הראשונים של חודש ינואר נפגשתי בוושינגטון עם תריסר עיתונאים, אנשי אקדמיה ופעילים פוליטיים. כולם מסכימים שהיחסים בין טראמפ לבין התקשורת הם חסרי תקדים, ושמעולם לא היה נשיא שהתייחס בכזאת עוינות לאחד המכשירים המרכזיים ביותר בדמוקרטיה האמריקנית. פחות הסכמה יש לגבי חלקה של העיתונות: האם היא רק עושה את עבודתה, או שמא יש לה הטיה ליברלית נגד הרפובליקנים השמרנים בכלל ונגד טראמפ בפרט.

הכפיל בהבל פה את המספר
צבר יום-יומי של כזבים

גם תומכיו של טראמפ מסכימים, כי הוא מקל מאוד על מי שרוצה לתקוף אותו. אי-אמירת אמת, הטעיות, סילופים, הוצאת דברים מהקשרם ושקרים של ממש הפכו להיות סימן ההיכר של הממשל ושל הנשיא – וגם זה חסר תקדים. היו נשיאים והיו דוברים שאמרו חצאי אמיתות, שלא תמיד היו כנים; הידוע ביותר שבהם היה כמובן ריצ'רד ניקסון. אבל כזה צבר מתמיד ויום-יומי של כזבים, כולל בנושאים שוליים, לא היה מעולם. הנה שלוש דוגמאות מהתקופה האחרונה.

לפני שבועיים טען טראמפ בראיון לניו-יורק טיימס, שיש לו 170 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות; בדיקה פשוטה ומהירה העלתה שהמספר הוא 90 מיליון. כאשר התפרסם ספרו של מייקל וולף "Fire and Fury" גימד טראמפ את חלקו של סטיב באנון בקמפיין שלו ובממשלו, בניגוד לעובדות שהיו ידועות לכל.

בסוף השבוע שעבר התגאה טראמפ בנתונים של סקר שערכה אוניברסיטת קוויניפיאק, ולפיהם 66% מהאמריקנים סבורים שהמצב הכלכלי טוב או מצוין – הגבוה ביותר ב-17 שנות הסקר. אבל טראמפ התעלם לחלוטין מעוד כמה ממצאים באותו סקר. למשל: רק 37% מרוצים מתפקודו לעומת 59% שאינם מרוצים; 63% סבורים שהוא אינו ישר לעומת 34% בלבד המאמינים לו; 59% מול 38% אומרים שלא אכפת לו מהאמריקני הממוצע. והכי מעניין: 49% אמרו שברק אובמה הוא שצריך לקבל את הקרדיט על המצב הכלכלי בו טראמפ מנופף, לעומת 40% בלבד שנתנו אותו לנשיא הנוכחי.


ייזהרו יותר מפני טעויות
גם הם נושאים באחריות

אחרי שהוא עצמו משקר ללא הרף, טראמפ תוקף את התקשורת בביטוי שהפך להיות אחד מסמליו הבולטים ביותר: fake news. זאת, למרות שבמשך למעלה משנה הוא לא הצליח להצביע אפילו על סיפור משמעותי אחד בעניינו שהיה כוזב. היו טעויות, כולל באמצעי תקשורת מובילים, אך כפי שאומרים בצדק העיתונאים איתם שוחחתי: איש לא הוכיח שהדברים נעשו במזיד, וזאת בניגוד לשקריו של טראמפ עצמו.

טראמפ הפך את התקשורת לאויבת שלו, ועשה זאת במפורש כאשר כינה אותה "אויב הציבור מספר אחת". כל העיתונאים, ללא יוצא מן הכלל, מצהירים שההתקפות הללו לא ירתיעו אותם מעשיית עבודתם. אולי הם רק יעשו אותם לעיתונאים טובים יותר, שכן ברור להם שכעת יש להימנע אפילו מטעויות קטנות שהיו עוברות ללא תשומת לב בממשלים קודמים. במילים אחרות: אסור לעיתונאים לעשות את מה שטראמפ עושה, ולספק חומר קל למי שרוצה לתקוף אותם.

כאמור, לא ניתן לנקות את התקשורת מכל אחריות למצב בו היא מוצאת את עצמה. הנחת היסוד של חלק מן המרואיינים היא, שהתקשורת האמריקנית בבסיסה היא ליברלית ולכן נוטה לכיוון הדמוקרטים; אחרים מכחישים זאת, אך נראה שהאמת היא עם הראשונים. להטיה זו נוספה טינה אישית כלפי טראמפ, הנובעת מכמה סיבות. ראשית, התקשורת עצמה מילאה תפקיד חשוב מאוד בעליית מועמדותו, כאשר העניקה סיקור נרחב לקמפיין שלו במפלגה הרפובליקנית – מהסיבה הפשוטה שזה היה הדבר הכי מעניין בסביבה. כעת היא מתחרטת על כך, ומנסה לתקן את ה"עוול".

שנית, טראמפ אינו מסתיר את העוינות שלו לתקשורת הממוסדת – אף אם מדובר ביחסי אהבה-שנאה מורכבים, הבאים לידי ביטוי בכך הוא מתראיין גם לאמצעי התקשורת שהוא הכי אוהב לתקוף. חלק מהעורכים והכתבים מרגישים שמדובר במלחמה אישית ומוסדית נגדם ונגד מקומות עבודתם, והם מגיבים בהתאם. שלישית, טראמפ עוקף בהתמדה את התקשורת באמצעות ציוצי הטוויטר שלו – וגם את זה לא ממש אוהבים בעיתונים, בתחנות הטלוויזיה ובאתרי האינטרנט.

"פראבדה" ברשת פוקס ניוז
מגוחך במקרה הטוב [צילום: ריצ'רד דרו, AP]

האם ההתנהלות הזאת של טראמפ היא טקטיקה, אסטרטגיה או שליפה מן המותן? על כך אין הסכמה, אך הדעה הרווחת היא שמדובר בסופו של דבר בשלושתם יחדיו. טראמפ רוצה להכתיב את סדר היום, והוא עושה זאת – או לפחות מנסה לעשות זאת – באמצעות ציוצי הבוקר שלו. הוא באמת חושב שהתקשורת נגדו ושהוא הצד המותקף והמתגונן. הוא יודע שחלק ניכר מציבור הבוחרים שלו נהנה מכל רגע כאשר הוא תוקף את התקשורת. השאלה היא, האם זה לא יתנקם בו בבחירות הבאות – ועל השאלה הזאת מוקדם מלהשיב.

כידוע, יש יוצא דופן אחד בין אמצעי התקשורת הגדולים: רשת פוקס ניוז, שתמיד הייתה ימנית ושנמצאת בשליטתו של רופרט מרדוק, ידיד אישי ותיק של טראמפ. הבעיה היא, שלעיתים ההגנה של פוקס על טראמפ נראית מגוחכת במקרה הטוב ומזכירה את "פראבדה" במקרה הגרוע. הנה דוגמה מתקופת שהותי בוושינגטון.

טראמפ נכח בגמר טורניר הפוטבול של המכללות, ובעת שירת ההמנון צולם כאשר שפתיו כמעט ואינן נעות. מיד עלתה השאלה האם הוא יודע את מילות "הדגל זרוע הכוכבים". פוקס הגיבה בצילומים משלה, בהם טראמפ נראה שר בהתלהבות. הייתה רק בעיה קטנה אחת: אלו היו צילומים אחרים, מסיומו של ההמנון, החלק שמילותיו ידועות לכל.

החשש המרכזי הוא מפני ההשלכות ארוכות הטווח של התנהלות הבית הלבן. הדעה הרווחת היא, שטראמפ חותר במכוון תחת אמינותה של העיתונות, שממילא הייתה מפוקפקת בעיני לפחות חלק מן הבסיס של תומכיו. התוצאה עלולה להיות, שעשרות מיליוני אמריקנים יפנו למקורות חילופיים ולא אמינים כדי לקבל מידע – שהוא המרכיב החיוני ביותר בקיומה של דמוקרטיה. מכאן תהיה הדרך קצרה למתן אמון בתיאוריות קונספירציה הזויות ובתעמולה זרה – כמו למשל זו שהפעילה רוסיה ערב הבחירות לנשיאות.

חשש נוסף הוא מפני פגיעה בעבודתם ואפילו בבטחונם של עיתונאים אמריקניים בחו"ל, לאור העובדה שהנשיא שלהם הוא שיוצא נגדם בצורה כה חריפה. השלכות אלו, אומרים בוושינגטון, עלולות להאריך ימים אפילו אם טראמפ יהיה נשיא של קדנציה אחת בלבד.

תאריך:  17/01/2018   |   עודכן:  17/01/2018
איתמר לוין, וושינגטון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ עלול לגרום נזק ארוך טווח לאמון הציבור בתקשורת ולדמוקרטיה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליאור קיסוס
17/01/18 08:54
 
מקס פאואר
17/01/18 16:34
2
קורןנאוה טבריה
17/01/18 10:05
3
יעקב יעקב
17/01/18 10:52
4
לא מצביע טראמפ
17/01/18 12:44
 
רון ה.
18/01/18 05:56
5
ציבור יקר
17/01/18 13:06
6
דן ה
17/01/18 17:33
7
הפוך גוטה,הפוך
17/01/18 18:02
8
הבית הלבן לא מגיב
17/01/18 22:10
9
קורןנאוה טבריה
18/01/18 07:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), חשף ברמאללה (יום א', 14.1.18) בטקס הפתיחה של דיוני המועצה המרכזית של אש"פ, כי הבית הלבן הציע לרשות הפלשתינית להקים את בירת מדינת פלשתין בעירייה אבו דיס.
14/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
הרשות הפלשתינית חידשה את המגעים הרשמיים עם ממשלו של דונלד טראמפ, כך מדווח (שבת, 13.1.18) העיתון בבעלות סעודית, אל-חיאת. לראשונה מאז הכרזתו של נשיא ארה"ב על העברת השגרירות לירושלים, הוזמן נציג אמריקני רשמי להשתתף מחר (יום א') באירוע רשמי: טקס פתיחת דיוני המועצה המרכזית של אש"ף שיתקיימו ברמאללה (החמאס הודיע כי אין בכוונתו להשתתף בדיונים).
13/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
העיתון האמריקני, וול סטריט ג'ורנל, מדווח (יום ו', 12.1.18) כי עורך דינו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ שילם חודש לפני הבחירות לנשיאות, 130 אלף דולרים לכוכבת פורנו לשעבר, כדי שלא תתראיין לתקשורת ותספר על קשר מיני שהיה לה עם טראמפ בשנת 2006 (שנה לאחר שנישא למלאניה).
12/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, החליט (יום ו', 12.1.18) לא לבטל לעת עתה את הסכם הגרעין מול אירן - עליו חתם קודמו בתפקיד, ברק אובמה.
12/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
אם לא תסכים מחר (יום ה', 11.1.18) אירן לשינוי בהסכם הגרעין, צפוי נשיא ארה"ב להודיע ביום שישי על ביטולו.
10/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il