|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

טראמפ והתקשורת: החוקר

קרדשיאן במקום מה שחשוב

ג'ין פוליסינסקי היה ממייסדי USA Today וכיום עומד בראש מכון המחקר של Newseum. הוא אינו חושש לגורל העיתונות החופשית, אך מזהיר מפני נסיונות להגביל אותה וקורא לעמיתיו להוכיח שניתן לסמוך עליהם
22/01/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   טראמפ והתקשורת   |   תגובות
שרדה 200 שנה [צילום: קאת'י ווילנס, AP]

מזג האוויר, מכוניות ומשכנתא
ג'יל פוליסינסקי היה אחד ממייסדיו העיתון USA Today ומעורכיו הראשונים. מה סוד ההצלחה, של עיתון שנכנס לפני רבע מאה בלבד ותפס מקום בצמרת לצד עיתונים ותיקים ומבוססים בהרבה? "כתבנו על מה שחשוב לאנשים רגילים, ולא על מה שהעורך חשב שחשוב להם", מסכם פוליסינסקי את כל התורה כולה על רגל אחת. "למה שמנו כזה דגש על מזג האוויר? כי אנשים רגילים צריכים לצאת ולדעת אם יירד גשם או שלג. בשנת 1992 הדיווח העסקי היה על מניות; אנחנו דיברנו על צרכנות – האם כדאי עכשיו לקנות מכונית ומה יקרה למשכנתא".

בשדרות פנסילבניה, בשני שלישים המרחק בין הבית הלבן לבין הקונגרס, שוכן Newseum - מוזאון העיתונות הגדול והמרשים מסוגו בעולם. אלפי מ"ר של עיתונים בני מאות שנים, ציוד תקשורת ממכונות הכתיבה ועד ניידות שידור, קיר הנצחה לעיתונאים שנהרגו ועוד אין ספור מוצגים בכל המדיות. "אנחנו מקדמים את התיקון הראשון" מכריזה ססמתו של המוזאון, ולצורך כך הוא מפעיל גם מכון מחקר והדרכה. בראשו של המכון עומד ג'ין פוליסינסקי, שהיה ממייסדי העיתון USA Today, שהפך במהירות לשלישי בתפוצתו בארה"ב (אחרי ניו-יורק טיימס ו-וול סטריט ז'ורנל).

לוח שנוסף ממש לאחרונה לתצוגת תולדות התקשורת עוסק ב"פייק ניוז". אבל האם בעוד שלוש או שמונה שנים יהיה צורך להוסיף למוזאון אגף שייקרא "קץ העיתונות"? לא, משיב פוליסינסקי. "תלונות על העיתונות היו הרבה לפני שטראמפ נכנס לזירה ויימשכו הרבה אחריו. זה ממש לא חדש: מנשיאים ועד פקידי עיריות - כולם מתלוננים על הסיקור. העיתונות החופשית תמשיך להתקיים, אבל זה לא אומר שאיננו צריכים לשים לב לנסיונות להגביל אותה". פוליסינסקי מזכיר שלנשיא ריצ'רד ניקסון הייתה רשימה של אויבים, כולל בתקשורת, והוא רצה לשים אותם על הכוונת של מס הכנסה, ושבתקופת ווטרגייט ממשלו בחן את האפשרות לשלול רשיונות של תחנות טלוויזיה שהיו קשורות לוושינגטון פוסט, כך ש"כבר עברנו תקופות כאלה.

"התיקון הראשון [המבטיח את חופש הביטוי] וחופש העיתונות שרדו 200 שנה והם טבועים עמוק בתרבות האמריקנית. עמית מנוח שלי נהג לומר שהתיקון הראשון לעולם אינו מובטח אלא נמצא בתהליך לקראת היותו מובטח, וצריך מדי יום להבטיח אותו. אבל אנחנו לא נמצאים בסכנה לאבד אותו".

וושינגטון נפגע מעיתונות וולגרית
פוליסינסקי. מסע בזמן [צילום: Newseum]

פוליסינסקי ממשיך במסעו בזמן אל מעמקי ההיסטוריה האמריקנית. הרי טרומן ספג התקפות קשות, כי הוא לא נתפס כמחליף ראוי לפרנקלין דלאנו רוזוולט הדגול אלא כאדם במשקל קל שהגיע מן המכניזם המפלגתי של הדמוקרטים; וכאשר הדיח את הגנרל דגלאס מקארתור, שהפר פקודה במלחמת קוריאה, נשמעו קולות שטענו "מי זה האיש הקטן הזה ממיזורי שיפטר את מקארתור הדגול". אבל גם
FDR עצמו ספג ביקורת קשה מצד התקשורת שרובה נחשבה אז לשמרנית.

אברהם לינקולן היה מטרה להערות פוגעניות על הופעתו החיצונית ולמטח של ביקורת בטענה שהוא קורע את המדינה. אשתו של הנשיא השני, ג'ון אדמס, אמרה לבעלה שעיתון כלשהו כינה אותו "מלוכני בור" ושזה היה יום לא רע. אפילו ג'ורג' וושינגטון בחר שלא להתמודד לקדנציה שלישית בגלל הביקורת העיתונאית, שהייתה מאוד וולגרית.

אז מה מייחד את טראמפ? מעולם לא היה נשיא שתקף בצורה קולנית כל כך וכוללנית כל כך את התקשורת, משיב פוליסינסקי. לכאורה, המצב לא כל כך נורא, משום שההתקפות הללו אינן מתורגמות למעשים. למשל: לפני שנבחר דיבר טראמפ על הקלה בחוקי לשון הרע, שכיום מחייבים להוכיח זדון מצד המפרסם על-מנת לחייבו בפיצויים – אך מאז שנכנס לתפקידו לא אמר על כך מילה וחצי מילה. אבל טעות לחשוב כך, מתריע פוליסינסקי. "מה שמסוכן הוא התקפות יום-יומיות שיפגעו באמון הציבור בתקשורת, ולכן היא חייבת להיות זהירה עוד יותר כדי להימנע מטעויות, להיות שקופה לגמרי כאשר היא טועה ולהיות אוביקטיבית בסיקור".

אני שואל היכן הייתה האוביקטיביות בסיקור רפורמת המס. "כולם כתבו שהממשל חושב שהפחתת מס החברות תועיל למשק, שהעשירים ירוויחו הכי הרבה מההפחתות, ושאלו אם זה תואם להבטחותיו של טרמאפ בקמפיין", עונה פוליסינסקי. "אם הממשל אומר הרבה דברים חיוביים על הרפורמה, תפקידו של העיתונאי הוא לשאול – וזו איננה דעה קדומה.

"תפקידה של העיתונות, כפי שקבעו אותו האבות המייסדים של ארה"ב, הוא לבדוק את הממשלה. הם לא האופוזיציה, כפי שטוענים חלק מפקידי הבית הלבן. תפקידם הוא לומר: באמת? אתה יכול להוכיח את זה? אולי זה שונה? כל ממשל רואה את העיתונות כאופוזיציה ששואלת שאלות במקום לומר 'הידד, איזה רעיון נהדר'. לממשלה יש צבא אדיר שאומר כמה זה טוב, והתפקיד של העיתונות הוא להציב מעל זה סימן שאלה. לא ראיתי מחסור במי שיגידו לנו כמה הרפורמה הטובה – פקידי הבית הלבן והרפובליקנים בקונגרס. להגיד שזה לא טוב לכולם, לא הופך אותך לאופוזיציה".

"התקשורת מפקחת על עצמה"

"כעיתונאי במאה ה-21 חובתך היא לדווח על נושאים שחשובים לקוראיך בחיים היום-יומיים ולעשות את זה באמינות, בסמכותיות ובדייקנות. עיתונות הרשת הרסה את המודל הכלכלי שהיה בתוקף 100 שנה: תחילה איבדנו את הפרסום ואחר כך איבדנו בהרבה מקומות את התפוצה. עוד לא מצאנו את המודל הכלכלי החילופי, אבל מצאנו שלעיתונות טובה יהיה קהל והוא יישאר איתך הרבה אחרי שיפוג הרושם של סיפור הסלבריטאים האחרון"

ההגנה על חופש העיתונות היא מתח המובנה בשיטה האמריקנית, ממשיך פוליסינסקי, כי כל נבחר ציבור בכל הרמות טוען מדי פעם שהיחס אליו איננו הוגן אחרי שהיה מאמר שלילי עליו. "התשובה שלי היא: האם המאמר היה נכון והוגן? ואם יש לך תלונה על הדיוק וההוגנות – יש לך את הזכות להתלונן על זה, ועיתונות אחראית תבדוק את עצמה. אנחנו מאמינים שיותר מידע עדיף על פחות מידע, והתשובה למשהו שאתה לא אוהב לשמוע היא להשמיע את עמדתך.

"יש לנו תקשורת שמפקחת על עצמה: מול ניו-יורק טיימס ישנו וושינגטון פוסט, מול פוקס נמצאת MSNBC. רוב הסקנדלים בעיתונות נחשפו על ידה, ואין עוד ענף בארה"ב שכל כך גלוי לגבי הטעויות של עצמו ומתקן אותן; אתה לא רואה בנק שמוכן לחקור את עצמו".

יחד עם כל זאת, פוליסינסקי מודה שבעיית אובדן האמון בתקשורת החלה הרבה לפני טראמפ. סקר שכיום נערך בידי מכון המחקר של Newseum על מצב התיקון הראשון מעלה, כי מאז 1977 עולה באופן קבוע שאלת האמון. "טראמפ בונה על תחושת חוסר הנוחות מצד חלק מן הציבור, שזה בערך 30% מהאמריקנים המצויים בבסיס התמיכה שלו. אנחנו פשוט צריכים לעשות את העבודה שלנו ולהראות לאורך זמן שאפשר לסמוך עלינו".

חלק מן האשמה מוטלת גם על התקשורת, שמקדישה נתח ניכר ממשאביה לתופעות כמו משפחת קרדשיאן. למעשה, מציין פוליסינסקי, רק חלק קטן מהתקשורת האמריקנית עוסק בפוליטיקה ומייצר לטענת טראמפ את ה"פייק ניוז". החלק הגדול שלה עוסק בחינוך, בטיחות, כסף – מה שבאמת מעניין אנשים. "הציבור אומר: הממשלה חשובה לנו, אבל לא כמו דברים אחרים. ואם אתה כגוף תקשורת מתעסק בקרדישאן – מדוע אתה מתפלא שהציבור חושב שאתה מתעסק בדברים לא חשובים?

"לפני האינטרנט היה ברור שיהיה עיתונאי בכל ישיבה של מועצת עיר; אני אולי לא אקרא את זה, אבל חשוב לי לדעת שהוא יהיה שם ויפקח על הממשלה. היום לא עושים את זה. אני רוצה לקוות שלאיש לא באמת אכפת מהסיפור ה-89 על הקרדשיאן ושהעיתונות תחזור למה שבאמת חשוב. זו אחת הסיבות לעלייה בתפוצה של העיתונים שמכסים ברצינות את הממשל.

"כעיתונאי במאה ה-21 חובתך היא לדווח על נושאים שחשובים לקוראיך בחיים היום-יומיים ולעשות את זה באמינות, בסמכותיות ובדייקנות. עיתונות הרשת הרסה את המודל הכלכלי שהיה בתוקף 100 שנה: תחילה איבדנו את הפרסום ואחר כך איבדנו בהרבה מקומות את התפוצה. עוד לא מצאנו את המודל הכלכלי החילופי, אבל מצאנו שלעיתונות טובה יהיה קהל והוא יישאר איתך הרבה אחרי שיפוג הרושם של סיפור הסלבריטאים האחרון".

תאריך:  22/01/2018   |   עודכן:  22/01/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קרדשיאן במקום מה שחשוב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב יעקב
22/01/18 08:42
2
מ.אלקרייאף
22/01/18 10:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
הרשות הפלשתינית ורוסיה מגבשות תוכנית חדשה לקידום התהליך המדיני במזה"ת. במקום להחליף את ארה"ב כמתווכת - נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יציע לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, את סיועו בכינוס ועידת בינ"ל שתזכיר את ועידת מדריד שהתקיימה לפני 27 שנה בחסות אמריקנית.
21/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
שיירה של עשרות מכוניות יצאה (יום א', 21.1.18) ממיאמי לפאלם ביץ' פלורידה, להבעת תמיכה בנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בשל הכרזתו כי ירושלים היא בירת ישראל. על הרכבים הודבקו דגלי ישראל ותמונותיהם של דונלד טראמפ ורעייתו, מלאניה.
21/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
ארגוני נשים פלשתיניות ויהודיות החרימו את הפגנות המחאה ההמוניות נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בשל השתתפותה של הכוכבת האמריקנית היהודיה, סקרלט ג'והנסן.
21/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
דונלד טראמפ סיים את שנתו הראשונה בתפקיד עם שירותי התמיכה הנמוכים ביותר בהיסטוריה ו-24 נקודות פחות מאלו של ברק אובמה בזמן המקביל. אולם אומרים מנתחי הנתונים של דיילי טלגרף, אין זה אומר שהוא לא יוכל להיבחר שוב בנובמבר 2020. והם מסבירים.
21/01/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מבחוץ קשה לדעת שבניינים אלו הם מקום מושבו של מכון ברוקינגס, אחד ממכוני המחקר הידועים והיוקרתיים ביותר בארה"ב ואולי אף בעולם. משכנו העיקרי של המכון, בסמוך לכיכר דופונט בוושינגטון, נבנה באמצע המאה שעברה בסגנון פשוט ובגוונים אפורים-חומים. מה שמוכיח שוב את אמרת חז"ל: אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו.
21/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
וולגרי ונהנה מזה  /  איתמר לוין
הריאליטי ומופעי ההיאבקות  /  איתמר לוין, וושינגטון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il