|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

סיפורה של המשאית המשוריינת בעין-חרוד

ישעיהו גרודנר מתל יוסף ויעקב גולדברג מחפציבה נהרגו ב-21 במרס 1948 בהתקפת פורעים ערבים, בעת שנסעו במשאית משוריינת שהובילה מזון לירושלים הנצורה. שלד המשאית המקורית בה נהרגו השניים, הוצב בכניסה למוזאון "בית חיים שטורמן" בעין חרוד
25/01/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
שלד המשאית המשוריינת בעין חרוד [צילום: אלי אלון]

ישעיהו גרודנר [צילום: אתר ההנצחה שליד משרד הבטחון]

בכניסה למוזאון "בית חיים שטורמן" בעין חרוד, מוצב שלד משאית משוריינת מנוקבת בכל פינותיה כדורים. מנהלת המוזאון עפרה ברמן כותבת לי כי המדובר במשאית מקורית מימי שיירות "באב אל-וואד" והיא כנראה היחידה מרכבי השיירות המשוריינות שמועד פגיעתה וזהות האנשים שנהרגו בתוכה ידועים בוודאות.

ליד שלד המשאית מוצב שלט קטן ובו נאמר: "משאית זו הובילה מזון לירושלים הנצורה בשליחות קואופרטיב בית שאן-חרוד, הותקפה בשער הגיא ב-21.3.48 בה נספו שני הנהגים ישעיהו גרודנר מתל יוסף ויעקב גולדברג מחפציבה, יהי זכרם ברוך".

בשלט הקטן, לא מסופר ולו בתמצית, הסיפור המלא של האירוע ולא מפורטות נסיבות מותם של שני הנהגים ישעיהו גרודנר ויעקב גולדברג. סיפור האירוע ונסיבות מותם סיקרן אותי והעמקתי בו.

הנהגים נשרפו בתא המשאית

ביום ראשון 21 במרס 1948 לפני הצהרים יצאה מתל אביב שיירת משאיות ועליה מזון וציוד בדרכה לירושלים הנצורה, יש האומרים כי בשיירה היו 20 משאיות, בעיתונות נכתב כי השיירה כללה כ-12 משאיות. באחת המשאיות נהגו שני קיבוצניקים מעמק חרוד, ישעיהו גרודנר מתל יוסף ויעקב גולדברג מחפציבה. כידוע באותה תקופה הנסיעה לירושלים והמעבר בשער הגיא היה כרוך בסיכונים של התקפות מצד כנופיות ופורעים ערבים ולכן ליוו מספר משוריינים את השיירה. בהגיע השיירה בקרבת הכפר הערבי סריס ליד תחנת השאיבה, הותקפה על-ידי עשרות רבות של פורעים ערבים שהסתתרו ברכסי ההרים והיערות ולאורך מעבר השיירה בשער הגיא וירו כדורים רבים. התקפת היריות לא הייתה רק מהרים והיערות שלצדי מעבר שער הגיא, אלא גם חזיתית, וכדורים רבים - ביניהם כדורי זרחן - פגעו במכוניות.

למרות מטח היריות הכבד שנורו עליה ואף על-פי שצמיגי כמה מכוניות נוקבו בכדורים ואחדים מהנהגים נפצעו, המשיכה השיירה בדרכה. אולם שני כלי רכב בשיירה נפגעו מירי התוקפים. אחד מהם, היה משוריין של מלווי השיירה שהחל להתלקח וננטש על-ידי נוסעיו, וכלי הרכב השני שנפגע, היה משאית בה ישבו בתא הנהג, הנהגים ישעיהו גרודנר ויעקב גולדברג. תחילה פגעו התוקפים בצמיגי המשאית בה נסעו השניים, כתוצאה מכך התהפכה סטתה המשאית לתעלה לצד הדרך והנהגים נשארו לכודים בה, ייתכן מאוד ואף נפצעו, בהמשך פגעו היריות במיכל הבנזין של, המשאית היא התלקחה ושני הנהגים הלכודים בה נשרפו למוות.

תגבורת ההגנה ואנשי פלמ"ח שהגיעה למקום מאוחר יותר, מקריית ענבים מצאה במשאית שתי גוויות חרוכות. גוויות ההרוגים הועברו לקריית ענבים. ומשם הוסעו לקבורה בקיבוציהם שבעמק חרוד.

ד"ר מילשטיין: הנהגים הופקרו

ההיסטוריון ד"ר אורי מילשטיין, טוען כי היו מחדלים באירוע מצד מפקדי ההגנה שהיו אחראים לאבטחת מסע השיירה, וכי שני הנהגים למעשה הופקרו ומדבריו ניתן להבין כי אולי ניתן היה להציל את חייהם .וכך מתאר מילשטיין את השתלשלות אירוע מותם. בכתבה שפורסמה ב-23.6.17 באתר News1 ."ניצחון הערבים במלחמת הדרכים".

כותב מילשטיין: "ב-21 במארס לפני הצהריים עלתה לירושלים שיירה של עשרים משאיות ושישה משוריינים. באחד המשוריינים נסעו נשיא הוועד הלאומי, יצחק בן צבי, ורעייתו רחל ינאית, שחזרו מלווית בנם, עלי, שנהרג בבית קשת ארבעה ימים לפני כן. הטייסים, דניאל בוקשטיין וציבי – שחגו מעל השיירה בשני מטוסים של שרות האוויר (ש"א) – דיווחו למפקדה על מצב הדרך. חמש מאות ערבים חמושים, לבושים במדים של הצבא הבריטי, ארבו לשיירה בין שער הגיא ובין הכפר סריס, וירו כדורים נותבים אל המשאיות. כמה מהמטענים התלקחו. במשאית האחרונה שבשיירה נהרגו הנהג, יעקב גולדברג, וחברו, ישעיהו גרודנר. על נסיבות מותם כתב יונה גולני: "נשאר משוריין אחד ללוות את האוטו המאסף, שבו נהג יענקל'ה מחפציבה. הם נתקלו באש כבדה. המשוריין לא שמר משום-מה על קשר עין עם האוטו של יענקל'ה, שעה שזה ספג כדור בגלגל הקדמי והתהפך לתעלה. אנשי המשוריין חלפו על פני המשאית הפגועה, בהניחם שזו משאית מראש הטור שבוודאי כבר חולץ ממנה הנהג, והמשיכו בדרכם. מתצפיתם שבמעלה הכפר ראו הערבים את המתרחש על הכביש, וכאשר המשוריין התרחק ונעלם מאחורי הסיבוב, ירדו מההרים, בזזו את המטען והעלו את המשאית באש, על הנהגים שבתוכה. בקריית ענבים נתברר שהאוטו של יענקל'ה חסר. פלמ"חניקית מה'פורמנים' פרצה בבכי: 'השארנו אותם!' עוד בשעה עשרה לאחת דיווח הטייס דני בוקשטיין במכשיר הקשר על ההתרחשויות, אבל בארבע וחצי אחרי הצהריים יצאו ארבעה משוריינים של הפלמ"ח מקריית ענבים למקום התקרית והגיעו באיחור. הם מצאו שתי גוויות חרוכות. משוריין אחד של מלווי השיירה ננטש והועלה באש"...

הלוויות שני הנהגים

הלוויות שני ההרוגים ישעיהו גרודנר ויעקב גולדברג נערכו ביום ג' 23 במרס 1948 כל אחד בקיבוצו.

ישעיהו (שייקה'לה) גרודנר - בן 35 הובא לקבורה בבית העלמין בקיבוצו תל יוסף. מול קברו הפתוח "קרא ש. ליפסקי מ"דברי ברל כצנלסון, עם סתימת הגולל נורו ליד הקבר יריות כבוד".

ישעיהו גרודנר בן לאה ושמואל, נולד בשנת 1915 בעיר נובוגרוד, שבאזור ביאליסטוק, בפולין. במלאת לו שנתיים התייתם מהוריו וגם אחיו ואחותו מתו בשנה אחת. דודו שהתגורר בעיר לומז'ה, לקח אותו אליו וגידל אותו. הוא למד בכיתות הראשונות של בית-ספר עממי, אך דודו, שלא רצה שהילד ימשיך ללמוד, לקח אותו לעזור לו במקצועו כעגלון. בהיותו בן 14 כבר היה עצמאי, עזב את דודו, חזר לעירו ועבד בנגרות. באותה שנה הצטרף לתנועת "החלוץ הצעיר", נשלח להכשרה. בשנת 1933 עלה לארץ והצטרף לקיבוץ "השדה" בראשון לציון. בהמשך יצא לתל אביב. ועבד שם כסבל ברכבת. בשנת 1938 הצטרף לקיבוץ תל יוסף, שם חי עד ימיו האחרונים.

במלחמת-העולם השנייה נענה לצו-הגיוס של המוסדות הלאומיים והתגייס לצבא הבריטי. למד נהגות, ועבד בצבא כנהג, ושירת בסוריה ובאיטליה. עם שחרורו חזר לארץ, לקיבוצו, והמשיך לעבוד במשק בענף המספוא. לבסוף עבד כנהג בקואופרטיב הובלה של משקי גוש חרוד-בית שאן. בפרוץ מלחמת-העצמאות הצטרף לפלוגת חיל-שדה בנפת עין חרוד.

יעקב גולדברג - בן 22 רווק, בן יחיד להוריו, היה חבר קבוצת חפציבה. הוא הובא לקבורה בבית העלמין בבית אלפא, המשותף לקיבוצים בית אלפא וחפציבה."על קברו נקרא קטע לזכרו והח' רבינוביץ' הספידו מטעם הקבוצה. האב אמר קדיש, עם סתימת הגולל נורו ליד הקבר יריות כבוד.

יעקב נולד ב 12.6.1925 בעיר ברטיסלבה, צ'כוסלובקיה, ולמד בבית-הספר העממי של הקהילה החרדית. בשנת 1937 עלו הוריו לארץ ויעקב גדל והתחנך בקיבוץ חפציבה והיה חבר בו. בקיבוץ עבד בענפים שונים: בנגרות, באריזת פרי-הדר, בטרקטור, בפלחה, ובסוף בחר בנהגות. הוא הצטרף לפלמ"ח, ובעת שהחיש עזרה במכוניתו לעין חרוד הנצורה ב"שבת השחורה" (29.6.1946), נפצע ביריות החיילים הבריטיים ונלקח פצוע למחנה עתלית ומשם למחנה-המעצר ברפיח. שם השתחרר בין האחרונים, ככל הנראה משום שחשדו בו כי הוא פעיל מאוד ב"הגנה". במלחמת-העצמאות שירת בהובלה בקו בית שאן-חרוד ובהובלת מזון לירושלים.

הנצחתם

ישעיהו גרודנר ויעקב גולדברג מונצחים באתר הנצחה לנופלים מיישובי המועצה האזורית הגלבוע שבעין חרוד מאוחד, ובאתר "יד לנופלים" בני התנועה הקיבוצית שביערות מנשה. גרודנר מונצח גם בחדר הנצחה ואנדרטה לבני תל יוסף שנפלו במערכות ישראל. יעקב גולדברג מונצח ב"יד לחברים" שנפלו במערכות ישראל בקיבוץ חפציבה.

יעקב גולדברג [צילום: אתר נזכור את כולם שליד משרד הבטחון]
תאריך:  25/01/2018   |   עודכן:  25/01/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של המשאית המשוריינת בעין-חרוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
את מדינת היהודים
26/01/18 03:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי, שיתקיים בהמשך השבוע בדאבוס, הוא מקום מפגש של מנהיגים רבים מרחבי העולם, הן ברמה הפוליטית והן ברמה הכלכלית. השנה, בהמשך למגמה שהחלה לפני כמה שנים, הקשר בין הטכנולוגיה לבין הכלכלות, התעשיות, האנשים והחברות ברחבי העולם הולך ותופס מקום מרכזי בסדר היום של האירוע.
25/01/2018  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
צודקת, עו"ד אלינור בליטנר. צודק גם מי ששלח אותה, אביחי מנדלבליט. נושאים מהותיים דוגמת רשיונו של ערוץ 20 מחייבים דיון ציבורי מעמיק. כמו זה שהתנהל לפני שהכנסת אישרה את החוק בנוגע להסדרי טיעון. מה, לא היה דיון? אתם אומרים לי שאין חוק כזה? טוב, אז לפני שוועדת החוקה אישרה את התקנות בנושא. חזרו שנית? אין גם תקנות? אז איך בדיוק הפרקליטות והמשטרה סוגרות רבבות הסדרי טיעון בשנה, חורצים גורלות ושולחות לכלא? בלי שום דיון ציבורי? לא יכול להיות!
25/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
איך ההרגשה להיות אויבי הציבור מספר אחת? במערכת הצנועה אך שוקקת החיים של ניו-יורק טיימס בוושינגטון, במרחק של עשר דקות הליכה ממעונו של מי שהגדיר כך את העיתונות, אני יושב מול עורך העיתון בעיר, ביל המילטון, וכתבת הבית הלבן ג'ולי דייוויס.
25/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
שילובים מפתיעים של מחול עכשווי ומוזיקה חיה, בביצוע כוריאוגרפים, רקדנים ומוסיקאים מקצועיים מעל בימה אחת, ייחשפו לראשונה במרוצת שבוע ימים של חגיגות מוסיקליות, שייפתח ביום ראשון הקרוב (28 בינואר) במרכז סוזן דלל שביפו.
25/01/2018  |  ראובן לייב  |   כתבות
רותי אבירי, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה לחברת טונה סטארקיסט
24/01/2018  |  רותי אבירי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il