|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
הריסות הקרמטוריום. ציורו של טולקאצ'ב [צילום: יד ושם]
שישה בשישי

הפלנטה האחרת

73 שנים לשחרור מחנה אושוויץ: מקבץ של תיעוד מזמן אמת, עדויות בולטות וציורים מימי השחרור של בית החרושת למוות הנורא ביותר בתולדות האדם
26/01/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות


"דמעת יהודי תלווה אותי"
"נערות שרות" [צילום: יד ושם]

  • הרב לייב לנגפוס (1944-1908), דיין בעיירה מקוב-מזובייצקי בפולין ואסיר בפלוגת הזונדרקומנדו באושוויץ, שחבריה אולצו לסייע בהכנסת הקורבנות לתאי הגזים ולשרוף את גופותיהם. היה אחד ממחברי הרשימות על המחנה, שנטמנו באזור המשרפות והתגלו לאחר המלחמה; מתוכן לקוח הקטע הבא, המתאר רצח של 3,000 נשים בתחילת 1944.


הן בחנו את פנינו לראות בהם הבעה של השתתפות בצערן. אחד ניצב בפינה והביט לעמקי התהום של הנשמות האומללות וחסרות המגן האלה. הוא לא שלט ברוחו עוד ופרץ בבכי. אמרה אז נערה צעירה אחת:

הה! עוד זכיתי לפני מותי להבעת צער, לדמעת השתתפות בגורלנו המר, כאן במחנה הרוצחים, שבו כה מרבים לענות, להכות ולרצוח, שבו רואים אנשים כל כך הרבה מעשי רצח וזוועות לאין קץ, במחנה שבו מתקהים החושים ומתאבנים לנוכח הזוועות הנוראות ביותר, שבו גווע כל רגש אנושי עד אשר בנפול אחיך או אחותך אינך נאנח אנחה אחת. כאן, במקום הזה, יימצא אדם שיתרגש לאסוננו, שיזיל דמעה על גורלנו?

הו! איזה חיזיון נפלא, משהו שלא כדרך הטבע! דמעת יהודי חי תלווה אפוא את מותי, אנחת אדם רגיש. עוד יש מי שיְבָכֶּה אותנו, ואני חשבתי שכיתומים עלובים נעבור מהעולם הזה. קורטוב נחמה אני מוצאת באיש הצעיר הזה, בין אנשים שכולם רוצחים וזדים נתגלה לפני מותי איש בעל רגשות.

"חירשים, אילמים, קפואים"
"התקוממות" [צילום: יד ושם]

  • זלמן גרדובסקי (1944-1910), יליד ליטא, אסיר בפלוגת הזונדרקומנדו, ממחברי הרשימות המחתרתיות וממשתתפי המרד בתאי הגזים באוקטובר 1944. הקטע המובא כאן מתאר את רצח 2,500 הנשים שבין 5,000 היהודים מגטו טרזין (טרזיינשטט) שבצ'כוסלובקיה במארס 1944.


בדממת הלילה נשמעים שני זוגות צעדים הולכים כעת. באור הלבנה נראים שני הצללים. הם חובשים את המסכות [מסכות הגז], לזרות את גז המוות. הם נושאים עימם שתי קופסאות, שימיתו תכף את אלפי הקורבנות שם. הם הולכים כעת בכיוון ההוא של הבונקר, אל הגיהינום העמוק, הם משימים כעת פעמים שקטים. הם הולכים רגועים, קרים ובטוחים, כאילו הם צריכים כעת לעשות עבודה לגמרי קדושה. ליבם קופא קר כקרח, הידיים – הן לא נותנות שום רעד אף פעם.

הם ניגשים בצורה תמימה אל כל "עין" [ארובה] של הבונקר העמוק וזורים שם את הגז פנימה, ואז מכסים את ה"עין" הפתוחה עם מכסה כבד, שלגז לא תהיה יותר חזרה משם. דרך חורי העיניים פורצת אליהם החוצה האנחה הכאובה של ההמון, שנאבקות כעת עם המוות, אך ליבם לא ננגע. חירשים, אילמים, קפואים בקור, הם הולכים ל"עין" השנייה וזורים שוב פנימה את הגז. עד ה"עין" האחרונה הם הולכים, ואז מסירים את המסכות. גאים, נועזים ושבעי רצון הם מסתלקים בחזרה; הושלמה העבודה הגדולה למען העם, למען המדינה; הם עשו כעת צעד נוסף לניצחון.

...הם הולכים גאים, נמרצים ושבעי רצון משדה הקרב הראשון כאן. 2,500 חיים של שונאיהם הגדולים ביותר, שמפריעים להם במאבק למען מדינתם, למען עמם, שוכבים כעת כבר קפואים למוות. כעת הם "אפשרו", שהצבאות הנאבקים במזרח ובמערב יוכלו ללכת לניצחון ביתר קלות.

"חזק מכל סבל והשפלה"
"שבים מן העבודה" [צילום: יד ושם]

  • פרופ' ישראל גוטמן (2013-1923) היה ממורדי גטו ורשה, אסיר במיידנק ופעיל במחתרת באושוויץ, שהפך לאחד מחשובי חוקרי השואה בעולם. בשנת 1957 פורסם הספר "אנשים ואפר" בעריכתו, ומתוכו מובא כאן קטע מעדותו.


בשעת הצהריים שמעתי איש קורא בשמי. לא נחפזתי לצאת מדמדומי עלפוני. אך כאשר הקול הוסיף לקריאה את המילה "החדש" – זקפתי את גופי וראיתי כי הפוקד [רשם הבלוק] הוא שמחפש אחרי. הוא קרב אלי ובידיו קערה אדומה שקיבולה שני ליטרים והיא מלאה מרק. לא האמנתי למראה עיני. הייתכן שמישהו עוזר לזולת באושוויץ – בלי טובת חשבון ובלי גמול חומרי, אלא רק מתוך יחס אנושי פשוט? אבל עיניו הטובות של ולאדק ז' חייכו אלי והוא אמר: "קח, קח, אני אינני רעב". היה זה אושר – לו זכיתי פעם ראשונה מיום שהותי במחנה.

האם יכול אדם שבע-לחם להבין את מהותה של המילה רעב? "אני רעב", אומרים אנו כאשר מאיזו סיבה שהיא לא אכלנו את ארוחתנו בזמנה, או שלא ערב לחיכנו המזון שהוגש לנו. "אני רעב", אומר אדם במלחמה כאשר כילה את מנתו ועדיין תאבונו עימו. "אני רעב" של המחנה הוא אחר. זאת היא זעקת הגוף הדורש תמיד מזון, זהו רעב שאינו יודע גבול וזמן, זהו רעב של כל תא בגוף, זהו מתח עצבים בלתי פוסק.

ומשום כך יש במעשה העזרה במזון של אסיר לאסיר יותר מתמיכה בשעת צרה, יותר מפיקוח נפש. יש במעשה כזה משום הוכחה ללא ערעור, כי רגש אדם חזק מכל סבל והשפלה.

מאז אותה ארוחת צהריים היה ולדאק משתהה ליד מיטתי פעם או פעמיים ביום ומביא דברי מאכל שונים. הוא מסר לי כמויות גדולות של מזון ואמרתי לו שאיני יכול להתגבר על הכל. "אין דבר", אמר, "תן לחבריך שהם רעבים". וכך ניתנה לי אפשרות ראשונה להגיש לזולת מנה של אוכל.

ולאדק ז' היה נוטריון מהרובישוב שבקרבת לובלין. אדם בעל השקפות מתקדמות, שכאב עמוקות את שואת עמנו. היה בא אלי בערבים וביקש לשמוע על ורשה, על הגטו, על אישים שונים. לא ידע לאות ברצונו הכן לדעת כל מה שהתרחש מאחורי חומות הגטו. ורק כשראה שאני סחוט ומדוכדך, היה נזכר את מצבי ואומר: "די, די, מספיק בשביל היום".

"אוחזת בידה חולצה זעירה"
"קבורת הקורבנות" [צילום: יד ושם]

  • עדותה של לוסיה פרסטנברג מופיעה גם היא ב"אנשים ואפר". היא סיפרה על עבודתה במכבסה בבירקנאו.


בניין הקרמטוריום עומד מול המכבסה. אנו קרובות מאוד למשכן ששימש מקום לרצח רבים מהקרובים והידידים. בזמן הטרנספורטים התכופים אנו עובדות בשתי משמרות. כולנו מתגוננות בפני עבודת לילה. את הלילה מפסיק בלי הרף קול האנשים ההולכים למוות. רכוב על אופנוע עובר מפקד הקרמטוריום, אחריו האוטו עם הצלב האדום העמוס קופסאות גז ואחריהם שיירת הקורבנות.

והאמבטיות במכבסה מתמלאות ערימות כביסה של נשים וטף. אנחנו שותקות לרוב. אך לעיתים אחת הנשים העובדות, אם ששכלה ילדים, אוחזת בידה חולצה זעירה, מלטפת ומנשקת ומעיניה זולגות דמעות.

...חזקה ועזה הייתה השאיפה לראות את העולם שלאחר המלחמה, ולו רק ליום אחד. תיארנו לנו בצבעים נפלאים את יום השחרור. ראינו בחזוננו את רב-הטבחים המובל בכלוב ממקום למקום, בכדי שיוכלו בני אדם לחזות בטופס יחיד במינו של חיה טורפת.

"אסור לנו להפוך לבהמות"
"הבוקר הפציע" [צילום: יד ושם]

  • פרימו לוי (1987-1919) היה כימאי איטלקי, אשר נשלח לאושוויץ והיה בין היהודים האיטלקים היחידים ששרדו במחנה. לאחר השואה הפך לאחד הסופרים החשובים בארצו בכלל ובתיעוד השואה בפרט. הפסקאות הבאות לקוחות מתוך ספרו הידוע ביותר, "הזהו אדם?", אותו כתב ב-1947.


לאחר שבוע של שהייה במחנה כבר אינני חש שעלי להתרחץ. אני מסתובב אנה ואנה ליד הכיורים ונתקל בשטיינלאוף, חברי בן ה-50. חצי גופו ערום, עומד ומשפשף במרץ רב את צווארו ואת כתפיו, כמעט שאינו מנקה דבר שכן אין לו סבון. שטיינלאוף רואה אותי, מברך לשלום ושואל בחומרה מדוע אינני מתרחץ.

ולמה עלי להתרחץ? האם ארגיש טוב יותר מכפי שאני מרגיש כעת? האם אמצא חן בעיני מישהו? האחיה יום אחד יותר או אפילו רק שעה יותר, אם אתרחץ? אדרבה, מן הסתם אחיה פחות, משום שהרחצה דורשת מאמץ, בזבוז של כוח וחום. האינו יודע שטיינלאוף שאחרי חצי שעה של פריקת שקי פחם כל הבדל ביני לבינו יהיה כלא היה?

...אבל שטיינלאוף גוער בי. הוא סיים את הרחצה, מתנגב במעיל שקודם אחז בין ברכיו ושעוד מעט ילבש. מלמד אותי שיעור ראוי לשמו:... דווקא משום שהמחנה הוא מכונה משומנת היטב, שתכליתה להפוך אותנו לבהמות, אסור לנו להפוך לבהמות. גם במקום הזה אפשר להישאר בחיים, ולכן צריך לרצות להישאר בחיים: כדי לספר לאחרים, כדי להעיד. וכדי לחיות חייבים להציל לפחות את השלד, לשמור על צלם אנוש.

ודאי שאנו עבדים, חסרי זכויות, ניתן להעליבנו ולהשפילנו, נידונים למוות בטוח. אבל דבר אחד בלבד נותר לנו לעשות ואנו חייבים בכל כוחנו לנסות לעשותו, משום שזה הדבר היחיד והאחרון שנשאר לנו: אנו יכולים שלא להסכים למעשיהם. ולכן, ללא כל צל של ספק, הננו מצוּוים לשטוף את הפנים, בלי סבון, במים המטונפים, ולהתנגב במעיל. חייבים למשוח משחה שחורה על הנעליים, לא משום שכך קובע התקנון, אלא כדי לשמור על כבודנו ועל הניקיון. חייבים ללכת בקומה זקופה, באון, לא כדי להישמע לכללי המשמעת הפרוסית, אלא כדי להישאר בחיים, שלא להתחיל למות.


"כוכב האפר"
"החולמים וההוגים" [צילום: יד ושם]

  • יחיאל דינור (קצטניק,.1.18-2001) היה סופר יליד פולין ואסיר באושוויץ. את ספריו פרסם תחת שם העט "ק. צטניק" שפירושו "אסיר מחנה ריכוז". כאן מובאת רוב עדותו במשפט אייכמן: דינור התמוטט אחרי מספר משפטים באחד הרגעים הדרמטיים ביותר במשפט כולו.


אינני רואה עצמי כסופר דווקא. ספרי הם כרוניקה של הפלנטה אושוויץ. הייתי שם שנתיים בערך. הזמן אינו כמו כאן, על כדור-הארץ. כל שבר רגע סובב שם על גלגלי זמן אחר. ולתושבי פלנטת אושוויץ לא היו שמות, לא היו להם הורים ולא היו להם ילדים. הם לא לבשו כדרך שלובשים כאן, הם לא נולדו שם ולא הולידו; הם נשמו לפי חוקי טבע אחרים, הם לא היו לפי חוקי העולם כאן ולא מתו. השם היה אצלם המספר, קצטניק.

ואני מאמין באמונה שלמה שעלי להמשיך ולשאת את השם כל עוד העולם לא יתעורר אחרי צליבת העם, למחות את הרעה הזאת, כשם שהאנושות התעוררה אחרי צליבת אדם אחד. אני מאמין באמונה שלמה, כשם שבאסטרולוגיה משפיעים הכוכבים על מזלנו, כן עומד כוכב האפר אושוויץ מול כדור ארצנו ומשפיע עליו.

...אם אני, הנפיל של הפלנטה הזאת, יכול להיות כאן ולספר את קורותי, הריני מאמין באמונה שלמה שהדבר מקיים את השבועה שנשבעתי להם שם. הם נתנו לי כוח זה. השבועה הזאת הייתה השריון בו נכנסתי לכוח עליון מחוץ לדרך הטבע, ואוכל אחרי זמן – זמנו של אושוויץ – שנתיים, בהיותי מוזלמן [אסיר גוסס] לעבור את זה. הם הלכו ממני תמיד, הלכו ממני, נפרדו ממני, ובמבט עינינו הייתה השבועה הזאת. קרוב לשנתיים ימים הלכו ממני ותמיד השאירו אותי אחריהם. אני רואה אותם, הם מסתכלים בי, אני רואה אותם, אני ראיתי אותם ליד התור.

ז'ינוביי טולקאצ'ב (1977-1903), אמן יהודי, שירת בצבא האדום. בקיץ 1944 הוצב ליד מיידנק והקדיש 35 ימים רצופים, כמעט ללא אכילה ושינה, לתיעוד המחזות שראה. ב-27 בינואר 1945 הגיע טולקאצ'ב לאושוויץ, שעות אחדות לאחר שחרור המחנה. לא היה לו נייר, והוא נכנס לאחד מחדרי מפקדת המחנה ונטל את הניירות הראשונים שמצא – של קונצרן אי.גה פארבן, אשר גם סיפק את הציקלון-בה לתאי הגזים וגם העביד בפרך רבבות עובדי כפייה בתשלובת אושוויץ.

הציורים המובאים כאן צוירו כולם בעיפרון על נייר. הם שמורים באוסף המוזאון לאמנות של יד ושם, לו נתרמו בידי אנל טולקאצ'בה ואיליה טולקאצ'ב מהעיר קייב. התמונות צולמו בידי המוזאון לאמנות ומובאות באדיבותו.
תאריך:  26/01/2018   |   עודכן:  26/01/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפלנטה האחרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע .
26/01/18 09:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
מספר ניצולי השואה, שחיו בסוף שנת 2016 בישראל, עומד על כ-186.5 אלף, מתוכם: 57.5 אלף ניצולי שואה שהו בגטו, מקום מסתור, מחנה עבודה, מחנה השמדה/מחנה ריכוז. 77% מתוכם הם ילידי אירופה - כך עולה מנתונים שמפרסמת (יום ד', 24.1.18) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום השואה הבינלאומי שיצוין ב-27 בינואר.
24/01/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
אלברט בדר שרד את זוועות השואה - מגטו קובנה, דרך דכאו ועד לצעדת מוות. הוא אומנם שרד, אך הוריו ושתי אחיותיו הגדולות נרצחו. דודו, אדם אמיד שהיה בעל עסק לטקסטיל בקובנה, נרצח על-ידי שכנו בעת הפלישה נאצית. לאחר השואה, אלברט שירת בצבא האמריקני ואחר כך עבד חמישים שנה במפעל במילווקי. משפחתו מעולם לא קיבלה את רכוש הדוד בחזרה וגם לא שום פיצוי עבורו. לניצולי שואה רבים בישראל וברחבי העולם יש סיפורים דומים.
24/01/2018  |  גדעון טיילור  |   מאמרים
סערה בפולין לאחר שערוץ הטלוויזיה TVN תיעד באמצעות מצלמה נסתרת, ניאו-נאצים חוגגים את יום הולדתו של הצורר הנאצי, אדולף היטלר.
22/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
את השם אפלפלד ראיתי לראשונה בעת שיעור באוניברסיטה לפני שנים רבות. השיעור היה בפועל הדרכה על השימוש בחומרי הספרייה הלאומית. בחדר היעץ (ככה קראו לו) הסבירו לנו כיצד הכרטיסיות מסודרות וכיצד ניתן להגיע מהן לספר המבוקש. במהלך ההדרכה (מודה) איבדתי את הסבלנות והתחלתי לפתוח מגירות ולקרוא את הכרטיסיות. במגירה היה סופר באות אלף שהתקשיתי להגות את שמו. לימים הבנתי שזהו "אפלפלד".
09/01/2018  |  עפר דרורי  |   מאמרים
נכון לשנה זו חיים בישראל כ-189 אלף ניצולי שואה, מתוכם כ-30% חיים מתחת לקו העוני. כמעט מחציתם מרגישים בודדים ומאמינים שלא יזכרו אותם אחרי לכתם. 73% סובלים מבעיות בריאות. בדוח הקרן לרווחת נפגעי השואה מצאו כי יותר ניצולים נאלצו לוותר השנה על מוצרי מזון, תרופות או טיפול רפואי. בקרב ארבעה מכל 10 ניצולים, היחס בין ההכנסות להוצאות אינו מאפשר להם לחיות בכבוד. עוד עולה מהדוח כי 27% מהניצולים ציינו שלא הייתה להם אפשרות לחמם את ביתם בחורף האחרון. אחד מכל חמישה מרגיש לא בטוח בביתו, נתון דומה נרשם גם בקרב ניצולים שציינו כי הם סובלים מקשיים ביורוקרטיים.
07/01/2018  |  שלומי פרידמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
מזוודת שינדלר - ביד ושם  /  איתמר לוין
718 מיליון שקל ליורשי שואה  /  יצחק דנון
פולין תמנע השבת רכוש שואה  /  איתמר לוין
מעט אור בתוך הרבה חושך  /  שרה יהולשט
סיפורה המרתק של המדליה הנאצית-ציונית   /  משה ניסנבוים
בימים ההם בזמן הזה  /  יוסף קנדלקר
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il