|   15:07:40
דלג
  גד גזית  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

חלק ג' פרק ג'

מלכוד 67 - מיכה גודמן

מרחב שיח פרגמטי פרגמטיזם מדיני כגשר ישראלי הקושי מתחיל ומעמיק ככול שהיהדות הדתית מנסה ומתאמצת למצוא וליצור לעצמה איזה נתיב ברור בתוך האסטרטגיה הזאת לכן הציונות הדתית נדרשת על-פי גודמן, לחשיבה לולינית ולהגדרות שהן בסופן תמיד יהיו בחזקת משחקי מילים, אלא אם תהיה הכרעה
28/01/2018  |   גד גזית   |   כתבות   |   תגובות

פרגמטיזם מדיני זאת מאסטרטגיה הציונית מאז ימיו של תיאודור הרצל, וזה חלק בלתי נפרד מהשקפת העולם הלאומית של היהדות החילונית. הקושי מתחיל ומעמיק ככול שהיהדות הדתית מנסה ומתאמצת למצוא וליצור לעצמה איזה נתיב ברור בתוך האסטרטגיה הזאת. לכן הציונות הדתית נדרשת על-פי גודמן, לחשיבה לולינית ולהגדרות שהן בסופן תמיד יהיו בחזקת משחקי מילים, אלא אם תהיה הכרעה.

א. זה הוא המצב גם כאשר גודמן מנסה להציב את "שתי התוכניות מול מלכוד 67" כי אין שום תוכן דתי מעשי למסקנתו: "מדובר בעסקת חבילה ישראלית חדשה, שבה מוותרים על שני חלומות גדולים בתמורה לסיפוק שני צרכים בסיסיים". כי שני "החלומות הגדולים" נובעים ממניעים שונים בתכלית שלא ניתנים לגישור. "מוותרים על חלום ההסדר המדיני שיביא לשלום" . כאן המניע הוא פרגמטי לחלוטין, שלום או הסדר מוסכם, יאפשר יותר חיים נורמליים בראייה החילונית. ואילו: "על חלום ההתיישבות ביו"ש שיביא גאולה" חלום הנובע כולו מאמונה דתית נטולת היגיון פרגמטי, לא ניתן לוותר מבלי לוותר על מרכיב מהותי באמונה. לכן המסקנה לפיה: "אך מבטיחים מדינה שהיא גם מוגנת וגם יהודית", היא בחזקת חלום באספמיה, אשליה של הכותב. קל לוותר זמנית על "חלום ההסדר המדיני" כי זה תלוי גם בפלשתינים. לא ניתן לוותר על חלום ההתיישבות, כי זה כתוב בתורה, זאת הבטחה אלוהית, וזה תלוי אך ורק ביהודים הדתיים ובחוזק אמונתם! ההקבלה המלאכותית נועדה לשכנע את הציבור הדתי שלא רק הוא נדרש לוותר אלא כמוהו גם הציבור החילוני.

ב. לכן ההשוואה בין שתי "התוכניות" מיועדת כולה לשכנע את הציבור הדתי לאומי להעדיף את הרע במיעוטו: "...ואילו ההתפצלות מבוססת על הגברה והרחבה של תופעות שכבר קיימות במציאות. הבדל נוסף הוא כמותי, הסדר חלקי יצמצם את הכיבוש יותר מאשר מהלך ההתפצלות, אך בהתפצלות כרוכים סיכונים ביטחוניים פחותים מאשר בהסדר החלקי". לצערי אין לזה "ידים ורגליים", כי הסיכונים הביטחוניים נובעים כולם מהפלשתינים ומבחינתם אין הבדל בין שתי התוכניות. מהלך חד-צדדי יהודי לפי אחת "מהתוכניות" תגרום להם לתקוף אותה באותה המוטיבציה, והשקעות המגן של צה"ל באבטחת ההתנחלויות לא יפחתו, גם אם חלופת ההתפצלות תיכפה על הפלשתינים.לכן זאת טענה תלושה, שניתן יהיה לצאת "מהמלכוד" ע"י אימוץ אחת מהתוכניות. המשפט "המחוזי" של גודמן: "שאין שאיפה לפתור את הסכסוך אלא להפוך אותו מבעיה קטלנית לבעיה כרונית" הוא אמירה ספרותית שאין מאחריה שום משמעות פרגמטית.

ג. היות שגודמן מספר שכל הדברים (ההתנגדויות) שהעליתי לעיל כבר נאמרו לו קהלים משני הצדדים, שהטיעון המשותף לשניהם היה: "אבל זה לא פותר את הבעיה". ומשום מה הוא טוען שהתגובה ההגיונית הזאת "הפתיעה וגם תסכלה אותי.... הרי הדגשתי שהתוכניות לא מתיימרות לפתור את הסכסוך אלא רק לצאת מהמלכוד". לכן נאלץ גודמן להסיק המסקנה שתשאיר אותו מחובר לרעיונות שלו: "ההרגלים המחשבתיים שלנו מקשים את המעבר מחשיבה דיכוטומית לחשיבה כמותית". זה כשלעצמו טיעון נכון שמתאר בעיה בחשיבה האנושית הרגשית. אבל גם כאן אני טוען "שהבעיה" הזאת הרבה יותר חריפה בחשיבה הדתית לאומית והאידאולוגית מאשר בחשיבה החילונית.

ד. אלא שכאן עולה השאלה: האם "החשיבה הכמותית" במקרה הזה באמת מסוגלת להוציא אותנו מהמלכוד?! או אולי היא תוביל אותנו ממלכוד אחד למלכוד אחר? ממלכוד 67 למלכוד 17 (2017)? כי זרע המלכוד נטמן כבר באדמתה המקודשת של א"י בשנת.1.18! לפני מאה שנה! ומאז ההיסטוריה מובילה אותנו כאן בין מלכודי משנה למלכודי משנה!... לכן הפתרון לבעית המלכוד אינו מצוי בצורות החשיבה הדיכוטומית או הכמותית, אלא בנכונות לוויתורים! וגודמן מנסה לדלג על הבעיה בלהטוטי מילים. "הסוד" ליציאה מהמלכוד טמון קודם לכול בנכונות הצהרתית לפחות! שתבוא מצד הציבור הדתי לאומי, שהוא הממלכד העיקרי, בצד היהודי של הסכסוך.

ה. בתת הפרק "שתי התוכניות כחומר למחשבה" מודה ועוזב גודמן את הגישה הדתית לאומית וקובע שאין בה פרגמטיזם. למעשה הוא מסיק שהמוצע היחיד שאליו מכוונות שתי התוכניות הפרגמטיות הוא להמשכת המצב ולהקטנת החיכוך. כל זאת לא משום שאין דרכים מועילות יותר, דרכים של הכרעות, אלא רק כדי לדחות עוד את ההכרח בהכרעות. ברצון להמנע מהן למען "אחדות העם". גודמן בעצם מודה שהמלכוד ימשך ורק ישנה את פרצופו, כל עוד הפוליטיקה הישראלית תימלט מהכרעה על אחת משתי אפשרויות: פשרה שיש עמה "ויתור" לפלשתינים, תוך לקיחת סיכון שיש עמו עדין דרך חזרה בשליטה ישראלית. או סיפוח והשתלטות מלאה על השטחים תוך הכתבה יהודית לאוכלוסייה הפלשתינית את גורלה, שהיא הכרעה שאין עמה דרך חזרה מלבד בתחושת כניעה למציאות שתתהווה, היות שלא תהיה בשליטתנו.

ו. בתת פרק "המרחב הפרגמטי ושיקום ההקשבה הישראלית" מפליא גודמן בלהטוטי ניסוח של הגדרות מפולפלות כגון: "ויתור על החלומות המקודשים תמורת הצרכים הקיומיים". שזאת עוד הגדרה לפרגמטיזם. או: "בימין המירו את הגאולה בביטחון כדאגה מרכזית, ובשמאל המירו את השלום בכיבוש כדאגה מרכזית". זאת לדעתו עמדתו של הרוב הגדול בשני המחנות, ולכן לדעתו יש כאן תקווה כי: "הימין החדש והשמאל החדש יכולים להידבר - משום שבעוד שהשלום והגאולה באים זה על חשבון זה, הביטחון וסיום הכיבוש יכולים לחיות זה עם זה". הניסוחים האלה נועדו לקיים הידברות בין יהודית שבה גודמן רואה את חזות הכל ולכן הוא מסכם: "במילים אחרות, המשבר של הרעיונות הוא ההזדמנות של ההקשבה". הגדרה שאינה מחויבת המציאות, כי המציאות מחייבת הכרעה פשוטה "ואכזרית" בקרב הציונות הדתית לבדה (או "הימין החדש") הכרעה בין ארץ ישראל כולה או בין עם ישראל כולו! המשבר הדתי והלאומי של ימינו נותר המשבר של הציונות הדתית מ-1948 רק שאז הברירה לא הייתה בידם והיום הברירה בידם! והם חייבים להכריע (לפחות הצהרתית) בין החלום על גאולת עם ישראל לבין החלום על גאולה ריבונית של ארץ ישראל כולה ממערב לירדן לפחות.

תאריך:  28/01/2018   |   עודכן:  28/01/2018
גד גזית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלכוד 67 - מיכה גודמן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
30/01/18 00:00
 
ג.ג.
30/01/18 08:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פלוריאן זלר (יליד 1979) שנחשב בצרפת כאחד מהמחזאים המבריקים בני זמננו, הביא לתיאטרון בית לסין הצלחות עם הקומדיות שלו כמו "האבא" ו-"שעה של שקט". הפעם, בקומדיה "השקר" הסיפור נסב אודות שני זוגות חברים, שהבעיה המתעוררת ביניהם היא האם יש לשקר איש לרעהו ולהסתיר את האמת, או לחשוף אותה, חרף כל התוצאות שתגרור בעקבותיה.
28/01/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ענף המסעדנות ממשיך לקרטע, והזמן משום כך רק עושה את שלו ומשקף מציאות עגומה למראה. לא אחת אמורים הדברים במעסיק שניחן בעיניים גדולות מדי, ושאינו מסתפק במעט שכבר יש לו, וכך הוא מתעצם וגדל מעל ליכולתו,.ואז הוא נופל לתוך בירא עמיקתא.
28/01/2018  |  ראובן לייב  |   כתבות
את השואה חוללה גרמניה הנאצית. היא יזמה אותה, היא ביצעה אותה. לגרמנים היו עוזרים רבים שנטלו חלק פעיל ברצח: אוקראינים, לטבים, ליטאים ואחרים. עשרות מיליוני אירופים התבוננו בחוסר מעש בגורלם של היהודים - מי מתוך שמחה לאיד, מי מתוך פחד ומי מתוך אדישות. הפולנים היו שייכים ברובם המכריע לקבוצה זו של העומדים מן הצד.
28/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
הנה נקודה ביחסיו של ממשל טראמפ עם העיתונות, שמעטים נתנו עליה את הדעת: כיצד התנהגותו של הנשיא כלפי העיתונאים מבית, משפיעה על אלו הנשלחים לחו"ל. אורן דוראל, המסקר את מחלקת המדינה וענייני חוץ בעיתון USA Today, אומר בגלוי שהוא חושש שהתקפותיו של טראמפ יפגעו בעבודתם של כתבים אמריקניים בחו"ל ואולי אפילו יסכנו את בטחונם.
28/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
הסיפור שלהלן מגלה: כיצד פעלה עיריית תל אביב-יפו, באמצעות תאגיד המים שבשליטתה - חברת מי אביבים, נגד חבר הכנסת אורן חזן, במטרה לאלצו לשלם חוב של חברה בשליטתו (אחי עם יוזמה בע"מ) שהוא אינו חב בו. לפחות מבחינה משפטית. הדרך שבה נקטה הנהלת מי אביבים: הגשת תביעת השמצה לבית המשפט, למרות שהיה ברור מלכתחילה שדינה להידחות, ועל-אף שבא-כוחה של מי אביבים ידע, ומראש, ואף דיווח לחברי הנהלת החברה, כי לא ניתן לחייב את ח"כ חזן בתשלום החוב, וכלשונו של עו"ד דוד ששון: "לא ניתן לאכוף אותו אישית".
27/01/2018  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il