|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

הגיגים תצ"ו

"מטייבים" נתונים

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - משחקים בנתונים, מצאו את התמ"ק, עזבו, עונש חמור, שפל וספר חדש שבוע טוב!
04/02/2018  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
מתגייסות [צילום: ליבא פרקש/פלאש 90]


א. צבאנו משקר

בתגובה לקולות הרמים שנשמעים בציונות הדתית נגד השירות ביחידות מעורבות, פרסם צבאנו, כי גיוס בנות דתיות גדל במאות אחוזים בשנים האחרונות. אלא שהחוקר אריאל פינקלשטיין, דוקטורנט באוניברסיטת בר-אילן, מצא, שאומנם יותר בנות דתיות מתגייסות לצבא (במקום לשירות לאומי, או מקבלות פטור), אך הצבא שינה את בסיס הנתונים, וגם כך נתוניו אינם מדויקים בלשון המעטה.

פינקלשטיין סירב להאמין לנתוני הצבא. לדבריו, "שמתחילים להצליב מקורות ולבחון את הנתונים לעומק מגלים שהנתונים לא כל כך מסתדרים". פינקלשטיין מספר, "באוגוסט 2012 קיבלתי מדובר צה"ל נתונים לצורך מחקר, שערכתי עבור תנועת 'נאמני תורה ועבודה', על היקף המתגייסות בוגרות החמ"ד [חינוך ממלכתי-דתי - אב"ץ]. על-פי הנתונים, בשנים 2005-2001 כמות המתגייסות מבין בוגרות החינוך הממלכתי-דתי עמדה באופן יציב יחסית על 1,600-1,500. מחקר משנת 2007 הציג נתונים דומים על השנים הללו, ואף הצליב את המידע עם כמות בוגרות החינוך הממלכתי-דתי בכל שנתון והראה שבשל הגידול בכמות הבוגרות הייתה ירידה באחוז המתגייסות: מבין בוגרות שנתון 2000 בחמ"ד התגייסו 24.8 אחוזים מהבנות, והמספר ירד בהדרגה עד ל-21.2 אחוזים בשנת 2005".

פינקלשטיין הוסיף, "בשנים 2008-2006, על-פי הנתונים שקיבלתי, נצפתה ירידה הדרגתית גם במספר האבסולוטי של בוגרות החמ"ד שהתגייסו, כך שהמספר הגיע עד לכדי כ-1,300 מתגייסות בשנתון של בוגרות 2008, ירידה שסביר להניח שיש לייחס לירידה במוטיווציה לגיוס בעקבות תוכנית ההינתקות...".

"בשנים 2011-2008 נצפתה שוב עלייה, כך שמבין בוגרות שנתון 2009 התגייסו כ-1,450 בנות ומבין בוגרות שנתון 2010 בחינוך הממלכתי-דתי התגייסו, עד לזמן קבלת הנתונים, כ-1,400 בנות ועוד כ-100 החזיקו צו גיוס והיו עתידות להתגייס ... כ-1,500 בנות התגייסו או היו לקראת גיוס מבין בוגרות שנתון 2011. אומנם הנתונים שהוצגו למעלה על 935 ו-1,062 מתגייסות בשנים 2010 ו-2011 מתייחסים לנתוני הגיוס על-פי שנה קלנדרית, אבל איך שלא נהפוך את זה הם לא יכולים להסתדר עם הנתונים על כמות של 1,500-1,450 מתגייסות בשנתונים 2011-2009. הבנות מתגייסות בדרך כלל בהיקף זמן של עד שנה קלנדרית לאחר סיום לימודיהן ומעטות מתגייסות שנתיים לאחר מכן".

במאי האחרון פרסם המרכז למחקר ולמידע (ממ"מ) של הכנסת מסמך, שמעורר תהיות רבות על התנהלות צה"ל. הממ"מ אומר, כדי להבין את הפער בין הנתונים שהציג פינקלשטיין לנתונים שהציג הצבא, הם ביקשו הסברים מהצבא, שבחר להתעלם, והעביר נתונים רק על השנים 2015-2012. אגב, הנתונים הללו גבוהים מהנתונים, שצה"ל מפרסם בתקשורת על השנים האחרונות. כך, למשל, אם במשך שנים צה"ל פרסם שבשנת 2013 התגייסו 1,616 בנות דתיות, הרי שבנתונים, שהועברו לממ"מ, קפץ המספר ל-1,763. יפה שבשנת 2017 צה"ל 'מגלה' פתאום באמתחתו עוד מתגייסות דתיות משנת 2013. עכשיו גם ברור מדוע לא הועברו נתוני 2011-2010. אלה נתוני שנת הבסיס, שמהם צה"ל מחשב את הגידול. את הנתונים הללו אסור לנפח ויהי מה, אלא רק להוריד, כי ככל שהם יהיו יותר קטנים כך הגידול באחוזים ייראה יותר גדול".

בשנת 2012 החליט הצבא "לטייב" את הנתונים, והגדיר מחדש את המושג "חיילת דתייה". כך, מסתבר שהנתונים, שמתפרסמים חדשים לבקרים על כמות המתגייסות בוגרות החינוך הממלכתי-דתי, כוללים בתוכם עוד שתי קבוצות אוכלוסייה: בוגרות חינוך חרדי (45-75 בכל שנה, לפי הממ"מ) ובנות שהביאו אישור מרב, שהן מקיימות אורח חיים דתי למרות שלא למדו במוסד דתי. ככל הנראה, המדובר בחוזרות בתשובה, ובעיקר בבנות מסורתיות או בבנות דתיות, שלא למדו במוסד דתי (בשנת 2015 - 168).

את פינקלשטין מטרידה העובדה, שצבאנו משחק בנתונים - כלומר, משקר, כדי ליצור מצג-שווא, במלחמתו במתנגדי גיוס בנות דתיות. לא היה לי כל חידוש בעובדה, שנתונים, שמפיץ הצבא בעניינים שנויים במחלוקת, אינם נכונים.

ב. בכי

בתחילת שנות השמונים פגשתי את יצחק שמיר, אז שר החוץ, בביתו של פול קידר, הקונסול הכללי דאז בניו-יורק - בסמינר למסבירים ישראלים בארצות-הברית. שמיר ביקש מאתנו להציג את עצמנו. כשהגיע תורי, אמרתי בחיוך, שהייתי כנראה היהודי היחיד בישראל, שבכה כשלח"י הרג את הרוזן ברנדוט. שמיר הביט בי, וביקש הסבר. "אז בדיוק הייתה הברית שלי", עניתי. נזכרתי בחילופי הדברים, ששעשעו את שנינו, כשראיתי, שבמוזאון המשטרה מצאו סוף-סוף את תת-המקלע שמייסר, ששימש להוצאת הרוזן פולקה ברנדוט השוודי להורג, בירושלים, אחר-הצהריים, ביום שישי, 17 בספטמבר 1948. הרוזן שימש מתווך האו"ם, והציע תוכנית, שנועדה להרוס את מדינת ישראל הצעירה, שאך קמה. ארגון לח"י התריע, כי תוכניתו ופעולותיו - ובעיקר, כוונתו לקרוע את ירושלים ואת הנגב ממדינת ישראל - אינם רצויים, והציע לו להסתלק מארצנו. הרוזן (שיש היסטוריונים, שטוענים, ששיתף פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה) זלזל בהתרעה.

כיוון שירושלים לא הייתה בריבונות ישראל, אלא בחסות בינלאומית, המשיכו ההגנה, אצ"ל ולח"י להתקיים בעיר - גם לאחר שצה"ל הוקם בסוף מאי 1948. הרוזן הגיע בטיסה מרבת-עמון לשדה התעופה קלנדיה, קיים כמה פגישות בארמון הנציב, ויצא לדרכו לפגישה עם ד"ר דב יוסף, המושל הצבאי היהודי של ירושלים, בערב שבת. בפאתי שכונת רחביה (ליד מוזאון האיסלאם דהיום) חסם את דרכה של שיירתו ג'יפ של לח"י. אנשי לח"י קיבלו את לוח-הזמנים של ברנדוט מסטנלי גולדפוט, עיתונאי יהודי דרום-אפריקני, שהיה מאנשיהם. שלושה לוחמים בפיקוד יהושע כהן ירדו מהרכב, ואחד מהם (כנראה, כהן) ירה ברוזן ובמלוויו, אך לא בהילמן, קצין הקישור הישראלי. אנדרה סארו, קצין צרפתי, שליווה את הרוזן, נהרג במקום, והרוזן נפצע, ומת בבית-החולים. עמו מתה, למעשה, תוכנית ברנדוט.

הריגת ברנדוט הייתה מעשה ראוותני של לח"י, שתוכנן להיות שירת הברבור של הארגון. מפקדיו ורבים מחבריו ירדו למחתרת עמוקה, לפני ההתנקשות, והשב"כ הצליח לשים יד רק על נתן ילין-מור (חבר בשלישיית 'מרכז לח"י', מפקדתו הכללית של הארגון), על מתתיהו שמואלביץ ועל זוטרים, שמילאו את בתי-הכלא הצבאיים. יצחק שמיר וד"ר ישראל אלדד (שייב) - שני החברים האחרים במרכז לח"י - לא נעצרו, וירדו למחתרת. הרפתקותיהם של עצורי לח"י בכלא הישראלי מדהימות. בין השאר, הם ברחו מהכלא ביפו, ושבו אליו, אחר בילוי בחוצות העיר - תוך שהם לועגים לכלָאיהם.

בעקבות ההתנקשות ברוזן השוודי, הוצא ארגון לח"י מחוץ לחוק. ילין-מור ושמואלביץ (לימים - מנכ"ל משרד ראש הממשלה) הועמדו לדין, ונשלחו לכלא. ממנו יצאו רק כשנבחרו לאספה המכוננת, אחרי החנינה הכללית, שהכריז שלטון מפא"י. למרות כל הצעדים - ובניגוד לשמועות - לא הצליח השב"כ להניח את ידו על המבצעים ולא על מפקדיהם - ובעיקר, לא על יהושע זטלר, מפקד לח"י בירושלים, שיזם את הפעולה ופיקד עליה.

עקב טעות, נפל השמייסר, ומשטרת ישראל החרימה אותו. לימים התברר, שבעזרת קצין מושחת במשטרה, שללח"י היה מידע על מעלליו, נעלמה מחסנית השמייסר (שבה אוחז היורה). המשטרה הספיקה לבצע בדיקות בליסטיות בשמייסר 2581, שהגיע לידיה כמה ימים אחרי ההתנקשות, ומצאה, כי שימש להריגת הרוזן והקצין הבלגי. השמייסר עצמו נעלם שלושה ימים אחרי הריגת ברנדוט - לפני שהספיקו ליטול ממנו טביעות אצבעות - והתגלה, כאמור, רק עתה - כשבעים שנה אחרי האירוע.

עקיבא ביגמן דיווח בישראל היום, כי בחמש השנים האחרונות ערך שלומי שטרית, מנהל מוזאון המשטרה, חיפושים קדחתניים במרתפי המשטרה אחר השמייסר המדובר במטרה למצוא את הממצא היחיד, שיכול לשפוך אור על הפרשה.

ג. לא חזרו

החוק הנתעב הפולני, שמעודד את הכחשת השואה, הזכיר לי ביקור לפני כמה שנים בהונגריה, שחלקה בהשמדת יהודיה היה כביר.

באחד המקומות הוסבר לנו, שהיהודים עזבו במהלך המלחמה, ולא חזרו. חד וחלק - עזבו ולא חזרו, כאילו הדבר היה תלוי ביהודים, שנרצחו במהלך התהליך.

ד. נזיפה

אחד ממפקדיי הסביר לי פעם, שנזיפה הנה העונש החמור ביותר, שיכול איש צבא קבע לקבל - הרבה יותר מקנס וממאסר. נזכרתי בדברים הללו לנוכח הקרקס סביב ניצב רוני ריטמן, המפקד המתפוטר של להב 433, שהמפכ"ל נזף בו בדלית-ברירה, תחת אילוצי בג"ץ.

בארצות-הברית מסיימת נזיפה קריירה צבאית של איש צבא - ללא שום קשר ליכולתו ולעברו - ואילו כאן מדברים על התפקיד הבא, שיקבל הניצב הננזף.

ה. עניין של קלטת

הקלטות הנן תופעה נרחבת ברחבי העולם בעת האחרונה. הפנטגון והשירותים המזוינים האמריקניים זועמים על גרגורי סאלסידו - מורה בתיכון אל ראנצ'ו בעיר ריקו ריוורה בקליפורניה - שהוקלט כשאמר לתלמידיו, כי אנשי הצבא הם שפל המדרגה האנושית.

תלמיד בן 17 נכנס לכתה של סאלסידו לבוש בגופייה, שנשאה עליה את סמל חיל הנחתים. סאלסידו התעצבן, ואמר את דבריו, מבלי שידע שהוא מוקלט, והטיף נגד גיוס. "אנשי צבא אינם חושבים, אינם אקדמאים, הם השפלים שבשפלים", הוא אמר, "איני מבין מדוע אנחנו מתירים להם לבוא לבית-הספר כדי לגייס אנשים". והוא הוסיף, "איננו מכניסים לבית-הספר סרסורי זונות".

ההקלטה הופצה בכל ארצות-הברית, מיליונים צפו בה, והפנטגון והשירותים המזוינים האמריקניים זועמים, ובשבוע שעבר הגיב על דברי המורה ג'ון קלי, ראש סגל הבית הלבן, שהוא גנרל בדימוס בנחתים ואב שכול.

בינתיים הגבירה המשטרה את השמירה על סאלסידו, שהוצא לחופשה מבית-ספרו בעקבות דבריו. כתות אינן הזירה הראויה להטפה חד-צדדית נגד ערכינו היקרים, הבהירה מחלקת החינוך. סאלסידו חבר במועצת העיר ריקו ריוורה, וראש העירייה הודיע שיפטר אותו מכל תפקידיו בעירייה.

"הבחור יכול ללכת לעזאזל", הגיב ג'ון קלי על דברי סאלסידו, "אני מקווה, שהוא נהנה מהחירויות ומסגנון החיים, שלחמנו עבורם".

ו. השקה

השבוע הגיע מיזם עצום, שעשינו עמיתיי ואני, לסיומו - ספרנו, 'ניצחון בסבירות נמוכה', על מלחמת יום הכיפורים, יושק ביום חמישי בערב ב"יד לשריון" בלטרון. בספר כעשרים מאמרים מחקריים, הסוקרים את ההכנות למלחמה ואת מהלכיה - בעיקר, בחזית הדרום.

הספר הזה חדשני. הוא פרי עבודת צוות. לא היה תקדים לעבודה כזו של אנשים פרטיים, שפעלו כעשור בהתנדבות ובמימונם העצמי, ללא תמיכת הממסד (ולפעמים - למרות התנגדותו).

כעורך הלשון וכחבר המערכת, קראתי כל מאמר בספר כמה פעמים בשנים האחרונות. במלוא הענווה, אגיד, אין ספר דומה בספריותינו, ואני מאיץ בכם לקנותו, כדי שתיחשפו למחקרים מעניינים וחדשניים.

תאריך:  04/02/2018   |   עודכן:  04/02/2018
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מטייבים" נתונים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה המגיב
4/02/18 12:17
2
קפטן נמו
6/02/18 05:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
  • התנגד מי שהבריח כיכר לחם
04/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בניגוד למה שאומר סלים ג'ובראן, "התקווה" היא גם ההמנון של הערבים בניגוד לטענות של אלשיך ולפידות, הבעיה עם מח"ש היא חוסר מעש בניגוד לתיאור בתקשורת, ברק כהן הוא עבריין חסר מעצורים בניגוד למה שסבור הרב הראשי, עדיין יש לנו בעיה של בצורת חמורה בניגוד לקריאות המתלהמות, חשוב מאוד להמשיך לבקר בפולין בניגוד למה שרגילים לחשוב, הכחשת שואה חמורה מתרחשת אצלנו
02/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
ישראל ביקשה מפולין (יום ה', 1.2.18) לדחות את ביקורו המתוכנן בישראל של ראש המועצה לביטחון לאומי, לאחר שבשעות הבוקר אישר הבית העליון של הפרלמנט הפולני את "חוק השואה"- האוסר להתבטא באופן שיטיל על העם הפולני אחריות לפשעים שנעשו במלחמת העולם השנייה.
01/02/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקף (יום ה', 1.2.18) את תוכנית הבידור ארץ נהדרת של זכיינית השידור קשת (ערוץ 12).
01/02/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
הביקורת על המסעות של בני נוער לפולין והאופן שבו משתתפים ישראלים ב"מצעד החיים" לא הביאה עד כה לשינוי. ישראלים ממשיכים לנסוע במשלחות לפולין ולהפגין התנהגות של מנצחים, כאילו ניצחה ישראל במלחמת העולם השנייה - הרי גם מטוסי חיל-האוויר כבר טסו בשמי אושוויץ. את מקום הטלית תופס דגל ישראל בטקסים ובאירועים למיניהם. עתה, בעקבות חקיקת "חוק השואה" בפולין, סוף-סוף מתחילים לחשוב על עצירת המסעות לפולין, אך לאו-דווקא מן הסיבות נכונות.
01/02/2018  |  משה צימרמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
ישראל העניקה מתנה לאנטישמים  /  עומר כרמון
הוריתי לשגרירת ישראל להביע מחאה   /  עומר כרמון
ממשלת סעודיה: אסור להכחיש את השואה  /  עומר כרמון
ראש ממשלת יפן מצדיע ל"צדיק מסדום"  /  מנחם רהט
״זוכרים את השואה״   /  ארי בוסל
פולין וההשמדה  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il