|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

משה שרת: בכיר מדינאי ישראל

לאחר רצח חיים ארלוזורוב בשנת 1933, מונה משה שרת לראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, ששימשה בפועל כמשרד החוץ של המדינה שבדרך לאחר הקמת המדינה כיהן ברצף כשר חוץ עד פרישתו ב-19.6.1956
07/02/2018  |   דויד סנדובסקי   |   מאמרים   |   תגובות
זלמן שזר [צילום: כהן פריץ/לע"מ]

עתיר הישגים
סה"כ כהן משה שרת כמדינאי החוץ הבכיר של ישראל במשך 13 שנים. שירותו הממלכתי והפרגמטי בכל הנוגע להקמת ותפעול מדיניות ושירות החוץ לאומה היה אופטימלי ועתיר הישגים לפי כל קנה מידה היסטורי. בתקופה שבין 26.1.1954 לבין 3.11.1955- כיהן משה שרת כראש הממשלה השני של מדינת ישראל הריבונית.


מבוא

ב-25.1.2018 התקיים בבית אריאלה, המשמש כספריה העירונית המרכזית של ת"א, בחסות מרכז זלמן שזר להיסטוריה יהודית, ערב עיון לזכר פעלו של משה שרת. הערב התקיים במלאת 54 שנים למינוי שרת לראש הממשלה השני של מדינת ישראל. לצערי הרב, והדבר עלה גם בערב העיון מדובר בראש ממשלה מושכח למרות גודל תרומתו ומורשתו להקמת מדינת ישראל, וזאת למרות היותו איש אשכולות רחב אופקים (בשיעור קומתם של בנימין זאב הרצל, חיים ויצמן, חיים ארלוזורוב, יגאל אלון), שלא רבים כמוהו היו בהנהגת התנועה הציונית ומדינת ישראל. שרת שהיה וכיהן כשר חוץ מכונן, ראש ממשלה ומדינאי עתיר מעשים והישגים, פעל בצניעות, ביושרה, באתיקה, במצפון, בנקיון כפיים ודעת, בדרכי שלום והתגשרות. הכל נעשה על ידו תוך פעילות בכוונה אמיתית, בתום לב ולטובת העניין, ולא מהשפה ולחוץ. הכל לצורך קידום פתרונות חיוביים הטובים לשני ו/או ליותר הצדדים המעורבים בקונפליקטים. כל זאת נעשה באמינות מרבית, שלא על-מנת לזכות ברייטינג מבוסס על הפרחת סיסמאות נבובות ובועתיות מלאות פאתוס וחסרות מהות. שרת לא שמע ולא ידע ספינים מהם. שרת הפרגמטי מעולם לא תמך בסוגי מדיניות הרפתקנית, פופוליסטית וסכסכנית ופעל תמיד למיתון גישות קיצוניות ומחרחרות בהנהגה הציונית והישראלית. גם רעייתו ציפורה ראויה להערכה על פועלה וצניעותה.

פעילותו נעשתה כחלק מתפיסת ביצוע שליחות למען העם היהודי והישראלי. כל זאת ללא התלהמות, פופוליטיקה ולאומנות. שרת השאיר גם מורשת מתועדת עצומה בכתב, שיש לפעול להנחלתה לדורות הבאים.

צריך לציין שלמרות הזמן הרב שחלף מאז פטירת משה שרת ב-1965, לא מצאה עדיין ממשלת ישראל וכנסת ישראל לנכון לחוקק חוק להנצחת מורשת משה שרת ופעלו. זאת בהתייחס למסכת חקיקות להנצחת ראשי ממשלות ונשיאים בישראל. כל זאת למרות המורשת הכתובה העצומה שהותיר שרת בעזבונו. את תכני קניינו הרוחני יש להנציח ולהנחיל לדורות הישראלים הצעירים. הדבר קורה בניגוד לחקיקות הנוגעות לראשי ממשלה ונשיאים אחרים.

את עול שימור זיכרון ומורשת משה שרת נושא על כתפיו בנו יעקב שרת, שעומד בראש עמותה רשומה ברשם העמותות למורשת משה שרת. הוא דאג להוציא לאור במשך השנים 14 כרכים הכוללים את יומניו וכתביו המגוונים של אביו. בתכנון ובהכנה להוצאה לאור יש עוד 13 כרכים בנושאים מגוונים. עבור הספר החדש המוכן להוצאה לאור מנסים לגייס מימון המונים (הדסטארט).

הגיע הזמן שייעשה מאמץ על-ידי חברי סיעת המחנה הציוני בכנסת - מפלגת ה"עבודה" (לשעבר-"מפא"י"), ששרת היה ממנהיגיה, לפעול לתיקון העוול ההיסטורי. כתבי שרת רלוונטיים ביותר לתקופתנו. הם מראים דרך חלופית לדרכן המדינית של ממשלות בנימין נתניהו והליכוד. הם מורי דרך לדרכים חלופיות ואופטימיות להסדרים מדיניים באזורנו. הם מהווים גם מורה דרך להפיכת ישראל ל"אור אמיתי לגויי ולעמי העולם" לאור ייעודה ההיסטורי האמיתי. שרת היה אנטי תיזה מושלמת לביבי. שרת הקים וחיזק את משרד החוץ ו"שירות החוץ" הישראלים. ביבי פועל להחלשתם באופן עיקבי. ברוח משה שרת ולאור התעמרות המדינה ב"שירות-החוץ" הישראלי - הגיע הזמן לחוקק את חוק "שירות-החוץ" הדיפלומטי והמקצועי למען חיזוקו, העצמתו וביסוסו.

פרופ' אמריטוס גבי שפר - "השרתיסט" מהאוניברסיטה העברית בירושלים הוא כותב הביוגרפיה הפוליטית של שרת, שעוסקת בין השאר בגישתו לבעיה הפלשתינית.

בפרישת שרת מראשות הממשלה הוא כתב ביומנו: "לא לי לנהל מדינה זו, ניהולה כנראה לא ייתכן מבלי להיזקק להרפתקנות ולתרמית, כשלשני אלה איני מסוגל". הכוונה הייתה לדויד בן-גוריון, שפעל בהרפתקנות ובאופן פופוליסטי בכל הנוגע לביטחון ישראל ויחסי החוץ שלה בעיקר בהשפעת משה דיין ושמעון פרס (גם אריק שרון בהמשך השפיע וסיבך בדרכים דומות את מנחם בגין).

איזכורים הנוגעים למסלול פעילותו של משה שרת
היה הרוח החיה בייצוג יהודי א"י והתנועה הציונית בהתדיינויות בוועדות המנדט הבריטי וועדת האו"ם אונסקו"פ שגיבשו את תוכנית החלוקה
▪ ▪ ▪

1. לאחר הגעתו עם משפחתו לא"י מחרסון שבאוקראינה בגיל 12 (בשנת 1906), גרה משפחתו בכפר הערבי בשומרון עין-סיניה. שם למד ערבית וקיבל תובנות חיוביות על ערביי ארץ ישראל. משם עברו ליפו הערבית ולאחר מכן לת"א, שהם היו ממייסדיה.

2. לימודים במחזור הראשון בגימנסיה הרצליה בת"א, וכן בקונסרבטוריון "שולמית" בת"א. בביה"ס התיכון הכיר את שלושת גיסיו שהפכו לאושיות ציבוריות חשובות בעיקר בביטחון: מאיר אביגור, דב הוז ואליהו גולומב. חבורה מגובשת זאת נקראה "ארבעת הגיסים". הם לא היו ממעריצי ב.ג. (בן גוריון גידל כמשקל נגד את חבורת "צעירי מפא"י").

3. לימודים באיסטנבול, שירות בצבא העותומני כקצין.

4. ב-1920, עמד ביחד עם זאב ז'בוטינסקי מאחורי הקמת ארגון ה"הגנה", שהיה הבסיס להקמת צה"ל, ושפעל בזיקה להסתדרות והתנועה הציונית.

5. הצטרפות ל"אחדות העבודה" לאחר מלחמת העולם הראשונה. מפלגה זאת הייתה בהמשך אחד מזרמי וממרכיבי מפא"י. מדובר ב"זרם המרכזי" של אותה תקופה.

6. לימודי כלכלה חברתית באוניברסיטת "לונדון סקול אוף אקונומיקס" בבריטניה.(בניחוחות פאביאניים). הכל תוך גיבוש אוריינטציה פרו-בריטית.

7. מעורכי עיתון "דבר" בעברית ובאנגלית.

8. התמנה לסגנו של חיים ארלוזורוב במחלקה המדינית של הסוכנות היהודית. לאחר רצח ארלוזורוב החליף אותו כראש המחלקה.

9. פעל לבצוע הקמת יישובי חומה ומגדל.

10. פעל להקמת יחידות נוטרות יהודיות במשטרה הבריטית בא"י ובהמשך לגיוס יהודי א"י לצבא הבריטי במלה"ע השנייה ולהקמת הבריגדה היהודית הלוחמת במסגרת הצבא הבריטי. אלה יצרו מסגרות ביטחוניות יהודיות-ארץ ישראליות, שהיו אוטונומיות בכוחות הביטחון הבריטיים והיוו בהמשך חלק מיסודות צה"ל.

11. היה הרוח החיה בייצוג יהודי א"י והתנועה הציונית בהתדיינויות בוועדות המנדט הבריטי וועדת האו"ם אונסקו"פ שגיבשו את תוכנית החלוקה, שאושרה באו"ם בכ"ט בנובמבר 1947. פעל אישית בהצלחה בקרב חברות האו"ם ליצירת הרוב להחלטה ההיסטורית.

12. בתמיכתו (למרות חששותיו המוצדקים), בהצבעה במנהלת העם בהכרזת המדינה ב-14.5.1948- יצר את הרוב הדחוק להקמת המדינה.

13. ניסח את הכרזת העצמאות תוך התפשרות עם דויד בן-גוריון. היה מחותמי מגילת העצמאות.

14. ניהל ותיאם בהצלחה את שיחות שביתת הנשק בוועדות המו"מ מול ירדן, מצריים, לבנון וסוריה.

15. ניהל ב-1952 מו"מ על יחסים מול ממשלת גרמניה ועל כספי השילומים מגרמניה. כספי השילומים מנעו פשיטת רגל של מדינת ישראל ואיפשרו קליטה מאסיבית של עולים חדשים.

16. שרת התנגד למדיניות הפופוליסטית של "פעולות-התגמול" מבית מדרשו של משה דיין - רמטכ"ל צה"ל.

17. התנגד לעסק-הביש, שהיה חלק מ"פרשת לבון" במצריים ונגרם בשל משיכת חוטים של יריבי שרת: בן-גוריון, משה דיין ושמעון פרס - מצעירי בן-גוריון. כן היו מעורבים: פנחס לבון, בנימין ג'יבלי ואברי אלעד.

18. פעל בהצלחה למיגור תוכנית אלפא הבינלאומית בעקבות מלחמת השחרור- לקריעת רוב הנגב הדרומי מישראל לטובת ירדן ומצריים.

19. עם פרישתו הסופית מהממשלה בה כיהן כשר חוץ - יצא למסע ב-13 מדינות דרום מזרח אסיה, כדי למנוע סחף נגד ישראל שנגרם בעקבות וועידת המדינות הבלתי מזדהות בבנדוג שבאינדונזיה, שלא אהדו את מדינת ישראל.

20. לאחר הפרישה מהממשלה התמנה לראש הוצאת ספרי "עם-עובד" וכיהן כיו"ר מוסד בית-ברל לחינוך רעיוני תנועתי.

21. ב-1961 נבחר לראשות ההסתדרות הציונית העולמית וההסתדרות הציונית העולמית.

22. כבלשן מעשי חידש מילים לא מעטות בשפה העברית המתחדשת. שלט ב-7-8 שפות.

23. תחביבו היה מוזיקה קלסית. משה שרת ניגן בקלרינט, בין השאר בתזמורת גימנסיה הרצליה.

24. היה בקשרי חברות עם מנהיגי הכפר אבו-גוש בדרך לירושלים. היה שם בן בית.

25. כשהיה על ערש-דווי בשל מחלת הסרטן הגיע שרת על כסא גלגלים לוועידת מפא"י ב-1965 ונשא שם נאום תוכחה דרמטי ומרגש נגד יריבו הגדול דויד בן-גוריון, שפרש מראשות הממשלה ב-1963, בעקבות אולטימטום מנשיא ארה"ב - גו'ן פיצג'רלד קנדי. בעקבות נאום שרת פרש ב.ג. יחד עם תומכיו ממפא"י והם הקימו את רפ"י. תומכי פנחס לבון הקימו לפני כן את תנועת "מן-היסוד".

26. למרות מתינותו המדינית ובשל מעשיותו, כישרונותיו ויעילותו - היה שרת פטריוט ישראלי ענק. שרת ראוי להנצחה מכובדת ומכבדת. הגיע הזמן שהכנסת ביוזמת ה"מחנה-הציוני" תרים את הכפפה.

משה שרת ורעייתו ציפורה נקברו בבית העלמין טרומפלדור בתל אביב, שהוא הפנתיאון הלאומי של ישראל.

תאריך:  07/02/2018   |   עודכן:  07/02/2018
דוד סנדובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משה שרת: בכיר מדינאי ישראל
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מנדל
7/02/18 12:09
2
ב_שמואל
7/02/18 19:14
 
מיכל מירושלים
7/02/18 23:32
 
ב_שמואל
8/02/18 07:08
3
ב_שמואל
7/02/18 21:43
4
מיכל מירושלים
7/02/18 23:27
 
ב_שמואל
8/02/18 07:20
 
מיכל מירושלים
8/02/18 09:56
5
ב_שמואל
7/02/18 23:42
6
מיכל מירושלים
8/02/18 10:09
 
מיכל מירושלים
8/02/18 12:10
 
ב_שמואל
8/02/18 12:39
 
מיכל מירושלים
8/02/18 13:03
 
ב_שמואל
8/02/18 22:05
 
באחריות
9/02/18 08:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין לפולנים מנוח. גם לי לא. הם העבירו את החוק בסיים. הם אישרו אותו בסנט. הוא הועבר לנשיא דודה לאישור והוא אישר. עדיין לא נכנס לתוקפו. כשייכנס לתוקפו הוא יעוכב לשליש ולרביע עד שבית המשפט החוקתי הפולני ידון בהערות לחוק. בתוך כך מתכוננים הפולנים לשגר משלחת רמת דרג כדי לאתר עם הדיפלומטיה הישראלית 'הבנות'. כל זה לא כדי לבטל את החוק. כבר אי-אפשר. כל זה לא כדי לשנות את החוק. גם זה לא סביר חוקתית. מצד אחד ההאצה להשלים את הליכי החקיקה בלי להשגיח במחאות - להפך, לטעון שהן היו המאיצות, ומצד שני ליצור מיני שיהוי באכיפתו, ליצור כביכול הזדמנויות לדון במה שאי-אפשר לו שיקרה, להרבות להתעסק, למה?
07/02/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
מרצה מתלמה ילין שלח יד בנפשו, כתבה עיתונאית חשפה מערכת יחסים שלו עם תלמידות, והוא שלח יד בנפשו. לא נוהלה נגדו חקירה, הראיות "שמורת במערכת". לא ראיתי עיתונאי אחד המאשים את החושפת ברצח. וברור שאין להאשימה/ החברה סבורה שאין מקום למערכות יחסים בין מורים לתלמידות, וככל שמדובר בראיות ברזל הפרסום הוא ראוי, מה עוד שכאשר נוצר החשש לאובדנות, פעלה המערכת כראוי ופנתה לשלטונות, מה שלצערנו לא הועיל.
06/02/2018  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
צפיפות הבנייה, מחסור בקרקעות פנויות לבנייה והגדלת מספר כלי הרכב - כלו אלו גורמים הפסדים כלכליים ופגיעה קשה באיכות החיים (זמן ארוך של עמידה בפקקים, בזבוז מחצבי נפט, זיהום אוויר, מצוקת חניה ועוד). המציאות הקיימת מצריכה חיפוש מתמיד של פתרונות יצירתיים וחדשנים לתחבורה יעילה, להגדלת מספר מקומות החניה, להוספת דירות אך בד-בבד להימנע מקריסת תשתיות, לקיצור הליכי ההפקעה הנדרשים לצורך ביצוע פרויקטים מסוג זה ועוד.
תמיכתו הקולנית של רפי איתן, שר לשעבר בממשלת ישראל ומבכירי ה"מוסד" לשעבר, במפלגה הניאו נאצית הגרמנית היא עוד סטירה מצלצלת לזכר השואה. יש מן האמת בטענות הפולניות שישראל ממקדת את מאבקה בנאציזם באומות משניות ומתחמקת ממלחמה בגרמניה עצמה - האומה שביצעה את השואה וכפתה אותה גם על בעלות בריתה. אבל תמיכתו של איתן בניאו נאצים הגרמנים איננה רק התחמקות ממאבק נגד גרמניה והנאציזם הגרמני אלא מהווה תמיכה בריש גלי בממשיכי מסורת ההצדעה ל"וורמאכט" ולפלוגות הסער של ה-אס.אס. מאחר שמנהיגי הימין הישראלי, שבעבר נלחמו למען "זכור את עשה לך עמלק" הגרמני, הלכו לעולמם הרי שהעכברים הפוליטיים, ברובם מהימין הישראלי, יצאו מהחורים והחלו לתמוך בגלוי בנאצים האירופים, ובראשם בנאצים הגרמנים במסגרת ה"גי'האד" נגד האיסלאם. אינני מצפה מאיתן החילוני לאמץ את מה שהגמרא כתבה (במסכת "מגילה") על "גרממיה של אדום" כממשיכתו של עמלק, אבל אני מצפה מאיש כזה לסכור את פיו ולא להעלות דעות כאלה שיתנו לגיטימציה להפחית במעללי הנאציזם לטובת מלחמה פוליטית בערבים ובאיסלאם. איתן, שר לעבר בממשלת ישראל, הצטרף לעוד חברים שוטים מהימין הישראלי המיישרים קו עם הניאו נאציזם האירופי נגד המוסלמים והיודעים היטב כי הניאו נאצים הללו אינם פוסחים בלאומניותם ובגזענותם האקטיבית על יוזמות אנטישמיות נגד יהודים בכל רחבי אירופה. כל שנה הופכת זילות השואה על-ידי הפוליטיקאים הקטנים הללו - שאחד מהם אף אינו יהודי, לחמורה יותר ויותר. הדור הצעיר שלנו מתרגל לעובדה שאפשר לסלוח לחיה הגרמנית במחיר גירוש ערבים. הדור הצעיר מבין כי בין ההצהרות הישראליות לטובת זכר השואה לבין התמיכה בנאציזם העולמי בכלל והגרמני בפרט פעורה תהום של צביעות פוליטית. והדור הצעיר הזה, כשיגיע לעמדות עשייה והנהגה, הוא כבר ינהג בחמלה פוליטית באלה שעדיין לומדים את דרכם הרעיונית מ"מיין קאמף" של היטלר ימ"ש, וייתן לספר הזה לגיטימציה בתנאי שמה שכתוב שם יוחלף מהמילה "יהודים" לשם של עם אחר ו/או דת אחרת. את הטירוף הזה צריך לעצור בחוק של ממש.
06/02/2018  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בפרלמנט של יום ששי, לפעמים יש נושאים מעניינים. בשבוע שעבר התחיל היוזם, שהוא גם יזם: "כולם מדברים על דירות. כחלון העלה את הנושא על סדר היום הציבורי. נכון, יש זוגות צעירים שרוצים ורצים לקנות דירה. לא עליהם אני מדבר".
06/02/2018  |  יגאל דקל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il