|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

בנית הכוח

מרכבה, אדיר, כיפת ברזל ומיגור המנהרות ה״אדיר״ הוא מכונת קרב מודרנית, כמעט בדיונית, עם יכולות חמקניות והתקפיות יוצאות מן הכלל
11/02/2018  |   ארי בוסל   |   מאמרים   |   תגובות
המטוס "אדיר" [צילום: משה שי/פלאש 90]

מטוסי המלחמה F-35 מסוג חמקן הם מהמתקדמים ביותר בעולם. ארה״ב מספקת מטוסים אלו לכמה מבעלות בריתה, ומדינת ישראל אמורה לקבל 50 מטוסים (כחמישית כבר הגיעה ארצה).

בארץ ניתן שם למטוסי קרב אלו - ״אדיר״. הטייסת נמצאת אי-שם בארץ, וניתן להניח שעם הגיעם ארצה, המטוסים ״מותאמים״ לצרכים הייחודיים של מדינת ישראל. ראשית, השליטה הבלעדית והמוחלטת על תפעול המטוסים חייבת להיות בידי מדינת ישראל. אסור שתהיה ״דלת אחורית״ שתאפשר לארה״ב שליטה על מטוסים אלו (נתאר תרחיש כמו במלחמת ששת הימים, כשארה״ב נחושה בדעתה להפסיק את התקדמות ישראל, או בזמן כהונת אובמה אם ארה״ב הייתה רוצה להכשיל נסיון תקיפה של אירן). כך גם לגבי חלקי חילוף. בבוא הזמן, צריך שתהיה יכולת מקומית לייצר ולספק חלקי חילוף כנדרש. שנית, הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, ואמנם הפלטפורמה היא מהמתקדמות ביותר בעולם, אך תמיד יש מקום לשיפור, לייעול, לפיתוח חדשני ולהפתעות שתשמשנה את טייסנו במשימותיהם ברחבי העולם.

ה״אדיר״ הוא מכונת קרב מודרנית, כמעט בדיונית, עם יכולות חמקניות והתקפיות יוצאות מן הכלל. העליונות האווירית של מדינת ישראל הוכיחה את עצמה מאז מלחמת ששת הימים, אך כשאויבינו ומדינות יותר ״נטרליות״ מצטיידות בציוד דומה, נשאלה השאלה האם העליונות האווירית שלנו תשמר, או שמא אחד מאויבינו מצטייד או מפתח דברים מתקדמים יותר (לדוגמה, הפלת מזל״טים ישראלים לאחרונה, שהעלתה את החשד שרוסיה יכולה להשתלט על תדרי התקשורת עם המזל״ט ולכוונו לעשות את רצונה במקום את רצון מפעיליה הישראלים).

יש גם שאלה של תקציב והחלטות של רגע שלפעמים אינן כה נבונות. לדוגמה, טנק המרכבה המתקדם ביותר בעולם חצה את גבולות ישראל לתוך לבנון בקיץ 2006. שם הטנקים נתקלו באש אויב. הטנק המתקדם בעולם נמס כמו חמאה מול הפגזים חודרי השריון וחומר הנפץ שבהם, וחיילנו נמסו יחד עם המתכת. תאר לי זאת מהלך ימי הקרבות אסף אברס, אחד מקציני מערך הכבאות וההצלה בארץ, תאור שאני לא אשכח, בעוד אברס לא ישכח עד סוף ימיו כנראה את ריח ומראה הגופות השרופות שהוא יצא לחלץ.

מסתבר שהמיגון הנדרש קיים היה, אלא שהטנקים לא צוידו בו מסיבות שונות (תקציביות או הערכה שגויה שהחומר-חודר-שיריון תוצרת ידידינו ברוסיה אינו נמצא בידי החיזבאללה). התקווה היא שמאז הופקו הלקחים ויושמו שיפורים, שכן הדבר כבר עלה לנו בחיי לוחמים.

שיקולים שונים הם לפעמים ענייניים, ולפעמים ניצבים מולם עדיפויות שונות ומשונות (לאחרונה מתרבות החקירות על שחיתויות והטיית שיקולים בשל טובות הנאה מאוד משמעותיות). כך לדוגמה, טכנולוגיה לגילוי מנהרות שנחפרות מתחת לקרקע מהלך קילומטרים רבים ובהן חשמל ותאורה, קירות תומכים, פינות מיוחדות, הסתעפויות, חדרים צדדיים וכו׳, קיימת הייתה ואינה ייחודית. הסכנה גם היא הייתה ידועה, אך הוחלט, משקולים אולי לא פסולים אך פחות עניינים, שלא להשקיע בה. כך יצא שמדינת ישראל שהייתה מוגנת כמו בסרטים מצוירים על-ידי ״כיפת ברזל,״ הייתה חשופה כליל לחדירת כוחות אויב מבטן האדמה בתוך שטחה פנימה.

כמו המיגון של טנקי המרכבה, כך גם גילוי המנהרות הואץ, ולאחרונה ראינו את צה״ל תוקף ומשמיד את אחת מאותן מנהרות התקפיות. פלא פלאים - רק צריך לרצות להצטייד ולהפסיק לשלוח את התושבים שהתלוננו על רעש חפירת המנהרות לעזרה פסיכיאטרית.

נכון לנקודת זמן זו, ישראל ממשיכה את הצטיידותה במטוסים חמקנים מסוג ״אדיר״, בצוללות תוצרת גרמניה (עם יכולת גרעינית או נשיאת ראשי נפץ גרעיניים), בטנקים עם מיגון הולם ובהגנה מוחלטת - הן ממעל הן מלמטה - של ״כיפת ברזל״ וגילוי והשמדת מנהרות מתחת. כך גם ישראל ממשיכה את בנית מצבורי הנשק הגרעיניים, ביבשה, באוויר ובים, לשם הרתעה ולשימוש ביום הדין.

אויבינו לא יושבים בחיבוק ידים גם הם. צבירת הכח בעזה, בסוריה ובלבנון תמחץ את יכולת התגובה של מדינת ישראל (״כיפת ברזל״ לא תחזיק מעמד מול מטר טילים בלתי פוסק, ומדרומנו ומצפוננו מצבורים של מאות אלפי טילים שונים). מומחים אירנים נמצאים דרך קבע בעזה, בסוריה ובלבנון, ולאחרונה אף ערכו תצפיות מאוד מתוקשרות על מדינת ישראל והערכותה. ובשכונה, לא פשוט בכלל: בנית הכוח של צבא מצרים מרשימה ביותר. ערב הסעודית קונה מכל הבא ליד, לא נגד ישראל כי אם כהגנה מאירן, אך ראינו בעבר הלא רחוק איך מצבורי נשק, תחמושת ואמצעי לחימה (כולל אמצעים כימים וביולוגים) עוברים מיד ליד כששלטון אחד נופל ואחר עולה במקומו (או כשדאע״ש משתלטת על חבל ארץ מסוים והכל נופל לידיה).

בנית הכח הכרחית, ובארץ מיטב המוחות והפיתוחים. אנחנו מדינה שמיצאת ידע ומוצרים בתחום זה, כך שהיכולות קיימות, ובשעת חרום ניתן להשתמש בהן. אלא שיתכן שכל זאת לא יספיק, ודברים צריכים להיות מוכנים מראש (נכשלנו במערך מחסני החרום, לדוגמה, שאמורים לצייד את הכוחות המתגייסים. אם אנחנו נכשלים בדבר הבסיסי והפשוט ביותר, איך נוכל להצליח בדברים מסובכים וקריטים הרבה יותר?) במה אנחנו עסוקים? בשירת נשים, בסירוב בחורים לנדרש מהם ביחידות מעורבות, בהתבטאויות בגלי צה״ל ובשאר זוטות המסיחות את דעתנו מהעיקר לטפל. כך בצבא, כך גם בהנהגת המדינה. ראש הממשלה עוסק יותר בחקירות נגדו, בהדלפות מהמשטרה, בתקיפת בנו יאיר ואשתו-שכולם-אוהבים-לשנוא, ובתיקי ה-1000, 2000, 3000 ועוד היד נטויה.

לחוסר תשומת הלב וההתמקדות בעיקר המאפיינים את המתרחש בישראל מתאימים ביותר דברי נתן אלתרמן בשירו ״אז אמר השטן״:

אז אמר השטן:
הנצור הזה איך אוכל לו.
אתו האומץ וכשרון המעשה
וכלי מלחמה ותושיה עצה לו.

ואמר: לא אטול את כוחו
ולא רסן אשים ומתג
ולא מורך אביא בתוכו,
ולא ידיו ארפה כמקדם,
רק זאת אעשה: אכהה מוחו
ושכח שאתו הצדק.

כך דיבר השטן וכמו
חוורו שמים מאימה
בראותם אותו בקומו
לבצע המזימה.

מסווג ביותר

פעם, בעבר הרחוק, היה ביטחון שדה ודברים היו מסווגים. ואז הגיע הרמטכ״ל אהוד ברק ופתח את הצבא לתקשורת ולעולם כולו. יחידה יחידה הופיעה ברדיו, ובדרך פלא נעלם הסיווג, והפסיקו להקפיד על ביטחון שדה בשוטף.

בשנים מאז אותה רמטכ״לות, לא צריך להתאמץ ביותר, שכן מספיק להתיישב ברכבת או באוטובוס, וטובי הקצינים והחיילים יפתחו בפניך את הכל - אלו בשיחות טלפון, אחרים תוך כדי ניהול העבודה השוטפת על המכשירים החכמים. כאילו העולם מסביב לא קיים, או כאילו מחיצה שקופה אך בלתי חדירה מקיפה אותם ומונעת מהעולם מסביב גישה, צפיה והאזנה לכל הנפרס בפניו.

אין זו ״זכות הציבור לדעת״ כי אם נורמה פסולה מיסודה שבסיסה בחוסר לימוד, אימון ואכיפה. פעם ליד כל טלפון היה פוסטר ״מישהו מאזין,״ והצבא עצמו היה מאזין לוודא שדברים מסווגים לא נאמרים בקווים פתוחים. אך זו היא נחלת העבר, ובהווה אין הצבא עושה מספיק דבר לשמור על סודיות.

עם זאת, הילת הקסם והסוד אופפת את מטוסי ה״אדיר״ שהגיעו ארצה. אני עצמי השתמשתי במילה ״מדע-בדיוני״ בתארי את יכולות ״מכונת הלחימה המעופפת״ הזו. לעמוד סנטימטרים ספורים ליד המטוס החמקן, ללטף את שכבתו החיצונית בעיניך, לבלוע כל חלק מהמעטפת, הגוף, העזרים, הגומחות והפיתולים, לטפס למעלה לתא הטייס - כל אלו ודאי שלא אפשריים וכך הם נשארים נחלת הדימיון האישי.

מדוע? כי למדינה כל כך מעט מטוסים כאלו, ואין אנו רוצים לחשוף את מה שאולי אנחנו עושים למטוסים לאחר הגעתם ארצה, כמו גם איננו רוצים לאפשר חבלה זדונית מכוונת. נזכור, אין זה צעצוע, ואין זה סרט המסעיר את חושינו. זו היא מכונת מלחמה משוכללת, מהמתקדמות ביותר בעולם, ותפקידה לזרוע מוות והרס, ולאפשר לכוחותינו להשיג את מטרותיהם ולנצח את האויב הקם עלינו להשמידנו.

מספר המטוסים אינו סודי, כי הוא חלק מהרכש של ישראל בארה״ב וכלול בעזרה השנתית שאנחנו מקבלים. אך מהרגע שהמטוסים מגיעים ארצה והבעלות (כמו גם האחריות) מועברת מארה״ב לישראל, קרי המפתחות נמסרים לחיל-האוויר, הכל נהיה סודי ביותר, וטוב שכך. חיל-האוויר הוא צבא בפני עצמו, ושם, בתקווה, למושגים סודיות וסיווג עדיין משמעות מוחשית, ודאית, שאינה ניתנת לביטול.

מטוס ה-F35 עולה כמאה מיליון דולר (תלוי בסוג, המחיר יכול לעלות ב-20 עד 30%).

נתאר לעצמנו מכונת מלחמה מסוג חמקן שעלותה מילארדים. 12 מילארד דולר הושקעו בפיתוח דור ספינות הלחימה החדשות, סדרה ששמה ״זומוולט״ ע״ש האדמירל אלמו רסל זומוולט גוניור (1920-2000) שהיה מפקד המבצעים של חיל-הים האמריקני בשנים 1970-1974.

השלישיה הפותחת מונה את ה״זומוולט,״ ״מייקל מונסור״ ו״לינדון ב. ג׳והנסון״ (ע״ש הנשיא ה-36 של ארה״ב). בתכנון המקורי היו אמורות להבנות ספינות רבות יותר, אך כנראה שחיל-הים האמריקני יסתפק רק בשלוש אלו ואחריהן יבוא דור חדש של ספינות מלחמה התקפיות.

ספינות המלחמה החמקניות ״זומוולט״ הן ספינות התקפיות ואחת ממטרותיהן היא להגיע כמה שיותר קרוב לחופי אויב, בלי שהדבר יורגש, ולהנחית כוחות מיוחדים.

כך יצא, לדוגמה, שמפקד ה״זומוולט״ נתן סקירה על הספינה, יכולותיה וכו׳ בדיוק בזמן שהנשיא טראמפ והמנהיג העליון של קוריאה הצפונית, קים ג׳ונג-אן, החליפו ביניהם עלבונות, כשהם מאתגרים זה את זה בנוסח תגרת רחוב שסיכנה את שלום העולם כולו.

ה״זומוולט״ נקראה להיות מוכנה להגיע לגזרה לפעילות מבצעית.

חלק מהמערכות המתפעלות בספינה ובמטוס מבוססות על אותה טכנולוגיה ואותם חומרים מיוחדים. בארץ טייסת ״אדיר״ ובארה״ב רק שלוש ספינות מסוג ״זומוולט״. גם זה וגם זו פותחו בארה״ב והן תפארת היצירה. לראשון הילת מסתורין וסודיות, ואילו לגבי השנייה - הנכם מוזמנים לבקר, לגעת, לחוש, להתרשם, להצטלם (רק על סיפון אחד, ואז הטלפונים יוחרמו מכם).

הספינה תעגון בבסיס חיל-הים בסן דייגו, ולמעוניינים (שהם אזרחי ארה״ב), מתוכנן ביקור במחצית חודש מרס, 2018.

יחי ההבדל הקטן!

תאריך:  11/02/2018   |   עודכן:  11/02/2018
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בנית הכוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
12/02/18 07:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדקה 36:10 של הראיון שקיימה אילנה דיין עם המפכ"ל אלשיך, הוא אומר: "הרגשתי שאסור שזה יקרה, שחוקר, יופעלו עליו לחצים חיצוניים דרך המשפחה שלו, ולכן הגבתי לסיטואציה הזאת ציבורית. וכפי שאמרתי, היא נפסקה".
11/02/2018  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
נער הייתי וגם זקנתי ויודע אני היטב שעם ירידת המתח והחזרה לשגרה ישובו אלה המתגלים כעת כאחראיים וממלכתיים לזנב במחנה הלאומי ולשוב לסורם תוך שהם גורמים לנו לכאב לב לא קטן. אלא שדווקא על-רקע המחלוקות שבשגרה כמה נעים להתבשם, ולו לרגע, מניחוח האחדות.
11/02/2018  |  בעז שפירא  |   מאמרים
לקראת סיכום תיק המתנות, יש סיכוי שנתניהו ימצא אשם משפטית. אבל לפי דעתי, זה לא מצדיק את התפטרותו מראשות הממשלה. שהרי בכך נפתח פתח לכל הצבועים, שרודפים אותו כבר שנים. נמצא עצמנו בביצה הקטנה הזאת, של צביעות והעמדת פנים.
11/02/2018  |  ארווין קליין  |   מאמרים
את ההסלמה האירנית בגבול הצפון יש לראות כניסיון אירני-סורי לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה בסוריה במיוחד נגד המגמה הישראלית בשבועות האחרונים שבאה לביטוי בתקיפות מטרות בסוריה כדי למנוע ייצור טילים מדויקים שיופעלו נגד ישראל ואת התבססותה של אירן בשטח סוריה על הגבול עם ישראל.
11/02/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לילות לא ישנתי, לא הלכתי לעבודה, בקושי אמרתי שלום לאישה ולילדים, מבוקר עד לילה ניקרה בי המחשבה, איזו אפליקציה אני עומד להמציא, אפליקציה שתשנה את פני העולם פי שניים מ-WhatsApp, מהפכני שבעתיים מ-Facebook.
11/02/2018  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il