|   15:07:40
דלג
  יהונתן קניר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

חתונה בלי חתונה

בין ריאליטי למציאות

הסדרה "חתונה ממבט ראשון" אינה רק תוכנית ריאליטי, אלא מבחן ממשי לחברה הישראלית ולמערכות הנישואין בה - כותב היועץ המשפטי שליווה אותה
13/02/2018  |   יהונתן קניר   |   מאמרים   |   תגובות
לגיטימציה לטקס זוגיות

בד בבד עם פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים, העלתה חברת קשת לשידוריה תוכנית מציאות חדשה, "חתונה ממבט ראשון" שמה, שעל פניו נועדה להגשים אידיאל רומנטי, מציאת התאמה מורכבת ומדויקת עד כדי כך, שניתן להכיר את החתן האחד והיחיד או את הכלה האחת והיחידה לראשונה מתחת לחופה. המיונים והבדיקות שבוצעו ע"י מומחים במגוון תחומים לכל אחד מבני הזוג, נועדו לאפשר סינון מירבי ומיטבי של המשתתפים, עד כדי מציאת התאמה קרובה לשלמות, גם אם הצדדים עצמם לא נפגשו מעולם.

הליווי המשפטי שהענקתי להפקת התוכנית החל כשנה טרם עלייתה למסכים. הליווי המשפטי היה מורכב ודרש התייחסות זהירה ומפוקחת, על-מנת למנוע כל חשש לפגיעה במשתתפים, ובפרט - בעתידם. במאמר זה אפרט את השלבים המהותיים שנדרשתי לצלוח על-מנת שהתוכנית תוכל לעלות בפני הצופה הישראלי, ומבט צופה פני עתיד על ההשלכות האפשריות ופורצות הדרך של התוכנית על הציבור הישראלי.

שלב מוקדם - הפורמט המקורי

מקור תוכנית המציאות "חתונה ממבט ראשון" הוא דני, משם התרחב למדינות רבות באירופה, ארה"ב, אוסטרליה, ניו-זילנד ודרום אפריקה. במרבית מארצות המקור בהן התקיימה התוכנית, טקס הנישואין בין שני הצדדים שהכירו לראשונה תחת החופה, היווה טקס נישואין של ממש - קרי, בסיומו של טקס החתונה הצדדים המשתתפים בו שינו סטטוס, משני רווקים לזוג נשוי על-פי דיני המקום.

במסגרת הפורמט, לאחר הטקס בני הזוג יוצאים לירח דבש ביעד אקזוטי, אשר לאחריו הם חוזרים לארצם לחמישה שבועות של חיים משותפים, ובסופם יידרשו להכריע האם נפרדות דרכיהם, או שמא הזיווג צלח והקשר ממשיך.

שלב ראשון - "גיור" הפורמט הטלוויזיוני

הפקת התוכנית בישראל בחרה להתמקד בזוגות ישראלים, יהודים, הטרוסקסואליים. כידוע לכולנו, הדין החל על מערכת הנישואין בישראל בין הטרוסקסואלים יהודים, הוא דין תורה. לשם התאמת הפורמט הטלוויזיוני אל מערכת הדינים הישראלית (ההלכתית), בשים לב למורכבות הנובעת מנישואי זוגות יהודיים בישראל, הדין החל על צדדים בענייני הממון, סמכותם הייחודית של בתי הדין הרבניים והמשמעויות ההלכתיות הנובעות מהצורך בגירושין כדת משה וישראל, נשללו בזה אחר זה טקסי "חתונה" היוצרים חיוב או מחייבים גט במסגרת הפורמט הישראלי של התוכנית - החל מחתונה כדת משה וישראל, דרך חתונה אזרחית בקפריסין, חתונה רפורמית וכלה בטקס נישואין פרטי.

הצורך לשלב בין דרישות הפורמט הטלוויזיוני - עריכת טקס מרגש ואותנטי - מול החובה למנוע שינוי בסטטוס של המשתתפים בתוכנית (רווק-נשוי-גרוש), באופן שיבטיח שמרקם חייהם של בני הזוג ומערכת הדינים החלה עליהם לא תעמוד בעוכריהם יום אחרי כיבוי המצלמות, הוביל להמלצה מפורשת, על פיה יש ליצור טקס זוגיות מרגש, שאינו מכיל את הרכיבים הנדרשים ליצירת קידושין וכל חיוב הלכתי, וכך אכן נעשה.

שלב שני - טקס ברית זוגיות

על בסיס הליך החשיבה שהוסבר לעיל, נבחר בסופו של יום מסלול אחד ברור שתואם את מערכת הדינים הישראלית. בטקס אומצו סממנים יהודיים מוכרים, שאין בהם בכדי לבסס מחויבות הלכתית, אלא מחויבות רגשית בלבד. לצד הקמת חופה מעל ראשי המשתתפים, שתיית יין ושבירת כוס לעילוי זיכרון ירושלים הבירה, נמחקו והושמטו סממנים ומנהגים שעלולים להקים ספק לקידושין, לרבות קידושי טעות או קידושי צחוק. בטקס הזוגיות לא הוחלפו טבעות, לא הובאו עדים כשרים, לא ניתנה בידי האישה כתובה, לא נאמר "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל", לא בורכו "שבע ברכות", לא נעשה שימוש במילים "בעל ואישה".

למשתתפים הובהר, כי אופן עריכת טקס הזוגיות נועד להבטיח שלא תישמע כל טענה לחבות בגט או לצורך בגט לחומרא או להפרת הבטחת נישואין, וכי טקס הזוגיות אינו יוצר חבות על-פי הדין וההלכה היהודית.

באחד מהטקסים ששודרו, עורך הטקס קורא בפני האורחים את הקטע הבא: "ברוכים הבאים לרגע חסר תקדים". אין מדובר באמירה ספונטנית אלא בחירת מילים קפדנית, תוך התאמת המילים הן לזוג שמתייצב לטקס והן לזהירות הנדרשת למניעת ספק קידושין וחיתון. לאחר מכן, עורך הטקס שואל את הצדדים: "האם את/ה מקבל\ת על עצמך לבנות את ביתכם במשותף תוך גילוי לב הדדי, פתיחות, התחשבות, חברות אמת ושותפות גורל, להתעשר מהשוני וליהנות מהמשותף, להיות נכונ\ה ללמוד, לגלות ולהיות מופתע/ת כל יום מחדש?"

טקס ברית הזוגיות שנראה לציבור כטקס חתונה לכל דבר ועניין, נבנה כטקס המבסס נקודת חיבור ומחויבות בין שני הצדדים לתהליכים שעליהם לעבור במסגרת התוכנית, עם צפי וכוונה אמיתית לייצר מחויבות זוגית עתידית ביניהם, תוך הצהרת כוונות כנה ורצינית להבניית מערכת יחסים ארוכת טווח - ללא קידושין, ללא נישואין וללא שום כוונת שיתוף רכושי.

מטרתי הייתה להבטיח שבמסגרת ההרפתקה הטלוויזיונית הזו, אף אישה לא תמצא עצמה כעגונה ואף איש לא יימצא עצמו מחויב במזונות על-פי ההלכה היהודית. אך מה בדבר ההבטחה שמרקם חייהם של הצדדים לא ייפגע ביום שאחרי התוכנית? כיצד יישמר עקרון ההפרדה הרכושית בין שני צדדים שעד לפני מספר דקות לא הכירו זו את זה?

שלב שלישי - הפרדת רכוש

בהעדר משק בית משותף, ולאור פרק הזמן הקצר שבו הצדדים צפויים לחיות יחד תחת קורת גג אחת מכוח הפורמט הטלוויזיוני, ספק רב אם יכולים הצדדים לכסות תחת הכרה כידועים בציבור על-פי ההלכה הפסוקה. עם זאת, על-מנת למנוע מצב שבו יוכל צד אחד לבוא בדרישה כלכלית כלשהי כלפי רעהו, נדרשתי לייצר מנגנון הנותן מענה ומניח את הדעת לכל תרחיש של סיום הזוגיות. במסגרת מנגנון זה, נקבעה הפרדה מוחלטת של זכויות במקרה של פירוד וניתוק זכויות במקרה של חלילה פטירה.

נעשה הליך מחשבה עמוק, אשר במרכזו הרצון לסייע לשני צדדים כאלו להימנע מחבות כלשהי כלפי האחר. ההסכם עליו הצדדים נדרשו לחתום, מחייב הפרדה רכושית מוחלטת ביחס לכל סוגי הרכוש, לרבות הצהרות הדדיות ביחס לוויתור על הכנסות עתידיות, ויתור על טענות לנכסי קריירה, ויתור על טענות בדבר שיתוף בצבירות ובזכויות סוציאליות ולבסוף, גם ויתור על מזונות בן זוג, זאת בין אם יחליטו להמשיך ולקיים קשר זוגי גם לאחר תום התוכנית ובין אם לאו - הכל מיום מיסוד היחסים ועד ליום גיבוש הסכם עצמאי חדש.

חשוב לציין שבהתאם להלכה הנוהגת, כשמדובר בבני זוג ידועים בציבור, אין חובת אישור של בית המשפט את ההסכם על-מנת שיהא תקף, ומשכך מעבר לכך שחתמו הצדדים על הסכמי הפרדה רכושית מוחלטת, ללא כל שיור, הובהר למשתתפים כי מומלץ בנוסף לערוך צוואה.

בנימה אישית יותר - מבט קדימה

כמתבונן מהצד על הרעיון ופורמט התוכנית, ברור לי כי קל לקטלג את "חתונה ממבט ראשון" כעוד תוכנית ריאליטי, עוד מסחטת רגש כזו או אחרת ולהותיר אותה בצד הרדוד של השיח הישראלי. לשיטתי, דרך הסתכלות זו היא צרה ובלתי ממצה, מאחר שבפועל אנחנו חווים לראשונה פלטפורמה פורצת דרך במרחב הישראלי-יהודי, המשודרת בשעות צפיית השיא, עם קהל צופים משמעותי ביותר. מעבר להיותה תוכנית מציאות פיקנטית ומסקרנת, היא קוראת קריאת תיגר ממשי על סטאטוס קוו בחברה הישראלית בנוגע לנישואי זוגות יהודיים, ובפרט על המונופול של בתי הדין הרבניים בכל הנוגע לנישואין וגירושין בישראל.

משתתפי התוכנית וקהל הצופים מקבלים בפעם הראשונה, באופן אחראי, הזדמנות להתוודע ולחוות טקס זוגיות לא דתי, ללא קידושין, שאינו מקים חיובים מכוח ההלכה, ובמקביל מבטיח את זכויותיו הכלכליות של כל אחד מהצדדים.

אין מחלוקת שצורות נישואין שונות, שלא במסגרת הרבנות, קיימות מזה עשרות בשנים. הבשורה בענייננו היא הלגיטימציה לבצע טקס זוגיות ללא צורך במעבר דרך ביה"ד הרבני, תוך קביעת הסדרים ברורים ופשוטים טרם באים הצדדים בפני טקס הזוגיות, המובאת בשעות צפיית השיא של הקהל הישראלי, אין זה עניין של מה בכך.

מאחר שמהפכות מתחילות לעיתים גם באופן שקט, דומה שהסירוב המתמשך מצד בתי הדין הרבניים להכיר בכך שמערכות הנישואין כדת משה וישראל צריכות ויכולות להסתיים באופן חד-צדדי - גם ללא צורך בעילת גירושין מבוררת - תביא בשנים הקרובות לשינוי בתפיסת הציבור הישראלי, לירידת קרנו של מוסד הנישואין המוכר ולהרחבה ניכרת בקיומן של מערכות זוגיות אלטרנטיביות, הנותנות מענה זהה מבחינת בני הזוג, מקיימות את הטקס הזוגי תוך כיבוד זכויותיהם ההדדיות של הצדדים, לרבות זכותם להיפרד בקלות ובמכובדות ולצידן מערכת או מערכות של הסכמים שייתנו ביטחון ושקט כלכלי לבני הזוג.

אם לא ישכילו בתי הדין הרבניים ליישם את הדרכים הקיימות לחיוב בגירושין גם מכוח גוויעת הנישואין, ודי ברצונו של אחד מבני הזוג, להבנתי העתיד טומן כמות גדלה והולכת של הסדרים כאלו בשיח הציבורי, כחלק אינטגרלי מדיני המעמד האישי. בני זוג יבחרו בנתיב של טקס זוגיות מכבד, אליו יצרפו הסדר רכושי שינוסח על-פי רצונם, הסכם התואם את אורחות חייהם, את מצבו הכלכלי של כל אחד מהצדדים, וכמובן גם פירוד קל במקרה ומערכת הזוגיות קורסת.


המאמר התפרסם במקור בגליון פברואר 2018 של "עורך הדין", בטאון לשכת עורכי הדין.
תאריך:  13/02/2018   |   עודכן:  13/02/2018
עו"ד יהונתן קניר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין ריאליטי למציאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עו"ד פכטר אברהם
13/02/18 20:39
2
מנחם22
13/02/18 20:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חבר טוב סיפר לי לאחרונה שהוא ממהר. יש לו פגישת מחזור של חברים משירותו הצבאי שמלפני ארבעים שנה. זה משובב את הלב מראות כאלו. אני נתקל לא פעם בתמונות של אנשים שנפגשים, עשור עשרים או חמישים שנה, אחרי הקרב ההוא. בלי אימת הגנרלים ובלי דרגות על הכתפיים. עם האמת כפי שהיא ניבטת מעינם של לוחמים פשוטים, שידעו פחד וגבורה מהולים זה בזה. ולרגע אחד, נראה שלא רק מראות הקרב חוזרים לפניהם של הנוכחים, אלא גם האהבה והתמימות שהייתה פעם חוזרת ולו לרגעים קטנים.
13/02/2018  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
על ההבדל המהותי בין המשכן - שעליו מורחב הדיבור בפרשת תרומה, לבין בנית בית המקדש, שעליו גם מתייחסת בהרחבה הפטרת השבוע, עומד הפרשן הקדמון יונתן בין עוזיאל של התורה לארמית. רבים מבקרים את המתרגם על חרות יתר שהרשה לעצמו בכך, שתרגומו רווי נימות פרשניות. אך גם המבקרים את התרגום ימצאו ענין בתרגומו את הפסוק בפתח פרשת תרומה - "וַתְּדַבַּר אֶל בְּנֵי יִשְׁרָאֵל: וַיִּקְּחוּ לִי תְּרוּמָה, מֵאֵת כָּל אִישׁ יִדְּּבֵנוּ לִבּוֹ תִּקְּחוּ אֶת תְּרוּמָתִי" (שמות כ"ה 2). המתרגם לארמית יונתן בן עוזיאל "מִן כָּל דִּיתִרְעִי לִבַּיהּ וְלא בְּאַלְמוּתָה תִּסְבוּן יַת אֶפְשָרוּתִי". התרגום מארמית לעברית: "מאת כל מי שיתעורר לבו, ולא באלימות, תקחו את תרומתי"!
13/02/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כדי לקבל תמונת מצב בסוגיית קיומה של ישראל, יש לבחון את הרציונאל הקיומי של מדינת היהודים, כמקובל במדע המדינה. הנחת היסוד של הרצל נבעה מרוח ההתעוררות הלאומית במאה התשע עשרה. כיון שהגלות הייתה לדעת מייסדי הציונות הסיבה לאנטישמיות, הפתרון היה, על-פי הבנתם, בריכוזם של היהודים במדינה ריבונית משל עצמם. על כן כתב הרצל בהקדמה ל"מדינת היהודים", כי עם כינונה של מדינה בו התושבים כולם הם יהודים, תחדל האנטישמיות, ואפילו בצבא לא יהיה כל צורך.
13/02/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
לפי פרסומים של האו"ם, למעלה מ-2,200,000 מיליון ערבים בעזה וביהודה ושומרון חיים ומתפרנסים מתמיכת ארגונים בינלאומיים באמצעות הסוכנות לפליטים של האו"ם (NRWAU). כ-1,500,000 מיליון ערבים מתוכם נמצאים ברצועת עזה.
13/02/2018  |  מנחם גורמן  |   מאמרים
למחרת יום האש בצפון בו איבדנו מטוס קרב לא הוזכר כלל שמי שניצח כאן בגדול, הוא ראש
13/02/2018  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il