בחודש ספטמבר שעבר שלחה אירינה קאוורזינה דוא"ל לבן משפחה: "יש לנו סוג של משבר בעבודה. ה-FBI פשט על העבודה שלנו, כך שאני עסוקה בכיסוי העקבות יחד עם עמיתַי. יצרתי את כל הפוסטים והתמונות הללו, והאמריקנים היו בטוחים שהם נעשו בידי מישהו משלהם". כעת קאוורזינה היא אחת מ-13 הנאשמים בכתב האישום שהגיש התובע המיוחד,
רוברט מולר, בטענה להתערבות בבחירות לנשיאות ב-2016.
ניו-יורק טיימס מביא את עיקרי הפרטים המופיעים ב-37 עמודיו של כתב האישום שהוגש בסוף השבוע (16.2.18). מדובר בפרטים מדהימים על תוכנית רוסית בת שלוש שנים, שתוכננה בקפידה, כדי לפגוע בהליך הפוליטי בארה"ב, לאחר מכן להזיק ל
הילרי קלינטון ולבסוף לסייע ל
דונלד טראמפ – וגם ל
ברני סנדרס בפריימריז במפלגה הדמוקרטית ולמועמדת המפלגה הירוקה לנשיאות,
ג'יל שטיין. לדעת העיתון, הפירוט הרב מלמד שהבולשת הפדראלית חדרה לתשדורות הרוסיות, היה לה מישהו בתוך המבצע או שניהם.
הרוסים העניקו למבצע את הכינוי Translator Project. המטרה הבסיסית שלו הייתה לזרוע חוסר אמון במועמדים ובמערכת הפוליטית האמריקנית בכלל. לצורך כך נעשה שימוש במספר חברות, שהיו קשורות ל-Internet Research Agency שמושבה בסנט פטרסבורג, ואשר נחשבת למרכז העצבים של המבצע כולו.
סיור במדינות המפתח
על-פי כתב האישום, איסוף המידע לקראת המבצע החל ברצינות ביוני 2014. אלכסנדרה קרילובה ואנה בוגאצ'בה קיבלו ויזה וסיירו במשך שלושה שבועות במדינות מפתח: קליפורניה, ניו-יורק, טקסס, קולורדו, מישיגן, נבאדה, אילינוי, לואיזינה וניו מקסיקו. הן השתמשו בטלפונים סלולריים חד-פעמיים והיו מצוידות בסיפורי כיסוי למקרה שיישאלו על מטרותיהן. המבצע כלל גם יצירת מאות חשבונות דוא"ל, פייפאל ובנק ואפילו זיוף של רשיונות נהיגה – אמצעי הזיהוי העיקרי בארה"ב – על שמם של "אמריקנים" פיקטיביים. הרוסים השתמשו גם בזהויות אמיתיות שנגנבו ממאגר הנתונים של הביטוח הלאומי.
בשיאו של קמפיין 2016 הועסקו במבצע למעלה מ-80 איש, אשר השתמשו בתקשורת מאובטחת לשרתים בארה"ב כדי להסתיר את העובדה שהם פועלים מרוסיה. הם התחזו לפעילים אמריקניים, ושלחו דוא"ל ופרסומות וגם תשלומים לאמריקנים אמיתיים ששוכנעו שהם נוטלים חלק בפעילות פוליטית לגיטימית. זירת המשחק העיקרית הייתה המדיה החברתית, בה הפיצו הרוסים מ"מים והאשטאגים; פייסבוק העריכה בעבר, שהפוסטים הרוסיים הגיעו ל-126 מיליון אמריקנים דרכה בלבד.
בתחילת 2016 הושלם גיבושה של האסטרטגיה הרוסית והקושרים החלו לפעול כדי לזרוע עימותים. מסר פנימי של Internet Research Agency הנחה את העובדים: "תשתמשו בכל הזדמנות כדי למתוח ביקורת על הילארי והאחרים (פרט לסנדרס וטראמפ – אנחנו תומכים בהם)". הרוסים השתמשו בזהויות המזויפות כדי ליצור קשר עם מתנדבים בקמפיין טראמפ ועם קבוצות שתמכו בו. הם קנו פרסומות בעד טראמפ ונגד קלינטון בפייסבוק ובמדיות חברתיות אחרות. הם השתמשו בחשבון אינסטגרם בניסיון להוריד את שיעורי ההצבעה של המיעוטים ולסייע לקמפיין של שטיין – במטרה שתשלול מקלינטון כמה שיותר קולות.
קידום עצרות בפלורידה
הרוסים ניצלו שנתיים של מחקר פוליטי כדי לנסות ולהשפיע על הבוחרים במדינות המתנדנדות, בעיקר פלורידה. בקיץ 2016 הם התמקדו בקידום עצרות תחת הססמה "Florida Goes Trump" שהתקיימו ב-20 באוגוסט. תוך שימוש בזהויות מזויפות, התקשרו הרוסים לאנשי צוות בקמפיין טראמפ והציעו את שירותיהם בארגון עצרות לטובתו. הם השתמשו בשם "מייק סקייבר" ופרסמו בפייסבוק את העצרות: "אם נפסיד את פלורידה, נפסיד את ארה"ב. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות, נכון? מה עם ארגון הפגנות-פתע ע-נ-ק-יות בכל עיר בפלורידה?", כתבו תוך שימוש באחד הביטויים האהובים על טראמפ – YUGE (עם טעות הכתיב).
הרוסים הגיעו לפעילים מקומיים של טראמפ בפלורידה כדי לסייע ביצירת מומנטום לקראת העצרות הקרבות וכדי לחלק משימות ספציפיות. בין היתר, הם שילמו לאחד מהם כדי שיבנה כלוב על גבי משאית, בתוכו ישב פעיל אחר שהתחפש להילרי קלינטון במדי אסיר. לאחר מכן השתמשה הקבוצה בדרכים דומות כדי לארגן עצרות בפנסילבניה, ניו-יורק ומקומות אחרים. טראמפ ניצח בפלורידה – המעניקה 29 אלקטורים – ברוב של 49% מול 47.8% ובפער של 111,911 קולות.
מספר שבועות לפני הבחירות השתמשו הרוסים במדיה החברתית גם כדי להפחית את התמיכה בקלינטון. באמצע אוקטובר נכתב בדף האינסטגרם Woke Blacks, אשר נוהל בידי Internet Research Agency: "השנאה לטראמפ מוליכה שולל את האנשים ומכריחה את השחורים להצביע Killary [כך במקור]. אנחנו לא יכולים לבחור ברע במיעוטו. הכי טוב יהיה לנו אם לא נצביע בכלל". אחד הגורמים לתבוסתה של קלינטון היה שיעור תמיכה נמוך מן הצפוי של האפרו-אמריקנים. ימים אחדים לפני הבחירות קרא חשבון אינסטגרם רוסי אחר, Blacktivist, להצביע בעד שטיין. "תאמינו לי, זה לא קול מבוזבז", נאמר במסר.