|   15:07:40
דלג
  אביחי מנדלבליט  
היועץ המשפטי לממשלה ממשלת ישראל
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

רק הראיות ידברו. רק הדין יקבע

נאום היעץ המשפטי לממשלה באירוע של אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב ו״ליברל״, אשר נערך ב"קאמילו" בתל אביב [ל' בשבט תשע"ח, 15.02.2018]
18/02/2018  |   אביחי מנדלבליט   |   נאומים   |   תגובות
אביחי מנדלבליט [צילום: מן הטלוויזיה]

ניסיונות ליצור חיץ ובידול
ני מזהה את הניסיונות השונים לפלג בין הגופים, ליצור חיץ ובידול. אני מבקש לנצל את ההזדמנות הזו כדי להבהיר פעם נוספת - התביעה הכללית ומשטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה הדוק ומצוין בתחום אכיפת החוק. המטרה שלנו היא משותפת - הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל. הדרך שלנו היא משותפת - הפיכת כל אבן לשם גילוי האמת והוצאתה לאור.

כידוע, השבוע הועברו לידי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) תיקי החקירה בפרשות 1000 ו-2000 - הכוללים הן את חומרי החקירה והן את סיכום המשטרה ביחס לתשתית הראייתית.

אומר כבר בפתח הדברים: החקירות האלה נוהלו "לפי הספר". בדיוק באופן בו מצופה מרשויות אכיפת החוק לטפל בתיקים מהסוג הזה. במקצועיות, ביסודיות, ביצירתיות ובתחכום, בחתירה מתמדת לגילוי האמת.

כל זאת, תוך שיתוף פעולה הדוק ופורה בין אגף החקירות והמודיעין במשטרה, לבין פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

בהקשר הזה, אני שומע מדי פעם על פרסומים כאילו קיימות מתיחויות או עימותים כאלה ואחרים בין גורמי המשטרה לבין הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה.

אני מזהה את הניסיונות השונים לפלג בין הגופים, ליצור חיץ ובידול. אני מבקש לנצל את ההזדמנות הזו כדי להבהיר פעם נוספת - התביעה הכללית ומשטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה הדוק ומצוין בתחום אכיפת החוק.

המטרה שלנו היא משותפת - הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל. הדרך שלנו היא משותפת - הפיכת כל אבן לשם גילוי האמת והוצאתה לאור.

האתוס המקצועי שלנו הוא משותף - הליכה לאור העובדות המתגלות ולדין החל עליהם ומחויבות לאינטרס הציבורי, ולהם בלבד.

אין איש מעל החוק, ואין אדם חסין מפיו. אנו עושים זאת תוך התעלמות מכל רעשי הרקע, מצד כזה או מצד אחר. זה לא אומר שלא היו בקרבנו דעות שונות וגישות שונות, במהלך העבודה הארוכה והמשותפת על תיקי החקירה.

למעשה, דעות שונות היו - ותמיד יהיו - גם בין גורמים שונים בתוך פרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה, וגם בין התביעה הכללית למשטרת ישראל.

אלא שזה הסדר הנכון של הדברים.

כך מתנהלות חקירות וכך מתקבלות החלטות נכונות בקשר לניהולן של החקירות. כך בתיק זה, כמו גם בתיקי חקירה אחרים. חשוב שיהיה ריבוי של דעות ועמדות, ואני מעודד זאת.

רק השמעת דעות וחשיבה יצירתית יכולה להביא לקבלת ההחלטות המחודדות והטובות ביותר לגבי ניהול החקירה. כל האמור מתקיים במהלך ניהול החקירה, מתוך הבנת מעמדה של משטרת ישראל כגוף חקירה מקצועי וישר דרך, ומתוך ראיית האינטרס המחבר של חקר האמת וקידום שלטון החוק.

כולנו בסופו של דבר חלקים באותה מערכת. כולנו מרכיבים יחד את מערכת אכיפת החוק. מערכת חזקה ומלוכדת, אשר פועלת באופן עצמאי, נטול פניות וללא מורא, והכול לשם אכיפת החוק ומאבק בשחיתות ובפשע.

אני מציע אפוא להתייחס בספקנות רבה לפרסומים כאלה ואחרים על סכסוכים או עימותים כביכול בין הגופים או בתוך הגופים.

וביחס לחקירה עצמה בתיקי 1000 ו-2000.

החקירה התנהלה במקצועיות, ביסודיות, ביצירתיות ובנחישות, מתוך מטרה אחת ויחידה - להגיע לחקר האמת. כאשר זיהינו נושאים הדורשים בירור והעמקה, עשינו כל שביכולתנו כדי להעמיק בהם ולברר אותם.

לצד זאת, כאשר עלו בחקירה נושאים צדדיים שאינם מצדיקים בירור בשדה הפלילי, נמנענו מלהשקיע בהם זמן ומשאבים. כאשר זיהינו גורם שהעדות שלו חיונית על-מנת להגיע לחקר האמת, לא חסכנו מאמצים על-מנת לגבות את עדותו.

גם כאשר הדבר היה מעבר לים. ביצענו, כפי שגם פורסם, חיקורי דין ביבשות שונות, תוך שיתוף פעולה עם גורמי האכיפה במדינות זרות.

בנוסף, כאשר סברנו כי האינטרס של גילוי האמת מצדיק זאת, חתמנו על הסכם "עד מדינה". החקירה עצמה ארכה קצת יותר משנה.

דומני כי בעת הזו, כאשר הוצגה בפני הציבור תמונה, מסוימת לפחות, של פירות המאמץ החקירתי שבוצע, ברור לכל כי חקירת משטרת ישראל הגיעה לכל המקומות הרלוונטיים, הדרושים לבירור החשדות, וכי המשטרה אף ביצעה את החקירה בחריצות רבה, בקצב ראוי ומשביע רצון.

משטרת ישראל עמלה במרץ רב לבירור החשדות. היא מיפתה את האינטרסים המעורבים בפרשות שנחקרו, ובעקבות כך חקרה את הנוגעים בדבר.

פעולות החקירה הרבות, שערכה משטרת ישראל, בוצעו במסירות ובמקצועיות, והן היו הכרחיות. ממצאי החקירה המאומצת שבוצעה ע"י משטרת ישראל הם המסד העובדתי אשר על בסיסו אנו עתידים לקבל את ההחלטה המשפטית המושכלת.

בתוך כך, החקירה לוותה על-ידי פרקליטות המדינה, בפיקוח של פרקליט המדינה ושלי, ובין היתר נערכו עשרות ישיבות משותפות עם משטרת ישראל במהלך החקירה.

פרסום הודעת משטרת ישראל ביום שלישי האחרון בנוגע לתיקי החקירה בפרשות 1000 ו-2000 נעשה בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 4.1003, שנושאה "קווים מנחים לרשויות האכיפה בעניין פרסומים מחקירות".

הדבר נעשה באישורי ובאישור פרקליט המדינה מראש, כנדרש וכמקובל.

כדרכן של חקירות מורכבות, וכפי שעלה בישיבות האחרונות שקיימנו עם משטרת ישראל, בהחלט קיימת אפשרות כי אגב בחינת חומרי החקירה שהועברו, יידרשו עוד השלמות חקירה כאלה ואחרות בהמשך. זאת, לשם חידוד של נקודה כזו או אחרת שעלתה בחקירה, או לצורך הרחבה של נושא מסוים.

זוהי דרכה של חקירה. השלמות חקירה לאחר העברת תיק לפרקליטות הוא הליך שמתבצע כעניין של יום ביומו, גם כאשר החקירה עצמה מלווה ע"י הפרקליטות.

הדבר נובע מחובתנו המקצועית לברר את החשדות, ולהוציא אמת לאור. לאורך כל הדרך, הנחו את כלל גורמי האכיפה המעורבים בתיקים שיקולים מקצועיים בלבד.

כפי שאמרתי לאחרונה - הפגנות, נאומים, ציוצים, וקולות רקע נוספים, שליוו את החקירה כל העת, לא השפיעו כהוא זה על עבודתנו. הם גם לא ישפיעו על המשך התהליך, ואסור שישפיעו.

אני דוחה בכל תוקף טענות שנשמעו כאילו מי מהגורמים המעורבים בתיקי 1000 ו-2000 פעל מתוך שיקולים שאינם מקצועיים, או מתוך מטרה שאיננה חקר האמת ושמירה על שלטון החוק. כל הגורמים המעורבים בטיפול בתיקי החקירה - חוקרי המשטרה, מפקדי וראשי אגף החקירות והמודיעין - ניצב מני יצחקי ומחליפו ניצב גדי סיסו, וגורמי התביעה הכללית שטיפלו בתיקים, פעלו ופועלים כנאמני שלטון החוק במדינת ישראל.

אני ער לעניין הציבורי הרב שהחקירות הללו מעוררות. זה אך טבעי, לאור זהות החשודים ולאור מהות החשדות. ובתוך כך חשוב לי להדגיש בפניכם כי כל ההחלטות שהתקבלו עד כה, וכל ההחלטות שיתקבלו בעתיד, מבוססות ויתבססו אך ורק על הראיות ועל הדין.

זוהי המחויבות שלנו לאזרחי מדינת ישראל, שאותם אנו משרתים. כך נהגנו, וכך נמשיך לנהוג.

עתה, עם קבלת חומרי החקירה מהמשטרה, תחל מלאכת הלימוד המשפטי של החומרים על-מנת להכריע אם מתגבש על בסיסן סיכוי סביר להרשעה בעבירה פלילית, שזוהי כידוע אמת המידה להגשת כתב אישום בשיטת המשפט בישראל.

אותה אמת מידה שחלה במשפט הפלילי על כל תיק חקירה, תיושם כמובן גם בתיקי 1000 ו-2000.

הראיות שנאספו יישקלו - כל אחת בפני עצמה, וכולן ביחד במארג הראייתי הכולל. הסוגיות המשפטיות שמתעוררות במסגרת התיקים ילובנו לעומקן. התהליך הזה יתקיים קודם כל בפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), בראשות עו"ד ליאת בן ארי.

המסקנות שיגובשו בעקבות התהליך האמור, יובאו בפני פרקליט המדינה, שותפי הנאמן לדרך - עו"ד שי ניצן, אשר יגבש את מסקנותיו הוא. ולאחר מכן, מכלול חומרי החקירה, והעמדות השונות, יובאו בפניי להכרעתי.


דרך עבודה זו היא דרכנו בקודש. איננו מחדשים בכך דבר. כך נהגו בעבר וכך אנו נוהגים בכל התיקים המובאים להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

מדובר בתהליך מקצועי - שאין בו קיצורי דרך, ואסור שיהיו.

חשוב מאוד לעבוד לפי הסדר הנכון, כדי שהתהליך יהיה תקין ונכון. זו מצוותו של שלטון החוק.

עלינו לנהל תהליך מקצועי, על-ידי טובי גורמי המקצוע.

כמו החקירה שנוהלה, גם תהליך בחינת הראיות וקבלת ההחלטות יתבצע בצורה מקצועית וישרה, ותוך התעלמות מרעשי הרקע והקריאות הפסולות לקבל החלטה על-פי שיקולים שאינם ממן העניין.

בכוונתנו לקיים את התהליך הזה ללא עיכובים מיותרים, מתוך הבנת החשיבות שבהבאת תיקים אלו לכדי החלטה.

אנחנו מודעים למשמעות הציבורית שכרוכה במצב הקיים - בו ביחס לראש ממשלה מכהן, עמדת המשטרה היא שהתגבשה תשתית ראייתית להגשת כתב אישום בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים.

מובן כי אין בכך כדי להמעיט מחובתנו לבחון את הדברים באופן יסודי ומעמיק, ומתוך מקצועיות חסרת פשרות. אינני יודע בעת הזו מה תהיה ההחלטה שתתקבל בסופו של יום.

אני כן יודע שההחלטה הזו תתקבל אך ורק על סמך הראיות והדין.

אני מדגיש פעם נוספת: רק הראיות ידברו. רק הדין יקבע.

שום שיקול חיצוני או זר לא ישפיע על ההחלטה.

זוהי חובתנו לאזרחי המדינה, לאינטרס הציבורי ולשלטון החוק במדינת ישראל.

זוהי גם ההתחייבות שלי כלפי אזרחי המדינה.

תאריך:  18/02/2018   |   עודכן:  18/02/2018
אביחי מנדלבליט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רק הראיות ידברו. רק הדין יקבע
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני שמחה לפגוש אתכם שוב בכנס אילת. שנת 2017 ייחודית בהיסטוריה של רשות שוק ההון, וזאת מהיותה השנה הראשונה לעצמאות הרשות.
18/02/2018  |  דורית סלינגר  |   נאומים
תודה רבה, אדוני היושב-ראש מכובדנו יושב-ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין, ראש הממשלה, חבר הכנסת בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ומר דוד חיות, חברות וחברי הממשלה, חברי כנסת וחברות כנסת בהווה ובעבר, מבקר המדינה השופט יוסף חיים שפירא, מכובדי סגל א' של המדינה, ראשי הנציגויות הזרות המכהנות והנמצאות כאן, וכמובן ראשי העדות הדתיות, הנהלת הכנסת שעוד נדבר בה, מנכ"ל הכנסת ומזכירת הכנסת, היועץ המשפטי, חיילים, שוטרים, סוהרים, ראשי רשויות, אורחות ואורחים נכבדים, אזרחי המדינה.
01/02/2018  |  יצחק הרצוג  |   נאומים
מכובדי יושב-ראש הכנסת חבר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש האופוזיציה חבר הכנסת יצחק הרצוג, השרים וחברי הכנסת בהווה ובעבר, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ומר דוד חיות, מבקר המדינה השופט יוסף שפירא, ראשי הנציגויות הזרות, ראשי העדות בישראל, אורחים נכבדים.
01/02/2018  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
חברי הכנסת, נא לשבת. חברי הכנסת, היום ט"ו בשבט, 31 בינואר 2018 למניינם. אני מתכבד לפתוח ישיבה מיוחדת לציון 69 שנים לכינונה של הכנסת.
הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, היושב-ראש אדלשטיין, חברי הכנסת, שופטי בית המשפט העליון, אזרחי ישראל.
01/02/2018  |  מייק פנס  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il