בא ננסה לומר שמה שקרה לראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הוא כשל באינטליגנציה. זה תמיד מביך, כי כשל באינטליגנציה אינו קורה אלא לאנשים אינטליגנטיים. כש
רונן ברגמן שאל אם ייחשב כעבריין על-פי החוק הפולני החדש, אם יספר מה עוללו פולנים לבני משפחתו, אמר לו ראש הממשלה האינטליגנטי כי, הוא, רונן אישית, לא יעבור על החוק, כי על כן הפולנים שעוללו מה שעוללו למשפחת ברגמן הם לא פולניה, אלא פושעים, ופושעים היו בכל מקום, מקרב כל קיבוץ אנושי, גם מקרב היהודים. הוא המשיך ותאר את מה שעוללו הגרמנים לפולנים, כאומר, שמה עוללו לפולנים עוללו לפולניה. הפושעים הם פולנים. הקרבנות הם פולניה. אינטליגנטי? ספק. מתוחכם? למדיי, אבל אינטליגנטי? מה נלין על פולנים פושעים אם היו יהודים פושעים. יהודים פושעים זה כמו פולנים פושעים. יהודים ששיתפו פעולה זה כמו פולנים ששיתפו פעולה. אבל לא פולניה. כמו לא משפחת רונן ברגמן. לכן רונן ברגמן לא יעבור על החוק הפולני, כי הוא מחזק את התזה הפולנית. רונן ברגמן הוא ההוכחה החיבה, הנוכחת קובל עם ועדה, כי פולניה לא עשתה אלא את הישר ואת המוכח בחוקקה את החוק שהיא היום אינה יכולה בלתו. זאת קונסטרוקציה אווילית. אולי, ועל כן הבה נניח שכל מה שיש לומר לו לראש הממשלה הפולני, כשלת בהיגיון.
אבל יהיה בכך צידוק לא הוגן של מעשה מרושע כאילו איננו אלא שטות בעלמא. מטאוש מורבייצקי הוא אדם אינטליגנטי. הוא אדם מחושב. הוא אדם שלא אהב את השאלה של רונן ברגמן כי השאלה הזאת איננה בקשת תם, לא שאלה המבקשת לקבל מידע אם עוברים על החוק כשאומרים אמת על פולנים, אלא שמיטת הבסיס המוסרי לחוק הפולני המבקש לומר כי יש פולניה כשפולנים כמהים להנחיל לבניהם את האמונה בטהרתה של המדינה בהיסטוריה, בחפותה בימי מלוך העוון בעולם, אבל אין פולניה אלא פושעים בלבד שהיו שותפים פעילים, יש מהם מאונס אבל יש גם יש מהם רבים מדי מרצון בהשמדת עם. זה מה ששאל - אמר ברגמן. זאת השאלה-אמירה שהטיחה בממשלת פולין, בסיים, בסנט, בנשיא את האשמה במנוסה מן האמת אל הפנטזיה הלאומנית על גבם של יהודים שלא יכולים לשכוח לא מה שאירע בפולניה, אלא בנוסף לזה מה עשו פולנים. המשמע בנוסף לזה, הגלוי בבהירות בשאלה הוא, כי פולניה יש אחת, וזו של היום אחראית גם לזו של אתמול אם הייתה בה ממשלה או אם גלתה לאנגליה. מטאוש מורבייצקי הוא אדם אינטליגנטי. הוא הבין יפה את המשמע. אבל דחה את השאלה ואת השואל ואת כל מי ששאל עם ברגמן מה ששאל. הוא אמר, גם יהודים. לכן גם פולנים. לא פולניה!
זה העניין. להיטהר לא רק על חשבון האמת, אלא על חשבון הזיכרון של האמת. לא רק על חשבון המתים, אלא על חשבון החיים אם הם יהודים. זה נורא. אמנם, כל אדם ישר דרך, אם יהודי הוא או לא, אם ישראלי הוא או בן כל עם אחר או מדינה אחרת, איננו יכול להשלים עם התרגיל הציני של זהוי אומה עם ממשלה, וכיוון שגלתה כאילו גלה העם עמה בשעה שבניו, לא כולם חלילה, אבל רבים מדי, עסקו ברציחה. בהסגרת יהודים לתליין. ולכן זה בראשו ובראשונה קניית טהרה היסטורית על חשבון היהודי ההיסטורי, זה שהיה, זה שהווה, זה שיהיה.
דבריי אינם מסובכים. הם פשוטים. הם רק מפרקים את התשובה של האיש האינטליגנטי שאינו רק מגן על החקיקה המדהימה של ארצו, אלא אגב כך גם קובע כי אי-אפשר להניח ליהודי לעמוד בין החקיקה היהירה והכוזבת הזאת לבין הלגיטימציה המוסרית שלה בעיני אלוהים ואדם. אין לניסיון הבלתי רציונלי הזה אלא רציונול אחד. בין מטאוש מורבייצקי מודה בו בין אם לאו. הרציונל הוא אנטישמיות.
אין מה לדבר על כך עם ראש ממשלת פולניה בוורשה או בכל מקום אחר בו הוא מייצג את פולניה הלאומנית הנקייה מכל עוון. הוא אינטליגנטי מדי. מעצם העובדה כי הוא קורא לדיאלוג על מה שלא ישתנה מעתה, הוא קונה מיליגרמים אחדים הנתונים על המאזניים כביכול להצדיק את הפטריוטיות הבוטה שלו. מיליגרמים כאלה שקולים כנגד טונות. אסור.