פריצת-דרך אמנותית באה לידי ביטוי ייחודי בתערוכת היחיד של הפסלת הבינלאומית אתי אברג'ל, העולה בימים אלה במוזאון הנגב לאמנות בבאר-שבע. התערוכה עוסקת בנושא ההגירה וההסתגלות, תוך שימוש בחפצי-בית ומטבח, וחפצים מתחום האמנות, שכה מזוהים עימה. לצידם של אלה מציגה אברג'ל חלקים מופשטים יותר, דרכם היא פורצת את גבולות הנרטיב, בניסיון להגדיר מחדש זהות אמנותית.
לצורך העניין מציגה אברג'ל מבנים גדולים, מיצבים מעוררי-השראה, המתייחסים לחלל הייחודי של המוזאון, כחלק מהיצירה עצמה. בתוך כך ראוי לציין שבשני העשורים האחרונים גיבשה אברג'ל שפה אמנותית ייחודית, וזאת באמצעות החומרים ושיטות העבודה שלה. בעבודותיה אפשר למצוא שימוש בכלים כמו קערות, סלים, מסננות ורהיטים, לצד מכחולים, עטים, מחברות וספרים.
הביטוי המושלם
בכל אלה מטפלת אברג'ל בעבודת-יד ממושכת ומופלאה. היא קושרת, עוטפת, חותכת ומדביקה, יוצרת בהם יציקות-גבס, תופרת ותולה, ולבסוף מרכיבה מבנים מרשימים ומעוררי-השראה, המתייחסים לחלל המוזאון הייחודי כחלק מהיצירה עצמה. אלו מהווים את הביטוי השלם שמאפיין את דרכה האמנותית של אברג'ל.
ניתן לומר שעבור אברג'ל מהווה התערוכה עבודת-מעבר, הכוללת אלמנטים מסאגת ההגירה וההסתגלות, שבה עסקה עוד מתחילת דרכה בעולם האמנות, למול חלקים מופשטים השואפים להשתחרר מהזיקה הנרטיבית, ולהגדיר מחדש זכות אמנותית
עבודתה של אברג'ל, ילידת טבעון, נוצרה ביוזמת מוזאון הנגב לאמנות, ולדברי אוצרת התערוכה, ד"ר דליה מנור, תרומתה האמנותית הנוכחית של הפסלת הכישרונית בתחום-עיסוקה בולטת במקוריותה, ומייחדת אותה בכך משאר האמנים בארץ.