|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

ג'בריל רג'וב נגד מוחמד דחלאן

קרב הירושה ברש"פ מתחמם ומזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב פתח במתקפה על מצרים התומכת במועמדותו של מוחמד דחלאן לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא. חשש במערכת הביטחון בישראל מפני מרחץ דמים בגדה ברגע שמחמוד עבאס יפרוש מתפקידו
21/02/2018  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ג'בריל רג'וב [צילום: Issam Rimawi/Flash90]

"הפצצה" שהטיל מזכ"ל פתח בגדה ג'בריל רג'וב בראיון לרשת BBC בשפה הערבית ב-17 בפברואר ממשיכה לעורר הדים בעולם הערבי ובשטחים.

בראיון תקף ג'בריל רג'וב את מצרים על תמיכתה ביריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן ואמר: "אין זה ראוי שמצרים תאמץ את מוחמד דחלאן, הוא גורש מתנועת פתח והמצרים יודעים מדוע, הם היו חלק מהתהליך הזה, זה לא כבוד למצרים כמדינה לתמוך במישהו שהוא נגד הבעיה הפלשתינית והעם שלו, מדובר בתקדים ובצעד לא נכון של מצרים".

יחסיו של ג'בריל רגו'ב עם מצרים הם גרועים, לפני כשנה הוא גורש ממצרים זמן קצר לאחר שהגיע לקהיר כדי להשתתף בכינוס מדיני כנציג פתח, זמן קצר אחרי נחיתת מטוסו העלו אותו אנשי ביטחון מצרים על מטוס אחר והורו לו לעזוב את המדינה לאחר שמתח ביקורת על נשיא מצרים באמצעי התקשורת.

על-פי גורמים בפתח, ג'בריל רג'וב חש כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עומד לפרוש בקרוב מהחיים הפוליטיים ומכיוון שהוא סבור כי הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד היורש הוא פתח במתקפה על יריבו מוחמד דחלאן שנתמך ע"י "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות) לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.

באופן לא מפתיע התייצבה הנהגת חמאס לצידו של מוחמד דחלאן,ח'ליל אלחיה חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר ב-20 בפברואר כי "מוחמד דחלאן הינו אחד האישים של פלשתין, עמדתו ברורה בקשר לפיוס ואנו מודים לו על עמידתו למען רצועת עזה".

מקורביו של מוחמד דחלאן הגיבו בזלזול על דבריו של ג'בריל רג'וב ואמרו כי מדובר "באדם משוגע כמו הנשיא טראמפ". לדבריהם, ג'בריל רגו'ב נתון בלחץ רב מהאפשרות שמוחמד דחלאן יהפוך ליו"ר הרש"פ החדש ואז יצטרך רג'וב לעזוב את השטחים או להסתכן בעמידה לדין ומאסר ממושך בכלא הפלשתיני.

הם טענו כי רג'וב מנסה לשווק את עצמו כיורשו של מחמוד עבאס וכי הוא חבר לקטר ולתנועת "האחים המוסלמים" וישראל נגד מצרים.

הממשל האמריקני נגד דחלאן

ג'בריל רג'וב איננו היחיד הפועל נגד מוחמד דחלאן, גם ארה"ב נלחמת בו בשנים האחרונות שבמהלכן צבר כוח רב בעולם הערבי.
ארה"ב מסרבת במשך 11 שנים לאפשר למוחמד דחלאן להיכנס לשטחה ורואה בו גורם המחבל במדיניותה בנושא הסכסוך הישראלי פלשתיני.

מוחמד דחלאן רואה עצמו כממשיך דרכו האמיתי של יאסר ערפאת, למרות שגורש מתנועת פתח הוא מתכנן בסבלנות את הקאמבק שלו היישר לתפקיד יו"ר הרש"פ, ממשל טראמפ אימץ את עמדת הממשל הקודם ביחס למוחמד דחלאן והוא רואה בו גורם מזיק למדיניות ארה"ב בעניין הסכסוך הישראלי-פלשתיני. שר החוץ האמריקני לשעבר ג'ון קרי אמר בדיון של הקוורטט בוינה בשנת 2010 כי מוחמד דחלאן איננו פחות מסוכן מחמאס וכי וושינגטון מסרבת לתת לו אישור כניסה לארה"ב.

בדיונים שערך ממשל טראמפ בהשתתפות השליח ג'ייסון גרינבלט והשגריר דיוויד פרידמן על "היום שאחרי מחמוד עבאס" נאמר כי מוחמד דחלאן הציל את תנועת חמאס והוא ששכנע את ההנהגה המצרית לפתוח עמה בדיאלוג.
בכירי ממשל טראמפ מאשימים את מוחמד דחלאן בהפרחת הצהרות הקוראות לבטל את הסכם אוסלו ולהכריז על השטחים כ"מדינה תחת כיבוש" דבר שסותר את המדיניות האמריקנית.

הקמפיין האמריקני נגד מוחמד דחלאן משרת מצויין את האינטרסים שלו, לכן הוא מצוטט בהרחבה בכל אתרי האינטרנט המזוהים עמו. אם ממשל טראמפ יוצא נגד מוחמד דחלאן, סימן שדחלאן משרת היטב את האינטרסים האמיתיים של העם הפלשתיני, כך סבורים רבים בקרב הציבור הפלשתיני בשטחים שקצה נפשו במנהיגים פלשתינים המזוהים עם המערב ועם המדיניות האמריקנית במזה"ת.

במילים אחרות, הממשל האמריקני מסייע בבניית תדמיתו החדשה של מוחמד דחלאן כמנהיג פלשתיני אותנטי, למרות שגורש מתנועת פתח ע"י מחמוד עבאס,דחלאן בונה אט אט את תדמיתו כממשיך דרכו האמיתי של יאסר ערפאת שנחשב לסמל המאבק הפלשתיני בישראל.

מוחמד דחלאן מקפיד להצטלם כשברקע תמונתו של יאסר ערפאת ולצטט את יאסר ערפאת בכל הזדמנות אפשרית ולפאר את מורשתו, שאותה מנסה למחוק מחמוד עבאס, כדי ליצור את הבידול בין דרכה האמיתית של תנועת פתח בתקופת ערפאת לבין דרכה של התנועה בתקופתו של מחמוד עבאס.

מוחמד דחלאן מציג את תקופתו של יאסר ערפאת כתקופת "תור הזהב" של המאבק הפלשתיני לעומת רפיסותו של מחמוד עבאס, ואכן, מוחמד דחלאן איננו שונה בהרבה מיאסר ערפאת, הוא למד ממנו במשך השנים שהיה קרוב אליו מאוד את רזי הפוליטיקה הפלשתינית וכיצד לתמרן בתוך הזירה הפוליטית הפנימית ובזירה הערבית.
כך הפך מוחמד דחלאן ליועצו של שליט אבו דאבי, למקורבו של הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי ולמועמד של "הרביעיה הערבית" להיות יורשו של מחמוד עבאס.

מוחמד דחלאן הינו פוליטיקאי פלשתיני ערמומי וממולח, בשטחים קוראים לו "עוף החול" הפלשתיני שיודע לקום כל פעם מחדש, הברית החדשה שלו עם חמאס החזירה אותו לקדמת הבמה הפוליטית הפלשתינית, עכשיו כשתהליך הפיוס בין פתח לחמאס בשלבי קריסה, ייתכן כי מוחמד דחלאן, שחזה את הקריסה והמתין בסבלנות בצד, עוד ישוב בעתיד לעסוק בהרחבה בענייני רצועת עזה.

מוחמד דחלאן הקים את "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פתח למרות שגורש ממנה, יש לו השפעה גדולה ברצועת עזה והוא גם הצליח להקים לעצמו מאחזים מזויינים במחנות הפליטים הפלשתינים בגדה ובלבנון.

בן בריתו בפתח הינו מרוואן ברגותי המרצה כמה עונשי מאסר עולם בכלא הישראלי ויש לו מתנגדים רבים בצמרת פתח כמו ג'בריל רג'וב, מחמוד אלעאלול, נביל שעת', ד"ר מוחמד א-שתייה, מאג'ד פרג' ואחרים.

כל אלה שרואים עצמם כיורשיו הפוטנציאלים של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ פועלים להרחיק את דחלאן ומונעים פיוס אפשרי בינו לבין מחמוד עבאס. גם בישראל רואים במוחמד דחלאן אישיות פלשתינית מסוכנת שמתנגדת למדיניות הישראלית ושדורשת את הפסקת התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ.

גורמי ביטחון ישראלים אומרים כי מוחמד דחלאן היה ראש מנגנון הביטחון המסכל הפלשתיני ברצועת עזה שעבד מול גורמי הביטחון הישראלים ומול ה-CIA ושהוא מבין היטב את חשיבותו ואת ההשלכות של הפסקתו על מצב הביטחון בשטחים ובישראל.
מוחמד דחלאן מתנגד למדיניותו של מחמוד עבאס כדי לנגח אותו ולהציג אותו כמשתף פעולה עם ארה"ב וישראל.

לדברי הגורמים הביטחוניים, מוחמד דחלאן הינו אמביציוזי ומתוחכם שרוצה להגיע לתפקיד יו"ר הרש"פ בכל מחיר וכי למרות שהדבר איננו נראה אפשרי כרגע בגלל הנסיבות שנוצרו אי-אפשר לשלול את האפשרות הזו בעתיד.

לאן פני הדברים?

ההתקפה של מזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב על מצרים ועל מוחמד דחלאן מעידה על כך שקרב הירושה ברש"פ מתחמם מחדש, ג'בריל רג'וב מייצג את הזרם בצמרת פתח בגדה שאיננו מוכן שנציג של התנועה מרצועת עזה יהפוך למנהיגה, האיבה בין הגדה לרצועת עזה היא גדולה מאוד.

ככל שהדברים תלויים במחמוד עבאס, נראה כי הוא מעדיף שיורשו יהיה הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי בגדה הנחשב לנאמנו, אך בינתיים הוא לא עשה שום צעד בתוך צמרת פתח שיאותת על כוונותיו בעתיד.

החשש בישראל הוא שאחרי לכתו של מחמוד עבאס יפרוץ בגדה מרחץ דמים וגל של מעשי אלימות בין כל "הטוענים לכתר" בצמרת פתח על הירושה שיהיו מלווים גם בהתנגשויות מזויינות ובכאוס ביטחוני בגדה.

ההתכתשות המילולית האחרונה בין ג'בריל רג'וב לבין תומכי דחלאן באמצעי התקשורת צריכה להדליק את "האור האדום" בקרב כל הגורמים הקשורים לנעשה בשטחים,ארה"ב, האיחוד האירופי,מדינות ערב וישראל כדי להזדרז במציאת המחליף המוסכם למחמוד עבאס לפני הפיצוץ הצפוי בשטחי הגדה אחרי לכתו של יו"ר הרש"פ.

תאריך:  21/02/2018   |   עודכן:  21/02/2018
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ג'בריל רג'וב נגד מוחמד דחלאן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
המדינה מבקשת (יום ג', 20.2.18) מבג"ץ לדחות בשלושה חודשים את פינוי הבתים בשכונת נתיב האבות בגוש-עציון, כדי לאפשר את השלמת הפתרונות התכנוניים שיובילו לפינוי בדרכי שלום.
20/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) קרא בנאומו בעצרת הביטחון של האו"ם (יום ג', 20.2.18) לכנס במחצית שנת 2018 ועידת שלום בינ"ל כדי לפתור את הסכסוך בין ישראל לפלשתינים. אבו מאזן אמר כי כאשר ייפתר הסכסוך בין ישראל לפלשתינים, יכירו בישראל כל המדינות המוסלמיות בעולם - 57 במספר.
20/02/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
שתי משלחות של חמאס מרצועת עזה ומהפזורה הפלשתינית, בדרג הגבוה ביותר, שוהות בקהיר לשיחות עם ראש המודיעין המצרי החדש הגנרל עבאס כאמל, שמשמש גם כראש לשכתו של הנשיא א-סיסי, כדי לדון במצב ההומניטרי ברצועת עזה ובתהליך הפיוס התקוע בין פתח לחמאס.
20/02/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שר האוצר - משה כחלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים - האלוף יואב (פולי) מרדכי וסגן שר האוצר, איציק כהן, הגיעו הערב (יום ב', 19.2.18) ללשכת ראש הממשלה של הרשות הפלשתינית, ראמי חמדאללה, ודנו עמו בדרכים לשפר את הקשרים הכלכליים בין ישראל לרש"פ. מהצד הפלשתיני השתתפו בפגישה גם השר לעניינים אזרחיים, חוסיין א-שייח, ושר האוצר - שוכרי בשארה.
19/02/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
בית המשפט העליון ידון שוב ובהרכב מורחב בשאלת החזרת גופותיהם של מחבלים - החליטה (יום ב', 19.2.18) הנשיאה אסתר חיות. עד לדיון זה, שיתקיים בעוד ארבעה חודשים, יוכל צה"ל להמשיך ולהחזיק בגופות.
19/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il