|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שישה בשישי

רשויות העקיפה

מה קורה כאשר המשטרה, שירות בתי הסוהר, הפרקליטות והמדינה בכלל צריכים לקיים את החוק ואת פסיקת בתי המשפט? במקרים רבים, לא קורה כלום: הם פשוט מצפצפים - אם משום שלא אכפת להם ואם משום שזה מה שנוח ומתאים להם
09/03/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
ברור מי מדליף [צילום: פלאש 90]


הדלפות המשטרה
מתי הוא דיבר עם "מקורביו"? [צילום: פלאש 90]

"כל פרט מפרטי החקירה הנוגעת, קשורה או עולה מעדותו של כל אחד מעדי המדינה בפרשה או מההליכים שקדמו לחתימת הסכמי עדי המדינה, לרבות פעולות החקירה הנגזרות מעדויותיהם וכן, כל פרט מפרטי העדויות בתיק בזיקה לכל אחד מעדי המדינה". זו בדיוק – כולל העברית השגויה – לשונו של הצו שביקשה וקיבלה המשטרה בנוגע לתיק 4000 אחרי חתימת ההסכם עם ניר חפץ.

לא עברו חמש שעות מהעברת הצו לתקשורת, והיא התמלאה בפרטים מתוך עדותו של חפץ. סליחה – לא עדותו, אלא דברים ש"אמר למקורביו". והוא "דיבר עם מקורביו" בשבועיים בהם היה במעצר מלא, והוא דיבר איתם ביום בו מסר עדות בלהב 433, והוא סיפר להם רק מה שהופך את בנימין נתניהו לסיכון ביטחוני. אז מובן לחלוטין מאיפה באו הפרטים הללו – שמהווים הפרה גסה מצד המשטרה של הצו שהיא ביקשה ושעליו חתם השופט עלאא מסארווה בלא לשנות פסיק ממנו. אחרי יום אחד, אפילו העמדת הפנים הזאת נעלמה, וכמה מאמצעי התקשורת דיווחו במישרין על עדותו של חפץ.

המשטרה מדליפה ללא הרף מכל חקירה שיש בה איזשהו עניין ציבורי. כבר אמרתי, שאלמלא ההדלפות הללו – היא לא הייתה מבקשת מדי יום שניים-שלושה איסורי פרסום על תיקים אלו ואחרים. וגם אמרתי שרוני אלשיך יכול היה להפסיק את ההדלפות באבחה אחת: לגלות כמה מדליפים כאלו באמצעי חקירה פשוטים ביותר ולהעיף אותם בבעיטה עזה באחוריהם. אבל הוא לא רוצה, משום שההדלפות הללו משרתות את המשטרה: יוצרות לחץ על עדים וחשודים, ויוצרות אווירה ציבורית המשפיעה גם על השופטים הדנים בבקשות המעצר שלה. זו לא התנהגות של רשות אכיפה; זו התנהגות של ארגון פשיעה.

הפרסומים בתקשורת
לפחות הפרת אמונים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בואו נניח – כמו שטוענת המשטרה – שההדלפות לא באות ממנה. בואו נניח – בניגוד מוחלט להיגיון – שסניגוריהם של החשודים/העדים הם המספרים לתקשורת סיפורים המציגים את מרשיהם באור שלילי. אז למה המשטרה לא עושה כלום? הרי יש לה ביד צו איסור פרסום שהוצא לבקשתה, הרי היא שכנעה את בית המשפט שכל פרסום יפגע בחקירה ואולי ישבש אותה – אז למה היא מאפשרת את הפרסומים הללו? למה המשטרה אינה ממלאת את תפקידה כאשר לכאורה היא עצמה נפגעת מהפרות החוק?

יש לזה שתי תשובות. האחת: המשטרה היא מקור ההדלפות, וכל חקירה נגד עיתונאים ואמצעי תקשורת תוביל מיד לחשיפת העובדה הזאת. השנייה: המשטרה נותנת את המידע בתמורה לכותרות שכאמור לשיטתה משרתות אותה, ובתמורה לסיקור אוהד של הפרשות בהן מדובר ולסיקור נוח בכלל. מתי לאחרונה ראיתם באמצעי התקשורת הגדולים תחקיר העוסק במשטרה? אני לא מדבר על פשלות בתיק זה או אחר; אני מדבר על הליקויים במשטרה כארגון – על מחדלי החקירה, האלימות, הפרות החוק, המעצרים המיותרים, הפגיעה בזכויות עצורים. ומתי לאחרונה ראיתם תחקיר על בכירי המשטרה? מה שכן ראינו הוא הראיון המלקק של אילנה דיין עם רוני אלשיך, שאם נשליך מתיקי 2000 ו-4000 – היווה לכל הפחות עבירה של הפרת אמונים, אם לא קבלת שוחד. אז ברור שהמשטרה לא תעשה כלום לתקשורת.

גרסטל וחיות
חייבת לנו תשובות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

האם הפיכתו של ניר חפץ לעד מדינה תקבור את החקירה בחשד להצעת שוחד להילה גרסטל? אני מקווה מאוד שלא, משום שיש שם שאלות קשות כלפי גרסטל ואולי עוד יותר – כלפי אסתר חיות. השאלות הללו מחייבות מענה כדי שהאמון בבתי המשפט לא ייפגע, עוד יותר וכדי להבהיר שגם ובמיוחד הרשות השופטת ובכיריה מחויבים לשמור על החוק ולפעול לפי כללי היגיון ומוסר ברורים.

תקציר למי ששכח: המשטרה טוענת שחפץ העביר לגרסטל בסוף 2015 – דרך אלי קמיר – הצעה לקדם את מינויה ליועצת המשפטית לממשלה אם תבטיח לסגור את תיק המעונות נגד שרה נתניהו. השניים מכחישים, גרסטל מאשרת, והיא גם סיפרה על כך בזמן אמת לחברתה חיות. לא ברור האם גרסטל דיווחה למאן דהוא ברשויות המוסמכות על ההצעה. אם כן – חייבים לדעת מדוע לא נעשה דבר. אם לא – גרסטל חייבת לנו הסבר מדוע.

את עיקרי הגרסה של חיות כבר שמענו באופן רשמי: גרסטל סיפרה לה משהו חלקי ולכן לא חשבה שיש מה לעשות עם זה. מה שלא קיבלנו, זה תשובות לתמיהות קשות: מדוע חיות לא לחצה על גרסטל לספר לה יותר? מדוע לא ייעצה לה לגשת למשטרה? האם היא נתנה לעצמה ייעוץ משפטי ועובדתי לפיו ביכולתה לשמור לעצמה טענות כאלו? או שהיא חשבה בזמן אמת שזה חסר חשיבות? גבירתי הנשיאה, גם אם לא תהיה חקירה – מעמדך מחייב שתעני על השאלות הללו.

חוקרים ושופטים
אומר בצורה ברורה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אחרי חשיפת פרשת המסרונים בין רונית פוזננסקי-כץ לערן שחם-שביט, מיהרו כל רשויות החקירה לומר: זה לא קורה אצלנו. אנשי המשטרה אפילו נשמעו מקנאים: אנחנו לא מקבלים כזה יחס. אותה תגובה הייתה גם לגילוי של אליעזר ריבלין בדבר מפגשים בארבע עיניים בין שופטים לחוקרים, המתקיימים בלשכות ואינם מתועדים בפרוטוקול. לפי התגובות הללו ניתן היה לחשוב, שריבלין – אדם מוערך ביותר – בדה את הגילוי הזה.

אבל בואו נחזור לדוח של ריבלין על הפרשה, בו הוא מדבר על "הנוהג לקיים, בתיקים של הארכות מעצר, דיונים מקדימים בלשכת השופט במעמד התביעה בלבד. במהלך החלק הזה של הדיון מוצג לשופטת, וכנראה גם לשופטים אחרים, חומר סודי, מתנהל שיג ושיח בין השופטת לנציגי התביעה, השופטת שומעת מפיהם דברים שאינם נשמעים באולם והיא מביעה בפניהם עמדות שאינה משמיעה באולם".

אם למישהו היה ספק במה מדובר, ריבלין כותב בסיכום הדוח: "הבירור העלה גם שורה של תקלות מערכתיות המצריכות תיקון יסודי. אין להלום, בתיקי מעצר גלויים, דיונים המתקיימים בלשכת השופט, קודם לכניסת הצדדים לאולם, ואשר במסגרתם שומעים נציגי התביעה את עמדתו של שופט המעצרים, ושומע השופט דברים והסברים מפי נציגי המשטרה – כשכל אלה אינם מובאים בפני העצורים ובפני באי-כוחם בחלק הפתוח של הדיון".

ריבלין מדבר במפורש על נציגי התביעה ועל נציגי המשטרה – כתופעה רוחבית. לא רק נציג רשות ניירות ערך אצל שופטת אחת, אלא "תקלה מערכתית המצריכה תיקון יסודי". במילים אחרות: רשויות החקירה ובתי המשפט משתפים פעולה בפגיעה בעקרונות יסוד של זכויות עצורים ופומביות הדיון. אז אל תספרו לנו שמדובר בתקלה נקודתית. אנחנו לא מטומטמים.

בתי מעצר
מזון דל ובלתי משביע [צילום: פלאש 90]

התלונות של ניר חפץ ושאול אלוביץ על תנאי מעצרם עשו קצת כותרות וגם הגיעו לוועדת החוקה. בצדק אמר שם הסניגור הציבורי הארצי, יואב ספיר, כי הוא ממש לא מופתע: הסניגוריה מדברת על כך מזה שנים. הנה, ממש על קצה-קצהו של המזלג, כמה פרטים מתוך הדוח שלה לשנת 2016.

שטח מחיה של פחות ממטר רבוע אחד לעציר באילת. 2.5-2 מ"ר לעצור בירושלים, קציעות, עופר ודמון. טיפול רפואי לקוי באבו כביר, הדרים, קישון, ניצן וירושלים. מחנק קשה, צחנה, העדר חלונות והעדר מיזוג בירושלים. חרקים ומזיקים בירושלים. לכלוך, צחנה, מקקים, פשפשים וטפילים בניצן. שירותי כריעה, טחב וצחנה במקלחות בניצן. הצפות ופגיעה בפרטיות עצורים קטינים במקלחות בירושלים. מזון דל, קר ולא טרי בירושלים. מזון דל ובלתי משביע באבו כביר. מזון דל והעדר פירות וירקות בניצן. מחסור בביגוד ובציוד בסיסי בירושלים. שמיכות צמר בקיץ בקישון. העדר מצעים בהדרים. ניילון במקום חלונות בניצן. תנאים בלתי אנושיים באגף ההפרדה בהדרים.

חלק גדול מהליקויים הללו אינם מצריכים תקציבים של ממש כדי לתקנם, אלא בעיקר רצון טוב – ופשוט לשמור על החוק. גם לעצורים יש זכויות יסוד, והמדינה מחויבת יותר מכל גורם אחר לשמור על הזכויות הללו בפרט ועל חוקיה בכלל. יש גם פסיקה ענפה הקובעת חד-משמעית את החובה הזאת בהתייחס לעצורים ולאסירים, אבל המדינה מצפצפת. למה? כי היא יכולה. וגם כאשר כבר יש פסיקה מחייבת, היא גוררת את רגליה – כפי שנראה בקטע הבא.

בתי כלא
עוד ועוד דחיות [צילום: יעקב סער, לע"מ]

ביוני 2017 חייב בג"ץ את המדינה – בפסק דינו האחרון של אליקים רובינשטיין – להבטיח לכל אסיר מרחב מחיה של 4.5 מ"ר בתוך 18 חודשים. השבוע ביקשה המדינה דחייה קלה של תשע שנים ביישום פסק הדין, עד סוף 2027. הנימוק: הדבר מחייב בנייה של בתי כלא וזה יקח זמן. נשמע מאוד הגיוני, אבל כאשר בוחנים את תולדות העתירה – מגלים שהמדינה לא מיהרה לשום מקום וכדרכה ביקשה עוד ועוד ועוד ארכות, וגם בהן לא עמדה, ולא ניצלה את הזמן כדי לעשות משהו שיוכל לקדם את הטיפול בבעיה.

העתירה הוגשה במארס 2014 והמדינה התבקשה להגיב עליה עד חודש מאי. היא ביקשה וקיבלה ארכה עד יולי 2014. בדיוק כעבור שנה קיבלה ארבעה חודשים להגיש הודעת עידכון. בינואר 2016 – חודשיים לאחר המועד שהוקצב לה – ביקשה המדינה ארכה. היא קיבלה שלושה ימים, בג"ץ הוציא צו על תנאי והורה למדינה להגיב בתוך ארבעה חודשים. ביוני – חודש אחרי המועד – ביקשה המדינה ארכה. היא קיבלה עד 7.7.16. היא ביקשה ארכה. התאריך החדש: 21.7.16. התגובה לא הוגשה. ב-8.8.16 ביקשה המדינה ארכה. היא הצטוותה לענות ב-21.8.16. ארבעה ימים לאחר המועד היא ביקשה ארכה. התאריך שנקבע: 5.9.16. תאריך ההגשה בפועל: 7.9.16. הדיון התקיים ב-8.2.17. המדינה ביקשה חודש להגיש הודעת עידכון. ההודעה לא הוגשה. המדינה קיבלה ארכה עד 20.3.17. היא לא עמדה במועד. לבסוף הצטוותה להגיש ב-29.3.17. המדינה ביקשה להגיש הודעה משלימה. בג"ץ קצב לה חמישה ימים. לאחר מכן היא קיבלה ארכה עד 21.7.17 להגשת עוד הודעה משלימה. ועכשיו המדינה אומרת שאין לה די זמן לקיים את פסק הדין.

ההתנהלות הזאת של המדינה איננה יוצאת דופן. במו אוזני שמעתי את מרים נאור פונה בכעס מהול בתסכול לבא כוח הפרקליטות: "יקרה פעם שתעמדו בזמנים?". אבל גם השופטים אשמים. הם צריכים פעם-פעמיים לתת פסקי דין נגד המדינה, להטיל הוצאות אישיות ולהגיש תלונות ללשכת עורכי הדין – ואז תראו איך הפרקליטות לא רק תעמוד בזמנים, אלא גם תקדים אותם. כל עוד זה לא יקרה, הפרקליטות תמשיך להתנהג כאילו בית המשפט עובד אצלה וכאילו הכללים הכי בסיסיים לא חלים עליה.

תאריך:  09/03/2018   |   עודכן:  09/03/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשויות העקיפה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהיה כאן
9/03/18 12:05
2
ההבדלים
9/03/18 13:05
3
ירון חלמיש
9/03/18 13:28
4
דני החשוך
9/03/18 15:14
5
דני החשוך
9/03/18 15:23
6
הטובע המחוזי
9/03/18 16:51
 
הטובע המחוזי המשך
9/03/18 19:23
7
יעקב יעקב
10/03/18 08:23
8
ust
10/03/18 10:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
גור פינקלשטיין, אשר ריצה 5.5 שנות מאסר על שורה של עבירות, תובע מהמדינה 10 מיליון שקל, בטענה למחדלי חקירה וחקירה מגמתית.
08/03/2018  |  יצחק דנון  |   חדשות
שוטרים ששיקרו בחקירות מח"ש נקנסו בהליכים משפטיים ב-200-100 שקל - מגלה קובץ החלטות בתי הדין המשמעתיים שמפרסמת המשטרה (יום ג', 7.3.18). בשניים מפסקי הדין קיימות טעויות מביכות בתאריכים בהם ניתנו, ולמעט שניים מהם - נמשכת הסתרת שמות השוטרים וגם שמותיהם של מפקדיהם והתחנות בהם שירתו.
08/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מי שהגיע מחוץ למשטרה במטרה לנער אותה, נדבק עד מהרה בחולאים שלה ואינו מסוגל - או אינו רוצה - לרפא אותם. בתי המשפט, מבקר המדינה, הסניגוריה הציבורית ומח"ש - כולם מצביעים על הפרות חוזרות ונשנות של זכויות חוקיות וחוקתיות, אין ספור מחדלי חקירה, ביקורת שיפוטית שנופלת על אוזניים ערלות והדלפות בלתי פוסקות. לכך נוסף החיפוי שנותן אלשיך לעבריינים בצמרת הארגון, וכל אלו מובילים למסקנה אחת ויחידה: המפכ"ל נכשל ועליו לפנות את מקומו
05/03/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
שבועות סוערים גרמו לפגיעה באמון הציבור בבתי המשפט ובמשטרה, ולירידה נוספת באמון בפוליטיקאים. יש מה לעשות כדי לתקן לפחות חלקית את הנזקים הללו, שהתעלמות מהם מסוכנת לעצם קיומה של הדמוקרטיה
02/03/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בית המשפט העליון דחה (יום ד', 28.2.18) שתי עתירות נגד החלטות שקיבל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע לאירוע שהצית את מחאת יוצאי אתיופיה - תוך ביקורת על ההחלטות.
28/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
רוזן: לשנות חוק נציבות הביקורת  /  איתמר לוין
מנדלבליט טרם החליט בנוגע לדוח המכון הפתולוגי  /  איתמר לוין
מדוע מוסתרים שמות שוטרים שהורשעו  /  עומר כרמון
תאורה מסנוורת  /  דרור אידר
"תעשיית חקירות" כמעילה באמון  /  רפי לאופרט
הרינונים של רוני את רוני  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il