|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הפסגה הדרמטית בפיונגיאנג

הימור מסוכן או הישג מזהיר

בעקבות הסכמתו של טראמפ לפגוש את קים: ניו-יורק טיימס מצביע על הסכנות שבקיום פסגה ללא הכנה מספקת, פוקס ניוז אומר שהאיומים והעיצומים עושים את שלהם
09/03/18  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
הסכם או פיצוץ [צילום: AP]

ההודעה הדרמטית על פגישת הפסגה בין דונלד טראמפ לבין קים ג'ונג-און, שתתקיים בפיונגיאנג בחודש מאי, פורסמה בארה"ב בשעות הערב המוקדמות (8.3.18 שעון ארה"ב, 9.3.18 שעון ישראל). הפרטים הראשונים שדלפו מהבית הלבן מלמדים, כי היענותו של טראמפ להזמנתו של קים באה ללא התייעצות והכנה של ממש, וכי היא ניתנה בו במקום בשיחה בלתי מתוכננת עם היועץ לביטחון לאומי של נשיא קוריאה הדרומית.

מטבע הדברים, הדעות על הצעד המפתיע הן חלוקות - וכמו בהרבה מאוד מקרים, הפרשנויות מתיישרות לפי הקו הקבוע של אמצעי תקשורת שונים לגבי טראמפ וממשלו. בעוד בניו-יורק טיימס מובעת בעיקר ביקורת לצד הכרה בהישג שבעצם קיום הפסגה, באתר של פוקס ניוז הדגשים הפוכים.

הטיימס: רעיון גרוע
מנהיגי הצפון מקבלים את מבוקשם [צילום: AP]

כריסטוף מודאג שמא טראמפ יסכים בשליפה לעסקה גרועה: "להוציא את הכוחות האמריקניים מקוריאה הדרומית ואוקינאווה? אין בעיה, אתם תבנו עבורי את החומה בגבול מכסיקו", הוא מדגים בציניות. בעבר נכנס טראמפ לכל מיני התחייבויות ועוזריו נאלצו לומר שהוא לא התכוון לדבריו, אבל זה יהיה הרבה יותר מסובך בפסגה עם קים. רק השבוע הטיל טראמפ מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום בניגוד לעצת עוזריו, וקוריאה היא עניין הרבה יותר מסובך ורגיש

הימור מסוכן ורעיון גרוע – מכנה ניקולס כריסטוף בניו-יורק טיימס את הפסגה הצפויה. כריסטוף מציין, שהוא עצמו קרא במשך שנים לקיים מו"מ בין ארה"ב לקוריאה הצפונית, ובוודאי שזו חלופה עדיפה על פני עימות צבאי. אבל הדרך הנכונה לקיים פסגה היא אחרי הכנה דקדקנית כדי להבטיח שהיא תקדם את השלום ותשיג תוצאות טובות יותר מאשר סתם מתן לגיטימציה למשטר קים.

טראמפ וקים הם אנשי ראווה האוהבים את הדרמטי והבלתי צפוי, וזה אומר שהפסגה תהיה מסעירה – וגם בעלת סכנה ניכרת להשתבש לחלוטין. מנהיגי קוריאה הצפונית כמהים מזה שנים לכבוד ואמינות בינלאומיים, הם רוצים יחס שווה לזה שניתן לארה"ב. תמונה בה טראמפ וקים ניצבים זה לצידו של זה, נותנים להם בדיוק את מה שרצו. הם גם רצו זמן רב קשר ישיר עם האמריקנים – וכעת מקבלים אותו בדרג הגבוה ביותר.

לכן, טוען כריסטוף, ביקור בפיונגיאנג יהיה מתנה ענקית ל-קים, ומדהים לראות כיצד "עושה העסקות הגדול" נותן כל כך הרבה על ההתחלה. מדהים גם לראות כיצד טראמפ עובר בתוך חצי שנה מאיום בהשמדה מוחלטת של קוריאה הצפונית, לתכנון פסגה כה חמימה. ההליך הנורמלי הוא לנהל תחילה מו"מ ולוודא שארה"ב משיגה כל ויתור אפשרי, ולהבטיח שהפסגה תשרת את המטרה ארוכת הטווח של פתרון משבר הגרעין.

המשמעות היא שיש לשלוח לפיונגיאנג נציגים בכירים כדי להניח את היסודות ולראות לאיזו עסקה ניתן להגיע, וכמובן להשיג את שחרורם של שלושה אמריקנים הכלואים בצפון. גם כעת תיעשה עבודת הכנה בחודשיים הקרובים, אבל עצם הסכמתו של טראמפ לנסוע לפיונגיאנג בחודש מאי מעניקה יתרון מוקדם ל-קים. ארה"ב גם חייבת להבטיח לבעלות בריתה – ובראשן קוריאה הדרומית ויפן – שהיא לא תנטוש אותם כחלק מעסקה עם הצפון; טראמפ צריך לכלול אותם בשיחות ובהכנות.


כריסטוף מודאג שמא טראמפ יסכים בשליפה לעסקה גרועה: "להוציא את הכוחות האמריקניים מקוריאה הדרומית ואוקינאווה? אין בעיה, אתם תבנו עבורי את החומה בגבול מקסיקו", הוא מדגים בציניות. בעבר נכנס טראמפ לכל מיני התחייבויות ועוזריו נאלצו לומר שהוא לא התכוון לדבריו, אבל זה יהיה הרבה יותר מסובך בפסגה עם קים. רק השבוע הטיל טראמפ מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום בניגוד לעצת עוזריו, וקוריאה הצפונית היא עניין הרבה יותר מסובך ורגיש.

בצד החיובי, כריסטוף סבור שעצם ההזמנה של קים היא צעד מעודד, שכן הוא לא התנה את קיום הפסגה בהפסקת התרגילים המשותפים לארה"ב וקוריאה הדרומית, ובמיוחד משום הוא מוכן לדבר על תוכניות הגרעין והטילים. על סמך צעדים אלו, ניתן לתאר את קווי המתאר של עסקה אפשרית: קוריאה הצפונית תוותר על תוכניתה הגרעינית בתמורה להסרת העיצומים ולנירמול היחסים, לצד התחייבויות מסוימות של הצפון בתחום זכויות האדם.

כריסטוף גם מעניק לטראמפ קרדיט על הוויתורים של קים. הוא הגביר את העיצומים על הצפון על-ידי הוספת צעדים והשגת שיתוף פעולה סיני, וההשלכות נראות לעין – כפי שמעיד כריסטוף בעקבות ביקורו במדינה בספטמבר שעבר. איומיו של טראמפ לפעול בכוח הרתיעו את קים והביאו אותו לפתוח בשיחות עם הדרום, שהובילו לפסגה המתוכננת.

לצד זאת, יש מקום לדאגה מפני העתיד. איש לא הרוויח בעבר מהתערבות על התמתנות של קוריאה הצפונית, ול-קים יש ציפיות בלתי מציאותיות לגבי הסכמות אפשריות מצד ארה"ב. אם הוא סבור שטראמפ יסכים להוציא את הכוחות האמריקניים מקוריאה הדרומית – הפסגה תתפוצץ. פסגה כושלת עלולה להביא להסלמה נוספת ולמצב גרוע מאשר הנוכחי. השורה התחתונה: מדובר במסלול מרתק – העלול להסתיים במבוי סתום.

פוקס: להיות מציאותיים
להציב תנאים קשוחים [צילום: לי ג'ין-מאן, AP]

לדעת פלייץ, ארה"ב לדרוש ממנה לבצע את הפעולות הבאות: להפסיק לחלוטין את הניסויים הגרעיניים והבליסטיים, להתיר בדיקות מקיפות באתרי הגרעין והטילים שלה, לסגור ולפרק את המתקנים הגרעיניים, לדווח על כלי הנשק הגרעיניים שברשותה ולפרק אותם, לשלוח את הדלק הגרעיני אל מחוץ לגבולותיה ולמסור את כל המידע על תוכניותיה הגרעיניות והבליסטיות

פרד פלייץ, שהיה אנליסט ב-CIA ומומחה לענייני קוריאה הצפונית, אומר בפוקס ניוז שהפסגה המתוכננת היא תוצאה ישירה של העיצומים שהטיל טראמפ על הצפון, ששינו בצורה משמעותית את הדינמיקה של המשבר. הרטוריקה החריפה של טראמפ הובילה את קים להכיר בכך שארה"ב באמת עלולה להשתמש בכוח ושלא ניתן לשטות בממשל הנוכחי, שלא כמו בקודמיו.

כאשר טראמפ איים באו"ם בספטמבר שעבר שהוא יהרוס לחלוטין את קוריאה הצפונית אם תאיים על ארה"ב או בעלות בריתה, הוא זכה לתשומת ליבם של מנהיגיה – וכנראה הפחיד אותם עד מוות. טראמפ המשיך באותו קו, ולאחרונה הזהיר שהוא יעבור ל"שלב השני" אם העיצומים המוגברים הנוכחיים לא ישיגו את מטרתם – אזהרה שגם היא נפלה על אוזניים קשובות בפיונגיאנג.

העיצומים שהטיל האו"ם בהנהגתה של ארה"ב מתחילים לפעול ולהכאיב. סין משנה את מדיניותה כלפי הצפון בעקבות לחץ שהפעיל עליה טראמפ, והיא סבורה כעת שהצפון מהווה איום ביטחוני גם מבחינתה. הסינים גם מודאגים מקרינה רדיואקטיבית שתגיע לשטחם מהניסויים הגרעיניים של קוריאה הצפונית.

חייבים להיות מציאותיים, מדגיש פלייץ. לאור ההיסטוריה של קוריאה הצפונית (הלקחים מהסכם הגרעין עם אירן), קרוב לוודאי שפיונגיאנג מקווה שהמו"מ איתה יפלג בין ארה"ב לבין בעלות בריתה, יעניק לה זמן להמשיך לפתח את תוכניתה הגרעינית וירפה את לחץ העיצומים. קים ודאי יבקש סיוע כלכלי ואנרגטי מבלי לבצע ויתורים ממשיים. הסכמת הצפון לפרק את נשקו הגרעיני עשויה להיקשר לדרישות בלתי קבילות בעליל, כגון הוצאת הכוחות האמריקניים מן הדרום.

קוריאה הצפונית צריכה לעשות דרך ארוכה כדי להוכיח את כנותה. לדעת פלייץ, ארה"ב לדרוש ממנה לבצע את הפעולות הבאות: להפסיק לחלוטין את הניסויים הגרעיניים והבליסטיים, להתיר בדיקות מקיפות באתרי הגרעין והטילים שלה, לסגור ולפרק את המתקנים הגרעיניים, לדווח על כלי הנשק הגרעיניים שברשותה ולפרק אותם, לשלוח את הדלק הגרעיני אל מחוץ לגבולותיה ולמסור את כל המידע על תוכניותיה הגרעיניות והבליסטיות.

טראמפ צריך להיפגש עם קים רק אם הצפון יסכים לכל הדרישות הללו ויתחיל בצעדים מעשיים לפירוק הנשק הגרעיני עוד לפני הפסגה, סבור פלייץ. ארה"ב צריכה לשמר את הלחץ והעיצומים על קוריאה הצפונית עד שתתחיל לנוע בכיוון הנכון. בעבר הייתה ארה"ב כה להוטה להשיג הסכם עם פיונגיאנג וטהרן, עד שהיא חתמה על עסקות גרועות והתעלמה מהרמאויות של הצד השני. שתי המדינות תוגמלו בוויתורים לאחר שסיפקו הצהרות כוזבות על תוכניותיהן הגרעיניות. הפעם, הממשל צריך לקוות שהקוריאנים באים לשיחות בתום לב – ולהיות מוכן לעזוב אותן אם יתברר שלא זה המצב.

בקרוב נדע האם קים באמת מוכן להתפרק מנשקו הגרעיני ולנרמל את היחסים עם ארה"ב. ייתכן שהוא באמת רועד, וצריך להמשיך להגביר את הלחץ עליו. אבל גם אם השיחות ייכשלו, מגיע לטראמפ קרדיט עצום על כך שבכלל יצר את ההזדמנות שאיש לא חשב שיצליח ליצור במשבר הקוריאני.

תאריך:  09/03/18   |   עודכן:  09/03/18
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הימור מסוכן או הישג מזהיר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
להפך איתמר
9/03/18 18:29
2
יהודה דרורי
11/03/18 07:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, ורעייתו מישל מנהלים מו"מ מתקדם על הפקת מספר סדרות עבור רשת נטפליקס – מגלה (יום ו', 9.3.18) ניו-יורק טיימס. על-פי ההסכם המתגבש, בני הזוג ימכרו תכנים בלעדיים לרשת האינטרנטית, לה יש כיום 118 מיליון מנויים; התכנים ומספר הפרקים טרם נקבעו.
09/03/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מי אמר שדונלד טראמפ מגביר את הקיטוב המפלגתי בארה"ב? תראו כיצד הוא מצליח להביא להסכמה בין ריצ'רד פיינטר, שהיה היועץ המשפטי הראשי לענייני אתיקה בממשל ג'ורג' בוש הבן, לבין נורמן אייסן שמילא את אותו תפקיד אצל ברק אובמה. הבעיה היא, ששניהם מסכימים – כמו שקובעת הכותרת של מאמרם המשותף ב-USA Today - שטראמפ לא יכול היה לעבוד בבית הלבן שלו עצמו.
09/03/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
האירוע המרכזי בכלכלה העולמית השבוע היה הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על הטלת מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום – החלטה שהתקבלה בניגוד לדעת רוב יועציו, הביאה להתפטרותו של יועצו הכלכלי הראשי, גארי קוהן, וגררה ירידות בוול סטריט. למרבה הצער – כותב פרופ' בנג'מין פאואל מאוניברסיטת טקטט-טק בפורצ'ן – טראמפ מקיים כאן הבטחת בחירות.
08/03/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המטוסים הם אחד המקומות האחרונים בעולם שאינם מרושתים בצורה מלאה לאינטרנט – אבל זה עומד להשתנות. בחודש יוני אמורה חברת Inmarsat להשיק את European Aviation Network, אשר תעניק שירותי WiFi באיכות שתהיה לא פחות טובה – ואולי יותר טובה – מאלו הניתנים על הקרקע.
08/03/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
זוהי טכניקת החקירה הידועה ביותר בעולם, ודומה שהיא מתחילה לעבוד מול קוריאה הצפונית: השוטר הטוב והשוטר הרע. ובמקרה הנוכחי: מון ג'י-אין מקוריאה הדרומית בתפקיד השוטר הטוב, דונלד טראמפ בתפקיד השוטר הרע.
08/03/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משבר קוריאה  /  מי ומי  
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
מעכשיו: 600-600-400  /  איתמר לוין
הסינים יאספו גרגרי חול  /  איתמר לוין
מלכת אוסטרליה האחרונה?  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il