|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אהבות ודמעות בספרות המקראית

ההצהרה הראשונה של התנ"ך בנושא האהבה מופיעה בספר בראשית ב' 24, בו נדרש כל בן "לעזוב את אביו ואמו ודבק באשתו", וכל זאת כדי ש"יהיו לבשר אחד". להצהרה זו ממתינה הצהרה סותרת וכואבת בפרק הבא
14/03/2018  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
מחיר דמים [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]

כאב ואהבה שלובים בספרות המקראית והאחד אינו מרפה מהשני, כשלמרבה הצער, נראה שהכאב עוטף את האהבה ביסורים קשים, לעתים קשים מנשוא, ולנו הקוראים נותר רק לקבל אהבה כואבת ומתייסרת בספר התנ"ך, ספר שכה אהוב עלינו.

ההצהרה הראשונה של התנ"ך בנושא האהבה מופיעה בספר בראשית ב' 24, בו נדרש כל בן "לַעֲזוֹב אֶת אָבִיו וְאִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ", וכל זאת כדי ש"יִהְיוּ לְבָשָׁר אֶחָד". להצהרה זו ממתינה הצהרה סותרת וכואבת בפרק הבא. ההצהרה הראשונה ניתנה טרם גילו בני הזוג את להט אהבתם. רק לאחר הגירוש מגן העדן ידע אדם את חווה והם חוו את חווית המגע בין המינים. ליתר דיוק נענשו, כי העזו לתת ביטוי לכמיהה טבעית וגם לחוות אהבה.

שיר השירים פורם את כל הכבלים שצוינו לעיל ומתאר את החדווה שבכמיהה ועל הכאב ועל ההתייסרות הטמונים בה - "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהַ..."(שיר השירים ח, 7).

למרבה הצער, כל סיפור מקראי הפורס בפני הקורא תמונה של אהבה, האהבה מתכסה בקדרות ובכאב. מיכל מתוך אהבה עזה לדוד יוצאת בגלוי נגד אביה, מסכנת את חייה ומצילה אותו. "הפיצוי" לו זכתה במרוצת השנים על אהבה חוצה גבולות לדוד מתבטא בהתאכזרותו כלפיה כולל רצח חמשת ילדיה, אומנם בידי הגבעונים, אבל ברשותו.

פרץ האהבה בין דוד לבת שבע, אשת אוריה החיתי, היה כרוך במחיר של כאב ורצח של מי שהיה אִישָׁהּ של בת שבע, מפקד בכיר בצבאו של דוד, בן למיעוט לאומי שכרת ברית דמים עם ממלכת דוד. רצח שרקם דוד באגרת ששלח לשר הצבא יואב בידיו של הנידון להירצח. אהבת דוד ובת שבע קיבלה ממדים כואבים, כאשר בת שבע נאלצה לשאת בדממה את כאבה ולהשלים עם קיומה של נערה צעירה ויפה ממנה בשם אבישג בביתה, שבאה לפתור את בעיות הצינה, שאחזו בדוד המזדקן. בכך הצעירה תופסת את מקומה של בת שבע המזדקנת.

כיעור ערך האהבה

במקום שנקבל תמונת חיים של זקנה יפה, זקנה אוהבת ומכבדת את הזולת והיא משמשת מופת לחיי משפחה בביתו של מלך בישראל, אנחנו מקבלים תמונה כואבת המשפילה את אבישג הצעירה, שצריכה להפקיר את עלומיה, ומנגד מנות גדושות של כאב, השפלה ונבגדות של בת שבע, אם שלמה.

אומנם הגמרא במסכת סנהדרין דף כ"ב ע"א "מרגיעה" אותנו, שהיו י"ג ביאות של דוד לבת שבע ואף לא ביאה אחת לנערה אבישג, שנועדה רק לתכלית אחת ויחידה לחמם את גופו. קשה ללכת שבי אחרי "סיפור מרגיע", סיפור אפולוגטי, שחש את הכיעור העולה מאורח חייו של דוד הכופה את זקנתו על עלומיה של אבישג, וכיצד הוא מכער את הערך היפה באהבה.

הכאב לובש גם מחיר דמים קשה מנשוא לאחר מותו של דוד, כאשר אדניה מבקש לשאת את אבישג. הדבר עולה לו בחייו. שלמה בן דוד בהשראת האם בת שבע נותן פקודה לרצוח את אדניה אחיו. מערבולת דמים בצל אהבת נשים. רוצחים את ערך קדושת החיים בביתו של המלך דוד.

אם נפנה מבט אל סיפורי האבות נספוג, למרבה הצער, גם שם אהבות דומעות ולא שמחות. יצחק מגלה אהבה רבה לרבקה, אך רבקה עומדת מאחורי המרמה שמסיתה את בנה לשקר לאבא עיוור. ואותו בן, יעקוב, ששיקר לאביו, יצחק, בערוב ימיו "זכה" לכך שבחייו בניו של יעקוב ישקרו לו יותר מדי פעמים וכל שקר טומן בחובו כאב רב ליעקב. במיוחד השקר של בניו על נסיבות היעלמותו של בנו אהובו, יוסף.

אם נתייחס לסיפור של שכם, נראה ששכם אוהב את דינה בת יעקוב. אבל אהבה זו הייתה מלווה בכאב וגרמה בסופו של דבר למותו. לכן היא גם הניעה את יעקוב לקלל את שני בניו, שמעון ולוי, שהיו מעורבים ברצח באומרו לכתובתם - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם. בְּסוֹדָם אַל-תָּבוֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבוֹדִי, כִּי בְּאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ...".

מעמד כואב מזמן לנו שמשון, האוהב את דלילה, ועל אהבתו זו הפורצת גבולות הוא משלם בחייו. שמשון, שניתב את חייו בנתיב של אהבה כנה וחסרת מעצורים לאישה, בת פלשת, העלה את חייו על נתיב של כאב, השפלה ומוות.

בחלקו השני של המאמר נמשיך לשוטט על פני סיפורי האהבה, שלצערי היא תמיד דומעת וכואבת.

תאריך:  14/03/2018   |   עודכן:  14/03/2018
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אהבות ודמעות בספרות המקראית
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ילדיו שיקרו לו .
14/03/18 10:25
2
א.
14/03/18 11:28
 
מגיב ותיק
14/03/18 15:30
 
אלטרנטיבה
15/03/18 14:35
3
RyTy
14/03/18 14:23
4
למגיב הותיק
15/03/18 10:42
5
בוז לקנאות ל
15/03/18 11:38
6
פלא יועץ
15/03/18 12:36
7
אני מגיב ותיק..
15/03/18 14:30
8
אהבה ודם .
15/03/18 15:14
9
לאלוף הסלפנים
15/03/18 19:54
 
ב .ל
15/03/18 22:19
 
ש.כ
18/03/18 17:26
 
נתן אשל מבהיר
16/03/18 10:16
10
שכם היה רשע
16/03/18 06:48
 
שאלה למגיב
16/03/18 09:23
11
גד דרום
16/03/18 07:18
 
רות.
18/03/18 18:37
12
ה.א
16/03/18 16:29
 
איתן.
16/03/18 21:41
 
ל-איתן
17/03/18 07:30
 
א.ה
17/03/18 11:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קראתי את מאמרו של ארנס שהתפרסם השבוע "נתניהו בארץ הגמדים", ואני בהחלט מסכימה לכותרת שמשקפת את האמת לאמיתה. הוא כמובן איננו מחדש דבר. זה ש"נתניהו הוא אחד המנהיגים הדגולים בעולם בעת הזאת" אין על כך ויכוח. מרקל מגרמניה, מקרון מצרפת, תרזה מיי מבריטניה, איש מהם איננו מתקרב אליו. אלא שלמאמר דרוש תיקון גדול! "בין שאוהבים אותו ובין שלא" - על איזו אהבה הוא מדבר, של דרוקר? לאהבה של הבריות אין כל משמעות לגבי דמותו ואישיותו של נתניהו. ועוד תיקון - "תהא התוצאה אשר תהא, אין ספק שנתניהו היה ראש ממשלה מצוין". מה זה? הספד? רצית אולי לברך, אבל המתחיל בברכה מוטב שיסיימה כראוי.
14/03/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
לכאורה, הישראליות אמורה להיות קלה הרבה יותר להגדרה מאשר היהודיות. זאת, משום שישראל הינה מסגרת פורמלית - מדינה - שלגביה ניתן לומר כי כל מה שהיא, המסגרת, מכירה בו באופן רשמי כשייך אליה, הינו אכן "ישראלי".
14/03/2018  |  זוהר בן-אשר  |   מאמרים
ההתנקשות הכושלת בראש הממשלה הפלשתיני ראמי חמדאללה ובראש המודיעין הכללי הגנרל מאג'ד פרג' בעת שנסעו בשיירה בצפון רצועת עזה לטקס חנוכת מתקן לטיהור שפכים מתרחש תבשיא המאמצים שמשקיעה מצרים להביא לפיוס לאומי בין פתח וחמאס לפני פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
14/03/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
דווקא אנשי הכיפות הסרוגות הם אלה הזועקים באמת ותמים, ובצורה ברורה, מדוע אסור לצעיר חרדי להתגייס. הם כמובן, ברובם, אינם קוראים לסירוב, אבל היציאה שלהם נגד המעטפת החדשה של הצבא הישראלי מביאה למסקנה ברורה עבור כל צעיר דתי: של נעלייך הצבאיות וברח לך מהטומאה הזו. הניסיון של החרדים הציונים לצבוע את השתמטותם בצבעי ה"תורה הקדושה" היא המשך לצביעות ולשקר ההיסטורי. בחוגים סגורים, ומאחורי דלתות הבית הם מודים בסיבה האמיתית, מזה עשרות שנים, אותה סיבה שה"סרוגים" אומרים אותה כיום בגלוי: הצניעות.
13/03/2018  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
נוכח ניסיונות חסידיה השוטים של הפוסט מודרניזם והפנימיזם הרדיקלי לשבש את החברה ולשנות סדרי עולם מתייצבים רבני מכינת עלי וכאלה נוספים ומאדירים תורה בישראל - תורה שהיא חיים.
13/03/2018  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il