פייסבוק קיבלה אזהרה רשמית שהמידע האישי של משתמשיה עלול לדלוף – שנתיים לפני שזה בדיוק מה שקרה. כך מגלה (יום א', 25.3.18) העיתון דיילי טלגרף. זוהי חשיפה בעייתית נוספת בפרשה ההולכת ומסתעפת, בה התגלה לפני עשרה ימים שמידע על 50 מיליון משתמשים דלף לחברת קיימברידג' אנליטיקה, שהשתמשה בו לקידום הברקזיט בבריטניה והקמפיין של
דונלד טראמפ בארה"ב.
האזהרה נשלחה בדצמבר 2011 בידי הנציב האירי להגנת מידע. מאחר שהפעילות האירופית של פייסבוק רשומה באירלנד, מדובר ברגולטור המשמעותי ביותר מבחינתה מחוץ לארה"ב. הנציבות הזהירה, כי פייסבוק אינה מגנה כראוי על המידע האישי כאשר הוא מועבר לצדדים שלישיים המפתחים תוכנות.
זה בדיוק מה שקרה ב-2013, כאשר פייסבוק העניקה גישה לפרופ'
אלכסנדר קוגן – אשר השתמש בה כדי להשיג את המידע על המשתמשים, אותו העביר שנה לאחר מכן לקיימברידג' אנליטיקה תוך הפרת כלליה של פייסבוק וללא ידיעת החברה. קוגן, יליד ברית המועצות, היה גם מרצה אורח באוניברסיטת סנט פטרסבורג וקיבל מענקי מחקר מממשלת רוסיה לעבודתו בתחום המדיה החברתית.
הטלגרף מגלה, כי תגובתה של פייסבוק הייתה שינויים מינוריים בדרך בה נמסר למשתמשים על האופן בו עשויות אפליקציות לאסוף מידע עליהם. החברה נמנעה במשך ארבע שנים מחסימת האפשרות של העברת מידע כזה. הגילוי מעלה במלוא עוצמתה את השאלה מדוע לא פעלה פייסבוק הרבה יותר מוקדם. הוא גם מפריך את טענתו של סנדי פראקילאס, מנהל לשעבר בחברה, שאמר בשבוע שעבר שלא הייתה לה כל דרך לדעת שהמידע מנוצל לרעה ברגע בו הועבר לצד שלישי.
בדוח הביקורת של הנציבות האירית: "אנחנו לא סבורים שהישענות על מודעותו של מפתח [תוכנה] לדרך הפעולה הטובה ולמדיניות המוצהרת היא מספקת כדי להבטיח את ביטחון המידע של המשתמשים. אנחנו מודעים לקשיים שבנקיטת מעקב פרואקטיבי ופעולה כנגד אפליקציות שמפרות את הכללים של הפלטפורמה [פייסבוק]. עם זאת, [המצב הנוכחי] אינו מספיק כדי להבטיח את ביטחון המידע כאשר נכנסים לתמונה צדדים שלישיים".
בתגובה לחשש לפיה הפעילות של קיימברידג' אנליטיקה היא רק קצה הקרחון, הודיעה פייסבוק בשבוע שעבר שהיא תבדוק האם גורמים אחרים השתמשו בדרכים דומות כדי להשיג מידע. המנכ"ל מארק צוקרברג אמר שהחברה תבדוק כל יישום המציג "פעילות חשודה" כדי לבחון האם נגנב מידע. פייסבוק טוענת, כי בשנת 2012 שיבח הנציבות האירית את ההתקדמות של החברה בנושא אבטחת המידע וכי בשנת 2014 שינתה פייסבוק את כל הפלטפורמה כדי לתת מענה לבעיה.