|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
ירוק בעיניים באחיסמך [צילום: יגאל יששכרוב]

מושב אחיסמך - בלי פרות וחקלאות

יוסי בן-שחר יו"ר הוועד המקומי פועל במרץ לפיתוח המושב ומקדם בו פעילויות חדשניות במהלך השנים נעשו במושב הרחבות למגורים כפי שנעשו ביישובי הארץ השונים וכיום לא קיימות בו אפשרויות נוספות לבניית מגורים חדשה
04/04/2018  |   יגאל יששכרוב   |   כתבות   |   תגובות
גן המייסדים שהוקם כאות הוקרה והערכה לתרומתם של מייסדי היישוב ולצידו גן המשחקים [צילום: יגאל יששכרוב]

שיפור תשתית הרכב ברחוב הראשי במושב [צילום: יגאל יששכרוב]

עם הילדים בגן - גני הילדים משודרגים [צילום: יגאל יששכרוב]


מושב עולים טיפוסי

בשנה הבאה ימלאו 70 שנה להקמתו של מושב אחיסמך הנמצא בסמוך לכביש 40 ובמרחק של ק"מ מזרחית ללוד. שמו של המושב לקוח מן התנ"ך. במושב, שנוסד ב-1949 על-ידי עולים מלוב, מתגוררות כיום כ-350 משפחות ובהן כ-1,600 תושבים. המושב הינו אחד מ-23 הישובים של המועצה האזורית "חבל מודיעין". כל משפחה מראשוני העולים קיבלה בעבר, עם עלייתה לקרקע, 30 דונם לצרכים חקלאיים.

במהלך השנים נעשו במושב הרחבות למגורים כפי שנעשו ביישובי הארץ השונים וכיום לא קיימות בו אפשרויות נוספות לבניית מגורים חדשה. במושב ניתנים כל השירותים המוניציפליים. יש בו שלושה בתי כנסת, שלושה גני ילדים, מעון לפעוטות, מכולת, דואר ומרפאה. המושב ברובו הגדול נותר הומוגני מבחינת האוכלוסייה, שכולה יוצאי לוב כולל הדור השני והשלישי שהשתקע בו.

תושבי חוץ המתגוררים בו הם בני ובנות הזוג אשר נישאו לבני המושב. מסתבר, כי האנשים אוהבים את המקום והתחלופה בו מועטה. בעבר, כמעט כל תושבי המושב עסקו בחקלאות והיום רק מעט מתושבי אחיסמך מתפרנסים מכמה רפתות פעילות והשאר ממקצועות חופשיים, כשכירים ועצמאיים.

מושב אחיסמך נתפס בעיני הציבור כמושב עולים טיפוסי. שדרת דקלים משני צדי הכביש מובילה אל פנים המושב. המבקר כאן כיום חש באווירה פסטורלית, המאופיינת בבתים עם גגות רעפים ובמשטחים ירוקים סביבם. בכביש הראשי מבחינים בטרקטורים ובפועלים העוסקים בפיתוח ובשיפור תשתיות במקום אשר נזנחו שנים רבות.

התפלגות גדולה בתפיסת העולם
בית הכנסת החדש [צילום: יגאל יששכרוב]

הם שומרים על המסורת הטריפוליטאית ומאד קשורים לעבר ולדעות שמרניות
▪ ▪ ▪

נתן ריגלר, מנהל אגף החינוך במועצה האזורית "חבל מודיעין", ששהה בשדה החינוך ארבעים שנה, גם כמנהל בית ספר בלוד בו למדו אצלו תלמידים מאחיסמך, מספר לי כי היכרותו עם התושבים טובה מאד. לדבריו "הייחודיות של תושבי אחיסמך באה לידי ביטוי בחום ובאהבה לזולת.

הם שומרים על המסורת הטריפוליטאית ומאד קשורים לעבר ולדעות שמרניות. יש היום התפלגות גדולה בין התושבים אשר מורכבת מחרדים, דתיים ודתיים שחזרו בתשובה וחילוניים. הדבר מורגש בעיקר בשש השנים האחרונות.

כמו שהחברה מפולגת, כך תפיסות החינוך שונות ומפולגות וההורים בוחרים במסגרות חינוך רבות, דבר שמקשה מאוד על גיבוש חברתי וערכי. יוסי בן-שחר, אותו הכרתי במהלך עבודתי, הינו אדם חכם ונמרץ עם רצון עז להשפיע ולשנות, איש של מורשת ומסורת - המנסה לחבר בין הפלגים. הוא משקיע מזמנו לילות כימים להשגת המטרה".

חבר בוועד העובדים 20 שנה
[צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
מרכז שיטור קהילתי להגברת הביטחון בקרב התושבים.

לפרנסתו הוא מכהן במקום עבודתו ברשות שדות התעופה כמנהל מחלקת שרות פנים מטוסי וכחבר בוועד העובדים מזה עשרים שנה
▪ ▪ ▪

יוסי בן-שחר בן 46 מכהן כיו"ר הוועד המקומי של מושב אחיסמך בתפקיד התנדבותי עם עוד 6 חברים הפועלים אתו בשיתוף פעולה. ארבע שנים קודם לכן, שימש כחבר מליאת המועצה האזורית "חבל מודיעין" כנציג מטעם המושב. בתפקידו הביצועי הנוכחי הוא דואג לביצוע כל המשימות המוניציפליות במושב.

לפרנסתו הוא מכהן במקום עבודתו ברשות שדות התעופה כמנהל מחלקתשרות פנים מטוסי וכחבר בוועד העובדים מזה עשרים שנה. במחלקת שרות פנים מטוסי הוא ממונה על כ-200-250 עובדים (בהתאם לעונה). תפקיד המחלקה הוא להכשיר את המטוס להמראה מרגע נחיתתו בתוך זמן קצר בכל הקשור לפנימיותו. פעולה זו נמשכת לרוב כשעה.

הוא נשוי ליפית, מנהלת גביה בחברה פרטית, אותה הכיר אצל חברים משותפים. לזוג שלושה בנים; אביב בן 19 חייל, יותם בן 12 ויפתח בן 8 לומדים בבן שמן בבית הספר האזורי.

קשר משפחתי יוצא דופן
[צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
יוסי בן שחר בגינת ביתו עם גוצי כלב המשפחה מגזע יורקשייר.

האם ג'ינה, שנולדה במושב כבת ליוצאי לוב, נשאה בעול המשפחה וניהלה את המשק החקלאי שהתבסס על רפת וייצור חלב
▪ ▪ ▪

את יוסי בן-שחר פגשתי בביתו כשכלבו גוצ'י מגזע יורקשייר נתון בחיקו. הוא נולד במושב אחיסמך ב-1971 ולמד בבית הספר האזורי של המועצה. האב אברהם, שהגיע למושב מלוב כתינוק, היה חקלאי ונהג משאית, שנהרג בתאונת דרכים, כשיוסי היה בן חמש, אחיו שמעיה ("במושב קוראים לו מנו") היה בן שלוש ואחותו סימה בת ארבעה חודשים.

האם ג'ינה, שנולדה במושב כבת ליוצאי לוב, נשאה בעול המשפחה וניהלה את המשק החקלאי שהתבסס על רפת וייצור חלב. לאם עשרה אחים ולאב שבעה. היא נעזרה בהם רבות והקשר בין ילדיה לדודים הוא קשר אמיץ וחם. "בילדותנו", אומר היום יוסי, "לא חשנו בחסרון של דמות אב בגלל הקשר המצוין, האהבה הגדולה והביטחון שהעניקו לנו אימא והדודים.

בבית, היינו ממושמעים והקלנו על תפקוד אמי. כחלק מהזמן, כבן בכור, סייעתי לה במטלות המשק השוטפות בטיפול ברפת ובחליבה, למרות שלא הכריחה אותי ואת אחיי לעשות זאת ונתנה לנו חופש בחירה במימוש רצונותינו. אמי לימדה אותנו להתמודד מול קשיים, להאמין בעצמנו, לא לוותר ולהיות עסוקים בנתינה ועזרה לזולת תמיד ורצוי שהעזרה תהיה בסתר.

היא לא נישאה מחדש ומתגוררת במשק בו גדלנו יחד עם אחי. הרפת חוסלה לפני 18 שנים לאחר החלטה משפחתית לא להמשיך בענף החקלאי זאת לאחר שאני, אחי ואחותי נישאנו והתבססנו במקום עבודה. המושב בילדותי נראה לי קטן, שקט ומשפחתי. היום - המושב גדל אבל האווירה בו נשארה משפחתית וכולם מכירים את כולם. זה הוא ביתי, בו גדלתי, פה התחנכתי ופה אני מגדל את ילדיי".

החיים לצד הדוד בוועד העובדים
[צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
מזכירות המושב. שיתוף פעולה פורה בין הועד המוניציפלי לועד האגודה השיתופית.

"כל ניסיון ליצור מציאות מדומה או לשייך לכך מניעים נוספים הם ברמה של רכילות בלבד ואני משתדל לא להתייחס אליה"
▪ ▪ ▪

יוסי בן שחר מסיים את בית הספר התיכון ברמלה ולאחר שירותו הצבאי מתחיל לעבוד ברשות שדות התעופה בו מועסקים כ-4,000 עובדים. כעבור חמש שנים נבחר כאמור לוועד העובדים. הוא נדבק בחיידק הפוליטי של דודו פנחס עידן המכהן כיום כיו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה.

מטבע הדברים לא אחת יש ביניהם חילוקי דעות מקצועיים. לדברי יוסי "יו"ר ועד העובדים, מטבע הדברים, הינו דמות דומיננטית וחזקה. כל ויכוח ביני לבינו מתפרש על-ידי עובדים מסוימים כוויכוח אישי. יש ויכוחים על תוספות שכר, על תנאים מסוימים שלפעמים מגיעים לחילוקי דעות.

כל ניסיון ליצור מציאות מדומה או לשייך לכך מניעים נוספים הם ברמה של רכילות בלבד ואני משתדל לא להתייחס אליה. מבחינתי הוא מנטור, למדתי ואני לומד ממנו המון. האהבה בינינו בלתי ניתנת לערעור. המחויבות שלי כלפיו גדולה מאוד ושנינו יודעים זאת".

תנופת פיתוח ענפה
[צילום: יגאל יששכרוב]

דור העתיד
גני ילדים חדשים בהשקעה גדולה בדור העתיד.

דגש מיוחד הושם על קבוצת צעירים שהופעלה יחד עם עמותת "אחריי" המכינה את בני הנוער לשרות קרבי ומשמעותי בצה"ל
▪ ▪ ▪

מאז שיוסי בן-שחר נטל על עצמו, לפני ארבע שנים, את מושכות יו"ר הוועד המקומי של אחיסמך - מתבצעת במושב עשייה ענפה עם שימת דגש על כל תחומי החיים כגון חינוך וקידום כל שכבות האוכלוסייה מגני הילדים ועד הגיל השלישי, תרבות, איכות הסביבה פיתוח תוכניות ועוד.

תוכנית הפיתוח של מושב אחיסמך מסתכמת במספר לא מבוטל של מיליוני שקלים כאשר השאיפה לבצע גם את השלבים הבאים בתוכנית. הדבר אמור לגבי יצירת צמתים וכיכרות אשר יתנו מענה להתרחבות המושב, תאורת רחוב, הקצאת מפרצי חניה, פתרונות ניקוז, וביצוע תוכנית גינון מפורטת ומותאמת.

בשנתיים האחרונות, הושקעו, בין היתר, כספים בשיפוץ וחידוש בית הכנסת הישן והוקם "גן המייסדים" כאות הוקרה והערכה לתרומתם של מייסדי הישוב.

כ-350 ילדים נמצאים במושב. ועל-מנת לתת מענה לצרכים שופצו כיתות לימוד וניתנים תגבורים במקצועות שונים לתלמידים ולמבוגרים. בנוסף לכך שודרגו גני הילדים, נפתחו שעורי עזר לתלמידים במקצועות הליבה ולאלה שהיו מעוניינים - נפתחו קורסי הכנה לבגרות, להכנת תלמידים לכיתות א' וקורסים במחשבים ובאנגלית למבוגרים. "כל ילד שירצה מענה לימודי יקבל אותו. בנושא הזה אני לא אעשה לעצמנו הנחות", אומר בן-שחר.

דגש מיוחד הושם על קבוצת צעירים שהופעלה יחד עם עמותת "אחריי" המכינה את בני הנוער לשרות קרבי ומשמעותי בצה"ל. בשלוש השנים האחרונות הוכשרו במושב כ-40 בנים ובנות לשרות משמעותי בצה"ל.

"חלק מתפקידי במושב", מציין בן-שחר, "יוצר לעיתים קונפליקטים עם תושבים מסוימים אך הדבר לעיתים נחוץ לניהול שוטף של המושב. בעבודתי הציבורית הדברים לעולם לא נעשו על-רקע אישי. תמיד אני מחויב לשליחות אותה אני אמור לבצע וההחלטות אותן אני מקבל הן מקצועיות בלבד. כך למשל, גם עם אחי התגלו חילוקי דעות בעבר במסגרת תפקידיי הציבוריים, אך גם הוא הבין שהייחוס המשפחתי לא נכלל במסגרת השיקולים שלי.

אגב, היחסים בין התושבים מצוינים וקיימת ערבות ועזרה הדדית בכל התחומים. אם אתה נקלע לצרה - אחיסמך הוא המקום האידיאלי לכך משום שכולם מתגייסים להגשת עזרה".

יוסי בן-שחר מתכנן לסיים את תוכניות הפיתוח של המושב ולהשלים את המלאכה בנושאי המפגעים הסביבתיים הכוללים שטחים פתוחים חקלאיים מזוהמים הדורשים טיפול. "הכנו תוכניות ל-10 השנים הקרובות ואנו צריכים רק תקציבים לכך" הוא מדגיש. יוסי מזוהה עם תנועת הליכוד אבל הוא אינו מעורב בה ביום יום. "אין לי זמן לזה אבל ניתן להם לעבוד, את הסיכומים נעשה בפריימריז" הוא מתרץ את חוסר מעורבותו. היחסים בין המועצה האזורית למושב אחיסמך מצוינים וקיים שיתוף פעולה מתמיד בין הוועד להנהלת המועצה והעומד בראשה.

יוסי אלימלך, מנכ"ל המועצה האזורית "חבל מודיעין", מעיד על יוסי בן-שחר שהוא איש ציבור ברמ"ח אבריו, בעל שליחות ציבורית אמיתית המעורב בכל תחום הן במועצה והן במושב עצמו, מנהל מלחמת חורמה כנגד תופעות אנטי חברתיות בשטח הישוב, נלחם לשיפור איכות חיי התושבים ומצליח לנצל באופן מיטבי ביותר את תקציבי המועצה לטובת תושבי אחיסמך.

צביקה זרביב, מנהל מתנ"ס בפתח תקוה "התאהב" ביוסי בן-שחר כשהגיע באחת הפעמים למושב למפגש מסיבת הפתעה לאחד התושבים ומאז נרתם בהתנדבות להפעיל במושב חוגים ותגבורים לתלמידים. "איש ישר והגון, מבין עניין שנתן לי גיבוי מלא וקידם מרכזי למידה", הוא מחמיא ליוסי.

בשעה שש בוקר, מדי יום, יוסי בן-שחר כבר נמצא במשרדו ברשות שדות התעופה. יום עבודתו מסתיים ברוב המקרים בשעה ארבע אחה"צ אלא אם יש משימות מסוימות המחייבות להישאר שעות נוספות מתוקף התפקיד.

שעות אחר-הצהריים והערב שלו מוקדשות לטיפול בנושאי המושב אם יש צורך בכך. ואחר כך מקדיש את זמנו למשפחה. "בתחילת דרכי", מספר יוסי, "רעייתי יפית לא אהבה את התעסקותי בכל הנושא הפוליטי הקשור לוועד העובדים ולניהול המושב. עם הזמן התרגלה לכך וכיום היא מסייעת לי המון במתן חופש פעולה וזמן".

יוסי בן-שחר מקדיש מזמנו כשעה וחצי, פעם או פעמיים בשבוע, לרכיבה על אופניים באזור המושב והיערות הסמוכים אליו ורץ למרחק של 10 ק"מ פעמיים בשבוע.

"אלו שעות ניקוי הראש שלי" הוא אומר.

ומה תוכניותיך לעתיד?

"נכון לעכשיו, אני ממוקד בלהצליח במה שאני עושה כיום. אין לי תוכניות מיוחדות .כל דבר יהיה בזמנו..." סתם ולא פירש.

בית העם בו מתנהלת פעילות ענפה חוגים לילדים לנוער [צילום: יגאל יששכרוב]
בית הכנסת על שם אלי כהן המרגל הישראלי בסוריה [צילום: יגאל יששכרוב]
משטחים ירוקים על רקע בית הכנסת הישן מצד שמאל והחדש באמצע [צילום: יגאל יששכרוב]
רחבת החניה לגני הילדים, חלק מתוכנית הפיתוח המואץ בגני הילדים [צילום: יגאל יששכרוב]
שדרת הדקלים בכניסה למושב אחיסמך [צילום: יגאל יששכרוב]
תאריך:  04/04/2018   |   עודכן:  05/04/2018
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מושב אחיסמך - בלי פרות וחקלאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוונגארד
9/04/18 11:51
2
רביב
27/11/19 12:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גן מניה שוחט נחנך ביום א' 6 בפברואר 1966 בשעות אחר-הצהריים במעמד חגיגי, בהשתתפות ראש העיר חיפה דאז אבא חושי, בני משפחת שוחט, ותיקי "השומר", חברי "ההגנה" ואישי ציבור. הגן היה ידוע בעבר כגן (חורשת) טברנה. בפיתוח המזרקה והגן הושקעו 30 אלף לירות, אשר חלק מסכום זה נתרם על-ידי דודניתה של מניה שוחט, אוייגן וילבושיץ, ויתרת הסכום על-ידי עירית חיפה.
03/04/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
כמעט ללא תשומת לב תקשורתית וציבורית, הולכת ומתגבשת לה אחת המחיקות הגדולות ביותר בתולדות ישראל: חובותיהן של יורוקום תקשורת סלולרית ויורוקום תקשורת דיגיטלית לבנקים. עיון בנתונים המועטים שפורסמו עד כה, מעלה שאלות קשות לגבי התנהלותן של שתי החברות שבשליטת שאול אלוביץ, ועוד יותר מכך - לגבי יחסיהן עם הבנקים.
03/04/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
דפי הספר "אוטהון" נוטפים "דבש", הורמונים זכריים ואירוטיקה בלשון נועזת, בעיקר בשירים על אנה, נערת הליווי. גם הרומן "אמת" (הקיבוץ המאוחד, 2016) נוטף סצינות סקסואליות נועזות באמצעות דמותה של האדריכלית.
03/04/2018  |  רחלי אברהם-איתן  |   כתבות
1. בדבר אחד צודק בנימין נתניהו בנוגע למסתננים: במשך חודשים התנהל כאן קמפיין שקרי, שמטרתו הייתה להותיר בישראל רבבות בני אדם שנכנסו אליה שלא כדין. לא מדובר בפליטים פוליטיים, לא מדובר במי שנמלטו מבתיהם בשל מלחמה או מחלה, לא מדובר במהגרים שהגיעו כחוק. מדובר במסתננים שמחפשים עבודה וחיים טובים יותר - שאיפה ראויה, אך לא כזו המעניקה להם מעמד כלשהו ובוודאי שאינה מצדיקה פגיעה גסה בריבונותה של מדינה כלשהי.
03/04/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
על משקל "האלכוהוליסטים האנונימים", חברו יחדיו כמה גנבים צעירים להתאגדות כדי להשתחרר מהכפיתיות שלהם לגנוב. אך מסתבר שהתוכנית להישאר אנונימים לא צולחת. סצינת הפתיחה, בה פול (יונתן קוגלר המשכנע) נפגש עם חברתו, צעירה בשם מגי (שירן נחום הכובשת בקסם כנות משחקה מלא הרגש), בנושא ההצטרפות להתאגדות. אך להוותו, כשהיא פותחת לבקשתו את התיק שלה, ואחר מוריקה את כיסיה, נראה שלמראה המיבחר המרשים של מוצרי הסופר אין גבול לאובססיה שלה. הכל כשר לגניבה. סצינה זו מרתקת במיוחד הודות למשחקם של השניים.
03/04/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il