|   15:07:40
דלג
  עמי בר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

זכויות עדכניות לנרדפי הנאצים - 2018

יש עדיין ניצולים רבים שלא מימשו חלק מזכויותיהם החשובות. במקרים רבים, מימוש הזכויות יכול לעשות שינוי משמעותי בחייהם של הניצולים ובני משפחתם שתומכים בהם
11/04/2018  |   עמי בר   |   מקורות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
חתימת הסכם השילומים עם גרמניה [צילום: אוסף העמותה למורשת משה שרת]

לצערי יש עדיין ניצולים רבים שלא מימשו חלק מזכויותיהם החשובות. במקרים רבים, מימוש הזכויות יכול לעשות שינוי משמעותי בחייהם של הניצולים ובני משפחתם שתומכים בהם. רק לאחרונה מבקר המדינה קבע שאחת הבעיות המשמעותיות היא חוסר המודעות והעזרה בנושא הזכויות.

חדש: גמלה תלת חודשית מגרמניה לניצולי שואה מהעיר יאסי ברומניה:

לאחרונה, הגרמנים הכיר בעיר יאסי ברומניה כעיר שהיה בה מעין גטו פתוח. בעיר זו היה פרוגרום נורא שבוצע ביהודים תושבי העיר וכן נרצחו אלפים ברכבת המוות הידועה לשמצה. בשל כך הגרמנים אישרו להתחיל לתת קצבה תלת חודשית של 1,056 יורו לכל הניצולים שהיו בעיר בזמנים קשים אלה (כולל עוברים) ולא מקבלים עדיין קצבה חודשית או תלת חודשית שקשורה למלחמה.

למען הבהר ספק, יוצאי עיר זו שעלו אחרי 1953, וכבר מקבלים מענק שנתי ופטור מתרופות, יהיו גם זכאים לקצבה זו. אלה שכבר מקבלים קצבה חודשית מהאוצר או מגרמניה או תלת חודשית מגרמניה לא זכאים לקצבה חדשה זו שניתנת רק למי שלא מקבל.

חדש: תיתכן בתנאים מסוימים גמלה חודשית לניצולי שואה מרומניה שעלו אחרי 1953:

ניצולי שואה מרומניה שעלו אחרי 1953 וכבר מקבלים מענק שנתי ופטור מתרופות, ייתכן בתנאים מסוימים שיהיו זכאים לקצבה חודשית מהאוצר בגין המלחמה. אלה שכבר מקבלים קצבה חודשית מהאוצר או מגרמניה או תלת חודשית מגרמניה לא זכאים לקצבה חדשה זו שניתנת רק למי שלא מקבל עדיין.

גמלה חודשית לכל החיים ממשרד האוצר בישראל ליוצאי רומניה, בולגריה, לוב תוניס ושאר אירופה לפי חוק נרדפי הנאצים:

לפני מספר שנים פסק בית המשפט העליון של מדינת ישראל שלישראלים תושבי ישראל שעלו מרומניה, מבולגריה, מטוניס, מלוב ומחלק משאר אירופה, שחיו או היו עוברים במלחמת העולם השנייה, יש זכות חוקית לקבל גמלה חודשית לכל חייהם כניצולי רדיפות הנאצים. את הגמלה משלם משרד האוצר הישראלי.

תושבי ישראל שזכאים לקבל את הגמלה החודשית מהאוצר צריכים לעמוד בארבעה תנאים ביחד (לא ניתן לוותר על אחד התנאים):


1. יוצאי רומניה ובולגריה - נולדו עד שנת 1945 (רומניה 13 ביוני, בולגריה 4 ביולי). יוצאי לוב - נולדו עד נובמבר 1943. יוצאי תוניס - נולדו וחיו שם עד 8 במרץ 1944.

2. עלו לישראל עד אוקטובר 1953 (בגין הסכם השילומים בין ישראל לגרמניה).

3. לא מקבלים גמלה אחרת כנרדפי הנאצים (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה).

4. הזכאים הם תושבי ישראל בלבד.

יוצאי פולין, גרמניה, צרפת, הונגריה, סרביה, קרואטיה, צ'כובסלובקיה, ליטא, איטליה וכן מדינות נוספות שהיו תחת כיבוש או השפעה גרמנית:

תושבי ישראל בלבד - יוצאי מדינות אירופיות אלו ונוספות שעדיין לא מקבלים גמלה כלשהי שקשורה לנאצים, יכולים לקבל גמלה זו של האוצר בתנאי שנולדו לפני מאי 1945 (יש מדינות שבהן המועד הקובע שונה, גם עוברים שהיו תחת כיבוש גרמני זכאים) ועלו לישראל לפני אוקטובר 1953 (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר). יוצאי גרמניה, צרפת ואיטליה שהייתה להם אזרחות זרה בעלייתם ארצה זכאים גם (למען הבהר ספק - גם אם לא הייתה להם אזרחות זרה הם זכאים).

גמלה חודשית ממשרד האוצר ליוצאי גטאות ומחנות שעלו גם אחרי 1953:

יוצאי גטאות ומחנות שהינם תושבי ישראל ועלו גם אחרי 1953 ולא מקבלים עדיין שום גמלה חודשית הקשורה לרדיפות הנאצים, זכאים לקבל קצבה חודשית ממשרד האוצר בסך של 2,300 שקל. המידע הזה נכון גם לכל הגטאות החדשים שהוכרו בבולגריה, ברומניה, ובסלובקיה. ראו פרוט הגטאות בהמשך בפסקה על פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות.

הגמלה ממשרד האוצר והאפשרויות להגדלתה למי שכבר מקבל:

הגמלה הבסיסית היא 2,300 שקל לחודש ובנוסף הטבות כגון: דמי הבראה אחת לשנה על סך כ-2,550 שקל, הנחה בארנונה, פטור מתרופות בקופת חולים ועוד'.

הגמלה ניתנת ממועד הגשת הבקשה למשרד האוצר והיא לא ניתנת רטרואקטיבית!

את הגמלה ניתן להגדיל בעזרת שתי אפשרויות:

1. הכרה במחלות נוספות מעבר להכרה הבסיסית.

2. הגדלה הגמלה בשל מצב כלכלי - הכנסות אישיות נמוכות.

1. הגדלת הגמלה על-ידי הכרה במחלות נוספות:

ניתן להגדיל את אחוזי הנכות ובזכותם את הקצבה החודשית על-ידי הגשת בקשה להכרה במחלות נוספות שלא הוכרו עדיין על-ידי האוצר. האוצר מכיר במחלות שונות על-פי קריטריונים שונים, לפי שתי קבוצות עיקריות - אלה שהיו במחנות ובגטאות ואלה שלא היו. המחלות הן: אוסטאופורוזיס - בריחת סידן, סוכרת, סרטן המעי הגס, סרטן ריאות, בעיות לב, בעיות עור, לחץ דם, סוכרת, דמנציה ועוד'.

2. הגדלה בשל מצב כלכלי - הכנסות אישיות נמוכות:


בקשת תגמול לפי הכנסה נמוכה:

מקבלי הגמלה מהאוצר, שמשתכרים פחות מ-5,700 שקל - סה"כ הכנסות אישיות לחודש באופן אישי כולל הגמלה מהאוצר, יכולים לקבל תוספת של מאות שקלים כהשלמה ל-5,700 שקל והטבות משמעותיות נוספות. כמו-כן, מי שיוכר בשל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב-40% נכות עד 49.9% ומשתכר פחות מ-6,220 שקל, יקבל השלמה לסכום זה.

בקשת תגמול מוגדל לפי הכנסה נמוכה:

מקבלי הגמלה שיוכרו, בגלל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב-50% נכות ומעלה, ולא מגיעים ל-9,444 שקל בחודש סה"כ הכנסות אישיות כולל הגמלה מהאוצר, יוכלו לקבל השלמה מעבר לגמלה ושאר ההכנסות האישיות ל-9,444 שקל. בעלי אחוזים גבוהים יותר יוכלו לקבל השלמה לסכומים גבוהים יותר עד 10,600 שקל לבעלי 90% נכות ומעלה.

הבהרה: נלקחות בחשבון סה"כ ההכנסות האישיות של מקבל הגמלה, שכוללות את הגמלה מהאוצר, תשלומי פנסיה, קצבת זקנה מביטוח לאומי וכל הכנסה אישית אחרת. חשוב: המבחן הוא הכנסות אישיות בלי קשר להכנסות של בן הזוג.

פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות כולל רומניה טרנסניסטריה ובולגריה וגטאות נוספים שאושרו לאחרונה:

יוצאי גטאות אשר שנולדו לפני 1937 ועבדו בגטו תחת כיבוש גרמני וכן הגישו בקשה לקבלת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי בישראל, זכאים לקבל קצבה מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה. בתנאים מסוימים ייתכן גם תשלום רטרואקטיבי משנת 1997.

לאחרונה הגרמנים הכלילו והרחיבו בחוק הגטאות אזורים שונים שכוללים בין היתר:

רומניה - קונסטנצה, גינטה, טקוץ, בעבר כבר הכירו בטרנסניסטריה, צ'רנוביץ, מוגילב. ייתכן שבקרוב יכירו ביאסי, אעדכן בהמשך.

בולגריה - סופיה - הרובה היהודי - יוץ בונאר, בלגואבגרד, ביאלה סלאטינה, ברקוביצה, בורגס, דופניצה, וראצה, וידין, וארנה, חאסקובו,טרזיאן, לום, לוקוביט, נובי פאזאר, סטארה זאגורה, סיליסטרה, סליבן, סמוקוב, פילבן, פרדיננד, פאזארדז'יק, צ'ירפאן, קיוסטנדיל, קרנובט, ראזגרד, רוסה, שומן.

סלובקיה - ברטיסלבה, ויהן, סרד, נובסקי. כמו-כן הכירו בגטו אמסטרדם, גטו שנחאי בסין ועוד'.

המידע הנ"ל חל על כל הגטאות שהיו באירופה ושהניצולים ויורשיהם טרם הגישו בקשות לפנסיה סוציאלית. לצערי הגרמנים לא מאשרים את רב התיקים של יורשים של יוצאי בולגריה.

זכויות היורשים של יוצאי גטאות (כולל כל הגטאות שהוזכרו בפסקה הקודמת):

האלמנים או אלמנות של יוצאי הגטאות זכאים לפנסיה חודשית לכל החיים. בנוסף, היורשים שהם לא האלמנים של הניצול אלא ילדיו או כל יורש חוקי אחר על-פה צוואה, יכולים לקבל תשלום רטרואקטיבי אחד עבור התקופה בין 1.7.97 ועד ליום פטירתו של הניצול. בהתאם לתנאים הבאים (האלמנים צריכים לעמוד רק בתנאים 1 ו-3 ושאר היורשים - ילדים או על-ידי צוואה צריכים לעמוד בשלושת התנאים יחד):

1. הניצול שנפטר עבד בגטו ולא הגיש מעולם בקשה לביטוח הסוציאלי הגרמני.

2. הניצול נפטר לאחר 27 ביוני 2002.

3. הניצול הגיש בקשה לביטוח הלאומי בישראל לקבלת קצבת זקנה לאחר 1.4.75 (או עמד בתנאים הנדרשים לקבלת קצבת זקנה, כולל בקשות עבור עקרות בית, אשר נולדו לאחר 1.1.31 ולא הייתה להן בישראל תקופת ביטוח מספקת, כמו-כן כולל עולים חדשים אשר עלו לארץ מאוחר, אשר גם להם לא הייתה תקופת ביטוח מספקת).

המידע הנ"ל חל על כל הגטאות שהיו באירופה ושהניצולים ויורשיהם טרם הגישו בקשות לפנסיה סוציאלית. לצערי הגרמנים לא מאשרים את רב התיקים של יורשים של יוצאי בולגריה.

פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר ליוצאי גטאות שעבדו בגטו:

יוצאי גטאות תחת כיבוש גרמני שנולדו לפני 1937 ומקבלים פנסיה סוציאלית שהם שילמו עבורה בעבר זכאים במקרים מסוימים לקבל תוספת חודשית עבור העבודה בגטו.

קרן סעיף 2 שנותנת גמלה תלת חודשית של 1056 יורו:

ניצולים מאירופה (גם כתינוקות וגם כעוברים) שעדיין לא מקבלים שום גמלה שקשורה למלחמה ועלו אחרי 1953 והיו בזהות בדויה (חיו כנוצרים תחת כיבוש גרמני) או במסתור לפחות 4 חודשים בזמן המלחמה (גם כתינוקות וגם כעוברים) יכולים לקבל לפי קרן סעיף 2 שנותנת כל 3 חודשים רנטה של 1,056 יורו. מקבלי קרן סעיף 2 מקבלים בנוסף גם השלמה חודשית ממשרד האוצר כדי שיהיה להם את המינימום של 2,300 שקל בחישוב חודשי וכן את כל ההטבות הנוספות שמוזכרות למעלה שמקבלים הניצולים מהאוצר בישראל. יוצאי יאסי מרומניה שלא מקבלים עדיין קצבה חודשית, זכאים לגמלה זו.

יוצאי רומניה זכאים לפיצויים מממשלת רומניה בגין הרדיפות:

ילידי רומניה עד שנת 1940 (כולל) זכאים לקבל מממשלת רומניה פיצויים על הרדיפות שעברו במלחמה (גם כילדים מאוד קטנים) על-פי קריטריונים שונים. הפיצויים הם כ-180 דולר לחודש. לצורך קבלת הפיצויים דורשים הרומנים שעל הניצול לחדש את האזרחות שלו ורק אח"כ הוא יכול להגיש את הבקשה הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.

דרכון רומני ודרכונים אירופיים:

ברגע שמחדשים את האזרחות עבור הפיצויים ניתן להוציא דרכונים אירופיים של האיחוד האירופי עבור מקבל הפיצויים וכן עבור הילדים והנכדים עבור לימודים ועבודה באירופה כאירופים לכל דבר בהנחות משמעותיות בשכר הלימוד ובחלק מהמדינות לימודים בחינם. גם יוצאי מדינות אחרות וצאצאיהם כגון בולגריה, פולין, צכיה, גרמניה, הונגריה ועוד, זכאים בתנאים שונים להוציא דרכונים אירופיים.

דרכון פורטוגלי:

יורשי ניצולי שואה וכן אזרחים ישראלים אחרים, זכאים היום בתנאים שונים להוציא דרכון פורטוגלי שהינו דרכון של האיחוד האירופי. השלטונות בפורטוגל מגלים פתיחות לצרוף ישראלים למדינתם ולתת להם דרכונים.

יוצאי פולין זכאים לפיצויים מממשלת פולין בגין הרדיפות:

החל מאפריל 2015 ילידי פולין שעברו את המלחמה בפולין או ברחו ממנה זכאים לקבל מממשלת פולין פיצויים על הרדיפות והסבל שעברו במלחמה על-פי קריטריונים שונים. הפיצויים הם כ-95 יורו לחודש. הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.

דרכון פולני: ילידי פולין וצאצאיהם יכולים להוציא דרכונים פולניים של האיחוד האירופי. הדרכון הפולני חשוב עבור לימודים ועבודה באירופה כאירופים לכל דבר בהנחות משמעותיות בשכר הלימוד ובחלק מהמדינות לימודים בחינם.

יוצאי צפון אפריקה ואירופה זכאים למענק חד-פעמי:

יוצאי מרוקו, טוניס, לוב, רומניה, בולגריה, ברית המועצות (שהוריהם היו תחת כיבוש גרמני או 100 ק"מ משטח תחת כיבוש גרמני) שהיו בחיים בזמן המלחמה בארצם והם לא מקבלים גמלה כלשהי שקשורה לרדיפות, ולא משנה מתי הם עלו ארצה ולא קיבלו בעבר מענק חד-פעמי עבור הטלאי הצהוב זכאים להגיש בקשה לגרמניה למענק חד-פעמי על סך 2,556 יורו. המענק ניתן פעם אחת בלבד ולא יינתן למי שקיבל בעבר.

מענק שנתי של 3,960 שקל ופטור מתרופות ליוצאי אירופה, טוניס, לוב, מרוקו, עירק, אלג'יר שלא מקבלים גמלה חודשית:

ניצולים אלה שלא זכאים לגמלה חודשית זכאים לקבל כל שנה מהאוצר בישראל מענק שנתי של 3,960 שקל וכן פטור מתשלום עבור תרופות שבסל הבריאות. יוצאי מרוקו - אלה שנולדו עד אוגוסט 43, אלג'יר - כנ"ל. עירק - היו בחיים בפרעות פרהוד ביוני 41.


הכותב הוא בן של ניצולי שואה שהקים בשנים האחרונות פרויקט עזרה בהתנדבות לניצולי שואה בישראל ומהעולם להכיר ולממש את זכויותיהם.
תאריך:  11/04/2018   |   עודכן:  11/04/2018
עמי בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
האווירה בקמפוסים של האוניברסיטאות בצפון אמריקה עוינת כלפי היהודים וכלפי ישראל ורוויה באנטישמיות ובאווירה אנטי ישראלית. הסטודנטים היהודיים הלומדים באוניברסיטאות חשופים להטרדות, להתבטאויות אנטישמיות ובעיקר לדיסאינפורמציה רבה באשר להיסטוריה היהודית ולפעולות שנוקטת מדינת ישראל כדי להגן על תושביה. התמודדות עם האווירה רווית השנאה אינה קלה לסטודנט היהודי שבעצמו מתמודד עם שאלות מהותיות באשר לזהותו היהודית. לא בכדי תופעת ההתבוללות מכונה "השואה השקטה". זוהי שואה המכלה בכל שנה אלפי צעירים יהודיים הנישאים בנישואי תערובת ומתרחקים מהעם היהודי. בקהילות רבות בעולם אחוז ההתבוללות כבר חצה את רף שבעים האחוז של הצעירים היהודיים המפנים עורף ליהדות.
11/04/2018  |  משה ניסנבוים  |   מאמרים
עלייה בביטויים אנטישמיים בכל המרחב הציבורי מאפילה על ירידה
11/04/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
אף שאסור לתת לשואה לחזור, מרימים עכשיו ארגוני הטרור ראש, בהשראתה הנדיבה של אירן, ומבקשים להשלים את מה שהצורר הנאצי לא הספיק בשעתו לעשות: להשמיד את העם היהודי, והפעם במדינתו שלו, ישראל.
11/04/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אנחנו, אנשי השורה פה, בערי העולם ובכפריה, המדברים בשבעים לשון שבעים שפות של יום יום על מלאכת יומנו, ועל ילדינו, על הוצאותינו ועל הכנסותינו, על אהבותינו ועל תקוותינו ועל אכזבותינו, איננו יודעים או איננו מסוגלים להעלות על הדעת כי אין שיגרה של יום יום צבעוני או אפור, מרתק או מדכא בחדרי החדרים בהם יושבים פרנסי העולם. מן החלונות הפתוחים ומן הסדקים של הנעולים מתמלטת לחישה כי חושבים שם מלחמה. כי היא עלולה להתרגש על ראשינו הנמצאים כבר שנים ארוכות בענני השלום, אפילו הם קודרים, כי היא עלולה להתפרץ מן הציוצים של נשרים עולבים ונעלבים הדואים מקצה תבל על קצה מעלינו ואף על-פי שאנו שומעים ומבטלים את שפיותם א את רצינותם או את עזותם, ומה שהם עצמם לא מאמינים כי נתכוונו אליו באמת - יגרור אותם להכות כנף בכנף, מקור במקור, טורפים בטורפים, ואנו, מופתעים עד תדהמה נראה, אם לא נתעוור, כי שתי מעצמות גרעיניות סבים את הפלנטה ופתילים בוערים בידיהם.
11/04/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
במאמר זה, אספר על הנשים הרויזיוניסטיות שלחמו עד מוות, ועל הלוחמים האמיצים ששמעם נעלם מהציבור, כאילו במכוון מישהו קבר את סיפורם. ואולי חסרה תנועת בית"ר מודעות היסטורית ולא נמצאו בתוכה אנשים שיתעדו את האירועים וינציחו את פועלם של אנשי ונשות התנועה.
11/04/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il